Gå til innhold

Bilen er den nye mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Kanin skrev (15 timer siden):

Dette tror jeg er en helt feil konklusjon. Det er mer en mange nok som ser på bil som et transportverktøy, og som ikke trenger infotainment utover å kunne koble til mobiletelefonen og styre det derfra.

Det var også mange som så på en telefon som et prate- og teksteverktøy og som ikke trengte internett, spill, apper, osv.

Jeg var en av dem. Jeg var ganske treg med å bytte. Likte internett bedre på PCen min. Nå bruker jeg internett og apper på telefonen min hele tiden.

"Mange" vil synes noe lenge, men til slutt er de over på det nye. Ting forandrer seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (9 timer siden):

Gitt at en får byttet batteripakke til en fornuftig pris bør en elbil glatt vare i 20 år. OTA? Hva skal jeg med det? Jeg vil at bilen skal virke fra første dag, jeg vil ikke at den fra dag til dag skal drastisk endre oppførsel.

Bilen virker fra første dag. Men den blir bedre og bedre over tid i tillegg. Vinn-vinn!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kunnskaper skrev (14 minutter siden):

Ja nettopp, ut fra det som skrives ang stadig bytte av disse elektroniske bilene og et bruktmarked med biler vanskelig å omsette. Total CO2 regnskapet for dette blir lite lystelig lesing

Ja det bruktmarkedet blir et stadig voksende problem, etterhvert som flere og flere nå hiver seg på elbil(tidevanns)bølgen, og vil kvitte seg med eksosbilen sin. Etterspørselen etter de brukte eksosbilene er på full fart ned, og prisene likeså.

At CO2-tallet totalt er i elbilenes favør med god margin, er solid dokumentert. Visste du ikke det?

Kunnskaper... Den var god... 😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er det elbil brukmarkedet jeg snakker om, få / ingen som ønsker å kjøpe en brukt elbil. Og det advares mot å kjøpe brukte elbiler i ulike aviser og blader/fora. For det øvrige markedet kan det virke litt ulikt, - nå i januar må jeg til andre enden av landet, Kirkenes for å få den bruktbilen jeg vil ha..

Det er noe med alt, og ulike rapporter ang et fortreffelig CO2 avtrykk for elbiler, ikke alt der henger helt i hop. Imidlertid det vil gå en grense. Om så er at elbiler måtte være dobbelt så bra som som annet vil det likevel være helt forkastelig når elbiler må/bør byttes ala / og sees på som om det skulle være mobiltelefoner. CO2 avtrykket av en slik ikke-bærekraftig produksjon/forbruk kan ikke forsvares. Jeg har enda ikke hatt en eneste bil som ikke har holdt i mer enn 20 år, da kan vi vel snakke om god resursutnyttelse. Skal bil interessant å se en mer enn 20 år gammel elbil som fortsatt ruller og går. Ingen nye firmware / software oppgraderinger lengre, prosessor synkklokker etc som slutter å gå, uttørka kondensatorer mm. En fullt ut mekanisk brukandes bil men defekt komputersystem, batteri ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Det var også mange som så på en telefon som et prate- og teksteverktøy og som ikke trengte internett, spill, apper, osv.

Jeg var en av dem. Jeg var ganske treg med å bytte. Likte internett bedre på PCen min. Nå bruker jeg internett og apper på telefonen min hele tiden.

"Mange" vil synes noe lenge, men til slutt er de over på det nye. Ting forandrer seg.

Dette er en slags teknologi-optimisme som ofte, men ikke alltid har vist seg å slå til.

Når tv-produsentene kom med 3d-briller så var det mange som ikke så poenget. Og teknologien fikk aldri noe gjennomslag.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Bilen virker fra første dag. Men den blir bedre og bedre over tid i tillegg. Vinn-vinn!

ID3-en min virket fra første dag. Men jeg hadde gjerne sett at de hadde fikset buggen som gjorde at batteriet tømte seg over natta før de tok pengene mine. Feilen som gjorde at de måtte ha den inne på verksted i 8 timer for å greie å flashe softwaren var også litt teit om ikke noen krise.

Store deler av software-bransjen har en kultur for å «make it, then fix it». Det har vært en utmerket kultur for å lage skytespill på PCen. Når man drar den kulturen inn i bilproduksjon, dørlåser og vaskemaskiner så får man masse features, lekker grafikk og lave priser. Men prisen man betaler kan være enheter som har sikkerhetshull, som er ustabile, og som blir ubrukelige etter få år når byrden med å vedlikeholde gammel moro blir for stor.

Jeg sier ikke at det alltid må være slik, men at utsagnene dine framstår noe ensidige.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kunnskaper skrev (1 time siden):

Nå er det elbil brukmarkedet jeg snakker om, få / ingen som ønsker å kjøpe en brukt elbil. Og det advares mot å kjøpe brukte elbiler i ulike aviser og blader/fora.

Makan til tull! Det omsettes brukte elbiler hele tiden, akkurat på samme måte som det har vært vanlig med eksosbiler. Be finn.no om en statistikk hvis du er tilstrekkelig interessert i fakta.

At du kun har erfaring fra gamle eksosbiler gjør deg ikke til noe "internett-ekspert" på hverken bærekraft eller CO2-avtrykk. Du er bare en formidler av elbil-myter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 timer siden):

DIN standarder for bilradioer er nok like død som utskiftbare batterier for mobiltelefoner.

Selv standarder som reduserer bilen til en dum skjerm som speiler telefonens innhold lider nok av at mobilprodusenter ikke kan støtte noe som helst som er mer enn 48mnd.

-k

Er du helt sikker på at DIN-standarden ikke lever i beste velgående under dekselet? Ebay og tilsvarende florerer jo med erstatningsenheter som både er skreddersydd for de mest populære bilmodellene, og rammer til å brukes på standardenheter, for å passe med bilens interiør.

Det store problemet er at de i tillegg til spillerne, baker inn mye av utstyret som brukes til å kommunisere med bilens computer for å gi oss mer modellspesifikk inf, og plassering av denne, på skjermenheter som ikke er like standard.

Men til gjengjeld så er det mer vanlig at skjermene er mer eller mindre bare skjermer, selv om de blir touch-enheter også, og ofte blir plassert litt vekk fra resten av bilstereoen, men er koblet til med signalkabler til denne. Som man ser på f.eks. egen bil, en Kona 2019, så prøver de å bruke skjermer de benytter i mange andre modeller, for å redusere kosten. Men egen "innpakning" gjør det likevel dyrere å erstatte i ettertid.

Foreløpig er volumene av elbiler ganske små i den store sammenhengen, og det pekes på at utstyr "skreddersyes" i små volum, og i mindre grad produseres det erstatningsenheter. Dermed blir det mindre marked for ettermarkedsprodusentene, og originalt kan tilbys, men til en absurd pris og gjerne med lang ventetid.

Norske bilimportørers griskhet gir dog fort saftige påslag i Norge, og folk finner ut at det i stor grad lønner seg å kjøpe endel deler utenlands, og så importere selv. Når man kan kjøpe f.eks. original infotainment-enhet til ca 5000,- i Tyskland, men norsk merkeverksted skal ha 84 000,- for del + arbeid, så er det noe riv ruskende gæernt et sted på veien.

Jeg tipper at når volumene går kraftig opp i løpet av få år, så blir det igjen et bedre og mer profitabelt ettermarked for slike deler til bruktbilmarkedet, og mye av innovasjonen vil bli på å gi flere og bedre tjenester til disse, enn bilene opprinnelig hadde. Og det vil faktisk være en fordel at all info kommer i en større skjerm.

Men, som man i mange tilfeller har opplevd, så må man kanskje leve med at noe av systemet ikke er tilgjengelig for disse, og bilens egen infotainment-enhet vil man likevel måtte finnes plass til for ikke å "drepe" bilen helt. Om man ikke finner veien inn til de mer sentrale delene, og kan bake det inn i ettermarkedsenheter., eller kan beregne verdiene selv, uavhengig av bilens computer.

Dette har forøvrig pågått siden ihvertfall 2000-tallet +/-. Så det bl.a. på min egen Mitsubishi Carisma, og neste bruktbil Opel Vectra, at dersom man byttet enheten, så var det enkelte funksjoner man mistet. Alt fra klokka i dashboardet til "komputeren" som visste forbrukstallene i egen liten skjerm (Mitsubishien). Og dess mer moderne bil, så er mer av jobben lagt til Infotainment-enheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Foreløpig er volumene av elbiler ganske små i den store sammenhengen, og det pekes på at utstyr "skreddersyes" i små volum, og i mindre grad produseres det erstatningsenheter. Dermed blir det mindre marked for ettermarkedsprodusentene, og originalt kan tilbys, men til en absurd pris og gjerne med lang ventetid.

Norske bilimportørers griskhet gir dog fort saftige påslag i Norge, og folk finner ut at det i stor grad lønner seg å kjøpe endel deler utenlands, og så importere selv. Når man kan kjøpe f.eks. original infotainment-enhet til ca 5000,- i Tyskland, men norsk merkeverksted skal ha 84 000,- for del + arbeid, så er det noe riv ruskende gæernt et sted på veien.

Ja, volum er viktig men også en edruelig prising. Tesla tilbyr f.eks oppgradering av MCU1 i eldre S/X til MCU2 for 17.000,-. Det inkluderer jobben. Ikke så galt det for en 17" enhet. Og snart kommer MCU3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med skytjenester i bil, er at kommunikasjonsprotokollene blir faset ut. Nå sliter en del ikke så gamle biler med at 3G-nettet legges ned. Da vil plutselig ikke appen fjernstyre bilen lenger, og man får ikke kontakt med nødsentralen fra bilen. Dette vil skje igjen med ting som er kurant i dagens nybiler, men ikke om 10 år.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er riktig. Jeg kaller det "mobiltelefon syken". Det er først og fremst software som gjør at det blir slik. Bare sjekk hva du kan bruke en gammel ipad gen1 til nå. Det er ikke noe problem for hardwaren å gjøre ting, men så lenge Apple ikke får betalt for å gjøre noe, så foretrekker de å selge deg en ny.

Bilprodusentene må forplikte seg til å støtte software oppgraderinger i hele bilens levetid, spesiellt sikkerhetsmessige, men også sørge for at gammel software med server avhengighet fortsatt har servere å snakke med.

Lenke til kommentar

Hvis en elbil har kortere levetid og både produksjon/resirkulering er mere ressurskrevende virker det paradoksalt sett opp mot disse berømmelige FN-bærekraftsmålene. I 'norge-bobla' kan elbilen sies å være utslippssfri ettersom den lades med vannkraft, men verden er som kjent ikke Norge. En kinesisk produsert elbil som feks triller i shanghai og lades med kullkraft, kan umulig være lavutslipps?

Men bil handler også mye om følelser, hvis ikke hadde vel det mest effektive og bærekraftige vært om det bare eksistert en eneste modell, med enkel og grei design, like deler over hele verden bare forskjellig farge. En slags Nokia 3210?

Elbil er dog et betydelig fremskritt, enklere er alltid bedre, termodynamisk er forbrenningsmotor et mareritt i forhold og snart vil vi innse at petroleum er for dyrebart til å bare tenne på i en ineffektiv stempelmotor, for denne trivielle tinge å kjøre fra a til b. Miljøaspektet med elbiler tror jeg er diskutabelt, foreløpig er det en hype i Norge utelukkende av rene privatøkonomiske årsaker.

Lenke til kommentar

Grunnen til at telefoner byttes ut er enkel. Med høy bruk og slitasje på skjerm har batteriet fårt kjørt seg en god del sykluser via 3 år. Batteriet er brukt opp og skjermen har fått seg en real stripe. Valget er det å koste på en gammel telefon 1000-2000 kroner eller kjøpe ny til 5000 kr. Da blir valget forholdsvis enkelt.

Bil koster 500 000 kroner. Altså hundregangeren. Matematikken er en helt annen og forhold mellom reputgifter og investeringen en helt annen. Hus og bil repeares grunnet høye innkjøpskostnader. Stort sett det meste annet kastes siden det er billigere å kjøpe nytt. Har lite å gjøre med OTA. 

Lenke til kommentar

Norsk ren vannkraft er nok ikke det det var. Ref NVE varedeklarasjon for strømmiks i de norske nettet, ca 11% er definert som vannkraft, resten er kull, etc. Dette har bla med at store deler av den norske vannkrafta er solgt med opprinnelsesgaranti. En kan ikke selge den ene og sammen varen 2 eller flere ganger samtidig til ulike. Der er nok ikke noe spesialstrøm som kun blir levert til elbil lade-kontaktene. Ikke noe egen prissone som en sikkert har registrert de siste ukene. Venner og arb-kolleger har latt elbilen stå og kjører sin bensin/dieselbil.

Du har helt rett i at det å bare brenne opp den fine resursen olje kull gass er er dumt. Imidlertid mengdeforbrenninga skjer ikke i personbiler, ikke store %-andelen dette utgjør, betyr lite i sammenhengen. Videre går 20-30% til petrokjemisk industri. Dvs det som gjør at vi kan bygge vindmøller, biler, batterier, plastmaterialer, sprengstoff, mobiltelefoner PCer, klær, kabel isolasjon, transformatorer, kraftnett. Ikke minst gjødsel og mat. Pga høye gasspriser (naturgass til ammoniakk til gjødsel) er nå gjødsel blitt mer enn dobbelt så kostbar og så pris-ustabil at Yara sa stopp til salg i høst. Kort sagt, det er vanskelig om et moderne samfunn kan klare seg uten olje gass etc. Om vi kjører el- eller forbrenningsmotor-bil vil nok i den store total-sammenhengen ikke utgjøre noe særlig forskjell. Her er fordeler og ulemper med begge deler, ikke noe ensidig halleluja. Imidlertid resursbruk og storforbruk av sjeldne jordarter må vektes mer enn hva dagens politikk gjør. Bare noe er sagt å være "grønt" "det grønne skifte" og annet munnhell er det tut og kjør med bind for øynene.

Lenke til kommentar
Kunnskaper skrev (4 timer siden):

Norsk ren vannkraft er nok ikke det det var. Ref NVE varedeklarasjon for strømmiks i de norske nettet, ca 11% er definert som vannkraft, resten er kull, etc. Dette har bla med at store deler av den norske vannkrafta er solgt med opprinnelsesgaranti. En kan ikke selge den ene og sammen varen 2 eller flere ganger samtidig til ulike. Der er nok ikke noe spesialstrøm som kun blir levert til elbil lade-kontaktene. Ikke noe egen prissone som en sikkert har registrert de siste ukene. Venner og arb-kolleger har latt elbilen stå og kjører sin bensin/dieselbil.

 

Heldigvis er det mange av strømsalgselskapene som tilbyr strøm med opprinnelsesgaranti. Jeg har selv valgt en slik løsning, det kostet nesten ingenting ekstra i forhold til strøm uten opprinnelsesgaranti. Tror det var snakk om 1,4 øre/kWh.

Lenke til kommentar

Eg forstår eigentleg ikkje konklusjonen. Det at ein elbil enkelt kan oppdaterast OTA kombinert med mindre behov for fysisk service taler vel berre for at levetida til ein elbil blir lengre. Kvifor skal ein bytte ut elbilen når ein via software oppdatering kan tilpasse bilen etter sine personlege behov i staden for å kjøpe ein heilt ny bil?
I tillegg vil det kunne være mindre risikofylt å kjøpe brukte elbilar ettersom det å kontrollere at elektronikken fungerer som den skal nok vil være enklare for vanlege folk enn å vurdere den mekaniske tilstanden på ein fossilbil.

Det sagt så kan det være at artikkelforfattaren får rett om vi forbrukarane tillet bilprodusentane gjer som mobilprodusentane og med vilje nedgraderer elbilane slik at dei blir nærmast ubrukelege. Om bilprodusentane får lov til å sende ei over the air oppdatering som tapper batterikapasiteten og struper motorytinga så fort garantitida er ute, så ja då blir vi nærmast tvinga til å bytte bil like ofte som vi byttar mobiltelefon.

Eg trur likevel at sjølv om bilprodusentane nok ønsker ei slik bruk og kast ordning på nye bilar så er det nok vanskelegare å få forbrukarane til å godta det ettersom det tross alt er ei større investering å kjøpe ny bil enn ny mobiltelefon. Mange vil nok rett og slett ikkje har råd til å forbruke elbilen på denne måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...