Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bygge kjellerleilighet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min samboer har endelig fått kjøpt oss vårt første hus. I kjelleren her ser vi potensialet til å bygge en leilighet til utleie.

Hvor mye må vi regne med sånn ca i kostnader?

Jeg planlegger å gjøre det meste selv med litt hjelp av venner med erfaring innen oppussing og et par tømrere i min kjæres familie. 

Vi har også tilgang til tidligere elektrikere som kan legge opp strøm. Hvor mye har vedkommende egentlig lov til å gjøre?, og hvor mye vil resterende kostnader av godkjent elektrikerfirma komme på? Planen er å ha eget sikringskap nede.

Kjenner dessverre ingen rørleggere så de må leies inn.

Må muligens fjerne litt gulv for å få mere takhøyde.

På plantegningen har vi fjernet en halv vegg og planlegger å sette inn en ståldrager (rød strek). Har også byttet ut trapp med spiraltrapp for å spare plass. Resten av planer ser dere på min raske skisse fra MS Paint.

467_1375500319.jpg

20220110_235920.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som kan gjøre prosjektet dobbelt så dyrt er grunnforhold og drenering. 

Hvis dere skal grave ut for å øke takhøyden, så går jeg ut i fra dere har kontroll på drens og grunnmur slik at det ikke kommer overraskende kostnader her? 

Er det avløp og vann der hvor badet kommer eller må flyttes og graves opp for å legge nytt? 

Det er vanskelig å si noe om summer, du kan be om priser fra ulike firma på arbeidet og de vil sikkert varriere en del. 
For å si noe mer eksakt må man vite mer om omstendighetene. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Badet bør plasseres der vaskerommet er i dag, da det sikkert er både sluk og vann der allerede.
Men, det er et fint oppsett du har laget, blir mye dyrere.

Bad i vaskerom.
Soverom der du har plassert badet.
Fjerne 1 bod og lage større kjøkken.
Beholde kjellerstue som stue.

Med mindre loven er endret, så skal det være dobbeldør mellom kjøkken og bad.
Så da er ikke løsningen din lov.

Sparer kostnaden med ståldrager og hugging av gulv for å legge avløp og vann.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (11 timer siden):

Det som kan gjøre prosjektet dobbelt så dyrt er grunnforhold og drenering. 

Hvis dere skal grave ut for å øke takhøyden, så går jeg ut i fra dere har kontroll på drens og grunnmur slik at det ikke kommer overraskende kostnader her? 

Er det avløp og vann der hvor badet kommer eller må flyttes og graves opp for å legge nytt? 

Det er vanskelig å si noe om summer, du kan be om priser fra ulike firma på arbeidet og de vil sikkert varriere en del. 
For å si noe mer eksakt må man vite mer om omstendighetene. 

Vi har ikke flyttet inn enda og har mye å sette oss inn i. Det er ikke lagt vann den veien. Grunnen til at vi har satt soverom og stue der er pga rømningsvei og naturlig lys. Der vi har satt badet er det bare et lite vindu da det er en skråning på den siden av huset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke glem å ta hensyn til mulig radongass (som er radioaktiv), mest sannsynlig (på ist ved måling) så må det legges en radonmembran for å hindre inntrengning i kjeller og resten av bygget. Direktoratet for Strålevern og Atomsikkerhet har mer info samt kart over større forekomster, områder med påvist radongass.

*linkene til Radonmannen var første som dukket opp ved søk, finnes andre som gjør samme jobben.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (1 time siden):

Hvilken lov? Aldri hørt om noe sånt før.

Sitat

Da teknisk etat i kommunen så på det fikk vi vite det var krav om to dører i mellom bad og kjøkken.

Sitat

Jeg har også hørt at det skal være (minst) to dører mellom bad og kjøkken. Men jeg mistenker at det kan være en gammel regel som er forlatt, mange nyere småleiligheter med åpen løsning har jo kjøkkenbenken klemt inn mellom sofaen og bad-døra.

Så godt mulig den er utdatert. (Disse er fra 2011)

Lenke til kommentar

Trenger dere egentlig trapp mellom kjellerleilighet og resten (privatliv, støy, varme, tar ekstra plass av boareal oppe og nede, mm)? 

Kjellere kan ha problemer med fukt, finnes ulike løsninger.

Ekstra dyrt å flytte bad vekk fra vaskerom.

Vil være lettere å ha kjøkkenvask og oppvaskmaskin nær gammelt vaskerom.

Kjelleretasjer er ekstra kalde, ha gulvvarme?

Dere flytter deres vaskemaskin opp til eget kjøkken?

Foring i tak og gulv tar plass, så sjekk krav til takhøyder.

Egne varmvannberedere oppe og nede, på egne strømmålere?

Maksimer boareal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...