Theo343 Skrevet 5. januar Del Skrevet 5. januar (endret) Ja den siste der var litt skuff både på pris og praktisk nytte. Men sikker innafor for noen med helt konkrete behov og som ferdes mye på dårlige skogsveier. Endret 5. januar av Theo343 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar Del Skrevet 5. januar Jeg tenkte mitt om prisen på den smale campervanen..: Hadde man kjøpt og pusset opp en Toyota Hiace for 100k så hadde man fått en godt innredet campervan i omtrent det samme formatet, men også penger nok til bensin flere hundre tusen km. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar Helt enig i det Simen. Mye er kuriøsitet. Noe annet jeg snublet over. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar Noen flere alternativer (1 år gammel video, ny for meg, men kjøretøyet er vel visst tidligere i tråden): 10 i en video (riktignok et år gammel video): 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar (endret) Se litt ut i denne bildeserien. Kommer (etterhvert) også som campervan. https://www.yrkesbil.no/artikler-med-video-dana-elektrisk/maxus-far-en-sot-lillesoster/4075918 Endret 18. januar av Hanhijnn 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Hanhijnn skrev (8 timer siden): Se litt ut i denne bildeserien. Kommer (etterhvert) også som campervan. https://www.yrkesbil.no/artikler-med-video-dana-elektrisk/maxus-far-en-sot-lillesoster/4075918 Det "ansiktet" er jo nesten som om de har tatt "grillen" til Honda-E! Blir jo artig å se hvor tro de blir til "prototypen"/konseptet når de endelig kommer med den versjonen som kommer i salg. Spesielt det med seteløsningen, som er der ID. Buzz sviktet... Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Snowleopard skrev (9 timer siden): Det "ansiktet" er jo nesten som om de har tatt "grillen" til Honda-E! Blir jo artig å se hvor tro de blir til "prototypen"/konseptet når de endelig kommer med den versjonen som kommer i salg. Spesielt det med seteløsningen, som er der ID. Buzz sviktet... Ja "retro" er jo in, og dette er tydeligvis en konkurrent til ID-buzz / ID-Cargo (ellerhvanåpoggher den heter). Men Maxus har vel et dårlig rykte når det kommer til kvalitet. Heldigvis så er ikke vi i markedet for denne typen farkost. 😉 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Hanhijnn skrev (1 time siden): Ja "retro" er jo in, og dette er tydeligvis en konkurrent til ID-buzz / ID-Cargo (ellerhvanåpoggher den heter). Men Maxus har vel et dårlig rykte når det kommer til kvalitet. Heldigvis så er ikke vi i markedet for denne typen farkost. 😉 ID. Buzz Pro er "personbilen" med 5 seter, ID. Buzz Cargo er varebilen. Har ikke hørt så mye om kvaliteten og holdbarheten, men det er jo helt klart en "billigbil" når det kommer til interiør og comfort. Det bør selvsagt reflekteres i prisen, som kanskje kan lokke noen som synes ID. Buzz blir for dyr for eget budsjett. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar (endret) ID. Buzz mistet jeg litt interessen for når de droppet roterbare forseter. Ellers: (for dyrt) Endret 19. januar av Theo343 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Theo343 skrev (2 timer siden): ID. Buzz mistet jeg litt interessen for når de droppet roterbare forseter. Ellers: (for dyrt) Snurreseter er vel lettere å løse men campermode er nok største Buzz-killeren for interessen. Hevetak er og noe som kan løses, men hadde vært kjempefint om VW hadde tilbudt det som fabrikkmontert tilleggsutstyr, gjerne med snurreseter og foldbart bord slik de har til andre vans de leverer. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. januar Del Skrevet 20. januar 20 hours ago, Snowleopard said: Snurreseter er vel lettere å løse men campermode er nok største Buzz-killeren for interessen. Hevetak er og noe som kan løses, men hadde vært kjempefint om VW hadde tilbudt det som fabrikkmontert tilleggsutstyr, gjerne med snurreseter og foldbart bord slik de har til andre vans de leverer. Ja, jeg ønsker ikke å miste garantier pga. store endringer man gjør selv. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Ouch! Fin løsning, men $4K som tilsvarer kr nesten 42K NOK...! Og da er det ikke mer enn det som dekker en anlig personbil. Så kan man stille seg spørsmål om hvor mye luftmotstanden reduserer rekkevidden! https://www.tv2.no/broom/dette-skal-gi-elbilene-bedre-rekkevidde/16384383/ 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Tydeligvis en prototype. Må få den mye tynnere før den blir aktuell, og det blir nok bare i varmere strøk hvor de har sol hele dagen. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Dubious skrev (7 minutter siden): Tydeligvis en prototype. Må få den mye tynnere før den blir aktuell, og det blir nok bare i varmere strøk hvor de har sol hele dagen. Sist jeg sjekket har vi sol nesten døgnet rundt om sommeren. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar (endret) Dubious skrev (16 minutter siden): Tydeligvis en prototype. Må få den mye tynnere før den blir aktuell, og det blir nok bare i varmere strøk hvor de har sol hele dagen. En sommerdag har vi, som @trikola sier, mer enn i mange andre strøk som ikke har mer enn 12 timer per dag. F.eks. en sommerdag i Nord-Norge, er gjerne på 24 timer. Uansett, det lader mer enn nok til free-camping slik jeg ser det. Altså at man lader mer enn man forbruker når man står stille. Men bør vel få føtter som kan festes i bakken og gjerne sette på noen barduner for å gjøre det mer robust ved litt vind. Husk, dette er campingtråden, så dette er ikke en erstatning for lader hjemme eller nødvendigvis for hurtiglading/destinasjonslading, men en mulighet for å som sagt kunne campe over lengre tid uten å tømme hovedbatteriet. For egen del hadde dette også kunne vært et fint supplement til å måtte haste til felleslader i borettslaget. Til tider står jeg lenge nok (2-3 uker i strekk) til at det faktisk hadde hjulpet på endel. De sier 32 km på 5 timer på en Tesla som er benyttet som eksempel, og min bruker ikke noe mere. Med 10 timer sol en dag, er det altså 64 km. Det vil si at jeg har fulladet bilen på 7 slike fulle soldager! Fint alternativ til solcellepaneler på garasjetaket jeg ikke har! Dog litt dyrt... Endret 23. februar av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Det burde gå an å leie en sånn. Da kan et utleiefirma fordele innkjøpskostnaden ut over x antall leietakere og ta litt for administrering. En par tekniske kommentarer: I sammenfoldet tilstand fortjener den et aerodynamisk plast-deksel rundt kantene. Til den prisen bør konstruksjonen ha motorstyring for optimal vinkel og maks skygge på bilen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Vi har lange dager, men ikke så mye effektiv sol for lading av bil. Og det er om vinteren vi trenger ekstra strøm. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Dubious skrev (4 timer siden): Vi har lange dager, men ikke så mye effektiv sol for lading av bil. Og det er om vinteren vi trenger ekstra strøm. Jeg la denne i campingtråden istedet for elbiltråden av en grunn. Og det var nettopp med tanke på "free camping"/"off grid camping", og folk flest camper ikke om vinteren. Det er altså om våren, sommeren og høsten disse vil egne seg best. På andre breddegrader vil nok disse fint fungere om vinteren og, men de som tenker å campe lenge om vinteren i Norden med kanskje et unntak for Danmark, må nok se på andre løsninger istedet/i tillegg. Med disse solcellepanelene har man mer enn nok energiproduksjon til å fyre i gang airfryer, induksjonsplater, kjøleboks, strøm til mobiler og pc samt til varmetepper/varmovn om natta. Og fremdeles nok til å lade litt på bilen i tillegg. Hadde jeg tenkt det som en faktisk erstatning for vanlig hjemmelading, hadde jeg lagt denne i elbiltråden. Og til hjemmebruk er nok fast installasjon veien å gå. Det var bare en kuriositet at jeg nevnte at jeg kunne ha hatt glede av disse hjemme og. 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Vil man teste elektrisk camping, er dette en fin anledning (frem til man har sjekket prisen ihvertfall, det har ikke jeg gjort). Elektrisk pickup fra Maxus (T90), og med camperhytte på planet, og taktelt på toppen for 2 ekstra soveplasser... https://elbil.no/leier-ut-elektriske-safari-bobiler/ 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Står i artikkelen: bilene koster om lag 600.000 kroner og camper-enhetene om lag 380.000 kroner. Koster 2500 kroner døgnet å leie bil med camper, og kan kjøres kun i Norge. (Står early-bird pris før 1 mars, så prisen går nok opp) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå