Pæra123 Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Hei! Jeg jobber som BPA og tjener 183kr i timen og jobber fast 22t i uka , har jobbet der i litt over 1 og 1/2 år. De jeg jobber for vil at jeg skal få en lønnsøkning. Hvor mye kan jeg forvente at den er på? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Det kommer an på hvor du formelt er ansatt. Om du er ansatt i kommunal sektor, der arbeidsleder sender timer til kommunen - kan du forvente mindre; enn om du er direkte ansatt hos arbeidsleder eget foretak. Gjennom organisasjoner som Uloba som tilrettelegger for BPA - får du ofte bedre vilkår, enn i kommunal og offentlig sektor. Minstelønn for BPA i Uloba er 186 kr/t + tillegg. Med 15 års ansiennitet får du 20% over dette, altså 223 kr/t. Men det er åpning for egne lønnsvilkår ut over tariff. Hva du kan forvente handler vel mye om erfaring, ansiennitet. Hvor "uunnværlig" du er. Er du "vanskelig" å bytte ut, kan du kreve høyere lønn. Har du helsefaglig utdannelse i bunn, eller lignende. Har du også mer å forhandle med. I ordinære lønnsforhandlinger er det vel først å fremst du som arbeidstaker som skal be om høyere lønn. Ikke motpart som skal "gi deg" sånn helt ut av det blå. Nå aner jeg ikke hva du har å "rutte med" mtp kompetanse, erfaring osv... Men du kan pent be om 200 - 210 kr/t. 😜 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Kva du kan forvente i lønnsaukning kjem ann på fleire faktorar, deriblant generell prisaukning i samfunnet, din arbeidsinnsats, lønnsomheita til bedrifta, behovet for å rekruttere og behalde, osv. Grovt sett så bør du kunne forvente å få ei lønnsjustering på ca 3 % kvart år, då opprettheld du omtrent kjøpekrafta slik at pengane du får utbetalt i år er omtrent like mykje verdt som det du fekk utbetalt i fjor. Eit greit utgangspunkt er konsumprisindeksen (KPI) som du finner på sidene til statistisk sentralbyrå. Dei nyaste tala du finn der kjem frå november i fjor. Dersom eg tastar inn i kalkulatoren at du starta å jobbe i juli 2020 til 183 kr timen så var den timelønna berre verdt 175 kr i november 2021. Fordi prisane har auka så har du mista 4,6% i kjøpekraft. Du bør derfor få minst 4,6% høgare lønn i lønnsjustering for å ikkje miste kjøpekraft. Skal du ha reell lønnsaukning så må aukninga være høgare enn konsumprisindeksen. Det kan ofte være urealistisk å få ei slik justering frå år til år, derfor ser ein ofte på gjennomsnittet dei siste åra som har vært på to komma eit eller anna. Merk at du i tillegg kan ha forventingar om å få kompensert for andre ting enn berre kjøpekrafta. Etter å ha jobba i 1,5 år så har du nok skaffa deg ein kompetanse som gjer at du er ein meir verdifull arbeidstakar i dag enn du var då du starta i jobben. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Du bør få minimum 5,6% som da var prisøkningen i 2021. Hvis ikke har du strengt tatt blitt fattigere iløpet av det siste året. Så er det eventuelt litt ekstra for at du har fått mer erfaring osv. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 54 minutes ago, Nedward said: Du bør få minimum 5,6% som da var prisøkningen i 2021. Hvis ikke har du strengt tatt blitt fattigere iløpet av det siste året. Så er det eventuelt litt ekstra for at du har fått mer erfaring osv. Det er utelukkende grunnet strømprisene vi ser akkurat nå. Hvis du ser på KPI-JAE så er det rett over 1%. Strømprisene vi har nå kan ikke holde over tid, og 5.6% tar heller ikke høyde for støtteordningene rundt strømprisene som er akkurat nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå