Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Koble fra Telenor's router og bruker egen Asus (fiber)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kan man vel ikke sette Telenors fiberruter i bridgemode for ethernet (men det er vel mulig for DSL-modemet som er integrert så vidt jeg forstår). Bridge fra ethernet-til-ethernet er jo da i utgangspunktet ikke spesielt hensiktsmessig heller. Og da ja, du kan ta den bort og bruke eksempelvis en Asus-ruter.

Hvis du har TV via IPTV må IGMP aktiveres på Asus-ruteren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du fiber med ONT eller har du fiberkabel rett inn i Telenorrouteren? Har du ONT så trenger du strengt tatt ikke Telenorrouteren (med mindre du har IPTV som må multicastes via routeren). Har du ONT så kan du strengt tatt også bruke både egen router og Telenor sin router (har du ikke nok porter på ONT så bruker du bare en switch) siden begge vil få egne offentlige IP-adresser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg koblet Asus-routeren rett i boksen som fiber-kabelen går inn i, og internett virker. :)

Jeg trodde jeg ville makse ut min 1000/1000 linje nå som jeg ikke er innom Zyxel-routeren, men det gjør jeg ikke. Jeg måler samme fart som før. Rett over 800Mb/s på Telenor sitt speedometer.

Endret av mellowman
Lenke til kommentar
28 minutes ago, mellowman said:

Jeg koblet Asus-routeren rett i boksen som fiber-kabelen går inn i, og internett virker. :)

Jeg trodde jeg ville makse ut min 1000/1000 linje nå som jeg ikke er innom Zyxel-routeren, men det gjør jeg ikke. Jeg måler samme fart som før. Rett over 800Mb/s på Telenor sitt speedometer.

Speedtest (som også er det Telenors speedometer er basert på) klarer ofte ikke å makse ut en 1 Gbps-linje etter min erfaring - det kan i hvert fall være at man må prøve en av de andre serverne. Å manuelt velge server som det skal kjøres mot, kan man gjøre via speedtest.net (velger man her Telenors, så er det i praksis samme serveren som benyttes for Telenoers eget "speedometer").

Det er også en del pc-er som har Gigabit-grensesnitt, men som i realiteten ikke klarer fult 1 Gbps. 

På Fast.com (Netflix sin speedtest-løsning) får jeg målt 1 Gbps om jeg endrer litt på innstillingene, slik at det er flere parallelle overføringer om gangen.

Husk ellers at man normalt sett ikke vil nå "fult 1Gbps" på slike tester. I tillegg til dataene som overføres, går det en del "metadata" for trafikken. Dette kommer man ikke utenom, og spiser litt av kapasiteten, slik at man gjerne ikke kan forvente mer enn eksempelvis ~950 Mbps. Har man eksempelvis 500 Mbps, så gir de fleste internettleverandører en litt høyere hastighet som kompenserer litt for kapasiteten som headers etc på alle pakkene har og som tar kapasitet. For 1 Gbps blir det 1Gbps Ethernet-grensesnittet som setter et "hardt tak". Noen tjenester for å måle båndbredde, legger på litt på resultatet tror jeg på høye hastigheter, for å kompensere dette (jeg ser jo at jeg faktisk på fast.com her på 1Gbps-linja klarer å måle fullt 1 Gbps, så mistenker at de da ikke bare ser på "payload" men estimerer inn "metatrafikken" også)

• Liker 1
Lenke til kommentar
mellowman skrev (På 7.1.2022 den 15.02):

Du kan alltids eliminere din egen router ved å koble PCen rett i ONT, men prøv mer enn bare Telenor sin test, f.eks. speedtest.net og Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet sin nettfart.no. Hvis alle 3 gir kun 800 Mbps så kan du alltids kontakte Telenor kundeservice (forutsatt at du betaler for Gigabit).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...