Gå til innhold

Sony viser frem ny elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt latterlig kommentar. At moderne biler i dag har LED-lysteknologi foran og bak henger ikke sammen med at de har elektrisk drivlinje. De fleste av biler som er utviklet og solgt siste årene har det. Og at elektriske biler er aerodynamiske er en konsekvens av at produsentene søker å minimere luftmotstand som gir bilen lengre rekkevidde. Når man i utgangspunktet trenger å øke rekkevidden i konkurransen med andre så blir dette et viktigere designkriterie enn før da alternativet er å putte inn større batteri og optimalisere drivlinjen. Men samtidig; er de virkelig så "såpeformede" som du tydeligvis mener? Hva med MG ZS? Ford F150 Lightning? Rivian? Jaguar I-Pace? Hyundai Ioniq 5? BMW IX3? BYD Tang? Skiller disse seg ut som spesielt såpeformede? Og til slutt; Sonys agerende er neppe styrt av at de har mobilproduksjon. De er blant verdens 5 største elektronikkprodusenter, størst i Japan og at ikke de innimellom skulle snuse på hva de potensielt kan gjøre i relasjon til fremtidige biler er ikke så veldig rart. Selve bilen er i stor grad utviklet av Magna som lenge har drevet med dette, og som bygger elektriske biler for både Jaguar og snart også Fisker.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, joffeloff said:

Alle elbiler ser ut som såpestykker med LED fram og bak.. Det gir vel mening at en mobilprodusent hiver seg på, all den tid mobiltelefoner har hatt samme visuelle designkonvergens.

Tja, søk opp Munroe EV så finn du noko anna enn eit såpetykke.

Ellers viste vel Toyota ein konseptbil på liten elektrisk firehulstrekker mykje lik Suzuku Jimny.

Lenke til kommentar
satman skrev (56 minutter siden):

Og at elektriske biler er aerodynamiske er en konsekvens av at produsentene søker å minimere luftmotstand som gir bilen lengre rekkevidde.

Egentlig er det ganske facinerende at drivstofforbruk har blitt et mye større salgsargument og fokus med elbiler. Det tyder på at forurensning med bensin/diesel-biler har hatt alt for lite oppmerksomhet hos sluttkundene før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
joffeloff skrev (1 time siden):

Alle elbiler ser ut som såpestykker med LED fram og bak.. Det gir vel mening at en mobilprodusent hiver seg på, all den tid mobiltelefoner har hatt samme visuelle designkonvergens.

Hvis ikke LED, hvilke andre lyskilder kan du anbefale som er bedre mtp lysstyke, levetid, fleksibilitet ifht utforming og energieffektivitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Egentlig er det ganske facinerende at drivstofforbruk har blitt et mye større salgsargument og fokus med elbiler. Det tyder på at forurensning med bensin/diesel-biler har hatt alt for lite oppmerksomhet hos sluttkundene før.

Det store problemet med elbiler er rekkevidde. Dess mindre strømforbruk dess mer rekkevidde, derfor fokus på lavt forbruk. Det andre aspektet med forbruk, pris for "drivstoffet" er helt underordnet da strømmen er billig (i normale tider).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 6.1.2022 den 12.49):

Egentlig er det ganske facinerende at drivstofforbruk har blitt et mye større salgsargument og fokus med elbiler. Det tyder på at forurensning med bensin/diesel-biler har hatt alt for lite oppmerksomhet hos sluttkundene før.

Er det det, det er ikke manko på bensinstasjoner, oppfylling av bensin tar en brøkdel av tiden som å lade en elbil. Rekkeviddeangst har egentlig ikke vært ett problem tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/6/2022 at 12:49 PM, Simen1 said:

Egentlig er det ganske facinerende at drivstofforbruk har blitt et mye større salgsargument og fokus med elbiler. Det tyder på at forurensning med bensin/diesel-biler har hatt alt for lite oppmerksomhet hos sluttkundene før.

Ja, har det egentlig det? Opplever ikke at energi-forbruk er særlig vektlagt i verken bilprodusentenes markedsføring eller i kundeadferd. Rekkevidde har derimot fått overdrevent stor oppmerksomhet, noe som er enkelt å forbedre: Bare dytt inn større batteri, så øker rekkevidden.

Det finnes unntak i både ICE- og elbil-sfæren, med Volkswagen XL1 og ny-lanserte Mercedes EQXX -- som også deler grunnleggende eksteriørfasong -- men selv rundt EQXX var hypen stort sett drevet rundt den mulige rekkevidden på over 1000 kilometer, ikke det lave forbruket på under 10 kWt/100 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/6/2022 at 11:54 AM, nessuno said:

Hvis ikke LED, hvilke andre lyskilder kan du anbefale som er bedre mtp lysstyke, levetid, fleksibilitet ifht utforming og energieffektivitet?

Poenget var ikke lyskilden, men at valget av LED også av en eller annen grunn har ført til at lyktedesign alle ser like ut. Det er ikke egentlig noen grunn til at de skal være like, men sånn er det nå engang blitt.

Lenke til kommentar
Blåbær skrev (4 timer siden):

Er det det, det er ikke manko på bensinstasjoner, oppfylling av bensin tar en brøkdel av tiden som å lade en elbil. Rekkeviddeangst har egentlig ikke vært ett problem tidligere.

Jo, det har det. Fossilbileiere har definitivt hatt rekkeviddeangst.

Og hvorfor måtte kjøre rundt og lete etter steder for å pumpe giftig guffe inn i bilen når den bare kan kobles til hjemme og være klar til kjøring når som helst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
joffeloff skrev (3 timer siden):

Poenget var ikke lyskilden, men at valget av LED også av en eller annen grunn har ført til at lyktedesign alle ser like ut. Det er ikke egentlig noen grunn til at de skal være like, men sånn er det nå engang blitt.

De er ikke like. De blir (avhg. av produsent) laget i alle slags tenkelige og utenkelige utførelser. At noe av designet kopieres... vel, hva med alle biler fra 60-70 talls USA? Eller 80-90 talls Japan? Eller hva med at veldig mange biler er SUVer? Blir høyst subjektivt dette her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Jo, det har det. Fossilbileiere har definitivt hatt rekkeviddeangst.

Og hvorfor måtte kjøre rundt og lete etter steder for å pumpe giftig guffe inn i bilen når den bare kan kobles til hjemme og være klar til kjøring når som helst?

Det du sier henger ikke særlig på greip, of jeg sier dette som en ivrig elbileier. Det man kunne (og enda kan) er å ta turen innom Biltema, kjøpe par kanner som koster kanskje 300kr sammen, og fylle de med drivstoff. HVA SOM HELST TILSVARENDE ifht elbil vil bety en kraftkilde + lader. Eksempelvis på hytten der man ikke har strøm. Solceller + inverter + lader eller dyr inverteraggregat + lader. Der slipper fossilbilene meget billig (nesten gratis) unna, ifht hva som trenges. Gitt den fordelen at overalt der det er en kontakt så kan man selvf lade men hvor lettvint + raskt det er å fylle flytende drivstoff... der er egentlig den siste og mest betydelige fordelen de enda har, som ikke kan bagatelliseres slik du gjør nå.

Ps: på en dieselbil kan man forresten i nøden hive inn grilltennevæske, matolje eller paraffin og komme til nærmeste bensinstasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (22 minutter siden):

Ps: på en dieselbil kan man forresten i nøden hive inn grilltennevæske, matolje eller paraffin og komme til nærmeste bensinstasjon.

Det skulle jeg gjerne likt å se noe mer håndfast bevis på, for med de nye Euro 6-motorene, så vil du antageligvis fylle opp filtre, forstyrre sensorer og generelt mishandle motoren om du prøver. At det gikk på Euro 4-motorer og tidligere, betyr ikke at det fungerer på Euro 6-motorer sånn helt uten videre. Enda værre tipper jeg det går for de kommende (?) Euro 7-dieselmotorene.

Skal det virke, må olja/parafinen varmes og renses slik at den er ren nok og tilnærmet like flytende som de dieselkvalitetene som kreves. Og gjerne tynnes ut/blandes med en god porsjon diesel . 70 % diesel virker å være anbefalt mengde. Men neppe å fylle på bortimot tom tank for å komme seg til nærmeste pumpe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (35 minutter siden):

Det skulle jeg gjerne likt å se noe mer håndfast bevis på, for med de nye Euro 6-motorene, så vil du antageligvis fylle opp filtre, forstyrre sensorer og generelt mishandle motoren om du prøver. At det gikk på Euro 4-motorer og tidligere, betyr ikke at det fungerer på Euro 6-motorer sånn helt uten videre. Enda værre tipper jeg det går for de kommende (?) Euro 7-dieselmotorene.

Skal det virke, må olja/parafinen varmes og renses slik at den er ren nok og tilnærmet like flytende som de dieselkvalitetene som kreves. Og gjerne tynnes ut/blandes med en god porsjon diesel . 70 % diesel virker å være anbefalt mengde. Men neppe å fylle på bortimot tom tank for å komme seg til nærmeste pumpe.

Nokså feil. Renheten (som jeg antok var on til å begynne med) fikses i verste fall i drivstoffilteret. Som sagt - nødløsning. Neste er annen viskositet og evt mangelnde smøreevne - på kort sikt, ingenting å si. Så energitetthet/blandingsforhold - igjen, på kort sikt ingen stor issue. 

Peonget mitt var at som nødløsning kan du kjempefit bruke de 3 nevnte stoffene uten noe særlig problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...