Gå til innhold

Ilagt milliardbøter for cookie-brudd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skulle vært standardisert hvordan cookie-driten skulle sett ut, og hvilke valgmuligheter som er uthevet og på hvilken måte.

Å lage tidenes idiotlov, for å så la hver enkelt nettside bestemme hvordan disclaimeren skal være utformet funker veldig dårlig. Man blir bare forbanna og trykker på den største knappen for å få bort meldingen, selv om man kanskje i utgangspunktet ønsker å bry seg om hva man godtar.

• Liker 4
Lenke til kommentar

"– Vi ser nå på myndighetenes avgjørelse og er fortsatt opptatt av å samarbeide med relevante myndigheter, sa en talsperson for Facebook-eier Meta til Politico og forklarte videre at Facebook jobber med å utvikle og forbedre funksjonalitet for samtykke til informasjonskapsler. "

JA JØSS DA, for Facebook eier noen som helst troverdighet på at DE respekterer folks privatliv og at de legger til rette for at folk skal kunne reservere seg...!!! Det er ALT for mange bevis på det stikk motsatte!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig helt korrekt å gå all-inn og straffe de største hardest. For det første - setter det presedens, så de lengre nede (og omtrent alle er "lengre nede" under slike giganer) tar hintet. For det andre jammen på tide å ta balletak på big tech. Helt i orden å være innovativ, finne nye løsninger etc. Men senest i går (!!!!) nevnte jeg noe... kun i forbifarten, i en verbal samtale... en eller annen jævla app hørte meg, på en bekjents telefon... og basta: reklame om noe jeg aldri noensinne hadde søkt på, i nettleseren min.
Dette med omtrent knebling av alt som heter privatliv bør  det jammen være snart slutt på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Andreas328328 skrev (22 timer siden):

Og relevansen til det i forhold til GDPR-bruddet er ?

Det er det franske datatilsynet som har gitt bøtene. De har ingen myndighet i Norge. Hvis du mener Finn.no burde vært ilagt det samme, så får du klage dem inn til det norske datatilsynet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, nessuno said:

Egentlig helt korrekt å gå all-inn og straffe de største hardest. For det første - setter det presedens, så de lengre nede (og omtrent alle er "lengre nede" under slike giganer) tar hintet. For det andre jammen på tide å ta balletak på big tech. Helt i orden å være innovativ, finne nye løsninger etc. Men senest i går (!!!!) nevnte jeg noe... kun i forbifarten, i en verbal samtale... en eller annen jævla app hørte meg, på en bekjents telefon... og basta: reklame om noe jeg aldri noensinne hadde søkt på, i nettleseren min.
Dette med omtrent knebling av alt som heter privatliv bør  det jammen være snart slutt på.

Stort sett enig i prinsip med deg, men at mobilen hører på hva du sier og sender det inn er tilbakevist flere ganger. Det jeg fannt i farten er ikke S/H, men konklusjonen er i alle fall at det ikke er noen grunn til å gå rundt og tro på noe slikt med unntak av enkelte app'er man aktivt må installere selv eventuellt. Det mest skremmende er at Facebook, Google, Apple og så videre ikke en gang trenger å lytte på hva som sies: "ALT" deles ukritiskt i sosiale media, på mobiltelefon og så videre likevel...

https://www.bbc.com/news/technology-35639549

https://www.spiralytics.com/blog/mobile-ads-can-phone-hear-conversations-infographic/

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Etter alle disse årene og alle disse artiklene kan jeg ennå ikke skjønne hvorfor det er det tekniske verktøyet som skal være lovbegrenset, mens kjøp og salg av persondata som er det kritikkverdige bruksområdet til dette tekniske verktøyet får forbli underregulert.

Hele fokuset er flyttet bort fra innhøsting av persondata til sporingsteknologien som man kan velge å bruke til innhøstingen. Og effekten er at noen milliarder folk er lært opp til å automatisk akseptere alle avtaler som har en grønn knapp.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, nessuno said:

Men senest i går (!!!!) nevnte jeg noe... kun i forbifarten, i en verbal samtale... en eller annen jævla app hørte meg, på en bekjents telefon... og basta: reklame om noe jeg aldri noensinne hadde søkt på, i nettleseren min.

Så en Ted talk med en spesialist på området snakke om det der.

Jeg vet ikke om du skal bli beroliget av det, men grunnen til at du fikk reklamen om det var IKKE fordi en app på en annen persons telefon hørte et stikkord. Det hadde jo også vært ganske banalt og nesten uskyldig i forhold til det som faktisk skjer.

Det sitter mye dypere i datagrunnlaget. Big data (Google, Facebook, reklameanalytikerne) viser deg ikke denne reklamen fordi de hørte at du snakket om temaet. De viste deg denne reklamen fordi at de vet at du er opptatt av temaet selv før du snakker om det. Hvis det kommer en nyhetssak på et nettsted du pleier besøke som omtaler bøter til Google, så vet de at du kommer til å bli eksponert for det, de vet når du har blitt eksponert for det, og de vet hvordan folk som deg kommer til å reagere på det, og da vet de nøyaktig hva de skal selge deg.

De 76 personene som blokkerer all sporing profileres også så de vet hva de skal gjøre med dem også, og trenger ikke identifisere dem på individnivå.

De hørte deg ikke, men de visste likevel at du snakket om det.

Endret av tommyb
Reply > quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (4 timer siden):

Stort sett enig i prinsip med deg, men at mobilen hører på hva du sier og sender det inn er tilbakevist flere ganger. Det jeg fannt i farten er ikke S/H, men konklusjonen er i alle fall at det ikke er noen grunn til å gå rundt og tro på noe slikt med unntak av enkelte app'er man aktivt må installere selv eventuellt. Det mest skremmende er at Facebook, Google, Apple og så videre ikke en gang trenger å lytte på hva som sies: "ALT" deles ukritiskt i sosiale media, på mobiltelefon og så videre likevel...

https://www.bbc.com/news/technology-35639549

https://www.spiralytics.com/blog/mobile-ads-can-phone-hear-conversations-infographic/

Uenig. Jeg har to eksempler av egen erfaring der jeg fikk målrettede søkeresultat ved å nevne noe i en muntlig samtale (ikke på telefonen men den i nærheten og "av").

Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 timer siden):

Så en Ted talk med en spesialist på området snakke om det der.

Jeg vet ikke om du skal bli beroliget av det, men grunnen til at du fikk reklamen om det var IKKE fordi en app på en annen persons telefon hørte et stikkord. Det hadde jo også vært ganske banalt og nesten uskyldig i forhold til det som faktisk skjer.

Det sitter mye dypere i datagrunnlaget. Big data (Google, Facebook, reklameanalytikerne) viser deg ikke denne reklamen fordi de hørte at du snakket om temaet. De viste deg denne reklamen fordi at de vet at du er opptatt av temaet selv før du snakker om det. Hvis det kommer en nyhetssak på et nettsted du pleier besøke som omtaler bøter til Google, så vet de at du kommer til å bli eksponert for det, de vet når du har blitt eksponert for det, og de vet hvordan folk som deg kommer til å reagere på det, og da vet de nøyaktig hva de skal selge deg.

De 76 personene som blokkerer all sporing profileres også så de vet hva de skal gjøre med dem også, og trenger ikke identifisere dem på individnivå.

De hørte deg ikke, men de visste likevel at du snakket om det.

Denne konklusjonen trekker du fra løse luften. Det jeg fikk søkeforslag for har jeg *aldri* i mitt hele liv søkt etter. Ikke i nærheten engang. Ved et annet tilfelle var et meget nisje-spesifikk verktøy omdiskutert. Jeg bruker den aldri når jeg ikke er på jobb... og den er helt urelevant til ALT jeg driver med ellers. Den vle omdiskutert muntlig - fordi en kollega nevnte det. Vedkommende kontaktet meg på messenger ("der visste de hvem som skulle adresseres"), og jeg fikk målrettet reklame. Aldri, ikke en eneste gang har jeg søkt etter det, skrevet om linende tema, etc.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (1 time siden):

Uenig. Jeg har to eksempler av egen erfaring der jeg fikk målrettede søkeresultat ved å nevne noe i en muntlig samtale (ikke på telefonen men den i nærheten og "av").

Det der er ikke noe bevis for at telefonen hørte på deg. Jeg er rimelig sikker på at overvåkningsselskapene ville ha brukt mikrofonen din til å overvåke deg, hvis de både relativt greit kunne ha oversatt talen til tekst, med mer, og risikoen ved å gjøre dette, hadde vært svært lav. For det første er det altfor sannsynlig at de blir tatt for å bruke mikrofonen, og det er også en overvåkning alle og enhver finner tilstrekkelig motbydelig, til at det kan slå tilbake. 

Det kan godt hende at de allerede forutså at det du nevnte i denne samtalen, skulle være av interesse for deg, og dermed kom deg i forkjøpet, eller beregnet seg fram til dette i ettertid, når innholdet faktisk skulle presenteres. Eventuelt har du blitt plassert i en bunke med personer du får like reklamer, osv, som, og det har blitt oppfattet av systemet som at disse personene skulle kunne gi en effekt av å se dette innholdet. Eventuelt har helt enkelt den eller de du snakket med, på en eller annen måte matet systemet med det du nevnte. Kanskje gikk de hjem og søkte på det. Kanskje så de på noe lignende. De vet forresten hvem du snakker med. De vet hvem dine venner, kollegaer, familie, og perifere bekjente, er. I tillegg sporer de deg, og analyserer bildene dine, og kan dermed gjenkjenne din posisjon og dine omgivelser, og dermed muligens også lenke deg opp med totalt ukjente du kanskje hadde en liten samtale med.

Du har også muligens kommet i fare for å nevne noe som er populært for tiden, og det du har blitt presentert, tilfeldigvis er dette populære. 

nessuno skrev (1 time siden):

Denne konklusjonen trekker du fra løse luften. Det jeg fikk søkeforslag for har jeg *aldri* i mitt hele liv søkt etter. Ikke i nærheten engang. Ved et annet tilfelle var et meget nisje-spesifikk verktøy omdiskutert. Jeg bruker den aldri når jeg ikke er på jobb... og den er helt urelevant til ALT jeg driver med ellers. Den vle omdiskutert muntlig - fordi en kollega nevnte det. Vedkommende kontaktet meg på messenger ("der visste de hvem som skulle adresseres"), og jeg fikk målrettet reklame. Aldri, ikke en eneste gang har jeg søkt etter det, skrevet om linende tema, etc.

Men, altså, de vet jo hvor du jobber, og hva du jobber med, så der er gjerne forklaringen? Og siden kollegaen din kontaktet deg akkurat denne dagen, så fant de det gjerne greit å slenge med noe jobbrelatert i søket?

Det jeg finner mest rart med situasjonen din, er at du faktisk bruker en søkemotor av noe slag, som faktisk gjør dette her, og tar livet av personvernet, ditt. Hvorfor gjør du det??? Du bør kunne klare å ta noe ansvar for ditt eget personvern. Er det Google sin søkemotor, du brukte? Eller var det Schibsted, da hos Finn.no? De er ikke noe bedre.

Endret av Memento scientiam
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, nessuno said:

Beklager, men her er det du som trekker ting fra løse luften. Det er undersøkt flere ganger det du påstår om det blir lyttet med mikrofonen. Det blir konkludert med at det IKKE blir gjort, men at det er tilfeldigheter og IKKE SAMMENHENG, men SAMMENFALL som er grunnen til at det virker som det blir gjort. Merk at dette er folk som faktiskt har undersøkt om det er noe i påstanden om at det blir gjort. De som påstår at det gjøres henviser utelukkende til anekdotiske tegn på at det gjøres...

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, nessuno said:

Og hvordan vet du at den personen du nevnte det til i muntlig samtale ikke har hatt temaet innenfor sine søk/nettsted?

Eller hvilke som helst andre familiemedlemmer/venner/venner av venner?

Folk oftest overvurderer nyttigheten av registering av tale og undervurderer mengden av data som blir lagret og hvordan de knyttes til deg og sammen med andres data. Samt det at folk som liker samme ting, gjør samme ting, tenker på samme ting, og er ofte i samme type klynger / aldersgrupper. Andre uavhengige ting som andre folk som er knyttet til deg har ofte også overraskende mye korrelasjon med det du har tenkt/snakket om også.

Man trenger virkelig ikke ta opp tale for å for å få helt syk treffsikkerhet på ting. Det er totalt unødvendig. Man vet nok allerede. Ta og last ned dataen din hos facebook eller google og så får du et lite overblikk av hvor mye de vet. Og det er uten å ha satt dine data i kontekst med andres data, ei heller data som andre aktører selger av deg.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (17 timer siden):

Beklager, men her er det du som trekker ting fra løse luften. Det er undersøkt flere ganger det du påstår om det blir lyttet med mikrofonen. Det blir konkludert med at det IKKE blir gjort, men at det er tilfeldigheter og IKKE SAMMENHENG, men SAMMENFALL som er grunnen til at det virker som det blir gjort. Merk at dette er folk som faktiskt har undersøkt om det er noe i påstanden om at det blir gjort. De som påstår at det gjøres henviser utelukkende til anekdotiske tegn på at det gjøres...

Javel, jeg skal se bort fra mine 2 anekdotiske eksempler og stole blindt på deg, siden FB kunne ALDRI ha funnet på noe slik!

https://www.google.com/amp/s/nypost.com/2021/11/23/test-can-prove-if-facebook-secretly-listens-to-your-conversations/amp/

https://www.digitaltrends.com/news/facebook-admits-it-was-also-listening-to-your-private-conversations/

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (16 timer siden):

Og hvordan vet du at den personen du nevnte det til i muntlig samtale ikke har hatt temaet innenfor sine søk/nettsted?

Fordi at ingen av oss er såpass interessert i en 3-parts verktøy som INGEN av oss bruker til noe som helst. 

Eller hvilke som helst andre familiemedlemmer/venner/venner av venner?

De vet ikke hva det er engang.

Folk oftest overvurderer nyttigheten av registering av tale og undervurderer mengden av data som blir lagret og hvordan de knyttes til deg og sammen med andres data. Samt det at folk som liker samme ting, gjør samme ting, tenker på samme ting, og er ofte i samme type klynger / aldersgrupper. Andre uavhengige ting som andre folk som er knyttet til deg har ofte også overraskende mye korrelasjon med det du har tenkt/snakket om også.

Jeg har selv lagt merke til sånne nokså banale eksempler at om jeg søker på noe - får jeg reklame om samme sak senere. Dette er fullt forståelig.

Men forestill deg noe unikt, noe du aldri i livet har interesse for... eksempelvis la oss anta at du er en eiendomsmegler. Så får du søkeforslag om kirurgiske skalpeller. Du er ikke en lege. Ingen du kjenner er en lege. Du har hverken søkt på leger, helse som tema generelt, ingenting i nærheten, hverken helseplager eller syke folk i familien, ingen som søkte opp kirurgi eller noe som helst mao er ingen slike ting noensinne berørt hverken deg eller hvem som helst rundt deg. Så får du søkeforslag for skalpeller fra... vet ikke, Kina eller noe, nøyaktig halv dag etter at f.eks. en kompis i en totalt unik setning sa "Den var skarp... som en skalpell!".

Eksempelet over er hva har skjedd med meg (med andre tema/nøkkelord/reklameforslag) flere ganger nå.

Jeg er interesert i bla.a. trening og data. Så det er sånn klapp-på-pannen-åpenbart at her og der anvefales jeg noe komponenter til datamaskin eller deler til sykkel. Vi snakker ikke om noe åpenbart og trivielt som samles om folk, men om noe helt unikt som nevnes i muntlig samtale face to face.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...