Gå til innhold

Hvilken lader har best stabilitet: Zaptec eller Easee?


Gavekort

Anbefalte innlegg

Jeg skal få meg elbillader og har egentlig bare to krav, det første er at den skal kunne gjøre lastbalansering med Tibber slik at jeg slipper å blåse hovedsikringen, og det andre er at den skal være 100% problemfri.

Dessverre så betyr det første kravet mitt at det andre kravet mitt er litt utsatt, siden Zaptec og Easee er ladere med mye bling-bling på seg.

Er det noen her som har erfaring med Zaptec og Easee og kan anbefale eller fraråde meg en av disse? Ekstra bonus om dere selv bruker lastbalansering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en Easee lader som jeg har lastbalansering på som jeg monterte hjemme selv. Jeg har ikke opplevd at jeg har hatt behov for lastbalanseringen. Men hos svigers der de har 25a inn i leiligheten(tn-nett) der brukes lastbalansering aktivt heletiden. De har aldri opplevd at sikringer ryker eller at noe ikke funker. 

Du må ha tibber pulse for og kunne lastbalansere, noe du muligens har fra før.

Bruker også smartlading via tibber(kan sikkert gjøre det med andre leverandører også) 

Mener både Easee og zaptec er to gode ladere som vi leverer til kunder på jobb. Men leverer mest easee ladere. Har ingen personlig erfaring med bruken av zaptec lader desverre.

Endret av kasamo2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Har det vært tilfeller der laderen ikke har gjort jobben sin og/eller har hatt behov for restarting?

Nei, har alltid fungert fint etter den ble satt opp. Den samme erfaringen har folk jeg kjenner med samme lader også. Eneste jeg har hørt er at folk kommer til en bil som ikke har lada, men det kommer av at de har satt på utsatt lading i selve bilen. Så det er ikke laderen sin skyld.

Ett tips til er og sette ett klokkeslett den skal være ferdig ladet også i helger. Opplevde engang at den ikke lada når strømprisen var på 3øre en natt siden den ikke skulle være ferdig før mandag kl 07:00 som var litt surt.

Easee går også ut ifra at bilen er ca 50% når den blir plugget til, så kan hende den ikke er fulladet til tidspunkt den er satt til. Spørs helt an på ladehastighet, batteriprosent og hvor mange kwh batterier er på. Vi har en bil med 50kwh batteri og 32a lading den lader som regel helt opp til kl 07:00 med smartlading. Hvis man opplever det er det bare og sette klokkeslettet for eks kl 05 istedenfor 07

Lenke til kommentar

Jeg har en Easee boks, riktignok via Ohmia Charging. Har opplevd et par ganger at bilen ikke forvarmer når den er koblet til (må være tilkoblet strøm) og har måttet omstarte et par ganger fordi ladeboksen forventer at man må koble ut kabelen og nekter å gi deg muligheten til å starte lading igjen uten å gå ut og koble ut/inn kabelen, men tror det har mest med hva enn slags opplegg Ohmia har teipet oppå Easee boksens system mer enn selve boksen.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (8 minutter siden):

Jeg har en Easee boks, riktignok via Ohmia Charging. Har opplevd et par ganger at bilen ikke forvarmer når den er koblet til (må være tilkoblet strøm) og har måttet omstarte et par ganger fordi ladeboksen forventer at man må koble ut kabelen og nekter å gi deg muligheten til å starte lading igjen uten å gå ut og koble ut/inn kabelen, men tror det har mest med hva enn slags opplegg Ohmia har teipet oppå Easee boksens system mer enn selve boksen.

Har du aktivert strøm til enhver tid? Da kan den levere 6a strøm til den tilkoblede bilen etter den er fulladet til for eks forvarmer. Da slipper du og tappe batteriet ved forvarming. Vet ikke om det hjelper, men kjekt og ha aktivert.

Lenke til kommentar
kasamo2 skrev (55 minutter siden):

Har du aktivert strøm til enhver tid? Da kan den levere 6a strøm til den tilkoblede bilen etter den er fulladet til for eks forvarmer. Da slipper du og tappe batteriet ved forvarming. Vet ikke om det hjelper, men kjekt og ha aktivert.

Det er ikke en funksjon jeg kan styre dessverre, Ohmia har låst ned det meste så det er on eller off.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (2 timer siden):

Det er ikke en funksjon jeg kan styre dessverre, Ohmia har låst ned det meste så det er on eller off.

Du endrer det i easee appen til laderen. Hvis du ikke bor i ett borettslag og du eier laderen privat kan du koble den til wifi via koden som følger med laderen. Så laster du ned easee appen og taster inn koden. Så kan du stille det inn der. Du kan også endre ladehastigheten, som kan være en fordel hvis de kommer med effekttariffer. For eks kan det lønne seg og lade på 16a over lengre tid en 32a

 

Edit

Søkte opp Ohmia nå, så da skjønner jeg greia, blir samme som min mor som har circle k lading i borettslaget med en easee lader. Hu også har kun circle k appen og ikke tilgang til easee appen.

Endret av kasamo2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har hatt Easee gående i rett i overkant av 4 år, og det har strengt tatt aldri vært noe problem i det hele tatt. Står delvis under tak, men likevel påvirket av både snø og regn, men ser likevel ut som den gjorde når jeg kjøpte den. Tror jeg har vært med på 2 nedetider, men det har primært sett vært fra Easee sin tekniske side og ikke selve roboten sin skyld. Ser man bort ifra det, har den fungert 100 % hele tiden.

Men nå er samtidig roboten bare et mellomledd for påslipp av strøm. Laderen sitter jo i bilen. Det er grenser for hvor komplisert det kan være :) Har hatt Tibber like lenge, og lastbalanseringen startet jeg med samtidig som Tibber slapp Pulse (jeg kjøpte den umiddelbart den kom). 

Lenke til kommentar

Har selv en boks fra Zaptec som virker uten problemer, men har ikke mulighet for lastbalansering, da den står i felles garasjeanlegg og har egen strømavtale der. Tibber kan allikevel styre lading via bilen (selv om ladeboksen ikke har tibber som leverandør) og dermed ta hensyn til strømpriser.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...
On 7/6/2022 at 10:13 PM, DJViking said:

For borettslag hvilken er best å velge mellom Zaptec og Easee?
Vi skal installere infrastruktur i borettslaget og kunne velge mellom disse 2.

Betalingsløsning kunne vi velge mellom EasyPark, Smartly, Fortum og Charge365.

Holder en knapp på Easee grunnet forretningsmodell. Zaptec drar bare beina etter seg fordi de må pga konkurrenten som er Easee...

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 30.7.2022 den 14.40):

Holder en knapp på Easee grunnet forretningsmodell. Zaptec drar bare beina etter seg fordi de må pga konkurrenten som er Easee...

Easee er vel faktisk startet av tidligere Zaptec-ansatte...

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er selve teknologien for ladeboksene mellom Easee og Zaptec?
Hvem har den nyeste, beste ladeboksen?
Zaptec sier selv dem har en  designpris-vinnende ladeboks.
Zaptec Go er testvinner i NAFs test av ladebokser, 2022.

Hvem har best App for brukeren av ladeboksen?

Jeg har blitt litt overbevist nå at PlugPlay har den beste betalingsløsningen, og den mest rettferdige betalingsløsningen for borettslag.
https://www.plugpay.no/sfiles/62/06/3/file/plugpay-beskrivelse-v.220504.pdf

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks
https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks/easee-home-vegglader-hjemmelader
https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks/zaptec-go-hjemmelader

Zaptec vant testen.

Jeg hadde nesten vurdert å velge Easee for borettslaget inntil jeg leste denne testen.
Denne testen er gjort på Zaptec Go og Easee Home. For borettslag er det andre ladebokser, Zaptec Pro og Easee Charge, men jeg antar det ikke er så veldig mye forskjell.

Det virker ikke som Zaptec har lastbalansering. Kun via ekstern tjeneste som Tibber.
Easee har lastbalansering med tilleggsutstyr.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
DJViking skrev (På 2.8.2022 den 9.26):

https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks
https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks/easee-home-vegglader-hjemmelader
https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks/zaptec-go-hjemmelader

Zaptec vant testen.

Jeg hadde nesten vurdert å velge Easee for borettslaget inntil jeg leste denne testen.
Denne testen er gjort på Zaptec Go og Easee Home. For borettslag er det andre ladebokser, Zaptec Pro og Easee Charge, men jeg antar det ikke er så veldig mye forskjell.

Det virker ikke som Zaptec har lastbalansering. Kun via ekstern tjeneste som Tibber.
Easee har lastbalansering med tilleggsutstyr.

Begge har plusser og minuser. For borettslag så er Zaptec best. De har hakket bedre lastbalansering enn Easee på grunn av sine patenter, selv om Easee hevder de har det samme funksjonen. I praksis å vil ikke bruker merke forskjell, men hvis det er mye lading og lite tilgjengelig strøm så kan det forekomme en liten forskjell.

Easee sin portal er ren søppel, spesielt i forhold til Zaptec sin. Er flere som har klaget på den.

Vi leverer mye Easee home for privatkunder, men for borettslag osv så er det Zaptec eller Schneider som vi foretrekker, da Easee enda ikke har kommet med en funksjon for å lastbalansere mot en bolig blokk, kun mot strømmåler. Det er dyrere å lastbalansere mot boligblokken en en strøm måler, men når det er lite strøm inn i bygget, så å kunne overvåke hele bygget, gjør at kundene sparer veldig mye penger på å ikke måtte få inn nye tilførsler og eventuelt utvide trafo for å få nok kapasitet. 

Easee har lovet dette lenge, men fortsatt ikke fått levert det. Vet om bedrifter som har solgt det inn for kunder.

Har en jobb vi tapte da kunden valgte en leverandør som ikke kan levere lastbalansering mot inntaket før Easee slipper sin. Kunden hadde rett over 100 parkeringsplasser, ligger midt i Oslo. Det er 220 leiligheter, og inntaket i blokken uten å måtte legge nye kabler inn, ga hver leilighet mulighet til å bruke ca 3 kW hver samtidig. Hovedsikringen vil med andre ord ryke nokså kjapt ved middagstider hvis mange lader samtidig. Heldigvis nybygde leiligheter som ikke har behov for så mye elektrisk oppvarming.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Kan jeg koble Easee Home eller Zaptec lade boks når det ser slik ut i sikrings skapet i garasjen(bilde med 3x sikringer + 1x jordfeil bryter)?
Eller må jeg ta vekk jordfeil bryteren? Og kun bruke jordfeil bryter i fra huset sitt sikringsskap?
 
Har en Tesla lader på et 230V 32A blått stikk uttak som er tilkoblet sikringsboksen. Tenker å koble Easse Home lader i stikket til nåværende blått stikk.
Legger med 3 bilder, 1 bilde av sikrings-skapet i huset og 1 av sikrings -skapet i garasjen + 1 bilde av jordfeil bryter i huset sikrings skap.

Huset - 10754887_10152989860275921_1434730004_n.jpg

Huset - 10736013_10152986265230921_1710368016_n.jpg

Garasje - 20170731_221811.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...