Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er det lurt å binde strømprisen nå?

Anbefalte innlegg

Hei

jeg bor i Finnmark, og vi har stort sett hatt lav strømpris. Men det har også her vært noen peaks opp mot 2kr/kwt. Har hatt Tibber som har hatt en snittpris på 36 øre siste året. Ser at jeg kan gå inn på fastprisavtale med Polarkraft til 39 øre. 

følet inidlertid at jeg har lite og ingen grunnlag for å ta en slik beslutning. Det hadde selvfølgelig vært flott med en forutsigbar strømrening, og ikke trenge å sjekke strømprisen i tid og utide, men ut over det så vet jeg ingenting om hvordan kraftprisen her oppe kommer til å utvikle seg.

noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si hvordan strømprisen kommer til å bli, men generelt sett så er jo fastpriser, og fastrenter en kalkulert gjetning fra leverandørene, som de regner med å ikke tape penger på, eller med andre ord ett veddemål du sannsynligvis kommer til å tape på. 

Fordelen med fastpris er jo som du sier forutsigbarhet, og så kan du i tillegg justere regningen ved å spare strøm. 

Lenke til kommentar

Umogleg å spå, men det er kanskje ikkje det beste tidspunktet å låse den i den dyraste perioden på mange år. I så fall ville eg ikkje låst den for så mykje meir enn 3-6 månader. Prisane er generelt lågare i Nord-Norge, men 39 øre i 6 månader er uansett ikkje så stor risiko med å ta. Om prisen faktisk blir 10 øre i delar av perioden så er det ikkje dramatiske prisar.

Fastpris er i hovedsak ei forsikring mot høge og uforutsigbare prisar, og leverandøren vil ikkje tape pengar på det, så dei vil helst legge prisen over det dei ventar spotprisen vil ligge på. Når det er sagt så er straummarknaden veldig uforutsigbar, så dei kan gå på blemmer der òg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...