Gå til innhold

Bedrifter med hybrid arbeidsmodell/delvis hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er utdannet siviløkonom bosatt i overkant av to timer utenfor Oslo hvor jeg også jobber. Pendling har tidligere vært uaktuelt, men i lys av pandemien og den utstrakte bruken av hjemmekontor lurer jeg på om det kanskje er mulig å få til likevel. Dette vil i så fall åpne opp for en rekke mer spennende stillinger enn jeg har nå. Derfor lurer jeg på om folk her har kjennskap til bedrifter lokalisert i Oslo som oppfyller følgende to krav:

1. Relevant for en siviløkonom (finansutdannet): Her går jeg bredt ut - revisjon, consulting, bank, meglerhus, industri, IT osv osv.  

2. Praktiserer hybrid arbeidsmodell hvor det er mulighet for MINST to dager i uken på hjemmekontor evt fjernarbeid fra en eller annen type kontorfellesskap.

Setter stor pris på svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jobbbytte skrev (12 minutter siden):

Hei! 

Jeg er utdannet siviløkonom bosatt i overkant av to timer utenfor Oslo hvor jeg også jobber. Pendling har tidligere vært uaktuelt, men i lys av pandemien og den utstrakte bruken av hjemmekontor lurer jeg på om det kanskje er mulig å få til likevel. Dette vil i så fall åpne opp for en rekke mer spennende stillinger enn jeg har nå. Derfor lurer jeg på om folk her har kjennskap til bedrifter lokalisert i Oslo som oppfyller følgende to krav:

Ikke direkte relevant for en økonom siden jeg er siv.ing, men erfaringsmessig er tilbud av slike jobber svært individuelt fra bedrift til bedrift og avhenger helt av den enkelte mellomleder eller toppleder. Mange plasser kan du fint få sitte 60-80 % av tiden på hjemmekontor, mens andre steder forventes det at du møter på kontoret de fleste dager. Det er helt avhengig av den enkeltes leders evne til å bedrive tillitsbasert ledelse. For mange ledere har for stort kontrollbehov.

Slikt er dermed vanskelig å vite på forhånd om det ikke står eksplisitt i en jobbannonsen. Jeg foreslår dermed at du tar kontakt i forbindelse med utlyste stillinger du synes er interessante og sjekker om dette er et reelt alternativ. 

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Verdt å merke seg at det er lagt inn et eget felt på Finn.no (helt nederst sammen med stillingstype, adresse etc), som forteller noe om hvor vidt arbeidsgiver praktiserer hjemmekontor/hybdridløsning.

Jeg vet at Danske Bank har en ordning med to dagers hjemmekontor (samt fleksitid). Hva med å bli rådgiver/finansiell rådgiver her? 

Lenke til kommentar

Takk for svar alle tre.

Helt enig i at å kontakte arbeidsgiver/ta opp temaet under intervju er hensiktsmessig. Har også gjort dette ved et par anledninger, men "problemet" er at ettersom jeg er relativt tidlig i karrieren er søknadsprosessen ofte lang, tidkrevende og standardisert i form av omfattende tester før man i det hele tatt får snakke med noen. Derfor er det ønskelig å ha en viss kjennskap til at delvis hjemmekontor i det minste ikke er helt uaktuelt for arbeidsgiveren på forhånd. 

Rutgerus - Takk for tips om Finn! Danske Bank er definitivt et alternativ jeg har på blokken, da de har en rekke spennende stillinger i Oslo innen markets o.l. Mer rådgiver-lignende roller har de også i byen jeg bor i, så det er en mulighet.     

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...