Niram Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Hei! noen med peiling på unifi/ubiquiti-nettverk? Jeg har nettopp fått fiber og prøver å sette opp 2 stk Unifi 6 lite ap-er. Vil kjøre de på samme SSID slik at den bytter sømløst mellom de. Den ene gikk online og oppdaterte seg automatisk. Men den andre står fortsatt som offline, blinker hvitt på ap-et. Prøvde å connecte en tablet som lå rett ved AP-et som ikke er tilkoblet, men den koblet seg likevel til AP-et i den andre etasjen. Det står i "devices" at den har fått IP-adresse. edit: ser forøvrig at jeg får kun 80 mbps til telefonen min, mens stasjonære får 509 mbps (kablet). Betyr det dårlig kabel? Helt ny installasjon. Endret 10. januar 2022 av Niram Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Ser du den i Unifi Controlleren din? Du må inn der å claime den til Unifi-setupen din. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Jeg prøvde å unplugge begge AP-ene i controlleren, da ser det ut til å fungere. Men så var det dette med hastigheten på trådløs da.. Noen tanker? Kan ikke helt skjønne at jeg skal ha terminert rart heller.. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Hvilke AP har du? 2.4 GHz eller 5GHz? Avstand/hindringer mellom telefon og AP? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Har Unifi 6 Lite. Ingen hindringer, bare trevegger. Kort avstand.. Fikk 115 mbps på ipaden mot det andre ap-et nå.. Har USW lite 16 PoE switch om det har noe å si. Har sammenslått 2,4 og 5 til 1 SSID. Endret 10. januar 2022 av Niram Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Du sier du får 509 Mbps kablet. Hva var forventet hastighet? Hvordan målte du? 80 Mbps på wifi høres jo gjerne "typisk 2,4 GHz" ut. Husk at det ikke alltid er lurt å teste rett etter at man har blitt koblet på et netterk. Det kan i noen tilfeller være slik at du kort tid etter kan bli flyttet fra 2,4 til 5 GHz (det er gjerne klienten som bestemmer først om den skal koble til 2,4 eller 5 GHz hvis begge båndene har samme SSID), samt at det kan være at mesh-løsningen innen kort tid flytter en enhet til det mer egnede AP-et. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Fra ISP har vi bestilt 500 mbit, så det er vel forventet på kabel ihvertfall. Litt usikker på hva jeg kan forvente på wifi..? Hadde trodd mer enn 100 hvertfall Er det noen spesielle innstillinger jeg må gjøre for at den skal roame sømløst mellom ap-ene? Jeg kjører ganske default oppsett tror jeg. edit: jeg brukte speedtest.net. Inne på controlleren står det n/a på 2,4ghz, så den bruker vel tydelig 5 ghz på telefonen min. Endret 10. januar 2022 av Niram Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Har samme AP som TS, og 2 etasjer under der APet står får jeg 200mbit ned og 120mbit opp. Kan du verifisere om mobiltelefonen er på 2.4GHz eller 5GHz? Kan du kjøre en speedtest med fri sikt til AP? Verifiser også at du er koblet til korrekt AP (det du har fri sikt til). Har du Unifi Controller installert? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Testet akkurat med min stasjonære på Wifi, den får også 94 mbps opp og ned på trådløs. Så er nok ikke relatert til telefonen spesifikt.. Jeg bruker controller på stasjonære PC, har ikke hardwaren. Endret 10. januar 2022 av Niram Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Er du på 2.4GHz eller 5GHz? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Hva er resultat av testing rett ved siden av AP (fri sikt)? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Det kunne se ut som switchen ikke var "adopted". Så jeg tok svenskeknappen på den så alt starta opp på nytt. Da adopta og oppdaterte den. Kjørte fri sikt test etterpå, 168 mbps. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 etter litt videre forskning fant jeg ut at isp selvfølgelig har sendt med cat5e kabel som forbindelse fra hjemmesentral til switch. Lagde meg en cat6 og får nå 300 mbps. Er det hva man kan forvente, eller burde jeg hatt enda mer? Lenke til kommentar
Woff Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Niram skrev (2 timer siden): Fra ISP har vi bestilt 500 mbit, så det er vel forventet på kabel ihvertfall. Som du selv sier: Du bør selvsagt forvente 500Mb. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Da forstår jeg ikke hva som er feil. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Hva har du mellom fibermodem og nettet ditt? Vil tro at begrensningene er der? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Unifi USW 16 poe switch, koblet med cat6 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Du har vel en eller annen 'boks' fra ISP'en din i tillegg til fibermodem? Når du plugger deg rett på den boksen og tester, hvilken hastighet får du da? Er den rundt 500 Mb så er det greit, er den lavere så hjelper det ingenting hva du kobler til etter denne.. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) 35 minutes ago, Woff said: Som du selv sier: Du bør selvsagt forvente 500Mb. Forvente 500mbit på wifi? Avhenger av så mange eksterne faktorer at man skal være forsiktig med en slik påstand. Jeg vil si 300mbit er godkjent. Endret 10. januar 2022 av NoTrace 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå