Gå til innhold

Volvos tekniske sjef tror på selvkjørende robot-taxier fra 2025


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Gitt at LIDAR ikke gir noen faktisk forbedring, men at kameraer med flere linser, og forskjellige fargespektra, gjør at kameraer løser oppgaven minst like godt. Vi du fremdeles mene at de da skal dytte inn en laser, når Tesla mener den er unødvendig, og de gjør jobben bedre uten? Det er jo det som er spørsmålet her.

Gitt at LiDAR ikke gir noen som helst fordel, så må jeg svare: NEI!

Kamera er uansett stengt nødvendig til å tolke omgivelser. Så dersom kamera kan klare den jobben LiDAR gjør - like godt - så er jo dette en no-brainer. 

Jeg registrerer dog at de færreste faktisk er overbevist om at dette er tilfelle. Selv om Elon Musk hevder det, er det mange som ikke er overbevist. 

Ulykker (herunder flere dødsulykker) hvor kamera beviselig har tolket verden feil, bidrar ikke akkurat til å overbevise meg her. Men det kan godt være at samme ulykke hadde skjedd med LiDAR uansett. Eller kanskje helt andre og potensielt enda fler ulykker? Vanskelig å vite. 

Uten bedre innsikt, velger jeg derfor å lytte til alle aktører, og veie samtlige argumenter opp mot hverandre. P.t. tror jeg derfor LiDAR er noe bedre på akkurat denne ene lille tingen. (Men det er altså min personlige overbevisning. Om noen år har jeg kanskje en helt annen oppfatning!?)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snowleopard said:

Gitt at LIDAR ikke gir noen faktisk forbedring, men at kameraer med flere linser, og forskjellige fargespektra, gjør at kameraer løser oppgaven minst like godt. Vi du fremdeles mene at de da skal dytte inn en laser, når Tesla mener den er unødvendig, og de gjør jobben bedre uten? Det er jo det som er spørsmålet her.

Du kan umulig ha lest og forstått det han skriver.....

Lenke til kommentar
On 1/11/2022 at 2:57 PM, hekomo said:

I og med at du ikke er ekspert på dette, og heller ikke har satt deg inn hvordan Tesla mener de kan løse dette, så er det kanskje ikke så mye nytte i å synse? Kanskje du burde se på presentasjonen fra AI Day, der Tesla faktisk forteller mye om hva de jobber med og hvordan de tenker å løse ulike utfordringer. For nå sitter du jo bare der og sier "det kan ikke gjøres" uten noe grunnlag.

Man trenger ikke gjøre noe bottom-up analyse av dette. La oss anslå 9 av 10 produsenter mener lidar er nødvendig og 1 mener det ikke er nødvendig. Hva er sannsynligheten for at 9 av 10 produsenter slenger inn unødvendige sensorer?

On 1/11/2022 at 2:57 PM, hekomo said:

Hva? Tesla har bedre batterier og bedre rekkevidde. De dominerer salget av elbiler globalt. De har slått Nissan ned i støvlene. Hvordan du kan konkludere med at det er Tesla som gjør noe galt her skjønner jeg ikke. 

Tesla har større interne tap i batteripakkene enn de andre produsentene. Det er derfor de utvikler nye celler som skal redusere disse flaskehalsene. Det er påfallende at de tviholder på sylindriske celler som ikke har noen fordeler ovenfor prismatiske celler. Det vitner om en ideologisk tilnærming. De vil kanskje ikke miste prestisje ved å forlate lommelyktbatteriene men de vet også at de må prøve å ta igjen konkurrentene ved å drastisk redusere antall celler og koblinger som øker indre resistans.

Tesla bruker prismeceller også så ideologien ligger nok ikke helt fast. Ideologi passer ikke i teknologiselskaper....

On 1/11/2022 at 2:57 PM, hekomo said:

Tesla har jo vurdert både lidar og radar, men forkastet begge. De snakket vel faktisk om å forbedre radar til for bare noen år siden. Men så fant de ut at bare kamera ville være bedre. De endret altså fremgangsmåte underveis(!).

Er valget tatt basert på BAT og ALARP eller et ønske om å selge de billigste bilene slik at BOM kost må holdes på absolutt minimum viable?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (57 minutter siden):

Du kan umulig ha lest og forstått det han skriver.....

Om jeg ikke hadde lest og forstått det han skriver, hvorfor påpekte ikke han det i sitt svar til meg? Kan det hende at du (igjen) er fullstendig på bærtur her?

Om jeg ikke hadde lest og forstått hva han skrev, hadde jeg vel heller ikke kunne ta tak i det poenget han hadde, og stilt spørsmål rundt dette. For poenget mitt er og var at dette er årsaken Tesla selv har gitt for å kutte radar og heller ikke bruke lidar. De mener de får gjort alt med bare kameraer, og det uten å få "forstyrrende" input fra radaren.

Og før det dras ut av proporsjoner, eller jeg blir tillagt meninger jeg ikke har, jeg stiller ikke på noen side her. Kan godt hende Tesla bør gå tilbake, og likevel benytte lidar eller radar eller begge, før de får en FSD klar, som og kan bli godkjent. Alternativt klarer de det samme med kameraer som kan filme i forskjellige spekter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
 On 1/20/2022 at 2:07 PM, qualbeen said:

 Gitt at LiDAR er bedre, så mener du jo uansett fortsatt at flere ulike sensorer er dumt?

Til forskjell fra meg: gitt at LiDAR er best på akkurat denne ene tingen, ja da mener jeg LiDAR bør brukes.

Hvis kamera uansett er best, nærsagt under alle forhold, er det jo ikke noe å snakke om. Vi på forumet har neppe nok innsikt. Men jeg registrerer at flertallet av produsenter foretrekker LiDAR over kamera til dette.

 

On 1/20/2022 at 2:34 PM, Snowleopard said:

Gitt at LIDAR ikke gir noen faktisk forbedring, men at kameraer med flere linser, og forskjellige fargespektra, gjør at kameraer løser oppgaven minst like godt. Vi du fremdeles mene at de da skal dytte inn en laser, når Tesla mener den er unødvendig, og de gjør jobben bedre uten? Det er jo det som er spørsmålet her.

 

23 hours ago, qualbeen said:

Gitt at LiDAR ikke gir noen som helst fordel, så må jeg svare: NEI!

Kamera er uansett stengt nødvendig til å tolke omgivelser. Så dersom kamera kan klare den jobben LiDAR gjør - like godt - så er jo dette en no-brainer. 

Jeg registrerer dog at de færreste faktisk er overbevist om at dette er tilfelle. Selv om Elon Musk hevder det, er det mange som ikke er overbevist. 

 

21 hours ago, Snowleopard said:

Om jeg ikke hadde lest og forstått det han skriver, hvorfor påpekte ikke han det i sitt svar til meg? Kan det hende at du (igjen) er fullstendig på bærtur her?

Se uthevet skrift. Det er ingen som har skrevet at man skal bruke sensorer som ikke bidrar med noe. Det er du som ikke forstår hva som blir skrevet.

21 hours ago, Snowleopard said:

Og før det dras ut av proporsjoner, eller jeg blir tillagt meninger jeg ikke har, jeg stiller ikke på noen side her. Kan godt hende Tesla bør gå tilbake, og likevel benytte lidar eller radar eller begge, før de får en FSD klar, som og kan bli godkjent.

Ro ro til fiskeskjær............

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

 

 

 

Se uthevet skrift. Det er ingen som har skrevet at man skal bruke sensorer som ikke bidrar med noe. Det er du som ikke forstår hva som blir skrevet.

Ro ro til fiskeskjær............

Hele innlegget ditt er et eneste stort forsøk på å ro deg selv i land her. Men det blir ikke mindre opplagt av at du prøver å oppsummere dialogen her. Tvert imot, du maler deg selv inn i hjørnet her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/20/2022 at 5:20 PM, Snowleopard said:

For poenget mitt er og var at dette er årsaken Tesla selv har gitt for å kutte radar og heller ikke bruke lidar. De mener de får gjort alt med bare kameraer, og det uten å få "forstyrrende" input fra radaren.

Ja, men dette er allerede påpekt. Hvorfor gjentar du det andre allerede har påpekt? Hvis lidar ikke gir noen annen informasjon enn det kameraer gir er lidar overflødig... Det er kun Tesla som mener lidar er overflødig, sjansen for at de nok en gang overselger og underleverer kjenner vi godt.

10 hours ago, Snowleopard said:

Hele innlegget ditt er et eneste stort forsøk på å ro deg selv i land her. Men det blir ikke mindre opplagt av at du prøver å oppsummere dialogen her. Tvert imot, du maler deg selv inn i hjørnet her. 

Det er ingen som har skrevet at man må ha laser hvis kameraer gjør en like god jobb. Så hvorfor du prøver å tillegge andre slike meninger?

 

Lenke til kommentar
On 1/10/2022 at 8:43 AM, hekomo said:

Uventede forsinkelser er ikke løgn. Eller påstår du at alle forsinkelser er løgn? Så de andre bilprodusentene lyver når de ikke klarer å levere like mange biler nå på grunn av brikkemangel?

Snakker vi åpenbar dobbeltmoral her?

Musks liste over uinfridde lovnader er så lang at det grenser til kriminelt. Slike lovnader er med på å øke aksjekursen til selskapet, og er ulovlig i følge SEC. Han burde bli fengslet slik som Theranosgrunderen.

Lenke til kommentar
12 hours ago, GJZwart said:

Musks liste over uinfridde lovnader er så lang at det grenser til kriminelt. Slike lovnader er med på å øke aksjekursen til selskapet, og er ulovlig i følge SEC. Han burde bli fengslet slik som Theranosgrunderen.

Tesla har klare trekk med bevegelser/kulter som mange har påpekt. Man har tildels fanatisk fanboys som forsvarer alt, all kritikk kommer fra "haters".... Og hvis kunden forventer en trafikksikker bil er det bare "piss off hater"...

Jeg ser ikke sammenligningen med Theranos, Tesla har tross alt et produkt....

 

Endret av 6RCURCGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (38 minutter siden):

Tesla har klare trekk med bevegelser/kulter som mange har påpekt. Man har en tildels fanatisk som forsvarer alt, all kritikk kommer fra "haters".... Og hvis kunden forventer en trafikksikker bil er det bare "piss off hater"...

Den historien med manglende bremsekloss er bare helt utrolig. At det er mulig. For å oppsummere.

  1. Bilen blir produsert med manglende bremsekloss. Bare der må jo Tesla være unike.
  2. Det blir ikke oppdaget i noen kvalitetskontroll på fabrikken. Grunn: Tesla har ingen kvalitetskontroll og de fjernet spesifikt bremsetester for å kunne pushe mest mulig ut fabrikkporten.
  3. Teslas utleveringsapparat gadd ikke sjekke. Det er problemet med å ikke ha uavhengige forhandlere. Uavhengige forhandlere har nemlig en egeninteresse i å finne feil før bilen utleveres siden kosten for feil tas av fabrikk. Tesla leier inn 19-åringer på minstelønn som har som oppgave å hive fra seg nøklene og løpe vekk før kunden får sett på bilen og stilt noen spørsmål.
  4. Når kunden melder om ulyder fra bremsene så sier Tesla at "det er helt normalt" i stedet for å kalle bilen inn til kontroll. Kunden må derfor til et uavhengig verksted for å finne ut at bremsekloss mangler. Nå er man over i komplett komedie, men det stopper selvfølgelig ikke der.
  5. Mens en annen forhandler ville snudd alt på huet for å gjøre opp for seg etter denne gedigne tabben så sier Tesla at dette tar mange uker. Det å ha noe så vanlig som bremseklosser på lager er nemlig helt uaktuelt for dette selskapet.
  6. Lånebil da? Nei, selvfølgelig ikke. Men han får Uber-kuponger slik at han kan kose seg med å sitte i en sliten Prius med forskjellige korona-smittede sjåfører i en måned.

 

Tesla Model 3 Delivered With Missing Brake Pad: What Happened? Technicians at a Tesla Service Center told the owner the sound was “normal for performance brakes.”

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, 6RCURCGB said:

Jeg ser ikke sammenligningen med Theranos, Tesla har tross alt et produkt....

 

Theranos hadde også et produkt, som gjorde mye mindre enn lovet. Overhyping er noe som foregår mye av i Silicon Valley, og nå virker det som det begynner å bli slått ned på.

Lenke til kommentar
On 1/22/2022 at 10:16 PM, GJZwart said:

Theranos hadde også et produkt, som gjorde mye mindre enn lovet. Overhyping er noe som foregår mye av i Silicon Valley, og nå virker det som det begynner å bli slått ned på.

Theranos brukte vel konvensjonell analyseteknologi i parallell med at de prøvde å få sitt eget "produkt" til å virke? Hvis det virkelig ikke finnes noe nye teknologi i Theranos er det noe helt annet enn overhyping.

Fremdeles uenig med parallellen til Tesla. Tesla bilene oppfyller det en bil er forventet å skulle greie. Endel tullefunksjoner som selvkjøring osv. er riktignok kronisk forsinket men dette er ikke noe den gjengse kunde trenger eller forventer.

Edit: Tesla kunder forventer heller ikke at bilen kan fylles opp med passasjerer så nyttelasten er av en eller grunn satt absurd lavt. Forstå det den som kan...

Endret av 6RCURCGB
typo, tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, 6RCURCGB said:

Theranos brukte vel konvensjonell analyseteknologi i parallell med at de prøvde å få sitt eget "produkt" til å virke? Hvis det virkelig ikke finnes noe nye teknologi i Theranos er det noe helt annet enn overhyping.

Fremdeles uenig med parallellen til Tesla. Tesla bilene oppfyller det en bil er forventet å skulle greie. Endel tullefunksjoner som selvkjøring osv. er riktignok kronisk forsinket men dette er ikke noe den gjengse kunde trenger eller forventer.

Edit: Tesla kunder forventer heller ikke at bilen kan fylles opp med passasjerer så nyttelasten er av en eller grunn satt absurd lavt. Forstå det den som kan...

Lovnader som Robotaxi, Cybertruck, Semi, og en haug med andre ting som Musk har skrytt av, og som gang på gang utsettes, er ikke langt unna Theranos. Forskjellen er at Musk ikke er blitt siktet for sine lovnader enda.

Lenke til kommentar
GJZwart skrev (6 timer siden):

Lovnader som Robotaxi, Cybertruck, Semi, og en haug med andre ting som Musk har skrytt av, og som gang på gang utsettes, er ikke langt unna Theranos. Forskjellen er at Musk ikke er blitt siktet for sine lovnader enda.

Sikker på at du ikke forveksler målsetninger  med "lovnader"??? Sa han virkelig "Jeg lover at innen....."?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Hanhijnn said:

Sikker på at du ikke forveksler målsetninger  med "lovnader"??? Sa han virkelig "Jeg lover at innen....."?

"Next year for sure, we will have over a million robotaxis on the road," said Musk on October 21, 2019. "The fleet wakes up with an over-the-air update. That's all it takes."

Dette er en lovnad. Det var hva han sa da han ikke hadde holdt første lovnad.

Endret av GJZwart
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GJZwart skrev (19 timer siden):

"Next year for sure, we will have over a million robotaxis on the road," said Musk on October 21, 2019. "The fleet wakes up with an over-the-air update. That's all it takes."

Dette er en lovnad. Det var hva han sa da han ikke hadde holdt første lovnad.

Hvor sier han "I promise"? Han sier at han er sikker på at neste år o.s.v. Det vil si at han er overbevist om at så vil skje. Ikke at han lover eller garanterer at det vil skje.

Dere hatere må slutte å misbruke den språklige inkompetansen deres. Spør heller hva setningene betyr, når dere er usikre.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
GJZwart skrev (20 timer siden):

"Next year for sure, we will have over a million robotaxis on the road," said Musk on October 21, 2019. "The fleet wakes up with an over-the-air update. That's all it takes."

Dette er en lovnad. Det var hva han sa da han ikke hadde holdt første lovnad.

Fansens default-forsvar er nå at Musk er dum i hodet og selv trodde det var mulig. Derfor er det ikke løgn eller markedsmanipulasjon(han hentet inn 20 milliarder basert på denne skråsikre spådommen).  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Hanhijnn said:

Hvor sier han "I promise"? Han sier at han er sikker på at neste år o.s.v. Det vil si at han er overbevist om at så vil skje. Ikke at han lover eller garanterer at det vil skje.

Dere hatere må slutte å misbruke den språklige inkompetansen deres. Spør heller hva setningene betyr, når dere er usikre.

en lovnad er ikke predikert av å inneholde en oversettelse av ordene «jeg lover». Dette er børsmanipulerende uttalelser, og vil nok snart slås ned på da det er etterforskning på gang i SEC for nettopp dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...