Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 minutt siden):

15 minutter å sette det opp, og må ha bruksanvisning for å sette det opp.
Må sett opp dette teltet før man begynner å drikke..

Har sett mange videoer på dette, og tror jeg skal klare å gjøre det alene på så lite som 10 minutter. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, det er klikk. klikk, klikk, done. Og jeg ble mer interessert etter å ha satt opp Event-shelteret så godt som alene.

Lenke til kommentar

Jepp jeg satt faktisk å vurderte ID.Buzz i går men fikk ikke lommeboka helt opp etter å ha sett denne. Prisen er også litt lite smakelig for interiørkvaliteten og at den ikke har noen tilpasninger for campinglivet. Hadde den vært tilgengelig i 2012 når jeg kjøpte min første Leaf så hadd jeg nok bladd opp. I dag er jeg mer usikker.

Jeg tror ikke engang den har en egen "camping mode" slik Tesla og noen andre personbiler har? For meg er det et minstekrav om jeg kjøper elbil for freecamping.

 

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
On 9/3/2022 at 10:55 PM, Snowleopard said:

Ny All Electric RV fra Winnebago,virker som det er basert på nye Ford Transit:

Det er slikt som dette jeg håper vi får se mye av. Men også godt tilrettelagt for freecamping hvor man har taket og store karosseriflater dekket med solceller. Gjerne også en type "hardtop" utrekkbar markise som består av solcelle flater.

Så store bilflater kan lett gi en meget levelig watt effekt selv i overskyet vær.

Det har begynt å komme gode intiativ innen personbiler på dette og jeg synes RV bransjen burde beveget seg i front her.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden):

Det er slikt som dette jeg håper vi får se mye av. Men også godt tilrettelagt for freecamping hvor man har taket og store karosseriflater dekket med solceller. Gjerne også en type "hardtop" utrekkbar markise som består av solcelle flater.

Så store bilflater kan lett gi en meget levelig watt effekt selv i overskyet vær.

Det har begynt å komme gode intiativ innen personbiler på dette og jeg synes RV bransjen burde beveget seg i front her.

Den dagen solcellepaneler kan rulles inn som en markise, bør det nesten være forbudt med campingvogn og campingbil uten dette... 😉

Det beste nå, er vel slike "hjemmesnekrede" løsninger med  solceller på taket som kan brettes ut dobbelt (eller trippelt), som kunne vært en ok løsning, men som feiler mot hevetak, siden man både vil ha vendt solcellene mot der sola er mesteparten av dagen, men og vinduet på "takteltet". Er man heldig med stedet, kan man riktignok ha vinduet der sola titter opp, og så kommer et slikt solseil og forsåvidt sidedøra mot der sola er mesteparten av dagen.

Lenke til kommentar

En uttrekkbar markise setter man som regel der sola er og når man kjører er man ofte sola rett/skrått over seg. For skrånende sol er sidepaneler på biler fantastisk.

Jeg har ikke oversikt over alle varianter som finnes i dag men man kan få alt fra paneler som er festet til tekstiler til takstein. Det lages også stadig mer innbakt i karosseriet til bilen.

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden):

En uttrekkbar markise setter man som regel der sola er og når man kjører er man ofte sola rett/skrått over seg. For skrånende sol er sidepaneler på biler fantastisk.

Jeg har ikke oversikt over alle varianter som finnes i dag men man kan få alt fra paneler som er festet til tekstiler til takstein. Det lages også stadig mer innbakt i karosseriet til bilen.

Joda, det er forsåvidt det samme jeg sier, man snur bilen/vogna så man får dagtid-sola rett på bilens langside. Dette er riktignok ikke like enkelt å få til på en campingplass der det skal skvises inn flest mulig, og man ikke tar slike hensyn.

En annen ting er at sola skinner i lange tider her på våre breddegrader, og den kommer store deler av døgnet inn fra sidene, ikke rett over oss.  Og lengre nord, er den "overalt" i løpet av døgnet. Så det beste er selvsagt utfellbare panel som er festet på motorisert stativ som alltid velger mest optimale vinkel og retning

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Joda, det er forsåvidt det samme jeg sier, man snur bilen/vogna så man får dagtid-sola rett på bilens langside. Dette er riktignok ikke like enkelt å få til på en campingplass der det skal skvises inn flest mulig, og man ikke tar slike hensyn.

En annen ting er at sola skinner i lange tider her på våre breddegrader, og den kommer store deler av døgnet inn fra sidene, ikke rett over oss.  Og lengre nord, er den "overalt" i løpet av døgnet. Så det beste er selvsagt utfellbare panel som er festet på motorisert stativ som alltid velger mest optimale vinkel og retning

Ja og/eller at sideveggene på kjøretøyet er dekket med solceller. Noe virkningsgrad får man jo uansett selv om den ikke er optimal.

Lenke til kommentar

Bürstner viser sin Campervan Lineo Electric basert på elektriske Ford Transit, med 317 km rekkevidde på 68 kWh batteri. Såpass bra at jeg med en sånn stor bil, lurer på om de snakker city-varianten. Foreløpig prototype, men visstnok ikke langt unna lansering:

https://www.elbil24.no/nyheter/elektrisk-bobil-vises-i-norge-for-forste-gang/77094804

77095376.jpg?imageId=77095376&width=980&

77095379.jpg?imageId=77095379&x=0&y=0&cr

Beklager om denne er visst før, men orket ikke sjekke helt fra start...

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
On 9/12/2022 at 3:30 AM, Snowleopard said:

Kia EV6 og campingvogn, der man free-camper ved at man "fyrer" i tilhengeren med strøm fra bilen med V2L-adapteret. Fremtidens camping?

Jeg har vært innpå dette tidligere og synes det er synd han ikke sier noe om hvor mye strøm han bruker om han står med vogna en dag og har normalt forbruk.

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (47 minutter siden):

Jeg har vært innpå dette tidligere og synes det er synd han ikke sier noe om hvor mye strøm han bruker om han står med vogna en dag og har normalt forbruk.

Den første videoen fokuserer nok mer på forbruk ved kjøring og lading langs veien. Forbruket ved free-camping kommer bedre frem i denne videoen som fokuserer mer på akkurat den biten.

Med de temperaturer de hadde, så trakk de 2,2 kW ved "full guffe, som vil si at man kunne stå i 30 timer med så høyt strømbruk, om batteriet var så godt som fullt. Med AC bruk som denne vogna hadde, reduseres trekket til 7-800 W ved innstilling på 17-19 grader i vogna, som betyr at de kan stå langt lengre. Denne vogna har riktignok gass for matlaging, så sparer litt strøm der, om man ikke har med frittstående induksjonsplate.

 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar

TAkk for link @Snowleopard, herlig å se at Elbobiler begynner og komme, den Transiten var jo faktisk veldig snasen med vel fin rekkevidde for svært mange. Si, 20mil om dagen i gjennomsnitt og litt lading her og der, så er det vel overkommelig? Kan man bruke strømmen på eventuelle campingplasser til lading? :) 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...