Gå til innhold

Bilen er den nye mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, Kalle Klo said:

Hvordan i all verden skal hvermannsen ha råd til å kjøpe ny bil til 500k+ annhvert/tredjeverdt år? 

Gjeld, gjeld og atter gjeld. De fleste av oss er totalt neddynget i gjeld og det gjør oss til slaver av hamsterhjulet / ratrace.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (40 minutter siden):

Hvordan i all verden skal hvermannsen ha råd til å kjøpe ny bil til 500k+ annhvert/tredjeverdt år? 

I praksis er det vel nettopp det mange har gjort når de har valgt å lease bil, fått lease bil via jobben, eller har kjøpt nytt og så byttet etter 2-3-4 år. Og andre har kjøpt bilene deres brukt og holdt dem på veien i 10-20 år.

Jeg kunne gjerne ha kjøpt en gammel Nissan Leaf med halvdårlig batteri til jobbkjøring. At brukerinterfacet ser utdatert ut eller at den mangler dyp integrasjon med siste iPhone går helt fint.

Jeg synes ikke artikkelen var veldig overbevisende med at alt skal endre seg nå. Om noe så bør elbiler ha lengre mekanisk levetid (færre bevegelige deler) og ett enkelt springende punkt, batterier, som ser ut til å klare seg ganske bra.

 

Selvkjørende biler vil (om det noensinne blir en realitet) potensielt endre alt. Når bilen kan være ute og tjene penger mens jeg sover eller jobber så endrer det fundamentalt ved hva det vil si å eie en bil, og det vil antagelig gi folk en helt annen innstilling til bil, helt nye bruksmønster og dermed insentiver til å lage helt andre biler.

Skiftet fra ICE til elektrisk framdrift ser ut som en liten krusning i forhold.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (41 minutter siden):

Hvordan i all verden skal hvermannsen ha råd til å kjøpe ny bil til 500k+ annhvert/tredjeverdt år? 

Hvis bilen er verdt 300k etter 3 år så blir lånet på 200k. 200k over 3 år koster 5500-6000,- pr. måned avhengig av rente. Det er nok ganske mange som har råd til det, spesielt om man regner inn drivstoffbesparelse på 1000,- pr. måned og ingen videre reparasjonskostnader siden man hele tiden vil ha bil under garanti. Dekk trenger man normalt heller ikke å tenke på, om man ikke kjører mye lengre enn gjennomsnittet. 

Kostnaden er derfor ikke så veldig mye høyere enn å kjøre en 5-6 år gammel dieselbil. Dessuten får man veldig greie biler til under 500k. Model 3 begynner på 404k inkl. vinterdekk og en Leaf får man for 250k. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, knutinh said:

I praksis er det vel nettopp det mange har gjort når de har valgt å lease bil, fått lease bil via jobben, eller har kjøpt nytt og så byttet etter 2-3-4 år. Og andre har kjøpt bilene deres brukt og holdt dem på veien i 10-20 år.

Jeg kunne gjerne ha kjøpt en gammel Nissan Leaf med halvdårlig batteri til jobbkjøring. At brukerinterfacet ser utdatert ut eller at den mangler dyp integrasjon med siste iPhone går helt fint.

Jeg synes ikke artikkelen var veldig overbevisende med at alt skal endre seg nå. Om noe så bør elbiler ha lengre mekanisk levetid (færre bevegelige deler) og ett enkelt springende punkt, batterier, som ser ut til å klare seg ganske bra.

 

Selvkjørende biler vil (om det noensinne blir en realitet) potensielt endre alt. Når bilen kan være ute og tjene penger mens jeg sover eller jobber så endrer det fundamentalt ved hva det vil si å eie en bil, og det vil antagelig gi folk en helt annen innstilling til bil, helt nye bruksmønster og dermed insentiver til å lage helt andre biler.

Skiftet fra ICE til elektrisk framdrift ser ut som en liten krusning i forhold.

-k

 

Jo, men hvis artikkelforfatteren har rett, så vil jo de som kjøper bruktbiler da ikke kunne bruke disse like lenge, og da vil brukbilprisene falle, og det betyr enda høyere verditap for de som leaser eller eier nybil i 3 år...

Men, skal si at jeg ikke har helt trua på at folk kommer til å skrote helt greie elbiler fordi brukerinterfacet er avleggs...

Hvis selvkjøring skulle skje og være så lukrativt som de frelste vil ha det til, så vil vel ikke bilfabrikantene være interessert i å selge disse bilene til oss vanlige dødlige? Tror folk ærlig talt at bil skal bli en "gullgruve" uten av bilfabrikantene da tar seg tilsvarende bra betalt?

Lenke til kommentar
kremt skrev (55 minutter siden):

Gjeld, gjeld og atter gjeld. De fleste av oss er totalt neddynget i gjeld og det gjør oss til slaver av hamsterhjulet / ratrace.

Vi står på og pusser messingen på Titanic (referanse til gammel film(ikke Titanic..))

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (16 minutter siden):

Hvis selvkjøring skulle skje og være så lukrativt som de frelste vil ha det til, så vil vel ikke bilfabrikantene være interessert i å selge disse bilene til oss vanlige dødlige? Tror folk ærlig talt at bil skal bli en "gullgruve" uten av bilfabrikantene da tar seg tilsvarende bra betalt?

Det er ikke så godt å si fra 2022 hva selvkjørende biler egentlig vil føre med seg. Jeg tror at det vil viske ut mye av skillet mellom kollektiv-trafikk (taxi), bilutleie, car-pooling og vanlig privat-bil. "Noen" (du, banken, arbeidsgiver, en investor) kjøper inn en bil. Denne kjører dag og natt med ymse passasjerer, inntil den er så slitt/utdatert at det ikke lønner seg å ha den på veien lengre.

Hvis bilen min kjører <hvem som helst> mens jeg jobber på kontor så vil jeg antagelig ikke trekke den med dyrest tenkelig skinntrekk. Da vil jeg antagelig heller ha noe vinyl som det er lett å vaske oppkast av.

Hvis bilen min uansett skal kjøre fra trappa mi til jobben min så kan jeg like gjerne fylle inn 4 passasjerer, så lenge de enten betaler for seg eller staten gir oss tilgang på kollektiv-feltet.

Hvis bilen min kjører selv så vil ikke "stor motor" lengre være en forlengelse av mitt macho ego. Da er det kanskje mer fristende å putte pengene inn i gode høyttalere eller god sovefunksjon.

Jeg ser for meg en utilitær "underholdnings-boks" som tar mange passasjerer (i forhold til footprint), som gjør det lett å få med seg barnevogn og en IKEA-pakke. Når alle blir selvkjørende så kan man kanskje prioritere aktiv sikkerhet på bekostning av passiv sikkerhet, og fjerne centimetrene fra støtfanger til fører litt som en gammel folkevognbuss.

Og jeg ser for meg at færre har bil, kanskje noen få små-biler i gata som til sammen lar folk komme seg på jobb på fornuftig tid, og så 2 litt større biler som er tilstrekkelig til at folk kommer seg på hytta med unger og bikkje og sportsutstyr.

Jeg er ikke sikker på at det blir spesielt lukrativt, men hvis det noen sinne blir bra nok så tror jeg at det vil bli den mest praktiske løsningen for mange, og kanskje etterhvert obligatorisk.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...