Gå til innhold

Vil du kjøre en bil bygd av resirkulerte materialer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Null problem. Bilen min skal lages av materialer som har de rette egenskapene når de er i bilen min, forhistorien er uinteressant. Om metallet kom fra en flattrampet brusboks eller et forsiktig demontert bærende element i en 747 har ingen betydning etter at det er smeltet, støpt og presset til en forskjerm.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det bør helst ikke se ut som resirkulert papp da, samt være slitesterkt. Vi prøvekjørte BMW i3 en gang, og der var deler av dørsiden + noe oppå dashbordet laget av noe resirkulerte greier. Det så IKKE bra ut og var en av grunnene til at kona satte ned foten for den modellen (det skulle bli hennes bil). Vi endte opp med en Model 3 til henne. 

Vår gamle Leaf (som ble byttet ut) hadde gulvteppe av resirkulerte plastflasker. Det hadde slitasjehull flere steder, selv om bilen bare hadde gått drøye 60.000km. 

For metaller kan det gjøres svært bra, min Model X har nok karosseri av i hovedsak resirkulert materiale. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det burde være heilt sjølvsagt at vi i større grad bruker resirkulerte materialar. Det er ikkje som at stålet er betre om det kjem rett frå jernmalmen i jorda.

Det sagt så vil det kunne være store kvailitetsforskjellar mellom ulike resirkulerte materialar.

Eg er nok ikkje villig til å kjøpe ein bil som er bygd av resirkulerte materialar om det er openbart dårlegare kvalitet, i alle fall ikkje utan at ein slik kvalitetsforringing er gjenspeilt i prisen.
Dersom materialane er nedsmelta og produsert på nytt så er det noko heilt anna enn om du ser at aluminiumsfelgane er fulle av ureinheiter, eller at plastdelane lukter skarpt fordi dei er resirkulert frå gamle behaldarar som har blitt brukt til å oppbevare løysemiddel på.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå velger jeg bil hovedsaklig ut fra behov, så produksjon med miljøfokus er i beste fall en pluss i margen og gir god samvittighet.

Men jeg har to kriterier for å utdele den plussen: 1. Det må være reelt miljøvennlig, ikke bare noe grønnvasket svindel og verdiløs PR-preik. 2. Det må ikke gå nevneverdig ut over bilens kvaliteter.

Penny skrev (6 timer siden):

Om metallet kom fra en flattrampet brusboks eller et forsiktig demontert bærende element i en 747 har ingen betydning etter at det er smeltet, støpt og presset til en forskjerm.

Det har faktisk kjempestor betydning. Legeringer som brukes i fly er som regel høylegerte for å gi høy styrke. Legeringselementene (de andre metallene som blandes inn) forblir i aluminiumet også etter omsmelting og ny forming. En brusboks er lavlegert og gir svært lav styrke på det resirkulerte aluminiumet. Det er faktisk mange fordeler at det har lav styrke: lav pris og svært god formbarhet og ingen begrensning på hvilken legering det kan blandes til senere. Fly-aluminium kan i praksis ikke ned-legeres, så det kan bare brukes til visse typer legeringer etter resirkulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I gamle dager snakket man alltid om at om man kjøpte japansk bil så kunne man risikere at det stod bjelland fiskeboller i innsiden på dørene. Resirkulering er ikke noe nytt. Lages bilene av stål jern og aluminium er det greit å resirkulere. 

Vi kjøper vel alle biler med større eller mindre grad av resirkulerte deler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får meg til å tenke på Think plastikk elbilene, som var virkelig uheldig med timingen. Kanskje det var bare noe ræl, har aldri kjørt en, men syntes det var morsomt at det ble sluttmontert biler i norge. Det burde da i dagens situasjon være mulig å designe en salgbar enkel by-elbil med helt kurant ytelse, enkel utskiftbar batteripakke og med høy grad av resirkulerte materialer? Kanskje ikke optimal for norske forhold men for italia spania, hvem vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...