minim Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 knutinh skrev (47 minutter siden): Har du fått fjernet noen innlegg her inne hvor du forholdt deg saklig? -k Nei jeg snakket helt generelt her uten å nevne konkret hvor. Moderering skal ikke kommenteres Lenke til kommentar
Per H Skrevet 11. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2022 1 hour ago, ToxicTed said: Det er vel litt forskjell på folk da. Noen setter også frihet fra alvorlig sykdom og det å ha en god helse ganske høyt. Det kommer vel an på hvor i livet man er, og hva slags helse man har. Men jeg er litt nysgjerrig. Hva slags menneskerettigheter mener du er brutt i Norge under pandemien? Synes du kan gjøre et relativt godt argument om at hele eller deler av artikkel 3, 7, 12, 13, 18, 19, 21 har relevans for diskusjonen rundt tiltak. Noe er mer "hypotetisk" foreløpig, som diskriminering av uvaksinerte er ikke enda offisiell politikk, men kan faktisk bli det denne uken (vi får se). https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 minim skrev (3 minutter siden): Nei jeg snakket helt generelt her uten å nevne konkret hvor. Moderering skal ikke kommenteres Bra. Mitt inntrykk er at diskusjon tillater kommentarer og opprop om det meste som er innenfor loven. Og det er en bra ting. -k Lenke til kommentar
minim Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 knutinh skrev (Akkurat nå): Bra. Mitt inntrykk er at diskusjon tillater kommentarer og opprop om det meste som er innenfor loven. Og det er en bra ting. -k Det kan jeg ikke ha en mening om for da bryter jeg retningslinjene, men innlegget var som sagt generelt ment. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Baranladion skrev (12 minutter siden): Spørsmålet er hvor lenge vi skal holde på sånn som vi gjør nå. På et eller annet tidspunkt så må man faktisk ut av loopen, selvom det vil koste liv og helse når man velger å ta det skrittet. Samtidig så skal du være jævlig modig for å stå for en slik avgjørelse og ikke snu kappen etter vinden dersom helsevesenet blir overbelastet og folk dør i hopetall.. Jeg har full forståelse for at det ikke er lett å styre ett land gjennom dette. Hvor lenge holder vi ut slik vi holder på nå? 2 år til? 5 år til? 10 år til? Hva skal til for at man bare må senke restriksjoner og leve livet som tilnærmet normalt med kun enkle smittevernsregler? Finnes ingen lette svar her, men synes ingen har debattert spørsmålene særlig heller. Må man så må man. Hvis et "zombie-virus" hadde rast i gatene så hadde jeg vært strålende fornøyd om dagens regime lot seg videreføre permanent. Nå er ikke Covid et zombie-virus, og spørsmålet er fordeler og ulemper med covid i sjakk, covid utemmet, strenge tiltak og ingen tiltak. Og antagelig et kompromiss mellom de ytterkantene. Jeg opplever at strenge tiltak i en mnd, så en mnd med frislipp er vesentlig enklere å leve med enn permanent strenge tiltak. Hvis man hadde greid å slippe opp i regionene som er lite rammet, så man kunne rullere på byrden (antagelig mest for oss i Oslo) så hadde nok det vært bra for folks velvære og økonomien. -k 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) minim skrev (3 minutter siden): Det kan jeg ikke ha en mening om for da bryter jeg retningslinjene, men innlegget var som sagt generelt ment. Hvis du tenker på "Moderering skal ikke diskuteres i tråden som modereres. Tilbakemelding på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien." så tror jeg at hensikten er å unngå folk som krangler med moderator eller ber om medynk i tråden hvor de har blitt moderert. Jeg har aldri blitt moderert for å diskutere generelle aspekter ved diskusjon.no sin moderasjon. -k Endret 11. januar 2022 av knutinh Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 knutinh skrev (34 minutter siden): Må man så må man. Hvis et "zombie-virus" hadde rast i gatene så hadde jeg vært strålende fornøyd om dagens regime lot seg videreføre permanent. Nå er ikke Covid et zombie-virus, og spørsmålet er fordeler og ulemper med covid i sjakk, covid utemmet, strenge tiltak og ingen tiltak. Og antagelig et kompromiss mellom de ytterkantene. Jeg opplever at strenge tiltak i en mnd, så en mnd med frislipp er vesentlig enklere å leve med enn permanent strenge tiltak. Hvis man hadde greid å slippe opp i regionene som er lite rammet, så man kunne rullere på byrden (antagelig mest for oss i Oslo) så hadde nok det vært bra for folks velvære og økonomien. -k Ja, veldig enig i dette, jeg er irritert over tiltakene som har vært og som er, men det har allikevel for meg gått helt greit å leve på denne måten. Spørsmålet er mer når man "må" dette, og hvor lenge? Her bør man ha en strategi, når skal man si at nok er nok, og begynne på en plan om å leve med viruset? Viruset vil aldri bli borte, ingen virus blir det, og vi lever hver eneste dag med nye virus, som feks influensaen. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Baranladion skrev (51 minutter siden): Ja, veldig enig i dette, jeg er irritert over tiltakene som har vært og som er, men det har allikevel for meg gått helt greit å leve på denne måten. Spørsmålet er mer når man "må" dette, og hvor lenge? Her bør man ha en strategi, når skal man si at nok er nok, og begynne på en plan om å leve med viruset? Viruset vil aldri bli borte, ingen virus blir det, og vi lever hver eneste dag med nye virus, som feks influensaen. Ja, de fleste klarer seg helt greit selv om det er masse tiltak. Restriksjonene går jo ikke direkte ut over livene til folk, men de begrenser mye livskvalitet for de som er vant med å gjøre sosiale aktiviteter som kulturarrangement, reise, gå på pub/restaurant, delta eller se på sportsarrangement, eller bare møtes til festlig lag hjemme. Jeg tror det er mye verre å bo i en by enn på landsbygda nå. Byer er bygd opp rundt aktivitetstilbud og sosialisering, mens i distriktene går hverdagen sin vante gang. Så føler nok en del introverte at situasjonen nå er befriende, mens andre opplever det som et fengselsopphold. Spørsmålet er hvor lenge og hvor mye vi skal finne oss i at friheten for alle landets 5,5 millioner innbyggere blir såpass innskrenket som den er nå. Vi er alle borgere i dette landet. Tålmodigheten over at et fåtall politikere skal detaljstyre hvordan alle skal leve, begynner å bli tynnslitt. Endret 11. januar 2022 av Fibonacci 5 Lenke til kommentar
Per H Skrevet 11. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2022 Her er et interessant debattinnlegg i nettavisen i dag - fra en sosionom! - klar beskjed: lær av Sverige, ansett fler sosionomer! (for å frigjøre intensivkapasitetsekspertisen til de høyt spesialiserte intensivsykepleierne). https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/la-oss-lare-av-sverige-ansett-flere-sosionomer/o/5-95-371642 Vi har visst ikke noen mangel på sosionomer i landet og det utdannes rundt 800 av de hvert år. 1 Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Jeg syns både denne regjeringen, og den forrige, har håndtert det veldig bra. Hadde ikke tiltakene blitt satt kraft så tidlig. Så kunne situasjonen i Norge sett mye, mye værre ut. Og det er ikke akkurat at blir holdt innesperret mot sin vilje, smittet eller ei. Frisk luft og gåturer er ikke akkurat ulovlig.. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Etter første nedstenging skulle man holdt grensene stengt for alt annet en nødvendig logistikk, for så å åpne opp innad i landet. Når man så åpner for kryssing av grensene burde dette medfølge tvungen karantene for alle som reiser inn, enten på enerom eller ved at alle i husstanden settes i karantene. Ja, det hadde vært krevende, men det vi har fått er ikke bedre. Alt for mye kvasihåndteting og vage føringer, sikker ikke bra at det kom et valg. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Serpentbane skrev (41 minutter siden): Etter første nedstenging skulle man holdt grensene stengt for alt annet en nødvendig logistikk, for så å åpne opp innad i landet. Når man så åpner for kryssing av grensene burde dette medfølge tvungen karantene for alle som reiser inn, enten på enerom eller ved at alle i husstanden settes i karantene. Ja, det hadde vært krevende, men det vi har fått er ikke bedre. Alt for mye kvasihåndteting og vage føringer, sikker ikke bra at det kom et valg. Og tvungen karantene for alle som reiser over fylkesgrensene! Ps. Bare Kina kjører zero covid-strategi fremdeles. Endret 11. januar 2022 av Fibonacci 1 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 https://www.vg.no/nyheter/i/eEX98y/kommuneoverlege-ut-mot-guldvog-grunnlaget-er-skjoert Enda mer skyts mot Hdir og Guldvog. Er mannen i nærheten av å være skikket til å inneha den stillingen? 4 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 Sarcoex skrev (9 timer siden): Jeg syns både denne regjeringen, og den forrige, har håndtert det veldig bra. Hadde ikke tiltakene blitt satt kraft så tidlig. Så kunne situasjonen i Norge sett mye, mye værre ut. Og det er ikke akkurat at blir holdt innesperret mot sin vilje, smittet eller ei. Frisk luft og gåturer er ikke akkurat ulovlig.. Uenig. Det som kommer for en dag nå, der befolkningen holdes som gissel fordi man ikke har evnet å skalere opp sykehusenes kapasitet til å håndtere økt smitte, står alene så til de grader til stryk at det ikke finnes ord. 2 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 (endret) Da det kom for en dag at intensivsykepleierne, som vi i to år har hørt er så mangelvare og kritisk ressurs, blir satt til å svare telefoner, fikse parkeringsutfordringer og håndtere pasientenes kjæledyr, da kjente jeg at det kokte litt... At ingen har løfta en finger for å sørge for at intensivsykepleierne brukes der de virkelig trengs, og hvilken som helst annen person i stedet kan ta telefonen og fikse kattevakt, det er så svakt at det skulle ikke vært mulig. Ikke før, og ikke nå. Endret 12. januar 2022 av :utakt 5 Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 Hugo_Hardnuts skrev (16 minutter siden): Uenig. Det som kommer for en dag nå, der befolkningen holdes som gissel fordi man ikke har evnet å skalere opp sykehusenes kapasitet til å håndtere økt smitte, står alene så til de grader til stryk at det ikke finnes ord. Bare vær fornøyd at vi ikke har håndtert det på lik linje som i f.eks Sverige og USA. Kunne vært mye mye værre. Men alt skal være 100% perfekt for dere før dere faktisk er fornøyd? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 :utakt skrev (5 minutter siden): Da det kom for en dag at intensivsykepleierne, som vi i to år har hørt er så mangelvare og kritisk ressurs, blir satt til å svare telefoner, fikse parkeringsutfordringer og håndtere pasientenes kjæledyr, da kjente jeg at det kokte litt... At ingen har løfta en finger for å sørge for at intensivsykepleierne brukes der de virkelig trengs, og hvilken som helst annen person i stedet kan ta telefonen og fikse kattevakt, det er så svakt at det skulle ikke vært mulig. Ikke før, og ikke nå. Har du en kilde til dette? Det er jo i så fall oppsiktsvekkende, ja. -k Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 (endret) knutinh skrev (4 minutter siden): Har du en kilde til dette? Det er jo i så fall oppsiktsvekkende, ja. -k Se på denne. https://www.nettavisen.no/nyheter/i-sverige-trengs-det-fem-sykepleiere-for-a-bemanne-n-intensivplass-i-norge-dobbelt-sa-mange/s/12-95-3424227784 Sitat – Kunne intensivsykepleierne i Norge blitt brukt bedre? – Ja, jeg mener at rett person på rett plass, vil gjøre hele logistikken mye enklere. I dag er det intensivsykepleiere som må ta grep med pasientenes regninger eller en pasients katt som blir forlatt alene hjemme. Det vil jo en sosionom kunne håndtere mye bedre. Vi holder på med pårørendes parkering … det er masse oppgaver som kunne vært håndtert av sekretærer, eksterne eller ufaglærte, sier Lykke til Nettavisen. Endret 12. januar 2022 av :utakt 6 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 Sarcoex skrev (Akkurat nå): Bare vær fornøyd at vi ikke har håndtert det på lik linje som i f.eks Sverige og USA. Kunne vært mye mye værre. Men alt skal være 100% perfekt for dere før dere faktisk er fornøyd? Du skjønner det finnes gradsforskjeller mellom 100 % perfekt og mange, mange tusen døde. At folk som neppe var i faresonen i utgangspunktet, og iallfall ikke er det med minst 2 vaksinedoser innabords, igjen tvinges inn på hjemmekontor, hjemmeskole og isolasjon, fordi de ansvarlige ikke har klart å skalere opp kapasiteten i helsevesenet det aller minste, er intet mindre enn en skandale. Guldvog og andre ansvarlige burde vært naglet til veggen her. 4 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 Hugo_Hardnuts skrev (30 minutter siden): Uenig. Det som kommer for en dag nå, der befolkningen holdes som gissel fordi man ikke har evnet å skalere opp sykehusenes kapasitet til å håndtere økt smitte, står alene så til de grader til stryk at det ikke finnes ord. Hvor stor kapasitet trenger vi for å ikke trenge å holde befolkningen som gisler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå