Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (5 timer siden):

Dometic så grei ut, men for en start-pakke så blir det 15k, og ingen forhandlere i Norge.

 

Kan kjøpe direkte fra Dometic, som f.eks her:
https://www.dometic.com/nb-no/outdoor/no/produkter/klima/markiser/drive-away-fortelt/dometic-hub-2-redux-_-313890
:) 
 

Bittelitt nysgjerrig på hva @Snowleopard syns om denne løsningen også, adskillig billigere en du linket til før og fra et svært stort merke (Dometic) :) 

Starter jo på 8k også

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (5 timer siden):

Kan kjøpe direkte fra Dometic, som f.eks her:
https://www.dometic.com/nb-no/outdoor/no/produkter/klima/markiser/drive-away-fortelt/dometic-hub-2-redux-_-313890
:) 
 

Bittelitt nysgjerrig på hva @Snowleopard syns om denne løsningen også, adskillig billigere en du linket til før og fra et svært stort merke (Dometic) :) 

Starter jo på 8k også

Da skal du selvsagt få en slags vurdering fra meg. :thumbs:

Denne virker absolutt interessant ut, med luftfylling og raskt oppe og stå. Veldig interessant med flere løsninger, som at man kan velge å koble til ekstra "soverom", om man har behovet. Og at man kan velge fluenett-sider eller heldekkende sider.

Jeg er dog av den oppfatning at til den prisen de skal ha for disse sidene, burde man få begge deler i en. Altså at man kan åpne for lufting år man ønsker det, fremfor å måtte kjøpe "dobbelt opp", og velge hvilken man skal kneppe på. Om det ikke er mulig å ha på begge samtidig (ikke klart å finne det ut).

Den firkantede formen er kanskje ikke like visuelt pen, men den er effektiv og praktisk. Da har man ståhøyde i hele teltet, og om man "innreder" med slike sammenleggbare skap, mister man ikke unødvendige kvadratmeter fordi de må stå lengre inn i teltet enn det som burde være nødvendig. Det er nok en svakhet med løsningen jeg har valgt.

Kanskje er det og mulig å sette opp flere i tilknytning til hverandre med en "tunnelkobling", eller slike koblinger vil sikkert komme, om mange nok etterspør dette. Det er jo litt inn, spesielt når venner og familie kommer samlet. Men krever da at flere/alle kjøper samme løsning.

Det er faktisk en mulighet jeg har med min løsning. Dog, virker som min løsning er utgående produkt, og nyere versjoner overtar, som ikke er kompatible med de nye. Og da blir de fort mer firkantede, gjerne luftfylte, og med flere av disse løsningene, med soverom som opsjon.

Rimeligere løsninger som gjør at du kvier deg for å bruke de, blir dyre kjøp om man ikke bruker de. Mange som regner om i kroner per time benyttet, og da blir fort de dyrere oppblåsbare løsningene ikke så dyre likevel.

Så om du selv liker løsningen, og ikke blir avskrekket av prisen, så sier jeg bare kjør på.

Edit:

Ser at det selges noen løsninger som ikke er luftfylte, men virker som de skal være raske og enkle å sette opp likevel, som har noen av de samme fordelene. Men de er ikke nødvendigvis veldig mye billigere, så sammenlign gjerne om garantivilkårene står seg godt mot norsk forbrukerkjøpslov.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=262395292

Ser at kroken.no og nettbutikken dems maxfritid.no selger dometic-produjter, men ikke Dometic HUB 2 REDUX, eller andre hub-produkter. Er jo mulig å sende de en forespørsel...

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 4.7.2022 den 17.57):

@Snowleopard Ser frem til opplevlsen din, det blir nyttig for oss alle. Jeg har fått så mye å tenke på nå at jeg veit nesten ikke hvor jeg skal begynne en gang. Takk igjen, Snow :D

Da har jeg endelig kommet meg på tur, fått satt opp telt og event shelter, sovet en natt, og så tatt noen bilder. Dog ikke tatt noen innvendige bilder.

Jeg orket rett og slett ikke bruke "ground sheet" eller innvendig gulv, men med en tilpasset gulvmatte for å kunne gå i sokkelestene og føle det som jeg går på teppe, så hadde det økt glamping-faktoren endel hakk. Men bile ble mer enn full nok, og teppe i rett størrelse har jeg ikke funnet ennå. Kan sikkert kjøpe ett som er for stort i ene retningen, men det får vente.

Knotet mer med teltet, som ble satt opp først. tok det med, for jeg ville teste med noen sammenleggbare campingsenger, samt at jeg måtte flyttet mer inni shelter-delen før jeg kunne rullet ut madrassen. Men skal ikke se bort fra at jeg tester å  rulle ut madrassen i bilen, og tar ned teltet igjen.

Shelteret måtte vi være to på, når føttene skulle plugges i. Ihvertfall siden jeg "bygget" disse sammen i full lengde først. Når føttene (buene) skulle kobles til, måtte datteren min hjelpe til fra og med andre buen, for at ikke "inngangsvinkelen" til å kneppe sammen takstolpen med t-krysset i buene.

Koblingene er noen litt "flatede" rørender, med spor og et klips inni, som skal passe til tilsvarende i koblingsstengene, samt til åpninger i tak-krysset, t-kryssene og i føttene. Dette skal låse de fast, slik at de ikke plutselig ramler sammen.

Men utenom det, gikk det lett som bare det. Mulig jeg ikke hadde behøvd hjelp, om jeg ikke hadde bygd buene fast først, men koblet t-kryss mot rørene fra tak-krysset, slengt over duken etter det, og så bygget buene men ett ledd om gangen, mens jeg hadde gått runden flere ganger til buene var i full lengde. Tror jeg brukte 10-15 minutter fra utpakking, til alt var satt opp, inkludert dører og vegger.

Som jeg mistenkte, var ikke teltet større enn at jeg satte shelteret til å akkurat gå over første buen til teltet, slik at om det regner, så kan jeg gå tørrskodd mellom disse. Kan og sette bilen slik at hekken går inn i åpningen på samme måte. Sånn sett, kunne telt + bil gitt soveplass til 4+ personer (+ er da fortrinnsvis 2 smårollinger).

Pga dette, satte jeg kun opp ene bakveggen, og da mot "nabotomta". delvis fordi det sperrer innsyn/utsyn mot det som ville blitt bil eller campingvogn til nærmeste nabo, som i dette tilfellet ikke var okkupert. Men naboen som hadde neste plass deretter, satt i solstol mot meg, så da valgte jeg å gjøre det valget.

Men jeg tror rett og slett jeg etter denne testingen, ville hatt 4 vegger med vindu+dør, siden de uansett har innebygget gardin. Gir mer fleksibilitet til å åpne alle veier, og samtidig kan jeg rulle ned gardiner for de sidene jeg vil blokkere, men kan åpne igjen, om jeg bare ville ha midlertidig blokkering.

Dør+vindu mot teltåpningen er mer "kjekk å ha" enn nødvendig, siden jeg tross alt kunne rullet ned "døra" til teltet. Men det hadde dekket åpningen på sidene for teltet (ble et gap det), om jeg hadde brukt den til shelteret mot teltåpningen. Og da hadde det bare vært en glidelås, mot to for teltet, da døren til det, kan brukes som tak foran teltet med to ekstra stenger til å holde dette oppe.

Innvendig kan jeg nå, med 3x3m gulvflate og rette vegger bortsett fra i hjørnene og i takhøyden som er rommelig, lett få plass til et stort bord og 6 stoler, og bruke eventuelt skap, om jeg hadde, innenfor teltets plass.  Teltet er forøvrig et Easy Camp Galaxy 300, som man skal være veldig optimistisk til å få 180 cm rom mellom soverom og åpning.

Uansett, her er noen bilder av hvordan det ser ut utvendig. Innvendig får jeg eventuelt rydde litt, da jeg ikke synes plastposer med "nødvendigheter" og brusflasker på bordet, ser veldig bildevennlig ut.

 

2022_Camping_event-shelter_edited1.jpg

2022_Camping_event-shelter_edited2.jpg

2022_Camping_event-shelter_edited3.jpg

2022_Camping_event-shelter_edited4.jpg

2022_Camping_event-shelter_edited5.jpg

2022_Camping_event-shelter_edited6.jpg

2022_Camping_event-shelter_edited7.jpg

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

@Snowleopard Simpelthen en  fantastisk post, den håper jeg flere klikker en «tommel» på! :D

Jeg er faktisk på camping selv, dog i ei campinghytte her i Kongsvinger i forbindelse med Sjakk NM. Må si det frister mer og mer med rullende bopel eller en slik løsning du har. Litt bekymret over at du knotet slik at du trengte hjelp, er den andre løsningen reell i forhold til at du hadde satt det opp alene tror du? Jeg ser det som litt kjekt om man kan klinke det opp alene, i tilfelle :)

Videre, hvordan er bo-komforten? Tenker du at du kan bo i en uke eller to i noe slikt, sol og regn? 
 

Takk igjen for en flott anmeldelse og kos deg på tur! :) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 timer siden):

@Snowleopard Simpelthen en  fantastisk post, den håper jeg flere klikker en «tommel» på! :D

Jeg er faktisk på camping selv, dog i ei campinghytte her i Kongsvinger i forbindelse med Sjakk NM. Må si det frister mer og mer med rullende bopel eller en slik løsning du har. Litt bekymret over at du knotet slik at du trengte hjelp, er den andre løsningen reell i forhold til at du hadde satt det opp alene tror du? Jeg ser det som litt kjekt om man kan klinke det opp alene, i tilfelle :)

Videre, hvordan er bo-komforten? Tenker du at du kan bo i en uke eller to i noe slikt, sol og regn? 
 

Takk igjen for en flott anmeldelse og kos deg på tur! :) 

Problemene med å sette opp event-shelteret alene, vil jeg si skyldtes en kombinasjon av at jeg bare er 170 cm, at jeg ikke ville bryte for hardt pga vel skrå innfallsvinkel som jeg så det, igjen pga min lave høyde, eller gå et steg tilbake og løsne det nederste leddet på begge sider av den første buen, når jeg hadde datteren min til hjelp.

Og jeg er nesten bombesikker på at noen av videoene viser at jeg skulle brukt den alternative løsningen som jeg skrev om. Altså en bruker feil. 😊

Når det gjelder bokomforten, så opplevde jeg to ting. Det ene er at teltet ikke er dypt nok. Nå må sengene settes opp parallelt med bredden på teltet, og det blir trangt å gå ut for den som er innerst, med slike campingsenger i bruk.

Da jeg kjøpte teltet, var datteren mindre. Men nå ville jeg heller landet på en større modell (den som heter 400 har 2 soverom med 130 cm bredde per rom, så 260 bredt totalt), gjerne med 2 soverom. Og da mulighet for å sette sengene snudd 90 grader. Så pass på at soverommet er minst 200 cm dypt om det bare er ett soverom.

Alternativt, brukt bilen som telt og soverom og/eller taktelt, alt etter hvor mange dere er. Med bil som er lang nok bake, og med en camper mode, så har man alt man trenger når man bruker suv-telt, eller et shelter som dette.

Jeg ser og at en elektrisk van med camper mode, soveløsning (trenger ikke bobil med kjøkkenløsning) som kan lett legges sammen og foldes ut igjen, slik at bilen og kan benyttes som ekstra stue/spisestue (snurrestoler foran og bordløsning), ville vært bedre. Tross alt ett "telt" mindre å slå opp.

Det er dog et mindre problem med oppblåsbare alternativer.

Om bilen er høy nok og med nok plass innvendig til alt stuff, kan og en "batwing" markise med sideveggene løse behovet. Da vil og tid fra parkering til ferdig oppsatt camp-site være kortere, og tilsvarende raskere ved pakking.

Og tid er gjerne et nøkkelpoeng, både for korte opphold og de som skal "toure" rundt og ikke være samme sted over flere dager. Også viktig for den som ikke liker å knote mye før man faktisk kan sprette en flaske, og fyre opp grillen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd luftmadrass bak i bil - går det greit om man blåser opp de "på plass" i bilen?

Tenker iogmed at det ofte er "kriker og kroker" i et bagasjerom - det er sjeldent helt rett - får man "fyllt ut" det rommet da tro? Eller legger madrassen seg bare oppå? 

Lenke til kommentar
daruu skrev (7 timer siden):

Noen som har prøvd luftmadrass bak i bil - går det greit om man blåser opp de "på plass" i bilen?

Tenker iogmed at det ofte er "kriker og kroker" i et bagasjerom - det er sjeldent helt rett - får man "fyllt ut" det rommet da tro? Eller legger madrassen seg bare oppå? 

Uten vekt oppå, så vil luftmadrasser "henge" på utsparinger som når inn på madrassen, da den helst vil være brettet ut i et vannrett plan. Dette kan motvirkes litt ved å ikke fylle den så full du får den eller liker den.

Har du fylt madrassen helt opp, så vil sidene "brettes inn og opp" når man ligger på madrassen, litt avhengig av hvordan kanalene er bygd opp. Mange madrasser har "stående" kanaler, som altså går fra "hode til tå", eller vannrette, som går fra side til side. Så har du selvsagt de med spor som går på kryss og tvers, som skal motvirke ulemper med disse tube-designene.

Slipper man ut litt luft, vil den lettere kunne presse luft fra de punkter som presser mot deler av bilen, og da fylle opp krokene. Tenk på en plaspose som er blåst delvis opp, og du trykker på posen på forskjellige steder på posen, så buler den ut der den ikke er trykket mot. Samme prinsippet som gjelder.

Alternativet er tilpassede luftmadrasser for biler, der de går inn på typiske punkter biler er smalere, og ut på steder der det normalt er bredere. Det beste er selvsagt om madrassen er designet spesifikt for den modellen du selv har.

Og her har jo Tesla blitt "veiviseren". Det lages mye utstyr, inkludert madrasser som er spesialtilpasset de enkelte Tesla-modellene. Men noen av disse er fult mulig å benytte på ikke-Teslaer med  relativt tilsvarende mål på bagasjerom og der den går inn i kupé-området når baksetene er felt ned.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Hansien Det der var litt av en snål doning ja, artig :)

@Snowleopard Så mye super info fra dine egne erfaringer, takk skal du ha. :) Har snakket litt med hun jeg dater litt om dagen, og vurderer litt etter hva man finner ut at man "behøver" når man er på tur. Hos begge var det "hygiene" som kom frem som viktigst, at det er greit å kunne vaske seg, og særlig nedentil. Hvordan ser du for deg dette på tur, der du f.eks planlegger en fricamping? Blir det utedusj med et slags forheng? 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (6 minutter siden):

Slik jeg forstår det så er denne kunn for telt, og ikke mulig å få frittstående? :)

There are brackets available separately for: Generation 3 Tent, the
Canopy Camper, the Khaya, Icarus & Hercules as well as most
popular roof racks.

Går også an å feste den til takstativ, fra alucab. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Hansien said:

Nei, så morsom bil. Kunne vært gøy som en weekendcamper 
https://www.tv2.no/a/14928537/

Quote

Her snakker vi mikro-mobilitet og retro så det holder. Man skulle tro bildet var tatt på 50-tallet

Helt til man ser alle de prangende plastdetaljene. Alle vet kanskje ikke at plast ikke fantes da.

Men veldig morsom bil!

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
bshagen skrev (6 timer siden):

@Hansien Det der var litt av en snål doning ja, artig :)

@Snowleopard Så mye super info fra dine egne erfaringer, takk skal du ha. :) Har snakket litt med hun jeg dater litt om dagen, og vurderer litt etter hva man finner ut at man "behøver" når man er på tur. Hos begge var det "hygiene" som kom frem som viktigst, at det er greit å kunne vaske seg, og særlig nedentil. Hvordan ser du for deg dette på tur, der du f.eks planlegger en fricamping? Blir det utedusj med et slags forheng? 

Har kjøpt meg en popup "privacy tent" som skal fungere som dusj og toalett. tilsvarende som denne:

https://www.amazon.com/Pop-Up-Privacy-Tent-Lightweight/dp/B07NQW55KV

Kombinert med en campingdusj som varmes av å henge i sola, portapotti eller sammenleggbar toalettstol og poser, så kan man klare seg mange dager. Riktignok ikke brukt ennå, da vi lå på campingplass denne gangen, og hadde tilgang til skikkelig dusj.

Eller som nevnt, et eget kar med oppvarmet vann, en klut og håndduk og  egnet såpe, så vasker man essensielle deler av kroppen. En stor håndduk kan fungere som visuell beskyttelse, om ikke det er godt nok å få seg ettpar minutter aleine i SUV-teltet/event shelteret. Kommer an på reisefølget, men regner jo med at det er den man eventuelt er intim med, så burde være greit så lenge man ikke sees av utenforstående.

Ellers har jeg latt meg trigge av en slik løsning for varmtvann:

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (37 minutter siden):

snip

Vi er ikke helt der hvor vi sitter å driter foran hverandre, hehehe - men det finnes det jo selvsagt løsninger for. Supert opplegg det du kommer med her syns jeg, det er ikke sikkert det er så mye bedre å dusje i en bybobil sånn egentlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...