Gå til innhold

Han har sett seg lei på floskler i jobbannonser: – Vil du egentlig ha en ansatt som er kreativ og nytenkende?

Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (17 timer siden):

Virker ikke som om dagen er veldig strukturert da, fleksibilitet er mer kaotisk.

«I dag har jeg ledig tid 10-11, og 14-15, så jeg kan få truffet deg på dette korte varselet hvis det passer for deg disse tidene?»

Strukturert, men fleksibel. Skjønner ikke at det skulle være så magisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekrutteringsbyråer og boligmeglere hånd i hånd, på sitt tastatur.

I tillegg ofte en ledelse som egentlig ikke er mottakelig for konstruktive innspill. Eller rettere sagt en ledelse høy på seg selv og blendet av å bruke floskler i annonsen.

Nå er det jo stor forskjell på hvilke jobber det er. Noen selgerjobber er jo virkelig kun fokusert på:

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (45 minutter siden):
shockorshot skrev (18 timer siden):

Virker ikke som om dagen er veldig strukturert da, fleksibilitet er mer kaotisk.

«I dag har jeg ledig tid 10-11, og 14-15, så jeg kan få truffet deg på dette korte varselet hvis det passer for deg disse tidene?»

Strukturert, men fleksibel. Skjønner ikke at det skulle være så magisk?

Jeg kan ikke møte deg på de tidspunktene, men har åpning 9-10 og 11-14. Kan vi likevel få til et møte innenfor de tidene jeg har ledig?

Om svaret på det er ja, da er det fleksibilitet og struktur samtidig. Men om svaret alltid er at "ledig tid 10-11, og 14-15", så er man innelåst i strukturene sine.

Ser selvsagt at noen dager har man planer man absolutt ikke kan flytte på, fordi de satte tider er allerede booket og påvirker andre mennesker man har møter og avtaler med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidsgivere som krever høy fleksibilitet av arbeidstaker, men ikke er noe fleksibel tilbake.

Eks. sjef tar seg fri og har rolige dager når det passer seg, har vage eller få arbeidsoppgaver og mye tid til fritidsprat. Ansatte under må være fleksible, rydde etter sjef, ofte jobbe litt lengre gratis, store restriksjoner på når ta ut ferie, aldri i juletid, påske og høytidsdager. Sjef må jo ha fri når det passer! Strengt på sommerferie også. I tillegg tema å redusere lønn til langt under det man vil få andre steder. Fordi det er trang økonomi. 

Folk slutter, selv nye og motiverte. Pene stillingsannonser. Eksempel fra kommunal arbeidsplass...

Poeng: Noen ledere tror fleksibilitet og engasjement kun skal vises fra ansatte under seg, ikke fra leder til de under seg. 

Noen leder tenker for mye på egen komfort og gjør det mest mulig behagelig for seg selv. Det betyr ikke at leder også er ufin i språket eller ikke blid. Men stryker på rollemodell.

Leder: "Rollemodell? Det er ikke en implementert strategi her" (fiktiv laget utsagn, men er slik ansatte oppfatter det i mitt ekdempel). 

Forøvrig blåser noen arbeidsgivere i om ansatte stadig byttes ut, da det ikke er viktig faktor. Arbeidsmiljø er et svakt punkt eller totalt ignorert hos noen. Her kommer også konfliktsky ledelse inn, man lar de bøse og brølende ansatte bli.

Arbeidsgivere vet at det er kamp om stillinger på både høyere og lavere nivå, dermed kan alle byttes ut hyppig. 

Det er nesten umulig å vite om hva som er realiteten bak ordlyden i stillingsannonser, om man ikke kjenner ansatt på stedet man søker. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@plankebyVeldig godt og meget virkelighetsnært innlegg.

Så har du sjefene som alltid booker deg oppå andre avtaler du har i kalenderen og ser på det som en selvfølge at du bare rydder plass og får de andre innkalte til finne nye tidspunkter.

Sjefer som ikke fungerer som en sjef i det hele tatt men lar anarkiet og "internjustis blant likestilte" styre alt så lenge oppgaver blir levert. Fritt frem for alt. I tillegg tåkelegger de alt for å slippe å måtte ta vanskelige sjefsbeslutninger som kanskje noen ikke liker. Tåkelegger og lager alternative historier til sin leder igjen, gjerne med en syndebukk i lasset. Jeg har opplevd å jobbe et sted hvor det føltes som om man var med i dårlige episoder av Farmen. Dobbelkommunikasjon var en standard og så ille at jeg begynte å skrive ned alt som ble sagt i samtaler på tomannshånd med sjefen og sendte kopi til sjefen. Ellers var det jo alltid "misforståelse".

Sjefer som ikke står inne for beslutninger de har tatt for 3 uker siden når det senere ikke gikk som ventet og mener de under ham har misforstått. Eller lyver deg rett opp i ansiktet for å få det som de vil. Det virker som det er viktigere å manipulere folk for å få resultatene man ønsker enn å behandle ansatte med respekt.

Så har man til slutt de meget sjeldne og gode sjefene som til og med har så stor integritet at de står i mot ledelsen over seg når de blir bedt om å utsette teamet sitt for noe de selv ikke ville gjort. Har også opplevd en sjef som sa opp jobben sin av den grunn. Trist for oss men all respekt vedkommende. Jeg håper ikke det er en trend men synes det blir stadig færre av de gode sjefene som også er ledere.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det er riktignok 4 annonser som inneholder ordet introvert, i ordelag som "både introverte og ekstroverte er velkommen til å søke", noe jeg tolker til "vi er desperate og tar hva som helst"

Det er din tolkning.

I realiteten har de fleste team godt av å ha både introverte og ekstroverte personligheter. Dersom du har et team som allerede har en grei balanse, betyr det som regel lite om de du ansetter er introverte og ekstroverte.

For stillinger hvor man som regel forventer det ene eller andre, kan det av og til være på sin plass å opplyse om at man ikke ekskluderer. Ville du for eksempel tenkt på en tydelig introvert person som en god kandidat til å være programleder? Jeg tipper overraskende mange gode programledere er introverte. Tilsvarende tror jeg det er mange ekstroverte personer som gjør det bra med tungt analytisk arbeid som programvareutvikling.

Den eneste gangen hvor jeg man burde ha preferanser er dersom teamet allerede har en tydelig overvekt av den ene personlighetstypen.

Ellers hadde jeg nok helst ville unngå å ha en overvekt av FP-personligheter i et utviklerteam 😉

Endret av Tom Som
Sitatet ble ikke med
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

"Vi ønsker en konsulent som er under 50 år og har min 30 års erfaring."

Det de får er en som har - 10 års erfaring som er 20 år gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...