9UAHR1KO Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Hjemmekontor gir varig nedgang i kollektivreiser [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Hjemmekontor gir også nedgang i bilreiser, sykkelreiser osv. I det hele tatt generelt redusert trafikk og det er jo helt toppers. Bare å legge til rette for at det skal fortsette for de som ønsker og bedriften får like god nytte av den ansatte. Kollektivtransport gir en enorm skattebyrde. Lavere etterspørsel åpner muligheten for å justere ned tilbudet i takt med etterspørselen slik at alle vi som betaler disse skattene kan belastes litt mindre. 3 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Simen1 skrev (4 minutter siden): Kollektivtransport gir en enorm skattebyrde. Lavere etterspørsel åpner muligheten for å justere ned tilbudet i takt med etterspørselen slik at alle vi som betaler disse skattene kan belastes litt mindre. Lett å gjøre noe med etterspørselen etter kollektvitransport. Det er bare å øke kosten på det å kjøre bil til jobb. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 .. eller øke egenandelen på kollektivtransporten 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Simen1 skrev (Akkurat nå): .. eller øke egenandelen på kollektivtransporten Hvorfor det? At folk tar kolllektivtransport er jo kjempebra. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Varig heimekontor gir varig nedgang i kollektivtrafikken. Eit stort spørsmål blir derfor om heimekontor kjem til å bli likr dominerande i framtida. Ellers så vil eg anta at ein god del av nedgangen i kollektivreiser kan tilskrivast nedgangen i kurs og seminar? Særleg for Oslo-området så var vel mange av dei kollektivreisane forretningsfolk på reise mellom Gardermoen og konferansehotellet? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 "Varig nedgang", vil det si at etter et gitt antall år så er kollektivreiser null? Eller har de vært litt uheldig i ordvalget og skulle ha kuttet ut "varig"? Varig midlertidig nedgang? 🤨 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Thunderhead skrev (8 minutter siden): "Varig nedgang", vil det si at etter et gitt antall år så er kollektivreiser null? Eller har de vært litt uheldig i ordvalget og skulle ha kuttet ut "varig"? Varig midlertidig nedgang? 🤨 Selvsagt ikke, det er (ikke uvanlig) feiltolkning fra din side. Det du snakker om er varig kontinuerlig nedgang. Da snakker man om en nedgang som fortsetter. Her snakker man om varig nedgang når man ikke forventer at det er midlertidig, men en permanent nedgang. Som i at man f.eks. får en 20 % nedgang, som de forventer at aldri vil tas igjen. Jeg tror ikke dette egentlig stemmer, men det vil antageligvis kreve at kollektivreiser går inn i en ny tilstand. Og den kommer når man går over til full autonomi, og forbyr manuell drift på offentlige veier og annen transportinfrastruktur. Da kan man virkelig bruke reisetiden til å jobbe, uten å tenke på hva som skjer på og i veibanen, og om man velger rett rute. 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 (endret) 1 hour ago, Snowleopard said: Selvsagt ikke, det er (ikke uvanlig) feiltolkning fra din side. Det du snakker om er varig kontinuerlig nedgang. Da snakker man om en nedgang som fortsetter. Her snakker man om varig nedgang når man ikke forventer at det er midlertidig, men en permanent nedgang. Som i at man f.eks. får en 20 % nedgang, som de forventer at aldri vil tas igjen. Når nedgang blir kombinert med "varig", så går det kun nedover, eller som du sier; en permanent nedgang. Man kan ikke si man har 20% nedgang når man forventer 50% oppgang og får bare 30%. Da har man fortsatt oppgang, dog bare mindre enn forventet, altså en reduksjon. Ligger i ordene opp og ned, man kan ikke ha nedgang oppover like lite som man kan ha oppgang nedover. Edit; overskriften skulle kanskje ha heller ha vært: "Hjemmekontor gir midlertidig reduksjon i kollektivreiser"? Da de fleste trolig tror den vil stige igjen etter hvert? Har ikke lest artikkelen. Endret 6. januar 2022 av Thunderhead 1 Lenke til kommentar
Steinar Bjørnbet Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Det overrasker ikke - og det gjelder også meg. Jeg har kommentert til Ruter at de bør snarest lansere et Flexikort hvor man får god rabatt ved f.eks. å kjøpe 50 eller 100 enkeltreiser (ikke like god rabatt som månedskort). Med hybrid jobbing (f.eks. 2 dager i uka hjemmekontor), så blir effektiv pris for dagens månedskort dyre. Hvor er Ruter produktutviklng ...? Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Hjemmekontor reduserer selvsagt selve transport *behovet*. Men det er kanskje rettingsreglene under pandemien, som å holde avstand, bruke munnbind, osv, som gjør at folk som har muligheten i større grad bruker privatbil/unngår å reise kollektivt. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Skulle ønske at ruter kunne lansert lignende system som de har i London hvor du betaler for enkeltbillett men hvis du reiser for mer enn et ukes kort så betaler du ikke mer enn det ukes kortet koster. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå