NTB - digi Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 Bekrefter: Regjeringen vil ta en større del av strømregningen Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 (endret) Mer må gjøres. Stans elektrifiseringen av sokkelen og avelektrifiser allerede elektrifiserte plattformer. Equinor og oljeselskapene får ta regningen. Deres lobbyister har lurt tidligere og dages regjering til å klimagrønnvaske fossil energi og stjele strøm fra forbrukere på fastlandet. All utvunnet olje og gass brennes. På plattformer bør energien stamme fra gassturbiner. Fjern eksportkablene til Danmark fra 70-tallet. Levetiden er ute, og de skal ikke fornyes. Fjern også de nye eksportkablene til Tyskland og Storbritannia. De er bygd på feil premisser. Godt betalte lobbyister har lurt naive politikere. Eksportkabelene truer norsk forsyningssikkerhet da de fører til at vannkraftmagasinene tappes for mye før vinteren, og de fører til at norske forbrukere og næringsliv får uholdbart høye kraftpriser. Store og små bedrifter vil legge ned med dagens kraftpriser. Samfunnet taper store penger på dette. Vi får industridød i Norge. Vi skal ikke ødelegge mer natur og vernede vassdrag med mer vann- og vindkraft på grunn av en misforstått elektrifisering av sokkelen og noen katastrofale eksportkabler. Endret 8. januar 2022 av TorHansen 1 1 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 (endret) Modellen til regjeringen er tålelig grei, men parametrene er helt feil. Det burde vært 80% støtte over 70 øre, innen for 2 MWh/måned. Å subsidiere forbruk opp til 5 MVh per måned er bare å stimulere til mange nordmenns sanseløse overforbruk av energi. Jeg bor i et hus bygd på 70 tallet på 530 moh i Midtnorge, likevel klarte jeg meg med 1.4 MWh i desember, med hjelp av vanlig luft-til-luft varmepumpe, og riktig nok litt ved. Til gjengjeld inkluderer det ladingen av PHEV'en min. Endret 8. januar 2022 av Egil Hjelmeland 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 Egil Hjelmeland skrev (5 minutter siden): Å subsidiere forbruk opp til 5 MVh per måned er bare å stimulere til nordmenns sanseløse overforbruk av energi. ikke enig. det vil fortsatt koste såpass å bruke strøm at de færreste liksom kaster alle trosser overbord. for egen del har jeg lagt i snitt mellom 1000 - 1200 kWh i vintermånedene siste 5-6 årene, og det blir det denne sesongen også. Jeg bruker ikke mer fordi regjeringen satt et tak ved 5000 kWh, -gjør du? 1 Lenke til kommentar
magb Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 Egil Hjelmeland skrev (13 minutter siden): Modellen til regjeringen er tålelig grei, men parametrene er helt feil. Det burde vært 80% støtte over 70 øre, innen for 2 MWh/måned. Å subsidiere forbruk opp til 5 MVh per måned er bare å stimulere til mange nordmenns sanseløse overforbruk av energi. Jeg bor i et hus bygd på 70 tallet på 530 moh i Midtnorge, likevel klarte jeg meg med 1.4 MWh i desember, med hjelp av vanlig luft-til-luft varmepumpe, og riktig nok litt ved. Til gjengjeld inkluderer det ladingen av PHEV'en min. Jeg forstår ikke hvordan du bruker så lite, bor du alene? Dusjer en gang i uken? Her brukte vi 3000 kWh i Desember, og 400 kr i Ved. 110 kvm bygget på 2000 tallet. 1 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 NTB - digi skrev (3 timer siden): Bekrefter: Regjeringen vil ta en større del av strømregningen fra 55% til 80% da begynner der hjelpe. de lytter, bør ha credit for den. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 (endret) magb skrev (9 minutter siden): Jeg forstår ikke hvordan du bruker så lite, bor du alene? Dusjer en gang i uken? Her brukte vi 3000 kWh i Desember, og 400 kr i Ved. 110 kvm bygget på 2000 tallet. Du bruker vel nesten litt mye igjen? 3650kWh i desember her, fordelt på 2 husholdninger og 2 bygninger på til sammen 270m2. Varmepumpe, null ved og 25 grader inne. Bygningene er fra 1900-tallet, men heldigvis rehabilitert og etterisolert samt nye vinduer og dører. Stort sett dusjer vel alle en gang daglig, men vi har selvsagt sparedusjhode. Vi har også 2 elbiler som må lades. Endret 8. januar 2022 av Jens Kr. Kirkebø Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 (endret) Egil Hjelmeland skrev (1 time siden): Modellen til regjeringen er tålelig grei, men parametrene er helt feil. Det burde vært 80% støtte over 70 øre, innen for 2 MWh/måned. Strømprisene for alle norske forbrukere har blitt alt for høye på grunn av noen katastrofale eksportkabler. Dette er politikernes sin skyld. Staten bør delbetale alt kraftforbruk i Norge. Også det store forbruket til kraftkrevende industri. Alle lider på grunn dagens og tidligere regjeringer sin elendige dømmekraft. Krafta skulle vært mye billigere. Dette er ikke en subsidie, men en kompensasjon for ulempen påført forbrukerne med overlegg av politikerne med gjennom eksportkablene. Endret 8. januar 2022 av TorHansen 1 Lenke til kommentar
magb Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (22 minutter siden): Du bruker vel nesten litt mye igjen? 3650kWh i desember her, fordelt på 2 husholdninger og 2 bygninger på til sammen 270m2. Varmepumpe, null ved og 25 grader inne. Bygningene er fra 1900-tallet, men heldigvis rehabilitert og etterisolert samt nye vinduer og dører. Stort sett dusjer vel alle en gang daglig, men vi har selvsagt sparedusjhode. Vi har også 2 elbiler som må lades. Ja, 20% mer enn snittet ifølge Tibber. Har dog ikke varmepumpe eller balansert ventilasjon. Har også to elbiler. 1 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 (endret) magb skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke hvordan du bruker så lite, bor du alene? Dusjer en gang i uken? Her brukte vi 3000 kWh i Desember, og 400 kr i Ved. 110 kvm bygget på 2000 tallet. Joda, jeg bor alene, og som permanent fjernarbeider gidder jeg ikke dusje hver dag i den kalde sesongen. Så klart, ikke helt overførbart til en vanlig familie. Da hadde det blitt med dusjing og måtte ha varme på soverommene til ungene. Men da hadde jeg kanskje på den annen side brydd meg om investere mer i etterisolering. Så langt har jeg nøyd meg med å investere i vanlig varmepumpe og jeg har krøpet opp på kaldloftet og lagt ny isolasjon der. Med de strømprisene som var tidligere så hadde det vært mer idealisme enn økonomi å gjøre noe mer slik som jeg lever. Men det er fortsatt stor forbedringspotensiale for kåken som kan lønne seg hvis strømmen vedvarer å holde seg over grisebillig. Det kan diskuteres om grensen bør gå på 2 MWh eller 3 MWh per måned, men 5 MWh mener jeg er alt for mye. Endret 8. januar 2022 av Egil Hjelmeland Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 Det snakkes om at strømprisen i januar eller februar kan komme opp i hele 15-20 kr pr KWh! Hvordan vil kompensasjonsordningen takle noe slikt? (Istedenfor å gå konkurs i januar går man isteden konkurs i mars eller april, men hva er trøsten med det?) . I Norge bruker man strøm til oppvarming, i mange europeiske land bruker man derimot gass til oppvarming. Noen sier at man i Norge sløser med strøm fordi man bruker mer strøm enn i andre land. Men i andre land bruker man gass til oppvarming og man bruker også mye gass til oppvarming. Normalt har gassprisen pr KWh vært lavere enn strømprisen pr KWh i Europa. Gasslagrene i Europa tømmes nå gradvis ut i vintermånedene. Dette kan føre til enda større gassmangel litt senere i vinter og med enda høyere gasspriser og strømpriser i EU til følge. Vannmagasinene i Sør-Norge tømmes nå gradvis ut. Fyllingsgraden er veldig lav i forhold til hva det normalt pleier å være på disse tider av året. Det kan i løpet av vinteren oppstå vannmangel i flere av vannmagasinene (i N01, N02 og N05). Dette kan føre til strømrasjonering og strømutkobling. Næringsvirksomhet kan som resultat bli stengt ned (og restauranter må kanskje bli stengt på nytt???). Hvis det skulle gå bra i år, kan neste vinter bli enda verre. . Helst stenger man trolig ned kraftkrevende industri ved strømrasjonering. Pumping av olje og gass på sokkelen bruker flere steder strøm fra land (sokkelen bruker 7,5 TWh med strøm fra land, bla får Troll A all sin strøm fra land, Troll A er Norges største gassfelt). Reduseres/strupes strømforbruket til sokkelen vil det få den konsekvens at norsk gasseksport til EU og UK også blir redusert, og det altså i en situasjon med stor gassmangel i Europa. Dette kan bli katastrofalt for Europa og mange kan rett og slett fryse i hjel denne vinteren. Kanskje det er i EUs egen interesse at Norge får lov til å redusere sin strømeksport i vinter? For EU og UK er norsk gasseksport viktigere enn norsk strømeksport. . For å få stoppet norsk strømeksport må normalt norsk strømpris være (litt) høyere enn strømprisen i EU og UK. Da er det ikke lenger lønnsomt å eksportere strøm fra Norge til EU og UK. Det kan også bli nødvendig å importere (dyr) strøm fra utlandet til Norge for å forhindre strømmangel og strømrasjonering i Norge i løpet av vinteren. Da må norsk strømpris bli ganske høy (hvis det feks skjer i februar-mars når strømprisen i EU og UK kan ha blitt veldig høy pga enda større gassmangel)). Da trenger Norge en kompensasjonsordning som takler en situasjon med veldig høye strømpriser uten at befolkningen ruineres og næringslivet går på dunken. . Det beste hadde vært å overbevise EU om at redusert norsk strømeksport (ved å reduseres eksportkapasitet på kablene i vinter) vil sikre at norsk gasseksport kan opprettholdes på dagens høye nivå. 1 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. januar 2022 Del Skrevet 9. januar 2022 Landstrøm til plattformer er nok det siste som blir stoppet, så gasseksporten ville jeg ikke bekymret meg for. I følge NVE er ikke magasinfyllingen ennå på anstrengt nivå, så vi får stole på det. Jeg ville heller bekymret meg for neste år, hittil i år ligger snønivået på fjellet langt, langt under normalen. Om det ikke begynner å snø snart får vi tørrår. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. januar 2022 Del Skrevet 9. januar 2022 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: Landstrøm til plattformer er nok det siste som blir stoppet Enig i dette, oljebransjen vil gjøre alt de kan for å grønnvaske seg. Og så er det jo uansett staten som tar 78 % av deres kostnader. Globalt sett er vel norsk oljeutvinning relativt miljøvennlig. Beveger man seg til Midt-Østen er det jo hele land som drives kun på diesel generatorer. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 9. januar 2022 Del Skrevet 9. januar 2022 (endret) TorHansen skrev (16 timer siden): Stans elektrifiseringen av sokkelen og avelektrifiser allerede elektrifiserte plattformer. Equinor og oljeselskapene får ta regningen. Deres lobbyister har lurt tidligere og dages regjering til å klimagrønnvaske fossil energi og stjele strøm fra forbrukere på fastlandet. All utvunnet olje og gass brennes. På plattformer bør energien stamme fra gassturbiner. Fjern eksportkablene til Danmark fra 70-tallet. Levetiden er ute, og de skal ikke fornyes. Fjern også de nye eksportkablene til Tyskland og Storbritannia. De er bygd på feil premisser. Godt betalte lobbyister har lurt naive politikere. Eksportkabelene truer norsk forsyningssikkerhet da de fører til at vannkraftmagasinene tappes for mye før vinteren, og de fører til at norske forbrukere og næringsliv får uholdbart høye kraftpriser. Store og små bedrifter vil legge ned med dagens kraftpriser. Samfunnet taper store penger på dette. Vi får industridød i Norge. Vi må ha en viss utvekslingskapasitet som forsyningssikkerhet i tilfelle tørrår. Det holder ikke med kabler til Sverige lenger om produksjonen der er blitt såpass knapp at de struper kapasiteten på kablene. Uten kabler til kontinentet og UK ville iallfall de til Danmark vært helt nødvendig. Endret 9. januar 2022 av OlavEH 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 9. januar 2022 Del Skrevet 9. januar 2022 OlavEH skrev (1 time siden): Vi må ha en viss utvekslingskapasitet som forsyningssikkerhet i tilfelle tørrår. Det holder ikke med kabler til Sverige lenger om produksjonen der er blitt såpass knapp at de struper kapasiteten på kablene. Uten kabler til kontinentet og UK ville iallfall de til Danmark vært helt nødvendig. Vi har et vesentlig bedre utgangspunkt og forsyningssikkerhet i et tørrår uten eksportkablene. Med de aktuelle utenlandskablene så eksporteres mye kraft tidlig i et tørrår slik at vi ender opp med tomme magasiner når vi trenger kraft på senvinteren. Uten eksportkablene så sparer vi isteden vann i magasinene, slik at vi fortsatt har vann igjen på senvinteren. 