Spillredaksjonen Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Dwarfheims norske utvikler konkurs tre måneder etter spillets lansering Over og ut for Pineleaf Studios. Les hele saken på Gamer.no» 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg aswfg Skrevet 6. januar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 6. januar 2022 Tjue ansatte for et indiespill, norske lønninger, blandede omtaler på steam, prislapp på 250,- og floskelen 'revolusjonere spillsjangeren'. Ikke akkurat en oppskrift på suksess. 14 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Nwader skrev (6 timer siden): Tjue ansatte for et indiespill, norske lønninger, blandede omtaler på steam, prislapp på 250,- og floskelen 'revolusjonere spillsjangeren'. Ikke akkurat en oppskrift på suksess. Synd er det nå uansett. 3 Lenke til kommentar
alike Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Her kan det virke som det er tatt opp lån for å lage spillet, for så å ansette x antall personer å lønne dem på de lånte pengene ? Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Hvis man selger 30000 kopier til 250 kroner (før avgifter) som en indiespillutvikler og går i minus, ja da burde noen ha tatt et kurs i bedriftsøkonomi før man startet utviklingen. Man kan ikke være 19 ansatte som selvstendig nytt indieselskap. Ikke 10 heller for den saks skyld. Du skal ha ekstremt flaks, eller ha lagd noe sinnsykt bra for å selge 100000 kopier eller hva de enn så for seg, og det er ingen indie-RTS-spill som har oppnådd en sånn suksess. Papers Please eller FTL ble ikke akkurat laget av 19 stykker, og et spill som Valheim blir laget av 5 personer. 5 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Ganske spesielt når man leser om eldre studio, som insomniac, som økte til 13 ansatte først etter at spyro hadde solgt 1 million eksemplarer. 5 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 De satset stort, men lyktes ikke i denne omgang. Det var synd. Jeg ønsker dem bedre lykke neste gang 😀 1 Lenke til kommentar
Jan Arne Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Synes ikke det er rart i det heletatt at de gikk konkurs. Jeg kjøpte spillet delvis for å støtte norsk spillindustri og delvis fordi spillet virket interessant. Jeg hadde fått med meg omtaler og utsagn fra utgiveren, så jeg forventet noen bugs, men... Jeg kom meg aldri gjennom tutorialen pga alle bugsa. Jeg har testet spill for utvikere i lukket alpha med mye mindre feil enn enn Dwarfheim hadde når det ble lagt ut for salg. At salget har vært lavere enn forventet er jo heller ikke så rart når de går ut og sier at de har gitt opp å lage spillet slik de ville og bare slipper det for å slippe det. Men de fikk jo sopt inn 7,5 millioner for ett uferdig spill Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 Spillet Valheim har 6 ansatte tror jeg og spillet er årets spill på Steam med milioner solgte og det spillet er 100 ganger bedre en Dwarfheim syntes jeg, man må se på hvordan man utformer et spill. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 Typisk Early Access spill. Hype spillet overalt, selge en testversjon, ta profitt, gå konkurs. Rinse and repeat. 1 Lenke til kommentar
Joelsp3anuts Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 De fikk ut skiten til slutt da. At det gikk som det gikk... Jaja. Tenk på all kompetansen som ligger i det teamet der nå! Håper de ikke gir opp, men får tatt en velfortjent ferie, regruppert og kommer sterkere tilbake med et nytt spill hvor de får bruke alt de har lært. Pineleaf vil reise seg fra asken! Det må vi bare håpe på. Alternativet er at alle havner i trygge og godt betalte konsulentjobber. Det ville vært et stort tap for norsk spillindustri. Og til alle dere ettepåkloke som nonchalant påpeker alt dere tror Pineleaf har gjort feil de siste 6 årene: De vet alt dette allerede, fordi de kjenner det på kroppen. Ikke at tilbakemeldinger ikke er bra, men sånn stikkende etterpåklokskap er ikke noe hyggelig. Ta sats, lag og lanser ditt eget spill i stedet, hvis du vet så godt hvordan det skal gjøres. 6 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 kremt skrev: Typisk Early Access spill. Hype spillet overalt, selge en testversjon, ta profitt, gå konkurs. Rinse and repeat. Hva mener du med "ta profitt"? At folk får betalt lønn? 4 Lenke til kommentar
Randalf the Black Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 kremt skrev: Typisk Early Access spill. Hype spillet overalt, selge en testversjon, ta profitt, gå konkurs. Rinse and repeat. Ligger vel ikke så mye profitt i det å opparbeide seg 6 millioner i gjeld. 2 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 kremt skrev (6 timer siden): Typisk Early Access spill. Hype spillet overalt, selge en testversjon, ta profitt, gå konkurs. Rinse and repeat. Enig. Jeg hater Early Access-spill. Man bare surrer sammen noe som til nød kan kompileres og kjøres, får x antall tusen "testere" til å spille sitt uferdige produkt, håper på det beste, men legger inn årene før man gidder å ferdigstille. Take the money and run. Jeg er gammel nok til å huske dataspilling før internett. Man lagde et spill som var 100% ferdig, og solgte det på diskett. Patching var et fremmedord. Enten var spillet ferdig, eller så solgte man det ikke. Ferdig snakka. 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 KarvaBlad skrev (2 timer siden): Man bare surrer sammen noe som til nød kan kompileres og kjøres, får x antall tusen "testere" til å spille sitt uferdige produkt, håper på det beste, men legger inn årene før man gidder å ferdigstille. Take the money and run. Man har også flere historier om spill som har fortsatt utvikling og som da har vært svært gode. For eksempel deep rock galactic. KarvaBlad skrev (2 timer siden): Patching var et fremmedord. Enten var spillet ferdig, eller så solgte man det ikke. Ferdig snakka. Noe som absolutt ikke stemmer. Flere elendige spill som kom ut før i tiden, fulle av bugs, som dermed ikke kunne fikses i ettertid. 4 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 Iki skrev (52 minutter siden): Man har også flere historier om spill som har fortsatt utvikling og som da har vært svært gode. For eksempel deep rock galactic. Noe som absolutt ikke stemmer. Flere elendige spill som kom ut før i tiden, fulle av bugs, som dermed ikke kunne fikses i ettertid. Poenget er at utviklere var mye mer nøye før i tiden, da de visste at når de leverte fra seg disken, var det praktisk talt umulig å patche. Nå har jeg følelsen av at utviklere tenker "jaja, det er ikke helt ferdig, men vi pøser det ut på Steam, og patcher senere". Jeg har brent meg på såpass mange Early Access-spill når, at jeg har fått en aversjon mot dem. Godus, Universim og Patron er noen jeg kommer på i farta. Det er en latskapsmentalitet og en manglende fullføringsevne som irriterer meg. 5 Lenke til kommentar
Zedarius Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 Selvfølgelig synd at de går konkurs, men Dwarfheim så jo ut som det hadde blitt utviklet på et styremøte. 3 Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 9. januar 2022 Del Skrevet 9. januar 2022 Eller se på Subnautica 12 stk uttviklet spillet med millioner av solgte spill det er måten og innehold som er viktg ikke bare gå på den samma kjedlige normen som er i dag 95% av dagens spill er omtrent kopier av ander finn deres egen vei da blir det suksess slik som Valheim, Prey og Sunbanutica er vidtne om! 2 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 On 1/7/2022 at 4:57 PM, KarvaBlad said: Poenget er at utviklere var mye mer nøye før i tiden, da de visste at når de leverte fra seg disken, var det praktisk talt umulig å patche. Nå har jeg følelsen av at utviklere tenker "jaja, det er ikke helt ferdig, men vi pøser det ut på Steam, og patcher senere". Jeg har brent meg på såpass mange Early Access-spill når, at jeg har fått en aversjon mot dem. Godus, Universim og Patron er noen jeg kommer på i farta. Det er en latskapsmentalitet og en manglende fullføringsevne som irriterer meg. Spill den gangen var en brøkdel av størrelsen til dagens spill. Det er ikke mulig å lage så komplekse program som moderne spill uten bugs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå