Gå til innhold

Norske tog kjøper inn 47 nye lokal- og fjerntog


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Tja. Lavgulv, toaletter, høyere kapasitet, hyppigere avganger, 2+2 istedenfor 2+3 seter i bredden, klimaanlegg osv.

👍

 

Synd artikkelen ikke sa noe om dette og st det mangler illustrasjoner.  For meg som potensiell passasjer er det min komfort som betyr noe. Dessverre er det for ofte ikke det fokuset ligger i en anbudsrunde. 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Får håpe de ikke kjøper flere av den som er på illustrasjonsbildet, det er jo trikken de later som er tog på Nordlandsbanen.
Mer ukomfortabelt "togsett" finnes vel ikke.
Kommentar klippet fra Rana Blad:
"Dagtoget mellom Mo i Rana og Trondheim er en «trikk», som er kjøpt i Italia, for transport mellom bydeler. Det er en lidelse å reise med den. Det er ikke plass til egne føtter uten å ha dem mellom medpassasjerenes føtter. Det er ikke plass til bagasjen når det er mange passasjerer, uten å oppbevare den i midtgangen eller rundt serveringsautomaten. Det er vanskelig å slappe av. Setene er harde og lite regulerbare. Bevegelsesrommet i «trikken» er minimalt."

For egen regning kan jeg legge til at den konstant rister fra side til side, som om den ikke helt passer i skinnegangen, så etter en 3-timers tur fra Bodø til Mo i Rana er man ganske ferdig med togreising for en stund.
Natttoget derimot bruker ordentlige togsett, og samme tur med dem er langt å foretrekke foran å kjøre bil samme strekning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (1 time siden):

Får håpe de ikke kjøper flere av den som er på illustrasjonsbildet, det er jo trikken de later som er tog på Nordlandsbanen.
Mer ukomfortabelt "togsett" finnes vel ikke.
Kommentar klippet fra Rana Blad:
"Dagtoget mellom Mo i Rana og Trondheim er en «trikk», som er kjøpt i Italia, for transport mellom bydeler. Det er en lidelse å reise med den. Det er ikke plass til egne føtter uten å ha dem mellom medpassasjerenes føtter. Det er ikke plass til bagasjen når det er mange passasjerer, uten å oppbevare den i midtgangen eller rundt serveringsautomaten. Det er vanskelig å slappe av. Setene er harde og lite regulerbare. Bevegelsesrommet i «trikken» er minimalt."

For egen regning kan jeg legge til at den konstant rister fra side til side, som om den ikke helt passer i skinnegangen, så etter en 3-timers tur fra Bodø til Mo i Rana er man ganske ferdig med togreising for en stund.
Natttoget derimot bruker ordentlige togsett, og samme tur med dem er langt å foretrekke foran å kjøre bil samme strekning.

Nei, flere av de blir det ikke. Det er elektriske tog som skal kjøpes inn, ikke dieseldrevne. Fjerntogene har man ikke valgt leverandør på ennå, lokaltogene blir Alstom Coradia Nordic. Samme modell som brukes i lokaltrafikken rundt Stockholm (X60). 

https://en.wikipedia.org/wiki/SL_X60

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (47 minutter siden):

Nei, flere av de blir det ikke. Det er elektriske tog som skal kjøpes inn, ikke dieseldrevne. Fjerntogene har man ikke valgt leverandør på ennå, lokaltogene blir Alstom Coradia Nordic. Samme modell som brukes i lokaltrafikken rundt Stockholm (X60). 

https://en.wikipedia.org/wiki/SL_X60

Vet vi hva som regnes for lokaltog her? Egersund Stavanger er jo lokaltog i Norge. Jeg ville grått om jeg måtte sitte i en X60 på det strekket.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 time siden):

Vet vi hva som regnes for lokaltog her? Egersund Stavanger er jo lokaltog i Norge. Jeg ville grått om jeg måtte sitte i en X60 på det strekket.

Der det går type 69 og 72 i dag er å regne som lokaltog. Jeg kan nesten garantere at Coradia-utgaven for Norge blir svært mye mer komfortabel å sitte i enn type 72 (som vel er det minst komfortable materiellet vi har i dag). Setene i den norske utgaven blir ikke lik den svenske, vi får 2+2 istedenfor 2+3. Kanskje også armlener og justerbare stoler, det er ikke kjent ennå (antageligvis er ikke type sete valgt ennå engang). 

Type 69 går i Ski-lokalen, type 72 går i Lillestrøm-lokalen og på Jærbanen.

Når det er sagt er første bestilling på 30 togsett, med opsjon på 170 til. De første 30 dekker bare Ski-lokalen, og type 72 skal oppgraderes for å holde til 2030 nå. Jærbanen blir nok derfor siste sted du evt. får se type 77 (som de nye lokaltogene blir hetende i Norge). 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (27 minutter siden):

Der det går type 69 og 72 i dag er å regne som lokaltog. Jeg kan nesten garantere at Coradia-utgaven for Norge blir svært mye mer komfortabel å sitte i enn type 72 (som vel er det minst komfortable materiellet vi har i dag). Setene i den norske utgaven blir ikke lik den svenske, vi får 2+2 istedenfor 2+3. Kanskje også armlener og justerbare stoler, det er ikke kjent ennå (antageligvis er ikke type sete valgt ennå engang). 

Type 69 går i Ski-lokalen, type 72 går i Lillestrøm-lokalen og på Jærbanen.

Når det er sagt er første bestilling på 30 togsett, med opsjon på 170 til. De første 30 dekker bare Ski-lokalen, og type 72 skal oppgraderes for å holde til 2030 nå. Jærbanen blir nok derfor siste sted du evt. får se type 77 (som de nye lokaltogene blir hetende i Norge). 

Bildet på Wikipedia viser 2+2? Og slike seter som en har på bussene. De setene er så vonde at jeg har valgt å stå i stede for å sitte flere ganger. Det er ting som dette, kombinert med tidsbruk, som gjør at jeg holder langt langt vekke fra kollektivtrafikk. Det skal rett og slett ikke eksistere alternativ for at jeg setter meg på buss og tog. Her er jeg nok dypt pessimistisk til komforten i de nye togsettene til det motsatte er bevist i aktiv trafikk.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 time siden):

Bildet på Wikipedia viser 2+2? Og slike seter som en har på bussene. De setene er så vonde at jeg har valgt å stå i stede for å sitte flere ganger. Det er ting som dette, kombinert med tidsbruk, som gjør at jeg holder langt langt vekke fra kollektivtrafikk. Det skal rett og slett ikke eksistere alternativ for at jeg setter meg på buss og tog. Her er jeg nok dypt pessimistisk til komforten i de nye togsettene til det motsatte er bevist i aktiv trafikk.

Det er 2+2 noen steder i X60, men 2+3 på de fleste radene. Og setene i type 72 er dårligere enn det aller meste jeg har opplevd på buss, så omtrent alt vil være en oppgradering ;)

Lenke til kommentar

Det meste av kollektivtrafikk er temmelig ubehagelig å reise med, noen unntak finnes som feks enkelte busser laget for langdistanse, såkalte "coach" busser. Lokale busser og tog har smale, harde seter uten justering og dårlig benplass. I omtrent alle tilfeller er det mer komfortabelt å sitte i en bil. Bergensbanen har kanskje litt bedre komfort, men den er så treg at det er mye bedre å bestille en flytur som tar 1/10 del av tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får håpe de ikke kødder det til når de skal bestille nattogene litt senere

Har alltid lurt på hvorfor det Norske tilbudet må være så mye dårligere enn en del andre land på nattog

Ikke finnes det dusj og ikke forskjellige tilbud av sovemuligheter

Mens andre land har både dusj, flere forskjellige typer sovelugarer og til og med sovekapsler eller komfertable seter.

Men 160 Km/t på fart på togtypen som er valgt?

Jeg trodde fart ville bli premiert slik jeg leste det når de sendte forespørsel ut i markedet

Gikk de bort fra det likevel?

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Lokaltog har intet behov for høyere fart enn 160km/t. Egentlig hadde de klart seg fint med 130km/t, ihvertfall her på østlandet. Giring for høyere fart gir lavere akselerasjon, det er ikke optimalt for lokaltog som sjelden er oppe i mer enn 90km/t mellom stoppene.

I nattogene kan man nå velge mellom sittevogn, liggevogn og sovevogn. På sikt kommer også liggestolvogner. Så det blir en del å velge mellom, i forskjellige prisklasser.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Lokaltog har intet behov for høyere fart enn 160km/t. Egentlig hadde de klart seg fint med 130km/t, ihvertfall her på østlandet. Giring for høyere fart gir lavere akselerasjon, det er ikke optimalt for lokaltog som sjelden er oppe i mer enn 90km/t mellom stoppene.

I nattogene kan man nå velge mellom sittevogn, liggevogn og sovevogn. På sikt kommer også liggestolvogner. Så det blir en del å velge mellom, i forskjellige prisklasser.

Flirt har ganske god akselerasjon tross en god del stopp

Med det sagt så er det mulig jeg forveksler med langdistansetogene

Er nesten sikker på at jeg leste at levrandøren som kom med ett anbud som innholdt mer fart på togsettene ville bli premiert

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 minutt siden):

Flirt har ganske god akselerasjon tross en god del stopp

Med det sagt så er det mulig jeg forveksler med langdistansetogene

Er nesten sikker på at jeg leste at levrandøren som kom med ett anbud som innholdt mer fart på togsettene ville bli premiert

Flirt har også 4500kW motoreffekt, mens X60 har 3000kW. Skal du beholde samme akselerasjon men med høyere toppfart må du ha mer effekt, og det koster. Helt bortkastet når toppfarten aldri vil bli brukt. 160km/t er et greit kompromiss slik at tomtogene ikke hindrer annen trafikk når de kjører på Follobanen, Askerbanen eller i Romeriksporten.

X60 har drift på 12 av 14 aksler, mot 6 av 14 på Flirt. Så den har en stor fordel på glatt føre.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Flirt har også 4500kW motoreffekt, mens X60 har 3000kW. Skal du beholde samme akselerasjon men med høyere toppfart må du ha mer effekt, og det koster. Helt bortkastet når toppfarten aldri vil bli brukt. 160km/t er et greit kompromiss slik at tomtogene ikke hindrer annen trafikk når de kjører på Follobanen, Askerbanen eller i Romeriksporten.

X60 har drift på 12 av 14 aksler, mot 6 av 14 på Flirt. Så den har en stor fordel på glatt føre.

Ett annet problem med å ha tog som går i forskjellige hastigheter er at Flirt togene kan bli å stampe bak 160 togene ved mye trafikk særlig på enkeltspor

så da må man i såfall prioritere de togene som går raskere for å unngå den problematikken

men dersom trafikken blir enda mer ekstrem enn dette får man stampe problematikken igjen og da må man bygge ut dobbeltspor som er dyrere enn å kjøpe raskere tog

Men joa at det ikke er nødvendig med farten på lokal strekninger skjønner jeg.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Lokaltogene i Oslo-området skal kjøre på egne spor så det blir ingen problemer der. Høyeste hastighet på enkeltspor i Norge er 160km/t. Askerbanen er også maks 160km/t. Romeriksporten tåler 200km/t men rutene er lagt opp slik at kun forsinkede tog har behov for å kjøre raskere enn 160km/t. Tomtog kjører uansett stort sett på natta, når det ikke går personførende tog. 

Lenke til kommentar
jr_605 skrev (14 timer siden):

Natttoget derimot bruker ordentlige togsett, og samme tur med dem er langt å foretrekke foran å kjøre bil samme strekning.

Hvilket natt-tog har du tatt? Uten sovevogn er man mattis, mellom Mo-Bodø går det til nød greit. Men natt-toget Mo-Trondheim er en lidelse uten sovevogn, vondt i både rygg og nakke. Dette er siden det er klin umulig å legge ned setene til en behagelig posisjon for å sove blandet med steinharde seter. Jeg kaster meg heller i bilen og kjører turen og overnatter på hotell enn å ta natt-toget på denne strekningen. 
 

Dette fordi jeg skal fungere dagen derpå, det gjør jeg ikke etter enn natt i det toget. Det blandet med gleden av å sitte på en fjellovergang med ett tog som har stoppet og trenger en time eller to og fryser både øra og ræva av seg mens man venter på at de skal få startet toget igjen gjør at jeg holder meg unna togene på denne strekningen.

lever de togsettene som skrapjern, der de hører hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...