Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bruktbil med "rustangrep i understellet"


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en brukt Toyota Avensis 2011. NAF-testen (basic) ser stort sett grei ut med unntak av følgende anmerkning: "Rustangrep i understellet/vognbunn." Omfanget er ikke kommentert. 

Er det noen som vet hva en slik formulering fra NAF egentlig betyr? Må man regne med at alle biler på denne alderen har "rustangrep", eller kan dette by på store problemer i løpet av få år?

Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal vel være et punkt som sier hvor alvorlig det er. F.eks om bilen vil gå gjennom EU kontroll. Rust kan utvikle seg ganske fort, og det sover aldri. Jobber hele tiden. Blir ofte mye verre bare man begynner å pirke borti ting, når det ruster så blir det lag på lag. Det er som toppen på et isberg, man ser bare 10 %, resten er skjult under overflaten. Rustskader vraker mange biler per år og er en av de verste defektene å ha på en bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så fremst den har gått i saltlaken om vinteren og ikke er tectylbehandlet når ny så må man regne med rust under på en 11 år gammel bil, dette gjelder uavhengig merke og modell.

Edit, men om det nærmer seg gravrust så går den ikke gjennom EU kontrollen, så det må man være varsom over.

 

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Om de har rustangrep eller ikke kommer an på om tidligere eiere har behandlet med tectyl fra den var ny

Et alternativ er å kjøpe bil som det tydelig kommer frem er behandlet. 

Evt kan den behandles med fluid film som stopper rusten når den først har oppstått

Tectyl og fluid film må etterbehandles med noen års mellomrom 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (12 minutter siden):

Ja, men du kan risikere mye av samme effekten med tectyl o.l. Fukt, salt og dritt kan bli fanget bak belegget og gjøre stor skade. Spesielt hvis det allerede er rust fra før, som det som regel er på gamle biler.

Absolutt, ville aldri behandlet en bil som hadde sett én eneste norsk vinter med tectyl. Men en splitter ny bil går det nok fint med.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 6.1.2022 den 11.33):

Absolutt, ville aldri behandlet en bil som hadde sett én eneste norsk vinter med tectyl. Men en splitter ny bil går det nok fint med.

Tectyl kan ikke sammenlignes med mye av de plastbeleggene som finnes, men nei jeg hadde heller ikke forseglet inne salt eller gravrust. Må vaskes og tørkes først og hadde brukt tectyl og ikke alt det andre greiene som finnes på markedet.

Bilen min er faktisk tectylbehandlet men ikke på traversen av en eller annen grunn, så der driver jeg av å sprayer fluidfilm. Tectylen er faktisk så gammel at den sprekker og detter av, det finnes ikke rust der. Er verre med traversen der jeg ser mer og mer rust hver gang jeg er under der, fluidfilm bremser utviklingen men langt ifra stopper den.

Har også sett skrekk videoer hvor dem fjerner understellbehandlingen og det er rustet tvers igjennom så skjønner hva du mener dog, men har troa på tectylbehandling på bakgrunn av personlig erfaring

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...