Woff Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 NoTrace skrev (8 minutter siden): Forvente 500mbit på wifi? Avhenger av så mange eksterne faktorer at man skal være forsiktig med en slik påstand. Jeg vil si 300mbit er godkjent. Hvis du åpner gluggene så vil du MULIGENS se at jeg ber TS om å teste kablet output fra ISP's boks.. Så vidt meg bekjent så går neppe wi-fi på kabel?? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Kablet fra switchen til vegguttak har jeg 509 på den stasjonære. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 5 minutes ago, Woff said: Hvis du åpner gluggene så vil du MULIGENS se at jeg ber TS om å teste kablet output fra ISP's boks.. Så vidt meg bekjent så går neppe wi-fi på kabel?? Det ligger jo i første innlegg. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Niram skrev (1 time siden): Lagde meg en cat6 og får nå 300 mbps. Er det hva man kan forvente, eller burde jeg hatt enda mer? Test med to klienter samtidig på samme ap. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 3 hours ago, Niram said: etter litt videre forskning fant jeg ut at isp selvfølgelig har sendt med cat5e kabel som forbindelse fra hjemmesentral til switch. Lagde meg en cat6 og får nå 300 mbps. Er det hva man kan forvente, eller burde jeg hatt enda mer? 300 Mbps er temmelig OK egentlig på WiFi. Som andre har påpekt, det er mange faktorer som spiller inn. Et sentralt element er også wifi-egenskapene til klienten man tester med. Lite er en "forenklet løsning", og vek ikke aksesspunkt som nødvendigvis gir det absolutt beste wifi-ytelsesmessig - selv om det nødvendigvis ikke trenger å være så store forskjeller. Men eksempelvis her hjemme får jeg vel tett opp under 500 Mbps via vanlig Speedtest.net om jeg en meter eller to fra Telenor WiFi 5-ruteren med mobiltelefonen (Note 20).... Husk også at Speedtest.net og lignende tjenester ikke alltid leverer ytelse som fuller linja. Noen ganger kan det "lønne seg" å bytte server for speedtest.net, enten det er i appen eller via websiden. I en del tilfeller får jeg langt under det linja mi egentlig leverer. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Hmm, ja det er forsåvidt sant. Jeg har testa litt forskjellige innstillinger på unifi controlleren nå. Akkurat nå ligger jeg på 355/500 mbps, så det er jo ikke ille. Bare litt annoying siden jeg vet de skal kunne levere det. Bruker en ny samsung s21 ultra, så vil tro den støtter det nyeste av wifi standarder. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Forvirringen er komplett nå. Prøvde nå med 5 GHz fra ISP hjemmesentral. Da får jeg 475 mbps på trådløs. Ubiquiti sine greier skal vel overgå zyxel standard utstyr? 😮💨😮💨 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 5 minutes ago, Niram said: Forvirringen er komplett nå. Prøvde nå med 5 GHz fra ISP hjemmesentral. Da får jeg 475 mbps på trådløs. Ubiquiti sine greier skal vel overgå zyxel standard utstyr? 😮💨😮💨 Nja, ikke nødvendigvis. Disse aksesspunktene er relativt enkle, og så er tanken at man skal ha flere for å få dekning - ikke nødvendigvis spesielt "optimaisert" for "maksimal ytelse mot en enkelt enhet". Har ikke noe erfaring med Ubiquti-utstyr, og vet lite om hvordan standard konfigurasjon er. Men eksempelvis om de velger å kjøre med 40 MHz kanalbredde kan det egentlig bety fordeler for ytelsen når det er flere enheter i nettet eller det benyttes flere aksesspunkter. Men i en situasjon der man måler ytelsen mot en enkelt enhet, kan det bety lavere toppfart. Men at en bil har lavere toppfart enn en annen betyr ikke at den er bedre til "generell bruk" og "et vanlig trafikkbilde". Rask respons med OK hastighet og at alle enhetene fungerer greit når flere enheter benyttes samtidig kan i praksis være mer viktige egenskaper med wifi-nettet. At folk fokuserer på å teste "topphastigheten" fører potensielt til at en del utstyr egentlig blir optimalisert for denne topphastigheten i stedet for å i praksis fungere bedre.... 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Takk for utfyllende svar igjen! Ja, det er helt sikkert riktig som du sier. Virker ekstremt stabilt da, pluss at enhetene flytter seg fint fra det ene apet til det andre. Men målingene blir jeg ikke så klok på. Jeg vet ikke om de bare trenger litt tid på å justere jeg, men nå fikk jeg plutselig over 450 ned på speedtest. I underkant av 300 på en annen test. Får se det an noen dager og se hvordan det arter seg Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 13 minutes ago, Niram said: Men målingene blir jeg ikke så klok på. Jeg vet ikke om de bare trenger litt tid på å justere jeg, men nå fikk jeg plutselig over 450 ned på speedtest. I underkant av 300 på en annen test. Hvis man vil teste ren maksimal wifi-ytelse, så kan det beste være å eksempelvis kjøre iperf, nuttcp e.l. mellom to pc-er i nettverket, der den ene står med kablet forbindelse. Ytelsemessig er det ellers et uhorvelig antall variabler som påvirker. Et element er også at forskjellige kanaler i 5GHz-båndet har litt forskjellige egenskaper, samt at et wifi-aksesspunkt må overvåke frekvensbåndet før såkalte DFS-kanaler kan tas i bruk etter en omstart. Eksempelvis har vel f.eks. kanal 36-64 har maks sendestyrke på 200mW, mens fra 100 til 140 er det vel 1 watt. Nå vet jeg ikke om du bor i hus eller leilighet. Med andre (aktive) nett i området blir det naturligvis en fare for de vil påvirke. Og her vil det jo kunne variere - i ett øyeblikk et et nett på samme kanal aktivt, mens i neste ikke.... 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Niram skrev (1 time siden): Jeg vet ikke om de bare trenger litt tid på å justere jeg Tvilsomt. Kan du teste med to klienter samtidig på samme ap mot forskjellige speedtest servere? Endret 10. januar 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
vitty Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) NULL skrev (12 timer siden): Nja, ikke nødvendigvis. Disse aksesspunktene er relativt enkle, og så er tanken at man skal ha flere for å få dekning - ikke nødvendigvis spesielt "optimaisert" for "maksimal ytelse mot en enkelt enhet". Har ikke noe erfaring med Ubiquti-utstyr, og vet lite om hvordan standard konfigurasjon er. Men eksempelvis om de velger å kjøre med 40 MHz kanalbredde kan det egentlig bety fordeler for ytelsen når det er flere enheter i nettet eller det benyttes flere aksesspunkter. Men i en situasjon der man måler ytelsen mot en enkelt enhet, kan det bety lavere toppfart. Men at en bil har lavere toppfart enn en annen betyr ikke at den er bedre til "generell bruk" og "et vanlig trafikkbilde". Rask respons med OK hastighet og at alle enhetene fungerer greit når flere enheter benyttes samtidig kan i praksis være mer viktige egenskaper med wifi-nettet. At folk fokuserer på å teste "topphastigheten" fører potensielt til at en del utstyr egentlig blir optimalisert for denne topphastigheten i stedet for å i praksis fungere bedre.... Kanalbredde er nok nøkkelordet. Dette kan stilles i unifi controller. Jeg har unifi 6 LR som forsåvidt har 4x4 MIMO mot 2X2 på 6 lite. Men mener du burde få 500Mb trådløst. Mitt AP står til 160MHZ, mistenker du maks får 80MHZ, men bare å teste. Vil og anbefale å dele opp 5GHZ og 2.4GHZ på hver sin SSID. Endret 11. januar 2022 av vitty 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 14 minutes ago, vitty said: Vil og anbefale å dele opp 5GHZ og 2.4GHZ på hver sin SSID. Ubiquiti støtter vel her band steering, som gjør at klienter skal kunne flyttes mellom båndene (uten at klienten selv må gjøre det, noe som ofte ikke alltid er helt optimalt...). Det er nok en del som sikkert klarer å ha god kontroll på dette selv, men hvis band steering fungerer greit her, ville jeg hatt det aktivert og det vil vel kreve at de har samme SSID. Da kan man unngå at når man er på steder som har dårlige forhold, så blir man "stuck" på 5 GHz, mens 2,4GHz kunne gitt bedre forhold. Eller at hvis det er veldig mye belastning på 5 GHz, så kan det være at Ubi sine algoritmer flytter andre "mindre aktive enheter" til 2,4GHz for å frigjøre ressurser på 5 GHz. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 11. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2022 Jeg har forsøkt med oppdelt 2,4 og 5,0 - uten at det ga noe ulikt resultat. Nå er jeg plutselig nede på 90 igjen, uten at jeg vet hvorfor.. Har ikke fått testet med to klienter mot samme AP samtidig enda. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Niram skrev (23 minutter siden): Jeg har forsøkt med oppdelt 2,4 og 5,0 - uten at det ga noe ulikt resultat. Nå er jeg plutselig nede på 90 igjen, uten at jeg vet hvorfor.. Har ikke fått testet med to klienter mot samme AP samtidig enda. Forsøkt å endre kanalbredde som @vitty nevner? Hos meg hjalp det betraktelig. Er flere guider på f.eks. YouTube som tar for seg hvordan man kan øke båndbredden på U6 Lite. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 11. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2022 Ja, prøvd både 20,40 og 80 på 5 ghz båndet. Frustrerende. Sett et par YT filmer, men blir ikke klokere. I går hadde jeg 300 på speedtest, nå har jeg 90-100 samme hva. Uten at jeg ser hva som var annerledes i går.. Hmmm. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Bor du tett på mange andre? Er det mange andre WiFi innen rekkevidde? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 11. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Nei, bor ganske spredtbygd. Har nesten ingen trafikk når jeg RF environment scan, alt er vidåpent. Tror neste steg blir å teste begge ap-ene med en annen kabel til switchen. Har 2 kabler kabler lagt opp pr. punkt, så har en jeg kan teste med. edit: stilte meg opp rett under AP-et nå (takhengt), da fikk jeg plutselig 500 mbit/s. Er det så enorm forskjell et par rom videre? Trevegger. Endret 11. januar 2022 av Niram Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Ja, det er stor forskjell med bare et par vegger mellom. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 11. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2022 ... wifiman appen sier 130 Mbit, speedtest sier 500. Fra samme punkt. Stoler på siste jeg 😅 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå