TheSnidr Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Hei! Lokalforening med ca. 650 medlemmer pleier å arrangere medlemsmøter en gang i måneden, typisk 40-90 deltakere per medlemsmøte. Da pandemien traff gikk vi over til å streame foredrag over Youtube i stedet, fra Litteraturhuset i Bergen, med enda bedre oppslutning enn vanlig, typisk 120-150. Nå har vi derimot våre egne lokaler som står klare til bruk, og pandemien har alt annet enn sluppet taket, så vi tenker å benytte egne lokaler for streaming av faglig foredrag. Jeg ser derfor etter et godt konferansekamera for dette formålet, men er ikke helt sikker på hva jeg bør se etter. God bildekvalitet og lyd hadde vært greit, men alt skal gå gjennom en laptop på veien til Youtube. Sånt som dette virker bra for små rom med mange deltakere rundt et bord, men dette er ikke tilfellet for oss, her blir det hovedsakelig én foredragsholder og en skjerm med en presentasjon. Kan noe slikt fungere? Andre forslag? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Mulig jeg ikke ser hele problemstillingen slik jeg leser det, men hva skal du med kamera? Så vidt jeg ser skal det være én person som skal presentere et innhold som vedkommende har på en bærbarPC, da er det vel bare å dele dette skjermbilde og bruke den innebygde mikrofonen? Har man behov for å vise hode til foredragsholderen innimellom er vanligvis det innebygde kamera godt nok til det. Har både deltatt og arrangert møter via Teams og Webex med deltakere fra både inn og utland, og det er dette vi har brukt, dog ofte med en konferansetelefon midt på bordet fra vår side da vi ofte har vært flere rundt bordet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 (endret) Det du har plukket ut burde være høvelig grei kvalitet. Har brukt en del ulike løsninger for telekonferanse og det generelle rådet er å bruke godt utstyr. Webkamera er som regel ganske dårlige greier som er designet for å gi forbrukere en billig løsning (spesielt innebygget i laptop skjerm). Dedikterte løsninger som den fra Logitech er mer proff og har mer "normal" kvalitet i forhold til markedet. Gode løsninger ellers er f.eks å bruke TCP/IP mot et mobiltelefon-videocam. Iphone SE (første versjonen) og over har f.eks 4K-støtte og grei lysfølsom sensor og med en lapel-mikrofon har man en grei løsning hvis man har en brukbar pensjonert telefon liggende. IVCam på Appstore er et godt program til formålet. Et annet altenativ er et GoPro kamera som man bare henter ut HDMI fra og mater inn i en PC. Vær klar over at de bruker mini micro-HDMI. GoPro 4 Black Edition og høyere er greie valg. Samme konseptet her med lapel-mikrofon for enkeltbrukere, mens andre løsninger kan bruke omnidireksjonelle bordmikrofoner. Endret 11. januar 2022 av vidor Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 9. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2022 (endret) Takk for svar! @Thunderhead Vi tenker å streame med foredragsholder synlig hele tiden, og skjermen i bakgrunnen. @vidor Takk for utfyllende svar! Jeg gikk for en GoPro Hero 8 Black. Denne gjør det mulig å streame over WiFi direkte fra kameraet. Problemet er da at lyden er dårlig. Ideelt sett skulle jeg hatt en myggmikrofon på foredragsholderen. Såvidt jeg skjønner må denne kobles til kameraet på en måte. Jeg fant denne adapteren, som skal passe til Hero 8 Black: https://www.dustinhome.no/product/5010980092/pro-35mm-mic-adapter-hero7-black-hero6-hero5-blackhero-5-session?ssel=false. Her er AUX-inngang. Kan det funke å koble en bluetooth-til-aux adapter i denne? F.eks. noe slikt: https://www.teknikkdeler.no/portabel-bluetooth-lydmottaker-3-5mm-aux?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=surfaces_google&shopping_id_click=CMS3665B&gclid=CjwKCAiArOqOBhBmEiwAsgeLmSc7E3FNj2xojqUSq8-4miDkEYJNLt2MkkRDdWNU0BSqVKBbJCCk9BoC7SMQAvD_BwE Hvordan kan jeg evt pare myggen og adapteren? EDIT: Fant denne her: https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/mikrofon/118697/saramonic-blink-500-b6-mygg-kit Denne ser lovende ut, men USB-C-inngangen i kameraet er en halv centimeter innfelt i kameraet, og dermed vil ikke mottakeren få plass. Idiotisk plassering av utgangen på mottakeren!!! EDIT2: Denne ser veldig lovende ut, i kombinasjon med AUX-adapteren: https://www.komplett.no/product/1133137/datautstyr/pc-tilbehoer/streaming/mikrofon/roede-wireless-go?channable=0080816964003131333331333756&ds_rl=1289015&gclid=CjwKCAiArOqOBhBmEiwAsgeLmWjJSQIwcYH2fK_fSu7nLi_85kmzDF0-NUTDIHgG-hw20KVc5GeTxRoCVzkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds# Endret 9. januar 2022 av TheSnidr Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. januar 2022 Del Skrevet 9. januar 2022 4 hours ago, TheSnidr said: Takk for svar! @Thunderhead Vi tenker å streame med foredragsholder synlig hele tiden, og skjermen i bakgrunnen. Ok, da er det en helt annen tilnærming enn det jeg er vant til hvor det som vises på skjermen er minst like viktig som det som det blir snakket om. Om det er foredragsholder og hva vedkommende sier som er hovedfokus, så forstår jeg behovet for eksternt kamera. Bare pass på at lyden blir god. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Beklager litt sent svar men nettet mitt har vært nede. Kabelen er akkurat det du trenger for adgang inn med lyd fra 3,5mm. RØDE sin løsning er god. Denne kan du også bruke som en slags multiløsning hvor du kan veklse mellom at en bruker bruker den direkte eller ha den høvelig nært medelemmene av gruppen den skal fange opp. Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 11. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Takk for hjelpen, det funker fett! Fikk både adapter og mikrofon i posten i dag. Eneste problemet er at de to mikrofonene sender til hver sin kanal, så om man hører på med øretelefoner så blir lyden helt ensidig, med mindre jeg bruker begge myggene samtidig. Er det noen måte å unngå dette på? Edit: Gjorde som jeg burde gjort fra starten av - leste bruksanvisningen! Her fikk jeg svar på spørsmålet mitt, tror dette skal fungere utmerket. Takk for all hjelp! Endret 11. januar 2022 av TheSnidr Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 6. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2022 En liten oppdatering, GoPro-kameraet var en dårlig investering og jeg skal prøve å levere det tilbake. Kameraet støtter livestreaming direkte via mobil. Vi ønsker å streame til Youtube. Her er det krav om 1000 abonnenter om man skal streame fra mobil. Greit, da streamer vi gjennom PC i stedet. Men kameraet kan ikke kobles til PC på samme måte som gjennom mobilen, det må kobles med kabel. Kameraet kan ikke lades mens det er i bruk som webkamera, og batteriet holder ikke lenge nok (50 min) til at vi får gjennomført et to-timers foredrag. Mikrofonen jeg kjøpte virker utmerket, og i kombinasjon med et greit webkamera kjører vi hele livestreamen på Youtube gjennom en PC. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 (endret) Quote Re: Hero 8 external power source [ New ] i just purchased a hero 8. i want to record for more than the internal battery can, which is about 45 minutes. If i remove the internal battery, and connect USB cable to the charging port, i can turn the camera on and record. This way i can record for the entire length of the memory card. Eneste du trenger er vel å legge opp en kabel til adapteret som står koblet i. En gammel USB lader du sikkert har liggende en plass og en vanlig USB -> USB C kabel gjør susen. Endret 7. februar 2022 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå