Gjest 1cf29...209 Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Hei Har du gått sivilingeniør eller andre masterprogram og har tatt eller skal ta PPU ved NTNU? Eller har informasjon om PPU ved NTNU? Eller kjenner noen som har tatt det eller skal ta det? Om svaret er ja, hvor krevende er det å ta de emnene som kreves for å kunne søke til PPU (da tenker jeg blant annet matematikk som fagretning)? Om en har gått sivilingeniør så kreves det ytterligere matematikk-poeng, hvilke matematikk fag er det lurt å ta? Jeg tenker å søke PPU for å kunne undervise i matematikk og (kanskje) RLE, så alt av informasjon, erfaringer og synspunkter mottas med stor takk Anonymous poster hash: 1cf29...209 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Hvilke fag er det du må ta i så fall? Begynner å bli noen år siden jeg var ferdig på NTNU, så emnekravene sitter ikke like godt. Nå gikk ikke jeg siv.ing., men BFY + MFY, og så videre med PPU. Jeg vet ikke hvilket siv.ing-studie du går/har fullført, men av matteemner vil jeg påstå at feks. tallteori, geometri, og algebra vel er aktuelle (om du ikke allerede har tatt en eller flere av disse). Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 Når det gjelder PPU i seg selv, så er vel PPU ved NTNU mye det samme som ved andre utdanningsinstitusjoner i landet - sånn ganske middels. Da jeg først begynte som lærer ble det med ett klart for meg hvor lite PPU faktisk forbereder deg på de mer praktiske aspektene med jobben som lærer (når det er sagt så er min erfaring med PPU at det fokuseres mye på at man skal bli lærer i VGS, ikke i grunnskolen). Jeg kan knapt huske at IOP-er ble nevnt ila. studiet. Ei heller skole-hjem-samarbeid, tilrettelegging mtp. ulike sosiale/psykiske/fysiske utfordringer (men, det var veldig mye bra om faglig tilrettelegging). Man fikk heldigvis litt påfyll i praksisperiodene, med stort sett flinke veiledere. Den største styrken ved PPU slik jeg opplevde det var at man havnet i såkalte "partnerskap" med en rekke andre studenter, med vidt forskjellige faglige bakgrunner. Det var svært givende med alle oppgaver, studiegrupper, og ikke minst samarbeidet i praksis. Foreleserne var "sådär" - åpenbart svært kompetente, men også ganske fjernet fra hverdagen i læreryrket. Jeg husker foreleseren i matematikkdidaktikk som dyktig og inspirerende. I fysikkdidaktikk hadde vi en svært god gjesteforeleser. Ellers var det på det jevne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå