peterjohn Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Hei, Det er kaldt i vinter her i Bergen men temperature ikke går veldig ned. Jeg lurer på hvis jeg start bilen og vente fem minutter før jeg kjøre. Hva med batteri hvis bilen engine er start for fem minutter og ikke bevege ? Batteri blir flat eller ikke ? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Om bilens batteri tappes mens bilen går på tomgang? Det har jeg aldri hørt om. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Dreier det seg om en elbil? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) hvis du får start og dynamoen fungerer som den skal så klarer den å holde bilen i gang, men ettersom startmotoren bruker ekstremt mye strøm på kort tid så er det ikke sikkert at du får start igjen om motoren stanser hvis batteriet er lavt. Endret 11. januar 2022 av oddeh Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 11. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Jeg har bensin bil 2006 B klass MB 170. Jeg skal varme bilen engine før jeg går ut på kjøre. Går det bra hvis jeg vente 5 minutter med start engine og kjøre etterpå ? Endret 11. januar 2022 av peterjohn Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 At bilen står på tomgang i 5 minutter, kan irritere naboer også, unødig tomgangskjøring er forbudt mener jeg. Det er forbudt å kjøre med isete ruter, så du må ut med isskrapen og skrape bort isen og ikke vente til bilen har smeltet bort all isen. Alternativ så kan du koble bilen til strøm og forvarme både kupé og motoren. F.eks. systemer fra DEFA, eller bensinvarmere fra eberspracher websto Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Så lenge motoren går så er det ikke noe problem, da lader den. Men du kan me fordel slå over fra nærlys til parklys når den står på tomgang Lenke til kommentar
fjs Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Kaldt i bergen? Det er meldt i snitt 5+ grader hele uka? Bruk bilen som vanlig Endret 11. januar 2022 av fjs Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 11. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2022 Ja, riktig. Det er ikke mye kald i Bergen. Kanskje bare en minutter er nok for å varme engine og kjøre som normal etterpå. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Så lenge dynamo etc. er i orden så skal ikke batteriet bli flatt, men det er ikke heldig for motoren og det er heller ikke lov. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 N8591NB4 skrev (5 timer siden): At bilen står på tomgang i 5 minutter, kan irritere naboer også, unødig tomgangskjøring er forbudt mener jeg. Det er forbudt å kjøre med isete ruter, så du må ut med isskrapen og skrape bort isen og ikke vente til bilen har smeltet bort all isen. Alternativ så kan du koble bilen til strøm og forvarme både kupé og motoren. F.eks. systemer fra DEFA, eller bensinvarmere fra eberspracher websto Om det irriterer naboen, så får naboen flytte. Det er ikke unødig tomgangskjøring for å fjerne is. Bilen blir ikke kjøreklar noe fortere om man skraper isen, noe vi har sett i avisene i det siste hvor folk har skrapt is, for deretter å mistet førerkortet. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Hvis folk irriterer seg over biler som står på tomgang når det er kaldt så har de kanskje bosatt seg på feil plass..?? Er ikke for alle å bo i tettbebygde strøk, noen trives best i et enslig hus inni skogen. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 2 hours ago, Dubious said: Om det irriterer naboen, så får naboen flytte. Det er ikke unødig tomgangskjøring for å fjerne is. Bilen blir ikke kjøreklar noe fortere om man skraper isen, noe vi har sett i avisene i det siste hvor folk har skrapt is, for deretter å mistet førerkortet. NAF mener i alle fall det er å definere som unødig tomgangskjøring: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/miljo/tomgangskjoring/ Det er ikke verre ennå kjøpe noe å dekke til rutene med 😇 Siderutene går det som regel veldig raskt å skrape. https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/bilpresenning/sno--og-solbeskyttelse-2000031876 https://www.clasohlson.com/no/Frontrutebeskyttelse/p/Pr411075000?gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RTK7DgNQTmtzoce7VCqIVfOeH-2npiltCc83O76Of-LmeF5i3jJBTEaAgfuEALw_wcB Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 liehen skrev (13 minutter siden): NAF mener Driter i hva NAF mener. Les loven, som de har i linken. Det holder ikke å bare skrape is, du må ha duggfri frontrute før du kjører. Jeg har selv bommet på denne, da jeg har skrapet is fort, så satt meg inn og kjørt før bilen har blitt varm, og etter noen meter så jeg nesten ingenting, så da måtte jeg stoppe med en gang. 4 Lenke til kommentar
liehen Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 14 minutes ago, Dubious said: Driter i hva NAF mener. Les loven, som de har i linken. Det holder ikke å bare skrape is, du må ha duggfri frontrute før du kjører. Jeg har selv bommet på denne, da jeg har skrapet is fort, så satt meg inn og kjørt før bilen har blitt varm, og etter noen meter så jeg nesten ingenting, så da måtte jeg stoppe med en gang. Hehe, jeg driter i hva du gjør jeg og forstår godt at det må gjøres av og til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Det er forskjell på å skrape ruta og stå 5 minutter på tomgang til motoren er varm nok til å holde ruta duggfri og det å stå på tomgang og la varmeapparatet gjøre all jobben (15-30 min). Noen starter jo bilen for så å gå inn og dusje og spise frokost før de kjører avgårde. 1 Lenke til kommentar
liehen Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 2 minutes ago, sedsberg said: Det er forskjell på å skrape ruta og stå 5 minutter på tomgang til motoren er varm nok til å holde ruta duggfri og det å stå på tomgang og la varmeapparatet gjøre all jobben (15-30 min). Noen starter jo bilen for så å gå inn og dusje og spise frokost før de kjører avgårde. Absolutt, og det er helt unødvendig. Det er forsåvidt flere ting som er med på å skape dugg på ruten. Det hjelper med rene ruter, men det største problemet er nok at man kanskje er våt av snø når man setter seg inn i bilen. Nå tar det jo litt tid for en evt. dieselmotor å bli varm uten tilleggsvarmer, parkeringsvarmer e.l., men selv hadde jeg i alle fall hatt noe på frontruten for å slippe å skrape den isen som av og til kan være hard som f... Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Er det stivfrost må den faktisk gå en stund, er ikke alle som har dieselvarmer eller kupevarmer i dette landet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Motorvarmer står på ønskelista, men sist jeg sjekket så kostet det 20k, og siden jeg ikke bruker bilen så mye på vinteren så er det ikke verdt det akkurat nå. Mye annet jeg har lyst på. Lenke til kommentar
obbillo Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 Batteri skal tåle det fint hvis alt er i orden. For øvrig er batterilader blitt så trygge og billige nå at jeg anbefaler sterkt å kjøpe. Jeg slipper lenger å være redd får å komme ut på morran til dau bil når det er beinkaldt ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå