Gå til innhold

Bilen er den nye mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette virker jo som en svært merkelig konklusjon. Det at bilen kan få noen år med over-the-air oppdateringer gjør jo at den er *mer* up-to-date når den selges brukt ti-tolv år gammel. De som kjøper en bil fra 2009 i dag får CD-spiller, AUX og *muligens* bluetooth, så det er jo ikke nytt at en 10 år + gammel bil ikke har det siste...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Motoren og andre deler i en gammel sliten fossilbil har kun verdi som deler til en likedan fossilbil, mens brukte batterier fra en sliten elbil også kan brukes i båt, hytte eller hus for energilagring.

Dermed kan man risikere at eldre elbiler kasseres når verdien av batteriet overstiger verdien av bilen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis bilen blir den nye mobiltelefon betyr det drastisk lavere levetid. Det går fortsatt mange biler rundt som er både 15 og 20 år gamle og fungerer utmerket. De går gjerne ikke så langt per år men er viktig for eieren uansett. Maskinvaren i en bil fra 2013 er nok ikke veldig glad i funksjoner og software som er 8 år nyere (har prøvd dette, liten suksess)-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig grøn løsning ja... Bilen av idag lever bare 8-10 år (mot 16-20 år for "fossiler") - før den skal den "resirkuleres". Samme med kjøpers lommebok - og grønne henner klapper utelukkende fordi det ikke helt sirkulerer nord herfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt Iphone i 10år. Har byttet noen ganger. Poenget er at jeg hadde hatt store problemer med å vite hvilken som var ny om det ikke var for at de jeg har har litt ulik skjermstørrelse. Dette til tross for jevnlige oppdateringer. Ingenting endres! 

Poenget er at dagens el biler er nok designet med tanke på at man blir stående å lade og trenger noe å finne på. For dem som ikke har smart telefon er nok bilens skjerm via apple play el bra for å få tiden til å gå. 

Men når el biler får raskere lading blir tiden man står stille og kan se/trykke på en skjerm stadig kortere. Å se eller trykke på skjermen når man kjører blir nok rimelig snart låst. (Min 10år gamle bil låser unødvendige funksjoner når bilen ruller)

Dessuten er det noen som glemmer en åpenbar sak. Svært mange blir bilsyke av å sitte i en bil som akselererer opp og ned i alle retninger, om de skal se på en skjerm. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Paralellen som trekkes faller på sin egen urimelighet. Ulikt mobiler som er adskillig billigere enn biler er nettopp prisen som avgjør om de byttes ofte eller ei. For ellers så hadde man knapt solgt bruktbiler i dag... for man kan få en ny mobil til ca 1/10 av prisen til flaggskipmobil, så hvis da "flaggskip-bil" er selv 1mill så finner man ingen nybil til 100k som er noe som helst brukbar. Samme med lønnsnivåer vs bilpriser - samme sak.

Ang batteribytte og at "elbiler går ut på dato" så kan artikkelforfatteren ta før seg full livssyklus bil vs elbil og se på kostnadene av alt fra a til å og så se hvor mye man faktisk sparer med elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg håper det etableres et marked for midtlivs-oppfrisking av biler, med eller uten den originale produsentens medvirkning. Utviklingen på batterier og elektronikken skjer i et rivende tempo for tida, uten at resten av bilen nødvendigvis er hverken utslitt eller utdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg håper det etableres et marked for midtlivs-oppfrisking av biler, med eller uten den originale produsentens medvirkning. Utviklingen på batterier og elektronikken skjer i et rivende tempo for tida, uten at resten av bilen nødvendigvis er hverken utslitt eller utdatert.

DIN standarder for bilradioer er nok like død som utskiftbare batterier for mobiltelefoner.

Selv standarder som reduserer bilen til en dum skjerm som speiler telefonens innhold lider nok av at mobilprodusenter ikke kan støtte noe som helst som er mer enn 48mnd.

-k

Lenke til kommentar
CarstenS skrev (9 timer siden):

Veldig grøn løsning ja... Bilen av idag lever bare 8-10 år (mot 16-20 år for "fossiler") - før den skal den "resirkuleres". Samme med kjøpers lommebok - og grønne henner klapper utelukkende fordi det ikke helt sirkulerer nord herfor.

Huff, ikke si det til min 10 år gamle Leaf. Vi har tenkt å ha den mye lenger. Er jo (nesten) ingenting i feil med den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (6 timer siden):

Gitt at en får byttet batteripakke til en fornuftig pris bør en elbil glatt vare i 20 år. OTA? Hva skal jeg med det? Jeg vil at bilen skal virke fra første dag, jeg vil ikke at den fra dag til dag skal drastisk endre oppførsel.

Jeg er enig i at bilen bør ha fungerende software fra første dag. Mye kan endre seg på 20 år og det er greit om f.eks. bilens navigasjonssystem får med seg at motorveien har fått en ny trase. Ethvert system som er eksponert mot internett vil ha sikkerhetshull, og jeg ser gjerne at bilprodusenten tetter disse når de finnes.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
[email protected] skrev (17 timer siden):

"Hovedutfordringen for de gamle og etablerte produsentene er ikke bare at de kommer sent til markedet, men også at de mangler kompetansen som skal til for både å designe og produsere morgendagens elbiler. Det å sette sammen et par tusen mekaniske bevegelige deler er noe helt annet enn å designe og sette sammen det som er i ferd med å bli vår største «duppedings» – full av sensorikk, prosessorkraft og (ikke minst) avansert programvare."

Jepp! RIP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...