-Mort3n Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) Hei ! 😃 Har akkurat flyttet inn i helt ny leilighet(nytt bygg), Jeg kjøpte for ca 1 år siden(1 år byggetid). Har akkurat tatt ny verdivurdering, og på 1 år har leiligheten steget i verdi ca 250 000,-. Har snakket kjapt med min bank, og de sier jeg kan få til en opplåning på kr. 220.000,-. MEN de er veldig nøye på hva jeg skal bruke pengene på.. Planen er å bruke en sum på solskjerming,og sitter igjen med 190 000,- +++ kr Dumt spørsmål: - Jeg har akkurat begynt med Sparing i fond, og veldig gira på spare i flere år fremover.Kan jeg bruke de resterende 190 000 ,- og sette i fondet jeg har ? (Globalt Indexfond) - Kan jeg eventuelt Endre lånet til lavere månedskostnad, så jeg kan spare mer i fond pr måned ? JA, jeg skal spørre banken disse spørsmålene, men vil gjerne høre hva dere ville gjort i min situasjon 😀 Takker for innspill ! Endret 7. januar 2022 av -Mort3n Lenke til kommentar
Loko Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 Dem er pålagt til å spørre om formålet ved opplåningen. Når du refinansiere så kan du be banken sette lånet på nye 30 års nedbetaling. Hvis boligen er belånt med under 60% av verdien så kan du også be om avdragsfrihet slik at du bare betaler renter. Når du tenker å låne for å spare så må du tenke at avkastningen din må være høyere enn renten på lånet og at du må ta nok risiko for å få det. Jo større risiko du velger å ta jo lengre bør din tidshorisont på sparingen være. Lenke til kommentar
-Mort3n Skrevet 8. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2022 Loko skrev (3 timer siden): Dem er pålagt til å spørre om formålet ved opplåningen. Når du refinansiere så kan du be banken sette lånet på nye 30 års nedbetaling. Hvis boligen er belånt med under 60% av verdien så kan du også be om avdragsfrihet slik at du bare betaler renter. Når du tenker å låne for å spare så må du tenke at avkastningen din må være høyere enn renten på lånet og at du må ta nok risiko for å få det. Jo større risiko du velger å ta jo lengre bør din tidshorisont på sparingen være. Takk for svar Loko ! 😃 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå