kyrsjo Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Jeg driver sammen med noen andre og setter opp en ldap/nfs server på skolen. Ldap fungerer fint, men NFS fungerer heller dårlig (umulig å mounte fra andre enn den lokale serveren...) I alle fall har jeg begynnt å lure på å bruke skolelinux, pga "klar til drift rett ut av boksen" opplegg, og enkel administrasjon og vedlikehold. Men nei da. Jeg legger inn "hovedserver" profilen, og den smeller inn det jeg alt det jeg trenger, i tilleg til apache, mailserver, dhcpd, squid, bind, osvosv... Så derfor lurer jeg: 1. Er det bare å stoppe de servicene jeg ikke trenger (er en god del...) 2. Hvordan avinstallerer jeg dem med dpkg? 3. Hvordan blir jeg kvitt dem i webmin? 4. Klientene skal trolig kjøre fedora. Er dette et problem? 5. Kunne jeg unngått dette problemet 100% under install? Serveren skal kjøres på samme nettverk som en haug med windows maskiner, dette er et relativt eksperimentellt opplegg. Det er derfor svært lite ønskelig at den "tar over" og begynner å konkurere om dhcp osv... Admin blir ikke glad da... Endret 9. januar 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 apt-get remove pakke fungerer vel? (lenge siden jeg har lekt med debian nå) Lenke til kommentar
dvj Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 dpkg -l til å se liste over instalerte programmer apt-get --purge remove programm til å slette alt (inkludert config filer) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) blir jeg da kvitt webmin modul også? bare tenkt å bruke denne boksen til NFS/LDAP + ev. CUPS EDIT: hvis jeg fjerner dem fra init, kan de vel ikke gjøre noen skade? hvordan gjør jeg det? og hvorfor starter boksen i runlevel 2 som standard? Endret 10. januar 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) tok en runde med dpkg -l | less og fant disse som jeg tror jeg vil ta bort: Fjerne: bind* (skal ikke kjøre DNS, ikke en gang cache...) courier-* (mailserver) dhcp (dhcpd) ppp* (dialup-ting, inkl. pppoe) squid* (proxy) calamaris (squid log analysis) chastity-list (squid blacklist) zone-file-check (BIND zonefile synax check) webmin-bind webmin-dhcpd webmin-squid Deaktivere eller fjerne: samba (kan bli nyttig, vurderer å dele ut /home med samba slik at man kan få tlgang til linux-filene fra windows maskinene. nyttig ved f.eks. presentasjoner) webmin-samba ???: lilo (bruker jo grub, så hva skal jeg med denne? webalizer (skal ikke kjøre webserver. tar jeg apache tar jeg denne også.) xfree86-common (hvorfor i f... er denne installert?) libgtk (ditto) xaw3dg libgpmg (gpm [musestøtte] brukes ikke/er ikke aktivert, så hvorfor?) libjpeg62 (trenger cups denne?) libcms (color management - ditto) libwres (ligtweigth resolver libary, used by bind. kvitte?) libmng1 (mer bilde greier) libnewt (textmode WM) mdetect (oppdager mus...) nslint (lint for dns files, checks integrety???) syslinux (nyttig?) apache (trenger webmin denne?) webmin-apache ting jeg er totalt usikker på: webmin-lvm webmin-raid Fint om noen med mer erfaring enn meg gidder å se over før jeg gjør noe dumt! EDIT: webmin skal selvfølgelig ikke bort... og ikke exim heller. tabbe (reinstallere...) Endret 10. januar 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Trur du ville fått meir ut av å starta med standard-Debian enn å "mishandla" Skolelinux på den måten Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 har prøvd, men: 1. NFS vil ikke virke 2. Det webmin brukeroppsettet virker veldig fint Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 Så er misshandlingen i gang! Har fjernet alle de i kategorien "fjerne", og det gikk bra! jippi! hvis noen gidder å titte over de andre hadde det vært fint. Hva er LVM? Hva er vitsen? virker som den formaterer på en litt merkelig måte... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) Hmmm... Det jeg lurer mest på er vel om webmin krever apache. apt burde vel gi meg beskjed om deps hvis jeg prøver... hva er task-skolelinux-* pakkene? EDIT: og hvordan setter jeg standard netmask/ip? kansje til og med wha dhcp? Endret 10. januar 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 task-skolelinux-* er metapakkar som er avhengige av andre pakkar. Ein slik pakke "inneheld" alle dei pakkane som skal vera med i ein viss Skolelinux-profil. LVM er ein slags fleksibel partisjonsstyring. Veldig nyttig når du vil tildela litt ekstra plass til ein partisjon utan å herja med repartisjonering. Sikkert ganske kryptisk òg, men det finst jo dokumentasjon der ute... Webmin har sin eigen webserver og treng ikkje Apache. (Det ville du fort ha oppdaga om du hadde prøvd å fjerna Apache. apt-get er intelligent, veit du ) Nettmaske/ip set du opp på vanleg Debian-måte. Eg hugsar ikkje heilt, men du finn sikkert fram til Debian-dokumentasjonen sjølv. Skolelinux er laga for å vera "sjef" på nettet. Dersom du ikkje set serveren på eit eige nett bak ein brannmur, må du rekna med å tilpassa ein god del. Når det gjeld brukaroppsettet, har det gått gjennom fleire endringar i det siste. Kva for versjon av Skolelinux har du? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) Tilpasser en hel del. Skriver en (veldig røff) rapport/logg mens jeg holder på, slik at jeg lett kan gå tilbake å se hva jeg har gjort hittil, og lett kan reprodusere det når jeg skal sette opp den endelige serveren. Har versjon 42 Rapporten ligger her (ikke ferdig): http://linux.solution-forge.net/diverse/ra...r%20rapport.sxw (open-office format. har ikke laget pdf..) når det gjelder LVM får jeg vel rett og slett lese dokumentasjonen... man lvm? Kjempeflott, da kan jeg slette apache også? ip ol. til eth0, det settes kansje ved et initscript? ante det der med metapakker. se rapport, der står alt! Brukeroppsettet ser interressant. skal prøve å få hoocket opp en "klient" jeg kan leke litt med i morgen EDIT: satt opp link Endret 11. januar 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Nettoppsettet finn du i /etc/network/interfaces (les man interfaces). Apache kan trygt fjernast. Eg kan ikkje noko særleg om brukaradministrasjonen. Anna som kan vera nyttig: http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/ http://developer.skolelinux.no/dokumentasj...e_ipoppsett.txt Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 (endret) Tusen takk! begynner å slette apache nå, og tar en titt på det du sendte meg. EDIT: En del av det som stod i IP-oppsett var nyttig, men noe relativt unødvendig, IOM at jeg ikke skal kjøre DNS, DHCP ol, og heller ikke tynnklienter. Skjønner ikke helt hvordan det skal kunne gå bra å kjøre to DHCP i ett nett, men mulig det bare er jeg som er dum. Ikke vet jeg... LVM lar jeg bare være i fred. Er det ikke mulig å rezise ext3 partisjoner? Virker rart... Noen som har lest "rapporten"? Endret 11. januar 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Jaudå, det går an å endra storleiken på ext3-partisjonar, men då er du jo avhengig av å ha ledig plass til å utvida på. LVM er tusen gongar meir fleksibelt, sidan du kan setja saman partisjonar utan at dei treng liggja ved sida av kvarandre. Partisjonane kan t.d. liggja på kvar sine harddiskar, men LVM slår dei saman til ein logisk partisjon. IP-dokumentet legg ikkje opp til to dhcp-tenarar, berre litt andre innstillingar for gateway og sånt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 Ok. Fått LDAP og NFS til å fungere ! Legger ut ny utgave av rapport, samme gamle linken. Når det gjelder LVM virker det veldig greit på servere, men tør ikke tenke på hva som skjer hvis en disk ryker og drar med seg EN HALV partisjon... Grøss... Uansett, jeg har bare en disk, og gidder ikke stresse med det. Skal nå gå over til å sette opp en klient! Lenke til kommentar
dvj Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 (endret) hallois leste rapporten din (den gamle, den nye ser ut til å være korrupt kan ikke opne den i opeoffice) bare lurte på, hva er egentlig LDAP? Endret 11. januar 2004 av dvj Lenke til kommentar
sim Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 (endret) What is LDAP? LDAP is a specification for a client-server protocol to retrieve and manage directory information. It was originally intended as a means for clients on PCs to access X.500 directories, but can also be used with any other directory system that follows the X.500 data models. (See below for X.500 references.) The first implementation of LDAP was developed at the University of Michigan The earlier version of the protocol, 2, is supported in software from University of Michigan. Version 2 was published as RFC 1777 and RFC 1778. The current version of the protocol, LDAPv3, was completed in 1997. Pointers to the documents are available here. There are new pages which contain the core specifications and proposed extensions. (Updated January 2, 1998) LDAP version 3 won the PC Magazine Technical Excellence award at the Fall 1997 COMDEX. Kilde:Innsoft - Directory Solutions - LDAP World Endret 11. januar 2004 av sim Lenke til kommentar
dvj Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 "retreave and manage directory infomation".. med andre ord? *lurer på om sim forsto sitt eget innlegg* Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 LDAP er ei såkalla katalogteneste, ofte brukt til å lagra brukarinformasjon. /etc/passwd blir litt stussleg når du har eit par tusen brukarar, liksom (Fin rapport, kyrsjo! ) Lenke til kommentar
sim Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 *lurer på om sim forsto sitt eget innlegg* nei ? g what is LDAP ;D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå