Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
leifeinar skrev (5 minutter siden):

Bare dele en tanke om plass.

Vi ferierte 4-5 uker i en liten campingvogn Ardia action 361 (reger med det er 361cm) vi er 2 voksene og en 12åring, det gikk over all forventing.

Kikket på den. Fordelen du har med den kontra en Ducato er sitteplassen er passelig stor. Men samtidige så er 4-5 uker lenge på så liten plass. Frister det til gjentagelse? :) 

Lenke til kommentar

Ja, det blir 3 året i år :) Det helper veldig med en seng på 205x205cm. men det må reies opp og ned morgen å kveld. Tenker at om jeg hadde større vogn så hadde jeg uansett ikke vært inne på soverom på dagtid, så da kan like greit reie opp.

Men det skal sies at jeg dømte hele prosjektet nord og ned da vi så vogna i butikk. Påsto skråsikkert at dette kom aldri til å bli bra, men hun fikk viljen sin og det er jeg glad for i dag.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, bshagen said:

Hvilken lengde har dere? Har du noen erfaringer å dele mtp hvor enkelt det er å manøvrere en slik f.eks i byen og smale veier eller parkeringer til kjøpesenter? Er veldig på gjerde her enda og ønsker meg en lettkjørt bil som kan kjøres "overalt" :) 

Vår er 7m fra støtfanger til støtfanger. Den kjøres veldig likt en vanlig personbil. Skal du gjennom litt trange bygater må du beregne litt ekstra sving selvsagt. Smale veier er jo spennende, den er vel 2.30 ca bred, så det føles som den fyller hele kjørebanen allerede på en vanlig bred vei. Så lenge fronten ikke stikker veldig langt foran hjul kan du egentlig rygge den inn på hva som helst av p-plasser og oppkjørsler. De fleste nye bobiler nå har vel ryggekamera (?), og en del ser jeg ettermonterer om de er eldre. Med kamera er det en lek. Men alt krever litt trening selvsagt, så ikke vær redd for å prøve deg frem. Det er vel bare snakk om å ta det pent til man er kjent med bilen, målene osv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det stor forskjell på fremkommelighet og kjørefølelse på en bobil som er 599cm og en som er 700cm? Det virker jo som man får veldig tilstrekkelig interiør i disse 599cm bilene? Finnes selv noen 500cm biler som er imponerende satt opp.

På ferger og slik så kan man vel heller ikke være mer en 500cm for å slippe lastebil betaling?

En annen ting er vel vekt og førerkortkrav på en 7m bobil? Mange vil gjerne ha en bobil som kan kjøres på Kl.B førerkort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sitat

På ferger og slik så kan man vel heller ikke være mer en 500cm for å slippe lastebil betaling?

Er det ikke 599cm? 

Sitat

dersom samlet lengde er under 6 meter. Dersom samlet lengde er mellom 6,01 meter og 10,0 meter skal det betales dobbelt takst

Fra en bobil side  2017. Men om det gjelder i dag? 

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Som regel 0-6 meter som er vanlig pris i dag.

Over 6 meter så varierer prisene etter hvor man tar ferge, noen operer med over 6 meter, og andre med flere grader.
Når bilen er 7 meter så koster det 411,- på Flakk og 315,- på Brekstad  (Fullpris før rabatter)
Når bilen er 8 meter så koster det 411,- på Flakk og 407,- på Brekstad

Opp til 6 meter så er det 182,- på Flakk, 146,- på Brekstad.

Jeg tar begge disse fergene minst 1 gang per måned, med en lastebil som er akkurat 7 meter.
Betaler da halv pris, med rabatt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Takker! Var en tidligere kollega som informerte meg om at han hadde en 7 meter bolbil og var da dyrere å ta ferger og at grensa var 5. Men det er nok  utdatert eller upresis info, derav spørsmålstegn i setningen :)

Hva med førerkort på en 7 meter bobil?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jepp. Så det kan være lurt å tenke på totalvekten på bobilen inkl. vann, diesel osv + passasjer. Om man har en bobil som er 7m på 3300kg så er det plutselig ikke så mye man kan ha med seg på tur. Har som sagt kikket mye på disse på 540 og 600cm og da er man på 2800kg gjerne, så da har man endel å gå på (men mindre plass å lagre ting på)

Lenke til kommentar
8 minutes ago, bshagen said:

@Theo343 Bare så synd Nissan ikke selger de der i Norge :(

Jepp. Det er jo ofte tredjepart selskaper som lager selve bobil adapsjonen.
Men så et innslag om en lignende i USA hvor de hvistnok jobber for å få til en deal med Nissa.

Samme bilen.

Jeg hadde også klart meg med noe slik som dette.

 

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Håper vi får en bobiladapsjon av denne. Men prisen blir nok uspiselig er jeg redd.

Ellers veldig tilhenger av VW California men de er også svindyre.

Drømmen er en god elektrisk bobil som bruker hele takarealet til gode solcellepaneler (kanskje også med solcellevinger som kan foldes ut/dras ut når man står stille og brukes som "markise") og i tilleg har ekstern tilkobling for ekstra solceller om man ønsker. Da kan man fricampe i utallige dager.

Den elektriske bobilen må da gjerne ha en slags hybridmotor som som også fungerer som generator og gjør at man kan lade batteriet via motoren når det er lite strøm og dårlig vær. Evt. at den rett og slett bare har en innebygd diesel generator som jeg har sett enkelte bobiler har som sørger for å lade batteriet når man trenger det. De kommer i størrelser på litt kortere og høyere enn en stor norgespakke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...