Ingvild IL Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Jeg vurderer å kjøpe en brukt Toyota Avensis 2011. NAF-testen (basic) ser stort sett grei ut med unntak av følgende anmerkning: "Rustangrep i understellet/vognbunn." Omfanget er ikke kommentert. Er det noen som vet hva en slik formulering fra NAF egentlig betyr? Må man regne med at alle biler på denne alderen har "rustangrep", eller kan dette by på store problemer i løpet av få år? Hilsen Ingvild Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Det skal vel være et punkt som sier hvor alvorlig det er. F.eks om bilen vil gå gjennom EU kontroll. Rust kan utvikle seg ganske fort, og det sover aldri. Jobber hele tiden. Blir ofte mye verre bare man begynner å pirke borti ting, når det ruster så blir det lag på lag. Det er som toppen på et isberg, man ser bare 10 %, resten er skjult under overflaten. Rustskader vraker mange biler per år og er en av de verste defektene å ha på en bil. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 (endret) Så fremst den har gått i saltlaken om vinteren og ikke er tectylbehandlet når ny så må man regne med rust under på en 11 år gammel bil, dette gjelder uavhengig merke og modell. Edit, men om det nærmer seg gravrust så går den ikke gjennom EU kontrollen, så det må man være varsom over. Endret 5. januar 2022 av bruker-540634 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Om de har rustangrep eller ikke kommer an på om tidligere eiere har behandlet med tectyl fra den var ny Et alternativ er å kjøpe bil som det tydelig kommer frem er behandlet. Evt kan den behandles med fluid film som stopper rusten når den først har oppstått Tectyl og fluid film må etterbehandles med noen års mellomrom Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Tectyl på en gammel bil er verre enn ingenting. Så fort det kommer hull på dette tykke laget ruster det som bare pokker under. Og det vises ikke før det er for sent å gjøre noe med det, da har du store hull. 2 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 kremt skrev (1 time siden): Tectyl på en gammel bil er verre enn ingenting. Så fort det kommer hull på dette tykke laget ruster det som bare pokker under. Og det vises ikke før det er for sent å gjøre noe med det, da har du store hull. Så du sier fluid film er best? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 6 hours ago, Mechablast said: Så du sier fluid film er best? 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 9 hours ago, Mechablast said: Så du sier fluid film er best? Hvertfall på eldre biler. Det verste er å kjøpe en eldre bil der selger nylig har sprøytet tectyl selv. Bare for å skjule rusten selvsagt. 3 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 sedsberg skrev (3 timer siden): Til info så er "rubberized undercoating" noe helt annet enn tectyl, mercasol, etc. Typisk brukt i USA, og flere amerikanske biler kommer vel med det som standard også. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Ja, men du kan risikere mye av samme effekten med tectyl o.l. Fukt, salt og dritt kan bli fanget bak belegget og gjøre stor skade. Spesielt hvis det allerede er rust fra før, som det som regel er på gamle biler. 3 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 sedsberg skrev (12 minutter siden): Ja, men du kan risikere mye av samme effekten med tectyl o.l. Fukt, salt og dritt kan bli fanget bak belegget og gjøre stor skade. Spesielt hvis det allerede er rust fra før, som det som regel er på gamle biler. Absolutt, ville aldri behandlet en bil som hadde sett én eneste norsk vinter med tectyl. Men en splitter ny bil går det nok fint med. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 (endret) Kajac skrev (På 6.1.2022 den 11.33): Absolutt, ville aldri behandlet en bil som hadde sett én eneste norsk vinter med tectyl. Men en splitter ny bil går det nok fint med. Tectyl kan ikke sammenlignes med mye av de plastbeleggene som finnes, men nei jeg hadde heller ikke forseglet inne salt eller gravrust. Må vaskes og tørkes først og hadde brukt tectyl og ikke alt det andre greiene som finnes på markedet. Bilen min er faktisk tectylbehandlet men ikke på traversen av en eller annen grunn, så der driver jeg av å sprayer fluidfilm. Tectylen er faktisk så gammel at den sprekker og detter av, det finnes ikke rust der. Er verre med traversen der jeg ser mer og mer rust hver gang jeg er under der, fluidfilm bremser utviklingen men langt ifra stopper den. Har også sett skrekk videoer hvor dem fjerner understellbehandlingen og det er rustet tvers igjennom så skjønner hva du mener dog, men har troa på tectylbehandling på bakgrunn av personlig erfaring Endret 8. januar 2022 av bruker-540634 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå