Gå til innhold

Hyperloop-selskap i trøbbel – regionale myndigheter krever pengene sine tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aerospace skrev (24 minutter siden):

Nå har jeg ikke dobbeltsjekket dette med akkurat dette prosjektet, men høyst sannsynlig er svaret så enkelt som at det fortsatt lønner seg.

Vakuum er generelt ofte litt feiltolket i dagligtale, fordi de fleste antar at det betyr absolutt vakuum, men vakuum er egentlig alle trykk som er lavere enn 1 atmosfære. Det er ikke mulig å pumpe noe ned til absolutt vakuum (i romfartsindustrien tester vi ned til 1e-5 mbar, men det krever lang tid, begrenset areal, svært god tetthet og kryogeniske pumper). I hyperlooptunnelene så klarer de nok å fjerne mye av lufta, men ikke nok til at luftmotstand blir neglisjerbart i 1000 km/t. Jeg tipper kanskje at tunnelene klarer å holde et sted mellom 10 og 100 mbar om de er flinke, men kanskje det også er optimistisk.

Fin forklaring, så det lønner seg fortsatt med aerodynamisk utforming.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Aerospace skrev (1 time siden):

(...)Jeg tipper kanskje at tunnelene klarer å holde et sted mellom 10 og 100 mbar om de er flinke, men kanskje det også er optimistisk.

Hvor mye energi trenger man for å bruke for å nå trykknivå som det der i en 100m lang tunell(sluse til systemet), hva med 10km, og Oslo -  Bergen(300km). Jeg er ganske sikker på at svaret er uansett for mye energi, fordelen med vakum er ikke økonomisk forsvarlig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Civilix skrev (30 minutter siden):

Hvor mye energi trenger man for å bruke for å nå trykknivå som det der i en 100m lang tunell(sluse til systemet), hva med 10km, og Oslo -  Bergen(300km). Jeg er ganske sikker på at svaret er uansett for mye energi, fordelen med vakum er ikke økonomisk forsvarlig.

Om kapslene går i vakuum så sparer man energi på redusert luftmotstand. Spørsmålet blir da heller hvorvidt energien du sparer under kjøring er større enn energien du bruker på å holde systemet i vakuum, inkludert sluser og lekkasjer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det må i alle fall være strekninger hvor de benyttes absolutt hele tia. Må da være smartest å vente med passasjerer og heller utvikle godstransport først for å gjøre dette litt lettere for de selv… jaja. Lykke til 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Istedetfor å bruke pumper for å vedlikeholde lavt trykk, kunne man f.eks pumpet ned trykket til 10 mbar, deretter kjøre pod'ene gjennom med kompressorturbin i fronten, og lagre den komprimerte luften i pod'en for å vedlikeholde det lave trykket. Når pod'en kjører i stor fart bygger det seg opp et trykk forran, så da kreves det ikke så mye å komprimere denne luften. Med 10 mbar trykk og 10 m2 rørtverrsnitt, tilsvarer dette en luftmengde på 100m3 ved 1 atm per km. Hvis det er 100 km mellom stasjonene, tilsvarer dette 10000m3 luft ved 1 atm. Si at det er behov for å vedlikeholde 1% av trykket mellom hver avgang for pod'ene, så må da en pod ha behov for å lagre 100 m3 ved en atm. Det er relativt lav energikost for å komprimere denne luften til 10 bar, så det gir behov for en lagertank på 10m3 i en pod. Mulig løsning?

Endret av xyzæøå
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Civilix skrev (2 timer siden):

Hvor mye energi trenger man for å bruke for å nå trykknivå som det der i en 100m lang tunell(sluse til systemet), hva med 10km, og Oslo -  Bergen(300km). Jeg er ganske sikker på at svaret er uansett for mye energi, fordelen med vakum er ikke økonomisk forsvarlig.

Det er ingen ting med hyperloop som er forsvarlig. Det er trist å se så mye penger kastet vekk på sånne prosjekter, som heller kunne vært brukt til å løse ekte problemer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å frakte gods på kort tid er det kanskje et marked for, men hvis behovet skull bli være permanent så er det naturlig å tenke seg at man forsøker å omgå et slikt behov. Transport er per definisjon en utgift som må være lavere enn alternativene. Her tror jeg Hyperloop-konseptet møter virkeligheten. Hvilken vare/last kan det være som er så tidskritisk at verdien av tidsbesparelseen kan betale for slik transport? Jeg kan forestille meg at et nettverk av hyperloops mellom sykehus for transport av organer fra donor til pasient, men jeg er ikke i stand til å finne noen andre formål. Så må man gjerne bygge fornøyelsesparker, hvis man vil.

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, mysjkin said:

Er ikke poenget med hyperloop at de skal gå i vakum? Hvorfor er det da så strømlinjeformet kapsel?

Fordi de klarer ikke oppnå 1 mBar som var hele poenget. Alt ved dette konseptet må flyttes nærmere virkeligheten før det er mulig å gjennomføre, og til slutt ender man opp med ufattelig dyre "podder" med få passasjerer, komplisert infrastruktur og tilnærmet samme fart som vanlig tog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer kanskje et Hyperloop skryteprosjekt i Dubai, utover det så tror jeg resten av prosjektene vil stoppe opp pga. praktiske utfordringer og manglende lønnsomhet. Så langt har ingen kunne vise frem praktiske løsninger for av og påstigning, evakuering osv. Rett-frem-testene som en gjør i dag er kanskje det minste problemet? Elons Boring kommer i samme kategori, feil løsning på transportutfordringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som kan dette; vil det ikke være enklere/mer lønnsomt å sende lufta som er i loopen med samme hastighet som pod'en, som et godt gammeldags rørpostsystem? Hvis røret i tillegg faktisk er en "loop", altså en lukket sirkel på tilsvarende måte som disse frittfall-tunnellene for fallskjermhoppere, vil man vel få ganske høy effektivitet? Klarer ikke helt å se forstå de skal klare å holde et tilnærmet vakum over så store avstander som det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3FKY9EYR skrev (16 minutter siden):

Det kommer kanskje et Hyperloop skryteprosjekt i Dubai, utover det så tror jeg resten av prosjektene vil stoppe opp pga. praktiske utfordringer og manglende lønnsomhet.

Jeg har litt trua på Dubai, sheikene er glad i å skryte. Når skryteprosjektet først er bygget og i operasjon så senker det terskelen betydelig for anlegg #2. Som kanskje også vil være et skryteprosjekt, finansiert av noen som ikke vil være dårligere enn myndighetene i Dubai.  ;)

 

Før du vet ordet av det er konseptet modent nok til at det gir mening også steder hvor skrytefaktoren er lavere. Kanskje. Muligens. Med vinden i ryggen og kjøttkaker til middag.. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Henning Frettem said:

Til dere som kan dette; vil det ikke være enklere/mer lønnsomt å sende lufta som er i loopen med samme hastighet som pod'en, som et godt gammeldags rørpostsystem? Hvis røret i tillegg faktisk er en "loop", altså en lukket sirkel på tilsvarende måte som disse frittfall-tunnellene for fallskjermhoppere, vil man vel få ganske høy effektivitet? Klarer ikke helt å se forstå de skal klare å holde et tilnærmet vakum over så store avstander som det er snakk om.

Det vil sannsynligvis være ekstrem friksjon mellom luften og røret i disse dimensjonene og hastighetene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, nessuno said:

Youtube > søkefelt > thunderf00t + hyperloop

Opplys dere litt, og forstå at Hyperloop er svada fra ende til annen

Thunderf00t er en smarting og verdt å høre på til tross for arrgansen hans. En av de få tilfellene hvor arrogansen er fortjent.

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (4 minutter siden):

Thunderf00t er en smarting og verdt å høre på til tross for arrgansen hans. En av de få tilfellene hvor arrogansen er fortjent.

Han er en faktisk, ekte vitenskapsmann, med full forståelse om hva han snakker om. Men resten av karakterisering din av vedkommende... er ja, korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...