Gå til innhold

Sony viser frem ny elbil


Anbefalte innlegg

nessuno skrev (1 minutt siden):

Nokså feil. Renheten (som jeg antok var on til å begynne med) fikses i verste fall i drivstoffilteret. Som sagt - nødløsning. Neste er annen viskositet og evt mangelnde smøreevne - på kort sikt, ingenting å si. Så energitetthet/blandingsforhold - igjen, på kort sikt ingen stor issue. 

Peonget mitt var at som nødløsning kan du kjempefit bruke de 3 nevnte stoffene uten noe særlig problem.

Altså ingen link eller annet som er mer håndfast enn din egen påstand. 

Det var jo en sak om dette her på TU i forhold til de nye Amarok-bilene til forsvaret/heimevernet, der de ville ha Euro-3 motor for å kunne ha støtten til å kjøre på slike alternative, brennbare væsker.

Tror jeg faktisk kom med bevis selv, da det påstås i artikkelen lenket til under, at selve motorene tar visstnok ikke skade av dette, men alle rensesystemene går føyken. Og slik jeg forstår det, tetter dieselfiltrene og da stopper faktisk bilen til slutt også.

Ergo skal du ha veldig til nød for å ofre katalysator mm fremfor å få tilkjørt riktig type drivstoff om man står tom. Bruk heller parafinen til å lage et bål så man kan holde seg varm frem til NAF-bilen (eller hvilken bilbergingstjeneste man er knyttet til). Det blir absolutt billigst...

https://www.tu.no/artikler/moller-fikk-trobbel-da-de-skulle-levere-vw-dieselbiler-til-heimevernet/459850

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Altså ingen link eller annet som er mer håndfast enn din egen påstand. 

Det var jo en sak om dette her på TU i forhold til de nye Amarok-bilene til forsvaret/heimevernet, der de ville ha Euro-3 motor for å kunne ha støtten til å kjøre på slike alternative, brennbare væsker.

Tror jeg faktisk kom med bevis selv, da det påstås i artikkelen lenket til under, at selve motorene tar visstnok ikke skade av dette, men alle rensesystemene går føyken. Og slik jeg forstår det, tetter dieselfiltrene og da stopper faktisk bilen til slutt også.

Ergo skal du ha veldig til nød for å ofre katalysator mm fremfor å få tilkjørt riktig type drivstoff om man står tom. Bruk heller parafinen til å lage et bål så man kan holde seg varm frem til NAF-bilen (eller hvilken bilbergingstjeneste man er knyttet til). Det blir absolutt billigst...

https://www.tu.no/artikler/moller-fikk-trobbel-da-de-skulle-levere-vw-dieselbiler-til-heimevernet/459850

 

Du har lest artikler om det - jeg har personlig testet det. Som sagt - en nødløsning. Og med mindre det er mye svovel i paraffin (slik det er i fuel oil, eller ganmeldags gasoil), så ryker ikke katalysatoren. Den blir tettere - men men nok kjøring på ren diesel blir den ren igjen (fingrene krysset).

Lenke til kommentar

Det finnes et båtvarmeapparat fra finske Wallas som ifølge norske installasjonsmanualer skal drives med parafin. Leser man det tilsvarende engelske dokument så leser man der "winterized diesel". Parafin er diesel!

Forskjellen er avgiftsnivået. 🙄

Endret av trikola
skriveleif
Lenke til kommentar
trikola skrev (17 timer siden):

Det finnes et båtvarmeapparat fra finske Wallas som ifølge norske installasjonsmanualer skal drives med parafin. Leser man det tilsvarende engelske dokument så leser man der "winterized diesel". Parafin er diesel!

Forskjellen er avgiftsnivået. 🙄

Tja... kjemisk sett nesten identisk, men kanskje litt mer "drit" i paraffin enn diesel da. Mye verre med fuel oil - den kan faktisk inneholde en eller annen del ganske tunge fraksjoner som kan kokse igjen paraffinbrenneren siden de er litt vel tunge. Samme (koksing) kan også skje i dieselmotorer. Fuel oil er liksom billigste og mest urene dritet man kan bruke omtrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...