Gå til innhold

Pakke på døren? Først må problemet med is på drone-vingene løses


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr Dr PHD President skrev (19 minutter siden):

Hva med droner som faller ned? Ikke ubetydelig skade de kan forårsake. Alpinisten Hirscher hadde sannsynligvis blitt drept om han hadde kjørt litt saktere når kameradronen ramlet ned i sporet.

Det er vel hoveddelen av problemet med ising på vingene, at det kan få dronen til å styrte. Er lite sannsynlig at det på en liten drone vil bli såpass store isdannelser at fallende isklumper vil bli et reelt problem, før det går ut over flyvedyktigheten på selve dronen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er det altså økonomisk regningssvarende å benytte droner til pakkelevering, fremfor andre mer kjente metoder?

får skyte inn at jeg overhodet ikke er innsatt i teknologien rundt sivile droner og hva de er i stand til, men ser for meg det koster en del å vedlikeholde og operere med personell.

I artikkelen nevnes et eksempel at drone skal frakte blodprøver fra Røros til Trondheim. Ifølge Google er det en luftavstand på 10,8 mil, mens kjøreavstand er 15,3 mil. Jeg vil anta at dronen har endel vær-forbehold, både når det gjelder snø/regn, vind, og temperatur. Og dessuten et usikkerhetsmoment med hvorvidt de kommer helskinnet frem, eller styrter underveis (med påfølgende leteaksjon)

- sånn sett fremstår det veldig fristende å bare la en medarbeider ta bilen, å kjøre leveransen via vei. Dog. hvis det er hyppige oppdrag, kanskje fler (frem & tilbake) i løpet av et døgn, vil jo dette også koste/legge beslag på en person som skal ha lønna si.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 minutter siden):

er det altså økonomisk regningssvarende å benytte droner til pakkelevering, fremfor andre mer kjente metoder?

får skyte inn at jeg overhodet ikke er innsatt i teknologien rundt sivile droner og hva de er i stand til, men ser for meg det koster en del å vedlikeholde og operere med personell.

I artikkelen nevnes et eksempel at drone skal frakte blodprøver fra Røros til Trondheim. Ifølge Google er det en luftavstand på 10,8 mil, mens kjøreavstand er 15,3 mil. Jeg vil anta at dronen har endel vær-forbehold, både når det gjelder snø/regn, vind, og temperatur. Og dessuten et usikkerhetsmoment med hvorvidt de kommer helskinnet frem, eller styrter underveis (med påfølgende leteaksjon)

- sånn sett fremstår det veldig fristende å bare la en medarbeider ta bilen, å kjøre leveransen via vei. Dog. hvis det er hyppige oppdrag, kanskje fler (frem & tilbake) i løpet av et døgn, vil jo dette også koste/legge beslag på en person som skal ha lønna si.

Murphys lov er sterk, og virker når man minst aner det... 😉 Også sjåfører havner i situasjoner der man enten forulykker, varen blir skadet eller blir så forsinket at "varen" ikke kan brukes når den kommer frem.

Du snakker om hyppighet, og det er ofte viktig med disse oppdragene. Og ofte når man sendte noe med sjåfør, så var det kanskje enda en pakke som skulle vært sendt, og da spørs det om man måtte/kunne kalle sjåføren tilbake, litt avhengig av hvor langt vedkommende hadde kommet. Da må man kanskje sende enda en bil.

Legg til at med 15 mil hver vei, og snitthastigeheten er nærmere 60 km/t enn 100 km/t, så kan du anta at en sjåfør kun klarer ett slikt oppdrag om dagen, selv om bilen kanskje klarer 4, om man har nok oppdrag til dette. Om ikke, så koster det å ha sjåfører og biler tilgjengelig.

Og drivstoff på bil vs drivstoff på en eldrevet drone, samt kostnaden både til selve dronen vs en bil, og den plassen som kreves for å oppbevare bilene sammenlignet med dronene, så har du fort en god besparelse.

Det er derfor sannsynligvis både langt enklere og langt billigere å sende en drone, enn å sende en sjåfør med bil for varen det gjelder. Spesielt siden helsevesenet ofte bruker taxi til slik varetransport, og ikke en "billig transportør" fra eget foretak. Spesielt siden dronen ikke nødvendigvis må returnere nesten umiddelbart.

Og der en person kun kan kjøre en bil om gangen og som oftest må returnere hjem igjen nesten umiddelbart, og kan bli både trøtt, sliten og sulten, så kan en "dronevakt" holde styr på flere droner om gangen, og kan sende flere etter hverandre. Dessuten kan man bytte vakt nesten når som helst.

Dog, dette betyr lite opp mot leveringssikkerhet, fleksibilitet og sjansen til å få reddet flere liv, så selv om det skulle bli dyrere, så vil det antageligvis lønne seg totalt sett, både for helsevesenet, men også for samfunnet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...