Gå til innhold

Ville skape verdi for pasienter og leger: – En ren belastning, sier Legeforeningen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De tapte i høyesteretten med god grunn.

Folk må ha anledning til å finne ut hvilke leger som kan passe dem. Og legelisten.no er nokså mild, da de ikke tillater mange negativt ladde ord. Stort sett så krever de konstruktive tilbakemeldinger og de sletter de som er for krasse eller er dårlig formulert. 

Jeg har selv fått livet mitt ødelagt av inkompetanse hos lege. Og dette er en lege som er klaget inn av flere, og som tilbyr en rekke pseudovitenskapelige metoder i tillegg til det mer konvensjonelle. 

Og jeg fikk heller ingen erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning, da inkompetansen også gjaldt journalføringen.

‘Dårlige leger’, om de så er noenlunde tulleruske, hovmodige, eller simpelthen for dårlig på kommunikasjon, bør påpekes til andre. Så de i det minste vet hvordan de må opptre med legen. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Legelisten er verdiløs for meg som pasient. Det er ofte mye personkjemi i en pasient/legerelasjon. Det er heller ingenting som hindrer noen å skrive helt usanne ting. Sist jeg sjekket, som er noen år siden, så var det flere innlegg der fra mennesker du tenker burde beskyttes mot seg selv.

Gapestokk er noe som sjelden fungerer og vi klarer oss fint uten legelisten. Den kan fint erstattes med en portal som eies av tilsynsmyndighetene der en autentiserer seg via IDPorten før en gir sin score.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (1 time siden):

Lurer på hva Høyesterett sier om noen lager en tilsvarende sider for dommere, eks dommerlisten.no. Navn, arbeidsadresse og kommentarer på dommer de har gitt.

Hadde sikkert ikke gått veldig lang tid før det hadde blitt baluba.

Hvilken verdi skulle det tilført å ha en slik liste på dommerne? Det er ikke slik at du kan velge dommer i en sak, du må faktisk akseptere den dommeren som utnevnes, med mindre vedkommende kan sies å være inhabil i akkurat den saken. Og det vil si det er ganske få saker av alle som tildeles en dommer.

For fastleger er det en helt annen sak, og for spesialister tildels og. Man kan velge fastlege til en viss grad (krever at legen har ledig plass på lista si), og man kan til en viss grad nekte å bli behandlet av en spesialist, om man har aversjon mot vedkommende, eller leser mange negative omtaler om vedkommende.

Så har du også det at de aller fleste vil aldri ha behov for å møte foran en dommer, men helsa si kan man ikke kontrollere i så stor grad at man aldri har behov for å gå til en. Og det er mange som har lidelser som gjør at man stadig må til lege, og da kan det være svært avgjørende hvem man velger.

Og uten å vite noe om hvordan vedkommende lege man vurderer er til å utføre jobben sin, så kan det fort bli at man går fra vondt til værre. Og man kan ikke bytte fastlege mer enn et vist antall ganger per år, så faren for å bli sittende med en fastlege man absolutt ikke klarer å samarbeide med, eller ikke kan nok om lidelsen man har, så kan det ui ytterste konsekvens være til fare for helsa si.

PS! Er ingen tilhenger av fastlegeordningen. En lege går jeg ikke mer enn absolutt minimum av ganger til, så jeg ser egentlig liten grunn til at en lege skal få ekstra tilskudd for å ha meg på lista si. At vedkommende får betalt når jeg benytter legen, er en helt annen sak. Det meste er jo uansett det offentlige som betaler, selv om man betaler egenandel.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (1 time siden):

Lurer på hva Høyesterett sier om noen lager en tilsvarende sider for dommere, eks dommerlisten.no. Navn, arbeidsadresse og kommentarer på dommer de har gitt.

Hvem som avsa en dom, vil jeg anta at står i selve dommen? Jeg skal ikke skryte på meg å ha lest mange dommer, men jeg ville vært overrasket om det er anonymisert ... 

Med arbeidsadresse, så mener du hvilken domstol det er snakk om, da? Jaja, hvis du finner det av interesse, så hversågod. Må jo være verdens enkleste ting å finne ut av. Ikke akkurat hemmelig hvilken domstol en sak føres for ... 

Kommentarer på dommene, gjerne samlet og kategorisert på et nettsted, kunne jo vært spennende. Men det fordrer at folk som skal oppgi kommentar, gidder å sette seg inn i saken. Dersom man ikke leser seg opp, blir det tilnærmet umulig å vite om det var korrekt at Ola Dunk skulle slippe fri, få 4 måneder fengsel, en liten bot eller 14 år på «brød og vann».

Nuvel, en nettside som tar sikte på å samle nettopp alle domsavgjørelser finnes allerede. Og jeg skal gi deg delvis rett i at de møtte motbør. Riktignok ikke fra dommere eller advokater flest. Nix. De møtte motgang fra det selskapet som fra før av hadde monopol på å samle og distribuere dommene (til en høy pris!). 
Rettspraksis utfordrer nemlig denne modellen grovt, siden de legger ut alt gratis og fritt! https://rettspraksis.no/wiki/Forside

https://www.digi.no/artikler/kan-bygge-automatisert-losning-for-13-millioner-sann-vil-de-publisere-norske-dommer-gratis-pa-nett/506359

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

PS! Er ingen tilhenger av fastlegeordningen. En lege går jeg ikke mer enn absolutt minimum av ganger til, så jeg ser egentlig liten grunn til at en lege skal få ekstra tilskudd for å ha meg på lista si. At vedkommende får betalt når jeg benytter legen, er en helt annen sak. Det meste er jo uansett det offentlige som betaler, selv om man betaler egenandel.

Ingen tvil – vi burde ha revidert og justert (fjernet?) dagens løsning for lengst! 

Å få betalt for X personer på listen, gir insentiv til å ta inn maks antall personer på listen – men det gir ikke tilstrekkelig insentiv til å faktisk tilby adekvat behandling av disse. Med venterommet overlesset av ventende personer, er det ikke tid til mer enn 10-minutters visitter fra den enkelte pasient. 

At nevnte lister i tillegg har blitt en handelsvare og selges rundt til høystbydene er et merkelig fenomen jeg også ser kun problemer med. I tillegg har vi for få leger i de fleste byer og bygder for tiden. Det er ikke slik at du fritt kan velge deg en lege i nærheten av der du bor. Alle har jo fulle lister! Og med fulle lister, så fungerer ikke ordningen. Da har vi forbrukere tross alt ikke noe valg – vi tar den eneste som tilfeldigvis har 3 plasser tilgjengelig ...

• Liker 3
Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (2 timer siden):

Man velger ikke dommer selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...