Gå til innhold

Kredittkort, hvorfor får du ikke et kort til?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Marzo skrev (4 timer siden):

Det er inntekten som vektlegges. 

Har du forsøkt å søke om andre kort? 
Det kan tenkes at inntekten din ikke gir rom for mer kreditt. 
Alternativt forsøkt å øke grensen på et av dine eksisterende kort?

Har prøvd andre kort. Samme der.
Jeg trenger som sagt ikke kreditten, vil bare ha fordelene med kortene, rabatter og cashback.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha maksimalt 5x inntekten din i gjeld.

Det vil også stilles krav til betjeningsevne. Jeg er usikker på hvilke krav som legges til grunn for betjeningsevne på kredittkort, men i boliglånsverden så er det SIFO modellen som blir brukt til beregning av levekostnader. Så kommer renteutgifter på fult brukt kredittkortrammer på toppen. Likviditeten (forhold mellom inntekt og utgifter) skal minimum være over 1. 

Når man skal kalkulere at man skal betjene 100.000 18% rente så vil det spise opp veldig mye av den ledige likviditeten veldigg raskt. Spesielt når.man har lav inntekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Det er i tilfelle merkelig. Alle penger kan brukes opp og forsvinne, bolig, bil og andre eiendommer selges og spilles bort på nettpoker 🙂

Det er ikke så lett. Et kredittkort er et usikret lån. Hvis du tar opp boliglån/billån tar banken pant i din bolig/bil, som må løses inn før du overføre bolig/bil til en annen person, de har derfor sikkerhet i din bolig/bil. Taper du nøklene til huset ditt i poker har banken fortsatt pant i boligen og kan få igjen pengene sine.

Formuen din har kredittkortselskapene ingen kontroll over.

Endret av rulleguru
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
rulleguru skrev (7 minutter siden):

Formuen din har kredittkortselskapene ingen kontroll over.

De har ingen kontroll over lønna heller. Hva jeg tjente i fjor eller for opptil 2 år siden er ikke det samme som jeg tjener i år. Men jeg forstår at det er lite de har å holde seg til. Dette eksempelet er nær opptil EUs fattigdomsgrense, mindre enn 5000 kr diff, selv før skatt på 40 000. Du er altså 40 000 kr under fattigdomsgrensa. Er du over 60 år, så spør de ikke etter selvangivelsen heller, da de mener at så lav lønn ved så høy alder er negativt i f t lån og kreditt. Er du 70 år får du trolig ikke lån/kreditt i det hele tatt, selv med pensjon over 350 000. Jeg tror at gjelda til Norges husholdninger - og særlig de 40% av husstandene som er 1 person er gått over alle støvelskaft, og noe er i ferd med å rase.

Lenke til kommentar
Dart skrev (12 minutter siden):

De har ingen kontroll over lønna heller. Hva jeg tjente i fjor eller for opptil 2 år siden er ikke det samme som jeg tjener i år. Men jeg forstår at det er lite de har å holde seg til. Dette eksempelet er nær opptil EUs fattigdomsgrense, mindre enn 5000 kr diff, selv før skatt på 40 000. Du er altså 40 000 kr under fattigdomsgrensa. Er du over 60 år, så spør de ikke etter selvangivelsen heller, da de mener at så lav lønn ved så høy alder er negativt i f t lån og kreditt. Er du 70 år får du trolig ikke lån/kreditt i det hele tatt, selv med pensjon over 350 000. Jeg tror at gjelda til Norges husholdninger - og særlig de 40% av husstandene som er 1 person er gått over alle støvelskaft, og noe er i ferd med å rase.

De har ikke kontroll på at lønnen holder seg nei, derfor har usikrede lån skyhøy rente om man benytter seg av kreditten. Det er fortsatt den eneste parameteren i i tillegg til eksisterende gjeld de kan ta utgangspunkt i når de gjør sin kredittvurdering. 

Å låne bort penger usikret til noen med lav lønn har høyere risiko enn til en med høy lønn, selv om begge kan miste inntekten etter avtalen er inngått.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med innføring av gjeldsregisteret og boliglånforskiften har det blitt vanskeligere å få innvilget flere kredittkort/øke grensene. Angrer litt på at jeg reduserte grensene etter gjeldsregisteret ble innført og ubenyttet kreditt også ble lagt vekt på ift. Boligsøknad og andre lån. Men tanken var å kunne kunne få mer i boliglån. Men har ikke søkt enda. Kunne redusert rett før istedenfor. Men om en allerede har lånt mer endel mer enn 5*ganger så er jo spørsmålet om en vil kunne låne mer tilsvarende det en reduserer rammen på. Alternativt kan en bruke noe av rammen på å betale ekstra ned på boliglån og slikt redusere gjeldgraden. Grensene er også mye mer enn jeg trenger. Satt ned til 1000 kr på noen kort.

Etter at noen kort har redusert bonus fra 1% til 0,75% og nå nylig til 0,5% kunne det vært mer fordelaktig å hatt et annet fra samme aktør som er mer fordelaktig til dagligvarekjøp. Men får alltid avslag etter gjeldsregisteret ble innført. Betaler alltid inn innen forfall. Men 5 ganger inntekt fratrukket gjeld (ubenyttet kredittramme) også.

Prøvde å søke MasterCard fra sparebank1. Kjekt å kunne aktivere bonus for 10 kr i måneden med 1% og 5 % rente på opptjent bonus. I den digitale søknaden måtte en oppgi antall kredittkort en allerede hadde.

Så fikk inntrykk av at de la også vekt på om en f.eks. flere enn 4-5 stk. Jeg har jo reduser rammene mye. Men på grunn av låneforskriften og gjeldsregisteret så holder ikke det om jeg ønsker å få et nytt kort. Fungerer ikke å argumentere eller høyre om jeg kan få innvilget med lav grense om jeg reduserer grensen på et annet tilsvare heller. Så om ikke boliglånforskiften fjernes eller de gjør endringer slik at folk som ikke blir for overbelånte av å ha kredittkort ikke skal rammes av forskriften slik den er i dag så vil jeg sikkert ikke kunne få et nytt kredittkort før jeg har mindre gjeld og kredittkortramme ubenyttet eller ei enn 5*årsinntekt.

Hadde trumfvisa før også. Men fikk ikke innvilget etter at NorgesGruppen begynte å drifte det selv og en måtte søke på ny.

Men har på mange måter et bedre opplegg nå med kredittkortene som brukes til dagligvarekjøp og generelt konsum i kombinasjon med Curve.

Selv om det kunne vært greit å bytte ut noen hvor fordelene blir dårligere på mot andre i markedet samt supplere med andre. Som stort sett gikk bra før gjeldsregisteret ble innført.

Et luksusproblem.

Lenke til kommentar

5x inntekt i gjeld er mer en pekepinn enn et faktum. Det fordrer at man har rundt gjennomsnittsinntekt. 
Ved lav inntekt vil mye av inntekten spises opp av vanlige levekostnader, og det vil ikke være rom for 5x inntekt i gjeld - selv ikke et boliglån med gunstig rentenivå.
Tilsvarende ved høy inntekt vil man ofte kunne overgå 5x inntekt i gjeld, da levekostnadene er de samme som en med lav inntekt, og således har man mer tilgjengelig for gjeldsnedbetaling enn en med gjennomsnitts- eller lav inntekt.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (12 timer siden):

5x inntekt i gjeld er mer en pekepinn enn et faktum. Det fordrer at man har rundt gjennomsnittsinntekt. 
Ved lav inntekt vil mye av inntekten spises opp av vanlige levekostnader, og det vil ikke være rom for 5x inntekt i gjeld - selv ikke et boliglån med gunstig rentenivå.
Tilsvarende ved høy inntekt vil man ofte kunne overgå 5x inntekt i gjeld, da levekostnadene er de samme som en med lav inntekt, og således har man mer tilgjengelig for gjeldsnedbetaling enn en med gjennomsnitts- eller lav inntekt.

Ved høy inntekt får du fortsatt ikke lov til å overstige 5x inntekt uten at banken bruker av unntakskvote (og for usikret kreditt har vi ikke noe unntakskvote). 

Lenke til kommentar
On 1/10/2022 at 7:52 PM, Dart said:

Du har ingen kredittanmerkninger i ditt liv, leier bolig, har stabil dokumentert inntekt livet ut på brt 250 000 og en helt stabil formue på litt over en mill. Stabil årlig skatt på 40 000. Alle dine 5 ulike kredittkort er med ubrukt kreditt på 5000 kr unntatt et av dem som du handler alt du trenger for 15 000 i mnd og betaler ved forfall - kun fordi du får 1-2% cashback på all handel og kan handle elektronikk for poengene.

Når du søker om et Biltema-kort, så får du ikke det. 

Hvorfor?

Mener å la lest i en annen tråd at du nærmer deg pensjonsalderen, så jeg vil tro det er det som brukes mot deg, for økonomisk kunne du selvsagt fint klare et slik kort. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Komplett kort kombinert med Trumf gir guns

tigerdyr skrev (10 timer siden):

Mener å la lest i en annen tråd at du nærmer deg pensjonsalderen, så jeg vil tro det er det som brukes mot deg, for økonomisk kunne du selvsagt fint klare et slik kort. 

Denne personen har ingen alder. Men det kan hende. Bankene liker ikke gamle lånekunder. Reglene er ikke lagt ut verken fra dep eller hvert selskaps egne.

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (18 timer siden):

Ved høy inntekt får du fortsatt ikke lov til å overstige 5x inntekt uten at banken bruker av unntakskvote (og for usikret kreditt har vi ikke noe unntakskvote). 

5 % unntakskvoter på forbrukslån. Usikker på om forbrukslån og kredittkort er sidestilt her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvert kvartal har selskapene anledning til å innvilge kreditt til de som ikke har så stor inntekt, men har en stor stabil formue. De som først søker etter kvartalet begynnelse får innvilget. Sier ryktet.

Lenke til kommentar
Dart skrev (4 timer siden):

Hvert kvartal har selskapene anledning til å innvilge kreditt til de som ikke har så stor inntekt, men har en stor stabil formue. De som først søker etter kvartalet begynnelse får innvilget. Sier ryktet.

Det er tull... Bankene bruker som regel kvoten til egne kunder som kommer til å gi inntekt over tid. Er du shoppekunde som ikke er villig til å flytte annet enn lånet så kommer du sist i rekka uansett hvor tidlig i kvartalet du er. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Loko skrev (10 timer siden):

Det er tull... Bankene bruker som regel kvoten til egne kunder som kommer til å gi inntekt over tid. Er du shoppekunde som ikke er villig til å flytte annet enn lånet så kommer du sist i rekka uansett hvor tidlig i kvartalet du er. 

Tull kan du selv være. Det jeg skriver fikk jeg beskjed om før jul av et kredittkortselskap jeg skrev til. Den som ble skrevet om fikk kortet denne uka. De lot søknaden ligge til etter 1 jan. Om selskapet lyver om det kan jeg ikke si, men det er ikke noen tilgjengelige regler de kan referere til. Etter at jeg skrev til noen av de fikk jeg halvt tullesvar og halvt ikke svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Loko skrev (10 timer siden):

Er du shoppekunde som ikke er villig til å flytte annet enn lånet så kommer du sist i rekka uansett hvor tidlig i kvartalet du er. 

Jeg gjentar. Denne kunden skulle bare ha alle rabatter og fordeler, ikke kreditt - og har ikke lån eller saldi, kun på et kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...