Gå til innhold

Equinor lærling (Krav til fravær osv)

Eirik Magne

Anbefalte innlegg

Heisann,

Som jeg beskrev i tittelen, hva må til for å bli en lærling hos Equinor? Det er jo den store drømmen. Jeg går EL1 akkurat nå og ønsker å videre ta fagbrev som automatikker og industrimekaniker. Har 5,25 timer fravær pga kjøretimer, er dette noe å bekymre seg over?

Hva annet burde jeg tenke på hvis jeg ønsker å søke på sokkel når den tid kommer?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ville ikke bekymret meg. Jeg skrev i søknaden at fravær skyldes kjøretimer for sertifikat på bil. (dokumentasjon vedlagt?)

Skaff gjerne en attest fra læreren din som kan gå god for disse timene, samt skaff dokumentasjon fra kjørelærer eller kjøreskole.

5,25 er ganske lite, så dette bør ordne seg. Skaff deg relevant praksis før du skal søke. Om du ikke er 18 år innen du skal ut, skaff gjerne noen du kan jobbe hos i mellomtiden, dette går fint. Ellers kontakt folk du kjenner i olja, gjerne nye som har startet og fått jobb der. Bare lurt å ikke ha noe skam, kontakt gjerne folk du ikke kjenner, meget stor sannsynlighet for at de vil hjelpe. Det er og viktig å ha sunne og gode interesser. Jakt osv ;)  Opplevde mange ganger at jeg ikke fikk lagt inn nok dokumenter i søkevinduet, så da bare ettersender du til relevante personer, ta kontakt med de og sørg for at dette kommer inn, vær litt på hugget. Ikke skryt for mye av deg selv. Skaff og attest fra alle plasser du har jobbet tidligere. Skaff en person som gjerne er i bransjen som kan være referanseperson (men kanskje kun dersom dere har jobbet sammen)

Lenke til kommentar

Takk for svar,

Var en lettelse å lese dette. Har hørt av flere at plasser som Equinor er veldig strenge på fravær og krever fravær tilnærmet null for å få sjangs på lærlingplass, men dette kommer fra usikre kilder som du nok kan forstå 😄 men hva er sjansen egentlig for å få lærlingplass på platform? Hva skjer hvis jeg stiller med veldig god søknad med gode refferanser osv? Regner med at en veldig stor del av lærlinger søker på platform, så hva er sjangsen for at jeg blir trukket ut hvis du forstår? 🙂 

Jeg regner med at du kom inn med tanke på hva du skrev. Og da lurer jeg også litt på hva burde jeg vite før jeg faktisk vurderer Equinor? Har hørt at du må gjennomføre en haug med kurs. Jeg regner med at de betaler for dette? Hva består dagene som lærling på platform? Hvor lenge er du på platformen? Hva er slitsom, og hva er bra? Kan du ikke fortelle litt hvordan det er og hva du gjorde som lærling? Er meget interessert i å høre 😁

Lenke til kommentar

Hei

Jeg fikk ikke jobb på plattform, jeg fikk heldigvis en annen jobb innen ingeniørfag, så jeg var heldig der. Alle tingene sagt over her er ting som en god kamerat av meg som fikk en av få equinor læreplasser offshore, og han hjalp meg mye. Offshore er en stort sett 2 uker på, 4 uker av. Har aldri betalt for et kurs selv, og det er vel vanlig praksis :)

Endret av Surveytosurvive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...