Gå til innhold

Ilagt milliardbøter for cookie-brudd

Anbefalte innlegg

Memento scientiam skrev (19 timer siden):

Det jeg finner mest rart med situasjonen din, er at du faktisk bruker en søkemotor av noe slag, som faktisk gjør dette her, og tar livet av personvernet, ditt. Hvorfor gjør du det??? Du bør kunne klare å ta noe ansvar for ditt eget personvern. Er det Google sin søkemotor, du brukte? Eller var det Schibsted, da hos Finn.no? De er ikke noe bedre.

Nå leker du enten bevisst dum, eller antar at jeg er dum, eller begge deler, eller så er det den groveste avsporingen fra tema.

Som jeg sa, les om igjen om noe er uklart: dette var IKKE noe jeg søkte på. Dette er IKKE noe som kan knyttes til mitt fagfelt, interesser, omkrets, etc. Dette er noe som ble utelukkende nevnt to-tre ganger i en par minutter lang muntlig samtale. Ikke før - ikke etter.

Og angående søkemotorer: jeg antar at jeg er "i offentligheten" når jeg søker noe på nettet, gir "tommel opp" til noe jeg liker, ser på ett eller annet, mao danner (på en eller flere tjenester) en "personprofil" av meg. Så de anser jeg nettopp slik.

Det er derimot en annen sak som var kommentarfeltets tema - der jeg brukte personlige eksempler som... nettopp eksempler, på hvordan PRIVATLIVET  (les igjen: ikke mine google-søk!) invaderes og overvåkes. Og at store aktører får smekk for det så det svir - og ytterligere at det kommer mer enn GDRP på banen for å nettopp hindre at noen med for mye know-how misbruker samfunnet som de opererer i - er rett og rimelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nessuno skrev (1 time siden):

Dette er noe annet, og er viden kjent allerede. Ikke bare Facebook holder på med det. Samme greiene skjer i for eksempel Skype. Det der er langt fra det samme som å høre på samtalene dine mens telefonen bare er i nærheten. 

Sitat

Fordi at ingen av oss er såpass interessert i en 3-parts verktøy som INGEN av oss bruker til noe som helst. 

Dette er en antakelse, ikke viten, men er uansett ikke sannsynlig grunn. 

Når det gjelder dette verktøyet ditt, er det ganske selvforklarende i seg selv, og det er ikke noe behov for å høre på samtalen. Når det gjelder skalpelleksempelet ditt, kan det både være en ren tilfeldighet, men også være at vennen din brukte akkurat det ordet fordi at de kom over det tidligere, eller så valgte de å søke på det senere samme dag. 

Sitat

Nå leker du enten bevisst dum, eller antar at jeg er dum, eller begge deler, eller så er det den groveste avsporingenfra tema.

Håper verken jeg eller deg er dumme, dog synes jeg det er ganske dumt å bruke tjenester som ikke tar vare på deg som bruker. Hvis du har et problem med at du blir overvåket, prøv i det minste å holde deg unna tjenester som samler og prossesserer personlig data om deg.

Sitat

Som jeg sa, les om igjen om noe er uklart: dette var IKKE noe jeg søkte på. Dette er IKKE noe som kan knyttes til mitt fagfelt, interesser, omkrets, etc. Dette er noe som ble utelukkende nevnt to-tre ganger i en par minutter lang muntlig samtale. Ikke før - ikke etter.

Du skrev jo selv at det var søkeforslag. Derifra, konkluderte jeg med at det sannsynligvis var en søkemotor som for eksempel Google sin, som gav deg forslaget. Jeg påsto ikke at du hadde søkt på det.

nessuno skrev (22 timer siden):

Uenig. Jeg har to eksempler av egen erfaring der jeg fikk målrettede søkeresultat ved å nevne noe i en muntlig samtale (ikke på telefonen men den i nærheten og "av").

Hvis du fortsatt er helt sikker på at eneste mulige forklaringen er at de har hørt på samtalen din, tror jeg rett og slett at du fortsatt ikke forstår omfanget av datainnsamlingen. Det samles ekstreme mengder informasjon om deg, og stortsett alt analyseres. Når du er på en nettside, bruker de til og med hvor på knapper du trykker, i analysene sine, og hastigheten mellom tastetrykk. 

Sitat

Og angående søkemotorer: jeg antar at jeg er "i offentligheten" når jeg søker noe på nettet, gir "tommel opp" til noe jeg liker, ser på ett eller annet, mao danner (på en eller flere tjenester) en "personprofil" av meg. Så de anser jeg nettopp slik.

Hvorfor skulle nettsøkene dine vært offentlig informasjon??? Skal det være offentlig tilgjengelig register på hvilke bøker jeg ser i inne på biblioteket, og hvilke sider og ord jeg ser etter? 

Jeg er litt usikker på om du er klar over at relativt verdiløs data om et individ, fort blir veldig verdifull, når du har samme type data om mange individer. 

Jeg syns nesten at du helt enkelt burde slutte å klage over å bli overvåket, når du uansett gladelig selger deg selv på denne måten. Det er ingen troverdighet i at du har et problem med overvåkningen, hvis du ikke gjør et bitte arbeid for å hindre den. Jeg er helt enig i at ansvaret ikke bør ligge på enkeltpersoner, og at det er noe alvorlig galt med systemet som sådan, men du trenger ikke å hoppe i gapet deres av den grunn. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (6 timer siden):

Dette er en antakelse, ikke viten, men er uansett ikke sannsynlig grunn. 

Når det gjelder dette verktøyet ditt, er det ganske selvforklarende i seg selv, og det er ikke noe behov for å høre på samtalen. Når det gjelder skalpelleksempelet ditt, kan det både være en ren tilfeldighet, men også være at vennen din brukte akkurat det ordet fordi at de kom over det tidligere, eller så valgte de å søke på det senere samme dag. 

Tingen er at som jeg sa, og forsøkte (forgjeves) å understreke er verktøyet en nisje-greie. MEGET nisje, så å si. Ingenting er "selvforklarende" der, siden vi bruker ikke den engang - et annet selskap, annet disiplin gjør det. Aldri oss! Så jeg skjønner at du prøver å skubbe alt over på Big Data men beklager jeg biter ikke på den.

Håper verken jeg eller deg er dumme, dog synes jeg det er ganske dumt å bruke tjenester som ikke tar vare på deg som bruker. Hvis du har et problem med at du blir overvåket, prøv i det minste å holde deg unna tjenester som samler og prossesserer personlig data om deg.

Joda, det har jeg. Jeg har Messenger app, men IKKE facebook-app. Hver gang (2 så langt) slike episoder har funnet sted - så er det noen som er venner/har startet samtale med meg som har brukt la oss bare kalle det "nøkkelord", og vedkommende hadde FB-app. Jeg er ikke noe alufolie-menneske, men jeg skyr bla.a. FB som app og bruker heller HTML-utgaven. 

Vel å merke - mens jeg brukte kun web-versjonen har KUN ting JEG søkte på endt opp som målrettet reklame. Utelukkende i samtale med noen jeg kjenner/har chat med på MSGR har jeg lagt merke til at ting som kun var nevnt i rent muntlige samtaler ende opp som målrettet reklame for meg.

Du skrev jo selv at det var søkeforslag. Derifra, konkluderte jeg med at det sannsynligvis var en søkemotor som for eksempel Google sin, som gav deg forslaget. Jeg påsto ikke at du hadde søkt på det.

Som sagt; aldri søkt på det, aldri skrevet det ned i tekst eller nevnt det i noe som helst fora/melding/ect, har ingen interesse i det, ingen jeg vet om bruker det... problemer er som sagt at etter mitt beste viten så har INGEN søkt/skrevet ned det spesifikke ordet. Hver gang - to så langt - dette har skjedd, har det gått samme "ruten";

Noen jeg har som FB-venn eller msgr kontakt sa det i en samtale - og basta, noen timer senere har JEG det som reklameforslag.

Det som er meget rart er at det er helt spesifikke ting. Som jeg sa før - at noe "sånn ca innenfor min interesse" havner i mine targeted ads skjønner jeg. Jeg lever ikke på Dark Web med incognito-faner hele tiden med VPN knyttet en server i Hong Kong, så den biten og alt som stammer derav skjønner jeg og har ingen issue med. Det jeg har et issue med er noe som er så vidt nevnt i forbifarten, noe som umuling kunne komme fra noe annet enn det man snakker om ansikt til ansikt.

Hvis du fortsatt er helt sikker på at eneste mulige forklaringen er at de har hørt på samtalen din, tror jeg rett og slett at du fortsatt ikke forstår omfanget av datainnsamlingen. Det samles ekstreme mengder informasjon om deg, og stortsett alt analyseres. Når du er på en nettside, bruker de til og med hvor på knapper du trykker, i analysene sine, og hastigheten mellom tastetrykk. 

Som jeg sa - om dette var "generelle ting som kanskje er interessant" er det helt innafor liksom. Jeg har mine interesser... og får reklame deretter. Plagsomt, ja, men ok jeg lever med det og skjønner at jeg ikke er liksom F-22 med all radar/radio slått av, så jeg er som mange andre - "synlig". Men når noe, noe helt innmarig spesifikt som utelukkende nevnes i en meget kort muntlig samtale havner i reklamen noen timer senere, beklager men jeg bruker Occam's Razor her inntil det motsatte er bevist.

Hvorfor skulle nettsøkene dine vært offentlig informasjon??? Skal det være offentlig tilgjengelig register på hvilke bøker jeg ser i inne på biblioteket, og hvilke sider og ord jeg ser etter? 

Jeg er litt usikker på om du er klar over at relativt verdiløs data om et individ, fort blir veldig verdifull, når du har samme type data om mange individer. 

Jeg syns nesten at du helt enkelt burde slutte å klage over å bli overvåket, når du uansett gladelig selger deg selv på denne måten. Det er ingen troverdighet i at du har et problem med overvåkningen, hvis du ikke gjør et bitte arbeid for å hindre den. Jeg er helt enig i at ansvaret ikke bør ligge på enkeltpersoner, og at det er noe alvorlig galt med systemet som sådan, men du trenger ikke å hoppe i gapet deres av den grunn. 

Med "offentligheten" mener jeg ikke incognito, ikke-VPN, ikke slettet cookies etc. Nå er jeg ikke så datakyndig som kanskje du eller andre her men det jeg mener bør være åpenbart - at jeg "identifiserbar".

At jeg er verdiløs og er bare en annen tryne blandt mange trenger jeg ikke noe fremheving for, det vet jeg. At jeg er ellers like uinteressant i de aller fleste sammenheng - igjen, preaching to the choir

Meg som individ er besides the point her, det som er poenget er at jeg og mange andre har opplevd å ha sagt noe (utelukkende verbalt, og aldri igjen på noe andre måter) og fått søkeforslag deretter.

Ang avlytting som så nå sparer jeg oss alle fra mitt (sarkasme) alter-ego med alufolie-hatt med at det er utbredt er hele poenget her. Uønsket, samtykket, spiller inegen rolle. Å ruge på mine - la oss kalle de anekdotiske - eksempler er liksom bare det, en illustrasjon ifhr et bredere bilde som var egentlig hele poenget med artikkelen vi kommenterer. Omfanget, misbruk av makt, ad nauseam. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...