Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (På 31.1.2022 den 21.14):

Tenkte å si, jeg har fått svaret jeg lurte på. Skal vi få en mod til å konvertere denne tråden til en generell campervan tråd (under 6m)? Er så mye interessant ser jeg, så hvorfor ikke? :D 

Ja, hvorfor ikke. Virker til å være flere interesserte og engasjerte folk rundt camper-livet i alle former. 

Da vet jeg ihvertfall om en plass jeg kan stille spørsmål selv, om jeg realiserer classic bedcamper prosjektet jeg fabler om. 

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (10 timer siden):

Elektrisk bobil bør jo lett kunne bli suksess om campingplasser legger til rette for lademuligheter på stedet. 

Godt poeng, for det er vel litt begrenset av hva man får lov til å trekke på de stikkene man får gjerne? 🤔

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Godt poeng, for det er vel litt begrenset av hva man får lov til å trekke på de stikkene man får gjerne? 🤔

Varierer nok. De plassene jeg har vært på med bobil(Ytterst få) så har man bare fått tilgang til en vanlig kontakt. 

frohmage skrev (28 minutter siden):

Hva er vitsen med å ha eldrevet bobil, annet enn at de er billige i innkjøp og drift med dagens subsidienivå?

Billigere drifte kjøretøyet (Både drivstoff og service) vil det nok forbli etter man slutter å redusere/fjerne avgift fra elektriske kjøretøy. Men hovedårsaken vil nok være effekt om prisforskjellen er minimal.

frohmage skrev (31 minutter siden):

På campingplass må det da være nok om man får strøm til å bo der. Lading for elbildrift kan man vel like gjerne finne andre steder, eller?

Det vil være ufattelig kjekt å kunne lade opp bobilen mens man allikevel står stille en plass for natten og slippe å måtte begynne neste dag med en time på ladestasjon. Så jeg vil tro det er et strategisk investering å gjøre for de større campingplassene.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

@Hansien Selv på en vanlig 16A kurs for man plenty med lading på en elbil over natta. Spørsmålet er om man får lov til å trekke så mye av campingplassen 🤔

Det er der jeg ser det kan bli en utfordring. De fleste anlegg på campingplasser er nok ikke dimensjonert for at flere skal lade om gangen. Så fremt elektrisk bobil blir en trend fremover.

Ellers så tipper jeg og at de som drifter slike plasser sikkert vil ta betalt for lading av elektrisk drevne biler for at det ikke skal bli inkludert i leieavgiften og fordyre dette for alle.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Sitat

Spørsmålet er om man får lov til å trekke så mye av campingplassen

på de campinger jeg har vært på er det somregel lapper rundt om kring om at man ikke skal lade der. og har de noen form for lading så er det godt merket hvor.  Er vel også å regne med at det nok koster litt ekstra. ofte 16A, men også sett så lavt som 5A tilgjengelig.

Vil tro at en hypotetisk el-camper har minst 150kw batteri,  så den dagen man har 1-200 sånne på en camping skal man ha det på stell med kabler og elforsyning😊

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
frohmage skrev (13 timer siden):

Hva er vitsen med å ha eldrevet bobil, annet enn at de er billige i innkjøp og drift med dagens subsidienivå?

På campingplass må det da være nok om man får strøm til å bo der. Lading for elbildrift kan man vel like gjerne finne andre steder, eller?

Utslippsfri drift, bedre og sikrere oppvarming og drift av hvitevarer/alt det elektriske, og ikke minst at man med tilstrekkelig med solcellepaneler på taket, kan fylle opp mer energi enn man bruker, slik at det blir tilgang til vann og mat som avgjør hvor lenge man kan freecampe. Om vi ser bort fra begrensningen på hvor lenge man kan ta seg fri om gangen, om man er i jobb.

I dag har de fleste campervans anlegg som bruker gass til oppvarming, selv når de er koblet til strøm, og gasslekkasjer forekommer. Dette er altså en fare man tar bort ved at alt drives av strøm. Og strømforbruket per dag ved freecamping, er relativt lite. Så med ca 2 Kw med solceller, burde de fleste klare å produsere mer energi enn de forbruker per dag bare ved å stå stille på en solrik plass.

Det som forbruker mest energi, er kjøreturen. Men det finnes så mye hurtigladere, at i de fleste tilfeller kan man fint toppe opp til 80-90 % ved siste stopp, og kan fort stå en langhelg+ på den energien man har med seg, og likevel rekke betryggende sikkert til neste hurtigladestasjon.

På campingplass vil det selvsagt være avgjørende hvor raskt man trenger å fylle opp før man kjører videre, og ikke minst, hvor mye strøm man har igjen på batteriet ved ankomst. For de som ankommer tidlig ettermiddag (etter det kan det fort bli vanskelig å få plass ved drop-in) og skal dra etter frokost, så vil fort behovet være der for 7,4 kW effekt, om man skal rekke å toppe opp før avreise.

For langtidscamperne vil det gjerne rekke i massevis å få trekke 3,6 kW eller lavere, fordi tiden man står der, gjør at man rekker å fylle opp før avreise. t fra kalkulator jeg bruker, vil man med 6A på 230V 1-fase og 140 kWh batteri, trenge rett over 91 timer for å fylle fra 5-100 %, gitt at man ikke forbruker energi. Det er da en effekt på 1,3 kW. Det tar altså i underkant av 4 døgn. Er anlegget på 400 V 3-fase, øker effekten til 4,1 kW om alt annet er likt, og da tar det knapt 30 og en halv time.

Ved 16 A øker effekten til hhv 3, 4 kW over 36 timer og 32 minutter på 230 V 1-fase, og tilsvarende tall for 400 V 3-fase gir 10,3 kW drøye 12 timer. Kravene per kjøretøy er derfor nødvendigvis ikke spesielt værre enn for det mange campingplasser er bygd for i dag. Forskjellen ligger vel mest i det kontinuerlige trekket. Og campingplassen kan nok dele opp i forskjellige områder for drop-in-kundene og langtidsboderne, slik at man gir høyere effekt til de som gjerne trenger srøm raskest.

For noen vil det da da være naturlig til å gå over til måling på hvert punkt, og betaling etter forbruk. er ikke uvanlig å betale 2-5 kr per kWh for de plasser som allerede har betaling etter faktisk forbruk. Og om man ikke vil ta en eventuell investering med en gang, kan man jo starte med delvis oppgradering, og heller bygge om mer ettersom andelen av helelektrisk øker.

Man kan selvsagt stille seg spørsmålet om en ren campervan noensinne blir "grønnere" ved å gå over til batteridrift, siden man må ha store batteripakker, og årlig kjørelengde kanskje ikke står i stil. Her kommer det veldig an på bruksmønsteret. For min del, vil jeg ikke ha en fullverdig camper, men en som er hverdagsbil, og som samtidig kan bli campervan ved behov. Sannsynligvis vil utstyret bli stående i bilen til vanlig, men jeg vil gjerne ha mulighet til å fjerne dette om jeg trenger mer enn 5 seter, eller tilgang til hele bagasjerommet..

Lenke til kommentar

Fra 2012 til 2019 ladet jeg en elbil med 24KWh batteripakke kun på 10A om natten hjemme og jeg ladet den 98% av tiden på det ladepunktet hjemme. Jeg kjørte minimum 9.5-10 mil  per virkedag.

Får man tilgang til 16A kurs på campingplass, rasteplass, tømmeplass osv. kan man fint lade litt strøm mens man står der.

Hensikten når man lader litt er ikke alltid å fylle én 50-90KWh batteripakke men ha nok strøm til å drive bobilinteriøret mens man står stille og ha nok strøm til å komme seg til neste destinasjon med et par hurtigladere på veien. 

 For min del har jeg ønsket meg en elektrisk bobil siden jeg fikk  min første elbil. Men det er et must at den har minst 2 store solcellepaneler på taket og jeg ser også helst at så snart som  mulig kommer med mulighet for en utdragbar del under de fastmonterte solcellepanelene som fungerer som en "hardtop" markise for uteområdet.

En veldig forenklet konsepttegning hvor man ser bobilen bakfra hvor den utdragbare solcellepanel flaten fungerer som markise. På taket har man 2-3 store solcellepaneler og på markiseflaten har man 2 stk. med en 6m lang bobil. På den måten utnytter man takflater godt når man står stille men kan velge om man drar ut den ekstra flaten. Er det litt vind bardunerer man selvsagt, er det mye vind tar man den ikke ut. Forteltsidevegger med glidelås som opsjon og kanskje også front.


image.png.3a6716b0dfe9378b7e67d40d5801ce67.png

I tillegg er det ganske vanlig å dekke til frontruten med en tykk tekstilduk på utsiden som hindrer varme å komme inn eller kondens å bygge seg opp på innsiden av glassruten (å dekke til fra innsiden er langt fra like effektivt). Her kan man spe på med en forholdsvis grei mobil solcellepanel flate for ekstra strøm til utillities m.m. Enten kombinert med en type Yeti Powerstation eller mulighet for tilkobling til å bidra til internsystemer via tilkoblingspanel for x-antall slike.

Man kan også vurdere om forteltsideveggene også har mulighet for innebygde solcellepaneler eller har ordning for å feste slike mobile solcelle"duker".

Man kan sammenkoble eks. 3 slike.

Spoiler


image.png.0785726dff930a1e847824d5a80fa83f.png
Med 50 watt kan du lade solcellebatterier og bærbare kraftstasjoner 

  • Fire monokrystallinske paneler innkapslet i et beskyttende etui bretter seg ned til en kompakt profil for enkel lagring og allsidighet
  • Hengende løkker lar deg feste panelet til kjøretøy, telt, sekk osv.
  • Har innebygde ladekabler for bruk med Goal Zero Yeti Power Stations, Sherpa Power Banks og USB-enheter
  • Integrert 8 mm kabel lar deg lenke ekstra solcellepaneler for raskere ladetider
  • Kan kobles: opptil 150 watt
  • Dimensjoner (utfoldet): 43,2 x 134,6 x 3,8 cm
  • Dimensjoner (brettet): 43,2 x 28,6 x 6,4 cm
  • Vekt: 3,8 kg

Eller slike
https://www.goalzero.com/shop/solar-panels/nomad-200-solar-panel/

For å fore en slik.

Spoiler

image.thumb.png.6d61ea8ff48b4488001f3795d1941661.png


EDIT:
Andre ting er muligheten for å switche over til gass for varme og matlaging, samt tilkobling ute for utendørs gassgrill. Men det jeg her kommet frem til etter å ha eid en Cosori Premium Smart et par uker er at en slik type enhet kombinert med en god vannkoker kan ta seg av all matlaging i "smallspace microliving" uten behov for ekstra plass brukt til innendørs steketopp, panner og kjeler m.m og når det er kaldt vil den også bidra til varme innendørs. Er det varmt bruker man gassgrillen eller tar med denne ut.

Bilde ment for illustrasjon.

Spoiler


image.png.d6e5c359cc8937a5f61e08e1bf750432.png

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fin fin tråd dette her! 

Jeg delte jo litt rundt mitt prosjekt om å bygge om en Ford Transit til bobil. Denne fikk vi mange fine turer i og fungerte fint. 
Men så traff jo "livet" og familieforøkelse ble et faktum, pluss at dama foretrakk å ha med seg dusj&dass. Portapotti baki bilen var liksom ikke så lukrativt, selv om det fungerte helt greit. 

For ett år tilbake spleiset vi sammen med muttern og fattern på en Tourne bobil. Bygget på Peugeot chassis. 
https://www.finn.no/car/mobilehome/ad.html?finnkode=198033334

Vi var innom mange av de andre mer tradisjonelle merkene. Dog det som appellerte med denne var i hovedsak oppvarming via dieselvarmer og elektrisitet til kjøleskap. Det eneste som bruker gass er varmtvannstank og gassbluss til å lage mat. 
Så langt har bilen fungert fin fint! 

Vi fikk noen fine turer med den i fjor, og får forhåpentligvis prøvd den litt mer i år sammen med avkommet. 
Plassmessig funker denne løsningen ganske bra for 2 voksne, og jeg ser for meg at det vil fungere ganske bra sammen med ett barn også. Mulig det blir noe trangt hvis Nr.2 skulle melde ankomst på et tidspunkt. 

Blir nok litt småprosjekter med denne bilen også. Noe som står på listen er ett solcellepanel til og lithium batteri(er). 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hotel Papa skrev (2 timer siden):

snip!

Herlig, dette er av typen bobil jeg først kikket på jeg også, for en eller to personer. Artig at du skal oppgradere batteribanken osv, hvor lenge tenker du at man kan fricampe med f.eks. 100ah? Det er litt "hvor langt er et tau"-type spørsmål, men det er spesielt fricamping jeg ser for meg å gjøre om jeg skal ha bobil.

Skjønner også greia med dass og dusj, ikke særlig privat og heller ikke store saken disse portapottiene :p 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Selv om andre ting preger hverdagen nå.

Hoho, for en doning! Før jeg ser på, driver å tenker på noen grombiler? Har du f.eks vurdert en slik Sprinter som du har postet litt, f.eks Grand Canyon fra Hymer?

Ang. hva som skjer i verden, ja - det er dritt. Men vi må ikke slutte å leve for det. Så det er lov å ha fine drømmer også, så det er bare å poste :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...