Gå til innhold

Mikrohus-trenden: – I praksis er det forbudt å bosette seg i slike småhus [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Hadde vært fint om du gadd å skrive hva du mener, og ikke bare slenger ut lenker uten noe mere tekst.  Ikke alltid det er ønskelig å lese en lang artikkel, når det kunne vært skrevet en kort setning eller to i tillegg. Og her var et meget godt eksempel på dette.

Ja, jeg er klar over både innstramningene og de siste renteøkningene, og at disse enda ikke har fått faktisk effekt. Men folk er jo klar over at renta er på vei opp, og det samme med bankene som skal yte lånene.

Men største problemet er jo at skillet øker mellom folk. De som har råd til å kjøpe, og de som ikke har det. Og det er masser av firmaer som sitter på porteføljer med boliger de kan holde lenge på, og til og med øke. Det er først når disse begynner å selge seg ned, at jeg får en reell tro på at vi får en prisnedgang.

Mye er jo mulig å justere ved å f.eks. redusere nybygging, og da motvirker man prisnedgangen for folk må jo ha et sted å bo. Og de som tåler det, kan tøye strikken langt. I mellomtiden kan de som sitter på eiersiden med flere boliger enn de selv benytter, "kose seg" med at presset på leieboliger øker, og derved prisene de oppnår der.

Dermed tåler man renteoppgangen, for den betales av leietakerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Er ikke første året det går litt ned i juni/juli, for så å øke rett etterpå, og året under ett er det gjerne prisstigning over den normale prisstigningen som blir fasit. "syretesten" på om vi beveger oss mot prisfall eller endog krakk-lignende tendenser får vi når vi får inn tallene måned for måned for resten av høsten, og kanskje videre utover mot årsskiftet.

Tallet er allerede sesongjustert.

Screenshot2023-07-19at20-24-36Boligprisstatistikk-EiendomNorge.png.9c8bc101702bdea89cd4f56fd43e9350.png

Statistikken gjelder per juni. Jeg ser ingen grunn til å måtte vente +3 måneder for å få "fasiten", for den frasen kan du jo bare gjenta om 3 måneder også, og om 6, 9, .. til uendelig tid.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Tallet er allerede sesongjustert.

Screenshot2023-07-19at20-24-36Boligprisstatistikk-EiendomNorge.png.9c8bc101702bdea89cd4f56fd43e9350.png

Statistikken gjelder per juni. Jeg ser ingen grunn til å måtte vente +3 måneder for å få "fasiten", for den frasen kan du jo bare gjenta om 3 måneder også, og om 6, 9, .. til uendelig tid.

Fullstendig klar over at den er sesongjustert, det skrev jeg og.

Men nei, dette er ikke et poeng jeg bare kan fortsette å skrive måned etter måned, for om det fortsatt går nedover, så har vi da fått en trend. Altså har vi fått svar på spørsmålet om det bare var tilfeldig. Går derimot salget opp, så må vi se hvor mye det går opp, og om det da spiser opp nedgangen.

Forøvrig, jeg skrev at jeg synes dette er of topic, så dette var absolutt siste post om boligprisene. Kan vi vennligst få dradd tråden tilbake til diskusjon om mikrohus nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Minihus kan en "lett" bygge selv. 

Trenger "bare" en tomt og litt ståpåvilje. 

Hadde jeg hatt penger til en tomt, så skulle jeg ha klart å lage meg eget hus med gratis materialer. 

Takk for at dette var relevant til tråden. 😉

Ja, det er jo nettopp en av endringene som kom, at nå kan du, med visse unntak, sette dette opp selv. Det var jo ikke lov før denne siste endringen. Før måtte du bruke en profesjonell part. Du kunne nok sikkert kommet unna med noe egeninnsats, men da med godkjenning fra utbygger, som uansett ville stått ansvarlig for hva du selv gjør. Dermed spørs det hvor mye de hadde turt å la deg slippe til på.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

Minihus kan en "lett" bygge selv. 

Trenger "bare" en tomt og litt ståpåvilje. 

Hadde jeg hatt penger til en tomt, så skulle jeg ha klart å lage meg eget hus med gratis materialer. 

Bare husk at du må ha profesjonell hjelp (ansvarlig søker) dersom tomta er ubebygd. Ref. veilederen som @Jarmo linket til.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...