Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (4 minutter siden):

Her lærer man mer og mer, supert! Er klesvask noe de fleste campingplasser har mulighet for? Jeg har aldri vært på en campingplass for overnatting før, så beklager om jeg er totalt noob her nå :D

Vaskemaskiner finnes ofte, men ikke alltid, tilgjengelig på campingplasser. Noen har og tørkestativ utendørs. Men ellers så er det mange finurlige løsninger, med alt fra selvtrukket tråd mellom trær, gjerdestolper, lysmasser og speil eller takstativ på kjøretøyet. Og da med noen "artige" episoder som oppstår når man glemmer seg av, og skal ta kjøretøyet ut for en spinn...

Noen kjøper seg og tørkestativ som enten stikkes ned med medbrakt jordspyd, eller egen holder for montering på draget.

Finner et lite utvalg her f.eks.

https://www.thansen.no/soeg/?query=tørkestativ

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klær kan vaskes i elva, sånn som de gjorde i gamledager.
Til nød i andre vann, men en fordel med vann som beveger på seg.

Samme regelen om at du ikke bør drikke stillestående vann.

Men, hvor lenge tenker folk å være ute på tur?
Lengste jeg har vært ute med "campingbil" er 5 uker, og det ble aldri vasket noe klær.
Trenger ikke bytte klær hver dag.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
bshagen skrev (7 timer siden):

Er klesvask noe de fleste campingplasser har mulighet for?

Det er nok ikke alle plasser som tilbyr slikt. Slik jeg selv har opplevd så er det gjerne større campingplasser som satser på slike fasiliteter, men disse har gjerne folk som er fastboende over lengre perioder enn forespeilet i tråden enn så lenge. Skal du farte i bobil i lengre tid så gjør du enkelt og greit et par googlesøk i forhold til ruta du ønsker også sjekker du ut hva campingplassene nær denne tilbyr litt i god tid før du trenger en klesvask.
Men som allerede nevnt i tråden; Du skal være ganske lenge ute på tur før det er et behov. Selv 14 dager på to hjul har jeg aldri følt behovet for å vaske klær. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (4 timer siden):


Men som allerede nevnt i tråden; Du skal være ganske lenge ute på tur før det er et behov. Selv 14 dager på to hjul har jeg aldri følt behovet for å vaske klær. 

Helt riktig 😄

I 2016 var vi på en 8 måneders bobiltur gjennom hele Europa og hadde aldri problemer med å finne steder å vaske klær.
Når man har bestemt seg hvor man skal er det bare å sjekke for eksempel på Acsi hvilke fasiliteter som finnes på campingplassene i nærheten.

Bobillivet er fantastisk !

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjempeinfo @Frank Olsen, tusen takk! :D

Jeg har vært i kontakt med de som lager VISU Sitka/MOIE i Arendal, og de kan bekrefte at disse er tilpasset varebil. De har også MOIE utstilt i Arendal, så tenkte meg en tur nedover for en kikk etter at jeg kommer hjem fra offshore. Se ser veldig kjekke ut, monteres på 10min og de er stroppet fast så man trenger ikke tenke på noen godkjenning. En annen ting er at bilen plutselig passer i carporten min, noe en bobil ikke gjør. Bakdelen er jo at dette ikke blir en bil man kan "bo" i, det er det ikke plass til. Den største modellen koster ca 50k og inkluderer et lite kjøkken. Ser ikke så verst ut dette altså:

visu-moie-kitchen-2021-minicaravan-no-1-

 

 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Kjempeinfo @Frank Olsen, tusen takk! :D

Jeg har vært i kontakt med de som lager VISU Sitka/MOIE i Arendal, og de kan bekrefte at disse er tilpasset varebil. De har også MOIE utstilt i Arendal, så tenkte meg en tur nedover for en kikk etter at jeg kommer hjem fra offshore. Se ser veldig kjekke ut, monteres på 10min og de er stroppet fast så man trenger ikke tenke på noen godkjenning. En annen ting er at bilen plutselig passer i carporten min, noe en bobil ikke gjør. Bakdelen er jo at dette ikke blir en bil man kan "bo" i, det er det ikke plass til. Den største modellen koster ca 50k og inkluderer et lite kjøkken. Ser ikke så verst ut dette altså:

 

Bare hyggelig 😄

Det der så ganske kult ut faktisk, selv om du ikke får en "fullverdig" bobil.
Men i forhold til å sette opp et telt er det jo gullgodt 😃👍
De fleste campingplasser har jo både toaletter, dusjer og kjøkken du kan bruke så du kommer langt med den løsningen der.

Du vil ikke tro hvor mye rart vi så på den lange bobilturen av "hjemmesnekrede" innretninger og stasjonsvogner med "telt" på taket og alle mulige andre slags doninger. Spesielt da øst i Europa 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (7 minutter siden):

Du vil ikke tro hvor mye rart vi så på den lange bobilturen av "hjemmesnekrede" innretninger og stasjonsvogner med "telt" på taket og alle mulige andre slags doninger. Spesielt da øst i Europa 😁

Hihi, det kan jeg tenke meg. I fjor sommer som la jeg ned to madrasser fra Stoff og Stil baki min 17 Peugeot Partner (kort). Jeg er 180cm høy og baki er det ca 160cm. Pakket med stormkjøkken og la i vei til Sandessjøen fra Drammen og nedover igjen via Atlanterhavsveien, Geiranger og Dalsnibba. Jeg har heldigvis material-luke så jeg kan stikke beina igjennom veggen, hvis ikke hadde det blitt fælt. Men det gikk! Og det var moro! Og jeg var ikke alene heller, det var med meg og eksen (hun er 158 og syns det var helt topp). Høydepunktet var dukkerten ved Soggebru Camping rett ved Trollveggen. Vannet kan ikke ha vært mer enn 5-6 grader, men det var 25 i sola og med litt vin så ble det hodet først uti her:

DjgYKTOX4AIwha8.jpg
(Ikke mitt bilde, men nøyaktig likt vær)

Det var med dette at jeg fikk litt sansen for dette livet, for dette var en utrolig fin tur :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Hihi, det kan jeg tenke meg. I fjor sommer som la jeg ned to madrasser fra Stoff og Stil baki min 17 Peugeot Partner (kort). Jeg er 180cm høy og baki er det ca 160cm. Pakket med stormkjøkken og la i vei til Sandessjøen fra Drammen og nedover igjen via Atlanterhavsveien, Geiranger og Dalsnibba. Jeg har heldigvis material-luke så jeg kan stikke beina igjennom veggen, hvis ikke hadde det blitt fælt. Men det gikk! Og det var moro! Og jeg var ikke alene heller, det var med meg og eksen (hun er 158 og syns det var helt topp). Høydepunktet var dukkerten ved Soggebru Camping rett ved Trollveggen. Vannet kan ikke ha vært mer enn 5-6 grader, men det var 25 i sola og med litt vin så ble det hodet først uti her:

Det var med dette at jeg fikk litt sansen for dette livet, for dette var en utrolig fin tur :D

Ja det er ikke alltid man trenger så mye luksus for å få en fin tur selv om en bobil nok er kjekkere enn et par madrasser i en pizzabil 😄

Fantastisk flott i Romsdalen. 
Vi lå på Åndalsnes camping og motell litt lenger nede.
Vi gikk opp til Rampestreken og tok toget opp til Dombås og ned igjen..

Bilder her: https://photos.app.goo.gl/spYGP5pYkwr1sRjb6

Og her: https://photos.app.goo.gl/yUjZRFA9V2QLSdB39

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

@Frank Olsen Nydelige bilder og jeg sikker på at det var en knalltur! Neste gang jeg skal dit så skal jeg være der noen dager, ta den skikkelig tur sånn som deg, istedet for den ene overnattingen vi gjorde. Og ja, jeg ser hva du mener ang. komforten, tipper dere hadde det fint inni den bobilen der :D

Jada 🙂

Jeg blogget under hele turen, kan legge inn linken her dersom du er interessert 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Kjempeinfo @Frank Olsen, tusen takk! :D

Jeg har vært i kontakt med de som lager VISU Sitka/MOIE i Arendal, og de kan bekrefte at disse er tilpasset varebil. De har også MOIE utstilt i Arendal, så tenkte meg en tur nedover for en kikk etter at jeg kommer hjem fra offshore. Se ser veldig kjekke ut, monteres på 10min og de er stroppet fast så man trenger ikke tenke på noen godkjenning. En annen ting er at bilen plutselig passer i carporten min, noe en bobil ikke gjør. Bakdelen er jo at dette ikke blir en bil man kan "bo" i, det er det ikke plass til. Den største modellen koster ca 50k og inkluderer et lite kjøkken. Ser ikke så verst ut dette altså:

Ser flott ut den, bortsett fra at den i første omgang ser relativt massiv ut å flytte på, og oppbevare. Finnes mange av disse oppsettene som baserer seg på moduler som virker å være langt lettere å flytte rundt på, som f.eks. denne:

Eller denne, som nesten passer små biler som min, men ikke har sengeløsning, og derved passer når man har taktelt:

Et alternativ er nevnt, og det er jo å lage en spesilatilpasset sak selv. Finnes masse DIY-videoer der ute:

 

Lenke til kommentar

Jeg har laget seng bak i min pickup.
Planet er 150 cm lang, og jeg er 189 cm, så madrassen blir lagt på skrå, og har dermed 200 cm.
Ikke helt ferdig ennå, men får fortsatt plass til en europall når den ikke skal brukes som seng.
Dette er versjon 3.0, så jeg har ligget i bilen før.

Versjon 1 så sov jeg i lengden, med bakluken åpen.
Versjon 2 så sov jeg på skrå, men hadde da ikke plass til europalle. (Skuffer i hele lengden)

Dette er midlertidige løsninger, da drømmen er Canopy Camper, kanskje i 2024..

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Ser flott ut den, bortsett fra at den i første omgang ser relativt massiv ut å flytte på, og oppbevare. Finnes mange av disse oppsettene som baserer seg på moduler som virker å være langt lettere å flytte rundt på, som f.eks. denne:

Syns du det? Hele systemet er modulært, så det ser passe hendig ut for en person også - her er installeringen:

Er noen av de systemene du postet til tilgjengelig i Norge? Så stilig ut, særlig Nestbox :D

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (15 minutter siden):

Syns du det? Hele systemet er modulært, så det ser passe hendig ut for en person også:

Er noen av de systemene du postet til tilgjengelig i Norge? Så stilig ut, særlig Nestbox :D

OK, det var en bedre video, der ser jeg den er modulær. Så først ut som det var en enhet...

Nestbox fikk jeg sett på campingmesse på Lillestrøm for noen år siden, men jeg har kastet materialet og glemt hvem som leverte det, eller om man måtte importere selv. Men mener det var en butikk so baserer seg på online-salg som hadde den.

Men, når jeg ser etter, så er det den løsningen som Opel selger som tilbehør til Opel Zafira e-Life. Tipper du får kjøpt det uten å samtidig kjøpe en e-Life... 😉 Du ser den lengre bakover i linken til den bilen.

Aioks har visstnok vært til salgs hos dem som selger iKamper i Norge og Sverige.

Edit:
https://egoenestnordic.no/

https://ikampernordic.com/produkt/aioks/

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Dubious skrev (38 minutter siden):

Jeg har laget seng bak i min pickup.
Planet er 150 cm lang, og jeg er 189 cm, så madrassen blir lagt på skrå, og har dermed 200 cm.
Ikke helt ferdig ennå, men får fortsatt plass til en europall når den ikke skal brukes som seng.
Dette er versjon 3.0, så jeg har ligget i bilen før.

Versjon 1 så sov jeg i lengden, med bakluken åpen.
Versjon 2 så sov jeg på skrå, men hadde da ikke plass til europalle. (Skuffer i hele lengden)

Dette er midlertidige løsninger, da drømmen er Canopy Camper, kanskje i 2024..

Har du vurdert noe slikt som dette til pickupen, om du ikke vil drasse rundt på et tungt anneks?

https://rightlinegear.com/truck-tents/

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Har du vurdert noe slikt som dette til pickupen, om du ikke vil drasse rundt på et tungt anneks?

https://rightlinegear.com/truck-tents/

Canopy Camper veier bare 210 kg.
Vekt bak på pickup er bra for bedre veigrep.

Har hardtop, så telt vil ikke passe, og med telt (uten hardtop), så vil platten være åpen, så da kan en ikke oppbevare ting baki.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...