1 1 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 9. januar 2022 Del Skrevet 9. januar 2022 (endret) TorHansen skrev (16 minutter siden): Vi har et vesentlig bedre utgangspunkt og forsyningssikkerhet i et tørrår uten eksportkablene. Med de aktuelle utenlandskablene så eksporteres mye kraft tidlig i et tørrår slik at vi ender opp med tomme magasiner når vi trenger kraft på senvinteren. Uten eksportkablene så sparer vi isteden vann i magasinene, slik at vi fortsatt har vann igjen på senvinteren. Nei, vi må ha dem. i 2010 var det et tilsig på 100 TWh til norske magasiner. Kommer en et slikt år igjen, vil man sannsynligvis oppleve rasjonering uten mulighet til å importere. I tillegg kommer spørsmålet om hva man gjør dersom det skulle komme et par våtår på rappen. Skal man la magasinene renne over, noe som bokstavelig talt ville medført at det renner bort verdier for milliarder av kroner. Det ville jo vært gjennomført idiotisk. Man måtte vært komplett evneveik om man la opp til en praksis som medførte at slikt skjedde. Endret 9. januar 2022 av OlavEH 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Å bare spe på folks strømregninger er som å behandle symptomer, og ignorere sykdommen. Skyhøye strømpriser gjør at ALT blir dyrere for folk, for alt som skal produseres og/eller transporteres blir dyrere. I tillegg så vil strømkrevende bedrifter miste konkurranse-evnen sin, sånn at ansatte mister jobbene og inntektene sine. Selve strømregningene er bare en mindre del av den totale problemstillingen, selv om de er STORE nok i seg selv. Utrolig skremmende at ikke regjering og storting ser dette. 4 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 SV foreslår å revolusjonere strømmarkedet ved at det opprettes en statlig gigant som skal kjøpe strøm fra kraftselskapene på lange kontrakter – og som skal gi deg stabilt lav strømregning. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V9peAl/svs-stroemkriseloesning-staten-skal-kjoepe-stroemmen-for-deg høres glimrende ut. Sånn prinsipielt kan det vel ligne på den samfunnsfunksjonen Husbanken hadde i sin tid. 1 1 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 10 minutes ago, Mr.M said: SV foreslår å revolusjonere strømmarkedet ved at det opprettes en statlig gigant som skal kjøpe strøm fra kraftselskapene på lange kontrakter – og som skal gi deg stabilt lav strømregning. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V9peAl/svs-stroemkriseloesning-staten-skal-kjoepe-stroemmen-for-deg høres glimrende ut. Sånn prinsipielt kan det vel ligne på den samfunnsfunksjonen Husbanken hadde i sin tid. Dette er jo en god tanke, men hvordan skal den nye statlige giganten få lave priser fra kraftselskapene? Påslagene som noen strømselskaper tar i dag er jo og en uting, men det er ikke der problemet i dag egentlig er. Problemet ligger i en kunstig høy pris ut fra kraftprodusentene. Der ser jeg ikke helt hva den stalige giganten skal få gjort. Ingen kraftprodusent er villig til å selge en langsiktig kontrakt i dag som har tilsvarende pris som om vi ser tilsvarende langsiktig bakover. Da må det reguleres at staten skal kunne få kjøpe strøm til produksjonskost + x% prosent som de står fritt til å selge videre. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Mr.M skrev (13 minutter siden): SV foreslår å revolusjonere strømmarkedet ved at det opprettes en statlig gigant som skal kjøpe strøm fra kraftselskapene på lange kontrakter – og som skal gi deg stabilt lav strømregning. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V9peAl/svs-stroemkriseloesning-staten-skal-kjoepe-stroemmen-for-deg høres glimrende ut. Sånn prinsipielt kan det vel ligne på den samfunnsfunksjonen Husbanken hadde i sin tid. Så Staten skal kjøpe strøm fra Staten gjennom de lokale e-verkene som eier av en kombinasjon av Kommuner, fylker og muligens Staten også? Snakk om å gå runder med seg selv... 😉 Men greit, om det gjør at det lovlig kan settes en fornuftig strømpris ut til oss innbyggerne og små/mellomstore bedrifter som ikke har storbrukeravtaler selv.... Dog, det avskaffer ikke problemet med at man tapper vannmagasinene mer enn hva som burde gjøres for å opprettholde forsyningssikkerheten her til lands. 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå