Gå til innhold

Kaste PC'en og kjøpe ny, eller oppgradere? For BF2042

Anbefalte innlegg

Hei! Har seg sånn at jeg har begynt å spille igjen etter en stund, det med min gamle stasjonære PC jeg kjøpte sommeren 2017 sommeren 2013 som man kan mildt si begynner å bli en stund siden. Jeg har over 1100 timer i Battlefield 4, og det er for det meste det går i, når det gjelder spill. Pc'en klarer bf4 meget greit med 60-100fps med high settings, i 1080, men er kanskje ikke så imponerende når spillet kom ut i 2013. 

Det som er tanken, er at jeg ønsker å spille Battlefield 2042. Så det jeg lurer på, er om noen datakyndige har noen råd. Er det mulig for meg å oppgradere PC'en jeg har, eller bare bite i det sure eplet og gå for alt nytt? 

PC'en jeg har nå:

CM Storm Scout II Gaming Ghost White

Corsair CX750M, 750W PSU

Intel Core i5-4570 Processor

ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA

MSI B85M-G43, Socket-1150

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

+ 120gb SSD.

Spiller for edt meste bare i perioder, så tanken var å ikke ha et så veldig høyt budsjett. Har fått med meg skjermkortkrisen som er, og merket det ble ganske over budsjettet mitt når jeg prøvde å samle sammen deler på nettet. Vil bare poengtere at jeg fikk bygd PC'en min av komplett, og er helt blank på bygging av PC. Derfor har jeg prøvd å sett på ferdigbygde stasjonære, nå som f.eks elkjøp sin kampanje på en HP pavilion med 3060Ti, 15-10400, 16 GB ram til 12499,-. Ulempen med den HP PC'en vil være at jeg mister muligheten for oppgradering i fremtiden, og har hørt det er relativt dårlig kjøling i kabinettene de benytter, heller ikke mye særlige kule RGB lys og glassvegg slik at man får de ekstra fps'ene (he...he)

Tenkte budskjett på ca 10k, er ikke nødvendig å måtte spille på ultra, og spiller på 1080 144hz skjerm.

På forhånd, takk for svar. :)

Endret av Ola Normann
Feil ordredato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du helt sikker på at det var i 2017 du fikk den PCen der bygget? 4000 serien til intel var vel 3-4 år gammel da og 660TI er vel fra 2012 eller noe sånt. I et bygg fra 2017 så hadde jeg forventet å se en 6000-7000 serie CPU og en GPU i 900 serien til Nvidia.

Nå bruker vel HP også standard PC deler i ferdigbyggene sine så du kan nok oppdatere visse ting der også. Er først og fremst PSU de er veldig sparsomlige på som stopper deg der. 

Lenke til kommentar
xaco skrev (25 minutter siden):

Er du helt sikker på at det var i 2017 du fikk den PCen der bygget? 4000 serien til intel var vel 3-4 år gammel da og 660TI er vel fra 2012 eller noe sånt. I et bygg fra 2017 så hadde jeg forventet å se en 6000-7000 serie CPU og en GPU i 900 serien til Nvidia.

Nå bruker vel HP også standard PC deler i ferdigbyggene sine så du kan nok oppdatere visse ting der også. Er først og fremst PSU de er veldig sparsomlige på som stopper deg der. 

Der har du helt riktig, leste på feil dato på ordren! Den ble kjøpt sommeren 2013 :)

Det jeg tenkte med PSU'en, for de er vel heller ikke mulig å bytte ut?

Lenke til kommentar
Sampson skrev (8 minutter siden):

Tror du vil slite med å få tak i en BF 2042 pc til et budsjett på 10k, det du kan vurdere er jo å kjøpe et nytt skjermkort og se om det er nok, ellers må du nok ut med en del mer. 

Det som var min første tanke, men vil nok ikke CPU bottlenecke GPUen meget? Og om jeg skulle gå for å bytte CPU, behøver jeg å bytte hovedkortet også?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Ola Normann said:

Det som var min første tanke, men vil nok ikke CPU bottlenecke GPUen meget? Og om jeg skulle gå for å bytte CPU, behøver jeg å bytte hovedkortet også?

Om du ikke skal bytte den til en raskere CPU på samme socket(da typ en i7 4XXX) så må du bytte hovedkort og mest sannsynlig ram også. Nyere CPUer og hovedkort bruker da DDR4 ram i stedet.

Lenke til kommentar
Ola Normann skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på hvor CPU intensivt BF2042 er, det er store forskjeller der i spill. Ja om du skal oppgradere CPU må nok både hovedkort og sannsynligvis RAM også med i byttet.

Lenke til kommentar
On 1/8/2022 at 11:42 PM, Sampson said:

Jeg er ikke sikker på hvor CPU intensivt BF2042 er, det er store forskjeller der i spill. Ja om du skal oppgradere CPU må nok både hovedkort og sannsynligvis RAM også med i byttet.

Cpu og minne har VELDIG mye å si i dette spillet. Kjører man 1080p, så trenger man ikkje et voldsomt skjermkort. Dog ville jeg ikkje kjøpt noe dårligere enn 3060
ntel Core i5-12400F og raskt minne 4000+ er en god start for et budsjettbygg for gaming.

Endret av Nizzen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...