Gå til innhold

The Boring Company: Vi prøver ut Elon Musks biltunnel


Anbefalte innlegg

1 hour ago, uname -i said:

Kanskje på tide at Elon Musk "finner opp" toget?

Alle andre: 
regnet på tradisjonelle løsninger.

Boring Company: 
regnet på løsning med redusert kompleksitet på drillingen med å drille mindre diameter, 
fant løsning på hvordan mindre diameter kunne løse oppdraget fysisk, 
fant løsning på hvordan mindre diameter kunne løse oppdraget regulatorisk. 

Gordisk knute, møt Alexander. 

Boring Company: 
Vant anbudet. 

En av BCs fordeler er at de kan være utfordrere og "disruptor" i bransjer som har låst seg opp i standarder og måter å gjøre ting på. For alt vi vet kan alle som leverte anbud også ha vært innom tanken at "med mindre diameter ville det blitt mye billigere å bore", men de leverte tradisjonelle løsningsforslag.

Hvis man ser på måter å lage små maglev-tog i Boring Companys tunneler ved nær vakuum, har man funnet opp toget da? Den ideen er sannsynligvis dyrere enn tradisjonelle løsninger, ikke billigere, og ville neppe vunnet noe anbud. Så jeg er nok en dårligere disruptor. 

Endret av tommyb
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, tommyb said:

En av BCs fordeler er at de kan være utfordrere og "disruptor" i bransjer som har låst seg opp i standarder og måter å gjøre ting på. For alt vi vet kan alle som leverte anbud også ha vært innom tanken at "med mindre diameter ville det blitt mye billigere å bore", men de leverte tradisjonelle løsningsforslag.

En god grunn til å velge tradisjonelle systemer er at de fungerer godt.
Musks dødsfelle-tunnel har en brøkdel av kapasiteten til konvensjonelle subway-systemer og trenger 20 ganger så mange ansatte. 

Man er ikke en suksessfull disruptor om man tar 10 steg tilbake med tanke på sikkerhet, kostnader og kapasitet i forhold til konvensjonelle systemer. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
tommyb skrev (15 minutter siden):

Gordisk knute, møt Alexander. 

Boring Company: 
Vant anbudet. 

De vant anbudet basert på en løsning med autonome pods med 12 passasjerer og en kapasitet på 4000 reisende per time.
Det de har levert er trange elbiler med en lønnet sjåfør og den reelle og målte kapasiteten har ikke vært høyere ennn 1300/time. 

Som de fleste andre som tror på denne personen så har de blitt "Musked". 

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 6.1.2022 den 20.18):

Boringtunnelene har lavere kapasitet men er billigere. Ser med andre ord ut til å passe godt sammen med lavere befolkningstetthet.

Burde det ikke være andre metoder å flytte folk på enn å få 2,000 kg opp i fart for de 2-3 passasjerene man frakter med massen? 

Det å bore tuneller er jo greit nok. Gjør det, men bruk elektriske sparkesykler eller rullende fortau eller noe slikt istedenfor da? Kapasiteten hadde jo mangedoblet seg, og kostander den andre veien.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 7.1.2022 den 7.40):

Og til de som enda ikke har skjønt poenget. The Boring Company slik vi ser det i dag er ikke "det endelige produktet". 

Vi lever i 2022 nå. Vi kan bygge, teste og simulere systemer digitalt før man velger det systemet som er best egnet. Dette er ikke egnet eller best. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De som forsvarer Musk med nebb og klør, kan jo se utskriften av den siste rettsaken Musk var i (solcelle-svindelen).

Lett etterprøvbare løgner, kverulering om semantikk, stadige avsporinger for å slippe unna vanskelige spørsmål og personangrep på rad og rekke mot advokaten som stiller han høflige spørsmål (eksempelvis, Hva var hensikten med X? Svar: Du kan umulig ha et bra liv?).

Oppførselen henger helt på greip med Pedo-uttalelsene, stjele kred for andres arbeid, den lange listen over overpromising/underdelivering og løgner.

Denne tunnelen er jo en skam. Se på noen av de tidlige presentasjonene, og sammenlign med hva som ble levert. Det er også gjort analyser på effektiviteten av dette, og resultatet er helt tragisk. 

Og hva gjør man om en Tesla stopper og begynner å brenne? Farlige gasser fyller tunnelen på et blunk. Null sikt. Hvordan får man en brannbil inn? 

Norge er i verdenstoppen på å bygge tunneller. Vi har hatt amerikanere på besøk for å lære…men det var ikke Musk. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 time siden):

Som en har sagt i det uendelige, Musk sin tunnel skalerer ikke, og den kan ikke skalere. Det er noe en har visst siden før den ble bygget. Og, trafikkork i en tunnel der en har full kontroll på antall kjøretøy? _Det_ er pinlig det!

Selvsagt kan den skalere. Den skaleres ved å utvide kapasiteten med f.eks. flere tunnelløp om nødvendig.

Hvis du mener systemet har for lav kapasitet i dag så får du kjefte på Las Vegas, som er de som ønsket dagens kapasitet. Det morsomme er jo at du tror du angriper Elon Musk og TBC, men så var det Las Vegas som valgte løsningen og undertegnet kontrakten.

Lenke til kommentar
HåkonN skrev (31 minutter siden):

De som forsvarer Musk med nebb og klør, kan jo se utskriften av den siste rettsaken Musk var i (solcelle-svindelen).

Lett etterprøvbare løgner, kverulering om semantikk, stadige avsporinger for å slippe unna vanskelige spørsmål og personangrep på rad og rekke mot advokaten som stiller han høflige spørsmål (eksempelvis, Hva var hensikten med X? Svar: Du kan umulig ha et bra liv?).

Et godt tips. Noe alle "Musk-fans" burde gjøre er nettopp å sjekke dette. Han oppfører seg som en liten drittunge og lyver ved enhver anledning helt til han blir presset opp i et hjørne og forandrer mening til at han ikke husker noe av noe. "I can't recall" er blitt hans standard svar, ved siden av personangrep og tåpeligheter. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

1. Han er straffet av SEC for ulovlig markedsmanipulasjon
2. Kaller folk pedo på twitter
3. Sier han er overrasket over at Bernie Sanders lever

Hva har dette med hans evne til å lede selskaper til suksess å gjøre? Alt dette er jo irrelevant.

Sitat

Fyren uttaler seg som at han er 14 år i hodet og klarer ikke å styre følelsene sine. Han burde ikke vært leder for en pølsekiosk engang, mye mindre store selskaper. 

Du kan mene hva du vil, men hvis du ikke engang klarer å innrømme at han har hatt flere suksesser så vet jeg ikke helt hva jeg skal si.

Sitat

Musk sier selv til ansatte at det er en sjanse for at de går konkurs snart. Og når vi vet hvor dårlig Musk er med "estimatene" sine kan vi med trygghet fastslå at sjansen er høy.

Dessverre for deg så utdypet han hva han mente:

Med andre ord skal det altså skje helt spesielle ting for at konkurs skal være aktuelt.

Sitat

Jeg liker å forholde meg til hva selskapet og lederne i selskapet hevder, jeg. Det gjør tydeligvis ikke du, siden du ignorerer alle løfter Tesla/Musk bryter. 

Eventuelt har jeg kanskje fulgt litt bedre med enn deg, i og med at tweeten over utdyper hva han faktisk mente.

Sitat

Du kan forsøke å vri det hvordan du vil, men Musk ville bort fra all trafikkøen. Nå er det fullt av kø i systemet som skulle løse traffikkøen. T-bane er ikke tull da det er et gjennomtenkt og fungerende transportsystem som transporterer mange, mange ganger flere passasjerer enn vegas loop fortere og sikrere. 

Haha, hele dette er basert på en video der bilen går litt saktere i noen sekunder på grunn av en uvanlig hendelse. Og igjen, Vegas Loop er bare starten. Det er en "proof of concept".

Sitat

Myndighetenes fartsbegrensning er 40mph, mens bilene kjører i maks 30-35.
35 er altså en selvlaget fartsgrense, og fortsatt kræsjer bilene i veggene. Dette ble innrømmet av en som kjører i loopen.
Flaskehalsen er altså ikke myndighetenes fartsbegrensning, men at sikkerheten in systemet suger. 

I følge The Verge er myndighetenes begrensning nettopp 35.

Kræsjer i veggene?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

En god grunn til å velge tradisjonelle systemer er at de fungerer godt.
Musks dødsfelle-tunnel har en brøkdel av kapasiteten til konvensjonelle subway-systemer og trenger 20 ganger så mange ansatte. 

Man er ikke en suksessfull disruptor om man tar 10 steg tilbake med tanke på sikkerhet, kostnader og kapasitet i forhold til konvensjonelle systemer. 

Da iPhone kom florerte det av latterliggjøring som dette. Kunne ikke sende MMS. Hadde ikke fysisk tastatur.

Det folk ikke skjønner er at nyvinning må starte et sted. Tesla bygget ikke Model Y fra starten. De måtte jobbe seg mot det. SpaceX sendte ikke astronauter opp i verdensrommet med gjenbrukbare, selvlandene raketter fra dag 1. De måtte jobbe seg mot det.

Enkelte er mer opptatt av å latterliggjøre enn å se muligheter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
HåkonN skrev (47 minutter siden):

De som forsvarer Musk med nebb og klør, kan jo se utskriften av den siste rettsaken Musk var i (solcelle-svindelen).

Lett etterprøvbare løgner, kverulering om semantikk, stadige avsporinger for å slippe unna vanskelige spørsmål og personangrep på rad og rekke mot advokaten som stiller han høflige spørsmål (eksempelvis, Hva var hensikten med X? Svar: Du kan umulig ha et bra liv?).

Oppførselen henger helt på greip med Pedo-uttalelsene, stjele kred for andres arbeid, den lange listen over overpromising/underdelivering og løgner.

Denne tunnelen er jo en skam. Se på noen av de tidlige presentasjonene, og sammenlign med hva som ble levert. Det er også gjort analyser på effektiviteten av dette, og resultatet er helt tragisk. 

Og hva gjør man om en Tesla stopper og begynner å brenne? Farlige gasser fyller tunnelen på et blunk. Null sikt. Hvordan får man en brannbil inn? 

Norge er i verdenstoppen på å bygge tunneller. Vi har hatt amerikanere på besøk for å lære…men det var ikke Musk. 

Hva ser man på utskriften fra denne rettssaken? Du kommer ikke med noen konkrete eksempler eller kildehenvisninger, bare påstander om at "det bare er å se".

Når har han stjålet æren for andres arbeid?

Hvis tunnelen er en skam så må jo Las Vegas skamme seg siden det var de som valgte løsningen. De hadde flere andre tilbud å velge mellom.

Hvis du lurer på hva som skjer om det blir brann, så kan du jo prøve å finne ut av det fremfor å bare synse? Vegas Loop ble bygget i nært samarbeid med brannvesenet:

Men du mener vel brannvesenet er inkompetente og ikke vet hva de snakker om, eller hva?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 minutter siden):

Kilde?

Her står det at 4000/h var basert med autonome pods og at de senere(bordet fanger) reduserte det til Model 3 stappet full av folk.

(Var det ikke du som hatet tog fordi det var så fryktelig å sitte ved siden av fremmede mennesker? Sikkert mye bedre å sitte i et trangt Model 3-baksete klemt inne av to ukjente 🤣 )

Klassisk Musking.

https://www.curbed.com/2022/01/elon-musk-las-vegas-tunnel-ces.html

Part of this math was calculated when the system was to use autonomous 12-passenger vans, which have never materialized, and then by having four passengers in each autonomous SUV, with one person sitting in the non-driving driver’s seat

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Hva ser man på utskriften fra denne rettssaken? Du kommer ikke med noen konkrete eksempler eller kildehenvisninger, bare påstander om at "det bare er å se".

Når har han stjålet æren for andres arbeid?

Hvis tunnelen er en skam så må jo Las Vegas skamme seg siden det var de som valgte løsningen. De hadde flere andre tilbud å velge mellom.

Hvis du lurer på hva som skjer om det blir brann, så kan du jo prøve å finne ut av det fremfor å bare synse? Vegas Loop ble bygget i nært samarbeid med brannvesenet:

Men du mener vel brannvesenet er inkompetente og ikke vet hva de snakker om, eller hva?

Når det gjelder at noe er godkjent av brannvesenet, så endrer jo ikke det faktum at man sitter som et kjøttstykke på et stort batteri i et tett tynt sugerør av betong. 

Brannvesenet må forholde seg til lovene. Du kan jo prøve å bygge en slik tunnel i Norge, og spørre hva brannvesenet syntes? Og hvorfor tror du de har kommet til den konklusjonen etter 100 års erfaring med slike konstruksjoner?

Galskapen kommer jo for øvrig utmerket godt frem i klippet over, litt lenger ut i videoen. 

Angående rettsaken, så har samme kanal en hel miniserie som går i dybden. Det er komplett utskrift fra rettsaken.

Tar ikke mange minuttene før man skjønner at Musk ikke lenger er foran et kamera, og viser sitt sanne jeg. Mannen fremstår som en narsissist.  

Jeg har eid Tesla sin toppmodell selv, og syntes det de har gjort mye bra for industrien, men Musk er jeg stadig mindre imponert over etter å ha fulgt han tett i mange år. Både som leder og menneske.  

Mange går fortsatt den dag i dag og tror at dette er mannen bak Paypal. Ingen vet navnet på de som utviklet Paypal-service (og ga Elon sparken som følge av hans udugelighet etter bare 6 måneder). Hvorfor tror du det har seg? 

Endret av HåkonN
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HåkonN skrev (29 minutter siden):

 

En god video som flere i menigheten til Musk burde se. Spesielt redaksjonen i tesla Ukeblad. Det er sånne kritiske spørsmål en forventer fra det som skal være er magasin av og for ingeniører. Men... Det er ufattelig irriterende når de i videoen sier at brannen i Hundvågtunnelen er en elbil. Det er og blir for svakt. Selv om videoen fra Hundvågtunnelen viser hvor ekstremt viktig skikkelig sikkerhet er. Hvordan i alle dager skal en få en brannbil inn i kloakrørert til Musk? Hvordan i alle dager skal en klare å dra nok luft gjennom tunnelen til å la folk rømme trygt?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (36 minutter siden):

En god video som flere i menigheten til Musk burde se. Spesielt redaksjonen i tesla Ukeblad. Det er sånne kritiske spørsmål en forventer fra det som skal være er magasin av og for ingeniører. Men... Det er ufattelig irriterende når de i videoen sier at brannen i Hundvågtunnelen er en elbil. Det er og blir for svakt. Selv om videoen fra Hundvågtunnelen viser hvor ekstremt viktig skikkelig sikkerhet er. Hvordan i alle dager skal en få en brannbil inn i kloakrørert til Musk? Hvordan i alle dager skal en klare å dra nok luft gjennom tunnelen til å la folk rømme trygt?

Enig, faktuelle feil er uheldig. 

Men jeg tror ikke det her stjeler noe fra poenget. Det finnes nok av demonstrasjoner som viser hvor fort det kan bli alvorlig med en elbil. Kjører elbil selv, men personlig holder jeg meg milevis unna batterier, olje og ukjente materialer som brenner. 

Denne kanalen har for øvrig flere videoer av samme art. 

I en ekte amerikansk støvsugerselger/TV-shop-stil er vi blitt lovet en Cyberpunk fremtid med futuristiske selvkjørende biler som suser under byene. Trenger ikke være med i sekten for å bli litt engasjert. Var mye "smoke and mirrors" og keiserens nye klær. Vi fikk en simpel tunnel der man kuttet alt som kuttes kan for å spare penger, et lass med RGB lys for å pynte grisen og noen saktegående taxi med sjåfør. Fansen lever fortsatt i selvfornektelse. Det må være noe revolusjonerende her? Kanskje løser det seg med en patch?

Prosjektet minner meg litt om da Musk stod på scenen og lurte på om han heller skulle beholde alle Model 3 selv, fordi hver bil skulle bli verdt enorme summer over natta gjennom en softwareoppgradering. Stikkordet var robot-taxier. 1 million på veiene innen få måneder. Det manglet bare fyrverkeri og den amerikanske nasjonalsangen. Det ble møtt med endeløs jubel, mange forhåndsbestillinger og en aksjekurs som galopperte til månen. I senere tid viste seg at Tesla kun hadde betaversjoner av en nivå 2 kjøreassistent på bakrommet. Og selv om de hadde hatt noe som var i nærheten av klart, var robot-taxier en lang prosess å få på veiene hva angår godkjenninger og regulativ. I et nylig intervju med Lex Fridman mener Musk det nå er veiene som ikke er bra nok. Akkurat. 

Never overpromise and underdeliver. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (14 timer siden):

Burde det ikke være andre metoder å flytte folk på enn å få 2,000 kg opp i fart for de 2-3 passasjerene man frakter med massen? 

Det å bore tuneller er jo greit nok. Gjør det, men bruk elektriske sparkesykler eller rullende fortau eller noe slikt istedenfor da? Kapasiteten hadde jo mangedoblet seg, og kostander den andre veien.  

Du snakker om spare kostnader også nevner du rullende fortau?!? Kostelig! :D 

Det er for så vidt ikke noe i veien for å dedikere egne tuneller til sparkesykler men det var jo ikke det Las Vegas ba om? Nå ser tunellen ut til å være såpass 'basic' at man nok kunne byttet fra biler til sparkesykler eller vanlige sykler relativt enkelt. Eller til biler med flere seter. Tunellenes enkelhet gir en viss fleksibilitet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...