Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Hva med en Skoda Enyaq som en campingbil?

image.png.96ad01017e196637a322b5caf3d38625.png

https://bil24.no/skoda-enyaq-som-en-campingbil/

Interessant, og et artig funn der.

Ville nok gjort noe annerledes om jeg fikk frie tøyler, som å heve taket lengre fremme, og fått skapene over fører og fremre passasjer, eller laget kjøkkenløsningen mer som E-goé-løsningene man kan ta ut. Og taket måtte latt seg heve når den står stille, for ekstra sovekapasitet.

Dessuten har jo VW vist interessant konsept for ungdommer i ID.2, dog forkastet de vel disse fine løsningene når den nærmet seg lansering, slik VW dessverre har god praksis for å gjøre.

Dog, denne "Roadiaq'en" kunne og fungert for "siste reise"-firmaene (Hearsiaq"), noe som kanskje ikke høres like bra ut. 😉 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Interessant, og et artig funn der.

Ville nok gjort noe annerledes om jeg fikk frie tøyler, som å heve taket lengre fremme, og fått skapene over fører og fremre passasjer, eller laget kjøkkenløsningen mer som E-goé-løsningene man kan ta ut. Og taket måtte latt seg heve når den står stille, for ekstra sovekapasitet.

Dessuten har jo VW vist interessant konsept for ungdommer i ID.2, dog forkastet de vel disse fine løsningene når den nærmet seg lansering, slik VW dessverre har god praksis for å gjøre.

Dog, denne "Roadiaq'en" kunne og fungert for "siste reise"-firmaene (Hearsiaq"), noe som kanskje ikke høres like bra ut. 😉 

Ja hadde vært morsomt om Skoda tok noe slikt til markedet. Har inntrykk av at Skoda er mye mer framoverlent enn VW og Auda. Skoda og Seat er liksom de litt "viltre" halvsøsknene i VAG-familien. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Theo343 skrev (2 timer siden):

Endelig en som skal bygge det jeg alltid har ønsket :)

Nå tar det nok lang tid før denne kommer, om den kommer i det hele tatt. Men her nedtegnes jo en versjon av "retractable" solcellepaneler, lik vi har diskutert tidligere i tråden.

30 miles eller ca 48 km på en dag, kan eventuelt brukes til strømforbruk mens man er off-grid.

Det som ikke forbrukes, forblir lagret i batteriet til dette er tilnærmet fullt (til satt grense), som så gjør at man kanskje ikke trenger hurtig/lynlader før langt ut på neste etappe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg fått kjøpt meg taktelt, så nå vurderer jeg salg av minst ett av de andre teltene mine, inkludert mitt Outwell Cortez Octagon som det er bilder av lengre bak i tråden.

Med takteltet, kassettfri awning/markise (pakkes i liten pose) og Shelter-teltet mitt, er jeg godt ivaretatt nå... Men jeg fikk tak i en sånn levegg også.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Var sagt at det var prototype i den nederste videoen, men ikke sagt noen datoer, som jeg har fått med meg.

Da har de kommet litt lenger, enn Wolkswagen, i hvert fall.

Farlige de der prototypene, vet ikke hva, du kan stole paa.

Laerte det paa Id-2'en, kinosal, soveplass og greier og naa koker det ned, til en vanlig bil. Tror de kommer til aa beholde soveplassen.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Dubious skrev (14 minutter siden):

I bilens tyske vognkort er totalvekten oppgitt til 3.100 kilo, som etterlater 490 kilo til folk og nyttelast.

Så svaret er nei. 

Som det står i teksten, kan det hende nye førerkortregler gjør at vekten økes til 4250, som da vil teoretisk kunne gi 750 kg mere, selv om i praksis stopper nok produsenten dette på et noe lavere nivå.

Men man kunne økt nyttelasten på denne, dersom man kunne ha brukt hovedbatteriet, fremfor å måtte dra med seg et ekstrabatteri, samt å kvitte seg med gassflaska til kokeapparatet ved å gå for induksjon. Sparer sikkert noen kilo kabel også, om man ikke trengte "egen kurs" fra ekstrabatteriet til alt som nå dette tilleggsbatteriet må dekke.

Det er sikkert endel vekt å spare på en lettere men mer effektiv motor, og batterier med høyere energitetthet. Alternativt bruke dette til å få større kapasitet, og dermed lengre rekkevidde/lengre off-grid-time. Og ekstra bonus-tid med solceller på taket som faktisk kan lade hovedbatteriet, samt camp-mode så man kan bruke AC-anlegget til å holde varmen i vogna gjennom natta.

Og så er det jo og slik at når du har teltet med deg i form av selve bilen, så er det jo noen ting du ikke trenger å pakke med lengre, som telt og madrasser/cot beds. Tror derfor dette kunne fungert veldig greit med de endringene. Jeg ville dog ha slengt på en markise med mulighet for å henge opp vegger, for å kunne bruke plassen utenfor bilen, selv om det regner litt eller bare er litt hustrig vind.

Selv vil jeg ikke ha campervan-innredningen, men en standard 5-seter bil, men med hevetaket og snurreseter fremme. Og da en løsning for bord, som de allerede har som en flyttbar konsoll med utfellbare "vinger" som øker størrelsen på bordet. Med foldbart baksete kan man få en god sengeplass for to her siden senga blir bredere enn på denne med campinginnredning. Og som nevnt i videoen, med to ekstra soveplasser oppe.

Det som hadde vært kult, var om baksetet på dagtid kan svinges inn til ene siden og fungere som sofa. Så kan heller en uttagbar modul (flere moduler bygget sammen), flyttes fra å stå i bagasjerommet under transport, til å stå langs den motsatte veggen av baksetet når det er i camp-site dag-innstilling.

Er man tilfeldigvis bare 2 på tur, bør løsningen være sikret så det kan stå slik under transport. Så kan man velge om man flytter sengen og camp-modulen(e) tilbake om natten, eller om man har nok soveplass med å legge ned setene i denne posisjonen, og kanskje har mulighet til å "forlenge" sengen i bilens lengderetning når den står slik.

Men Stellantis må få bygd skikkelig elbilversjon av denne, ikke bare en ice-debug-versjon, slik at den blir mer effektiv, og i tillegg slipper endel "ice-skavanker. F.eks. burde det være mulighet til å få på plass en frunk om motoren legges langs/rundt akselen som på en Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (41 minutter siden):

Er ikke det mye samme situasjon på "vanlige" bobiler?

Absolutt. Er jo en gjenganger at nyttelasten er oppgitt basert på bilens tørrvekt. Når da olje, drivstoff og ikke minst de forskjellige vanntankene fylles opp, så er man farlig nær å ha brukt opp all nyttelast.

Når man så plusser på med diverse ekstrautstyr, markise med sider og front, med vinduer og dører, og alt annet som endel velger å dra med seg, så er man plutselig godt over...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 22.9.2023 den 11:23 AM):

Ny elektrisk bobil i Norge: Opel Zafira-e Life CrossCamp Flex. Er den noe tess?

https://elbil.no/hvor-bra-funker-den-forste-storre-elektriske-bobilen-i-norge/

Nå har elbil.no artikkel om brittiske DVAN sin ombygde versjon av ID. Buzz med hevetak:

Nå kan det jo kanskje bety at man kan få bygd hevetak på personbilutgaven og, samt satt inn snurrestoler femme, sånn at det faktisk finnes mulighet for et brukbart alternativ for de av oss som ikke vil ha en ren campervan, men vil bruke bilen i hverdagen og.

https://elbil.no/endelig-en-camper-av-id-buzz/
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål: Dersom jeg finner en minibuss under 3,5t tillatt totalvekt, går det an å fjerne seter og registrere den ned til <10 seter for å kunne kjøre den på B sertifikat? Er det noe som koster veldig mye? Jeg tenkte det kunne vært et potensielt rimelig utgangspunkt for romslig familie-bobil.

Lenke til kommentar

Dersom bilen har vært registrert i Norge i minst 10 år, og er fra før de "nye" reglene om omklassifisering og nedskrivning av verdi ble gjeldende, så er det vel bortimot kostnadsfritt. Dette ble endret fra 2014, og det ble da en 30-års nedskrivningsperiode.

Er den som sagt nyere enn fra 2014, så må du være klar over at både minibusser og varebiler har hatt gunstigere avgifter enn personbiler, så det kan fort bli dyrt, og godt dyrere enn du aner.

https://www.tv2.no/broom/toff-familiebil-uten-at-du-ma-vinne-i-lotto/11745520/

Kanskje du må betale litt for timen der bilen blir sjekket om den fyller kravene og/eller visningen for arbeidet, koster litt utenom selve omregistreringen.

Det aller enkleste er normalt sett å ta utgangspunkt i en varebil. Så lenge du beholder skilleveggen, kan du sette inn campinginredning (med visse unntak) uten at det blir "ombygging" og da uten at det må godkjennes. Og er bilen fra før 2014, kan du fjerne skilleveggen og få satt inn ekstra seter"gratis", så lenge man ikke gjør strukturelle endringer.

Uansett, før du gjør slike endringer som å skru ut seter, skal "ombygginger" meldes på forhånd. Det er ganske viktig å gjøre ting i riktig rekkefølge, ellers kan du fort møte en vegg av "utfordringer".

Her er noen svært viktige linker, og andre som dveler litt mer rundt det praktiske aspektet. Enjoy! ;) 

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/bygge-om/

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/montere-campinginnredning-i-varebil/

https://bobilverden.no/gronne-skilt-og-ombygging-til-camping-hvor-langt-kan-du-ga/

https://bobilverden.no/den-billige-gronne-alternative-veien-til-bobil/

https://bobilverden.no/forenklet-typegodkjenning-av-bobiler-vedtatt/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...