Gjest [email protected] Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Bilen er den nye mobiltelefonen Lenke til kommentar
2EK89HP0 Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Dette virker jo som en svært merkelig konklusjon. Det at bilen kan få noen år med over-the-air oppdateringer gjør jo at den er *mer* up-to-date når den selges brukt ti-tolv år gammel. De som kjøper en bil fra 2009 i dag får CD-spiller, AUX og *muligens* bluetooth, så det er jo ikke nytt at en 10 år + gammel bil ikke har det siste... 9 Lenke til kommentar
Populært innlegg uname -i Skrevet 4. januar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 4. januar 2022 Synes disse ytringene er av ganske lav kvalitet. Er som å følge en humle som hopper rundt fra tema til tema og legger igjen en liten floskel på hver blomst. OTA er bra for da holder bilen seg ny, Men biler vil vare kortere. Because reasons. Det finnes Model S som er hele 8 år gamle og det er jo imponerende(Gjennomsnittsalder bilpark er 11 år) Sånn da lærte vi ingenting av Teknisk Ukeblad i dag heller. 8 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Motoren og andre deler i en gammel sliten fossilbil har kun verdi som deler til en likedan fossilbil, mens brukte batterier fra en sliten elbil også kan brukes i båt, hytte eller hus for energilagring. Dermed kan man risikere at eldre elbiler kasseres når verdien av batteriet overstiger verdien av bilen. 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Jeg bruker AA via BT så lenge det er mulig. Blir trist når man blir avhengig av at bilens system er up2date. 2 Lenke til kommentar
Kanin Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Dette tror jeg er en helt feil konklusjon. Det er mer en mange nok som ser på bil som et transportverktøy, og som ikke trenger infotainment utover å kunne koble til mobiletelefonen og styre det derfra. 2 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Hvis bilen blir den nye mobiltelefon betyr det drastisk lavere levetid. Det går fortsatt mange biler rundt som er både 15 og 20 år gamle og fungerer utmerket. De går gjerne ikke så langt per år men er viktig for eieren uansett. Maskinvaren i en bil fra 2013 er nok ikke veldig glad i funksjoner og software som er 8 år nyere (har prøvd dette, liten suksess)- 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) Med miljøfokuset man har nå har jeg ingen tro på at biler eller andre produkter vil få kortere levetid. Endret 4. januar 2022 av Theo343 3 Lenke til kommentar
CarstenS Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Veldig grøn løsning ja... Bilen av idag lever bare 8-10 år (mot 16-20 år for "fossiler") - før den skal den "resirkuleres". Samme med kjøpers lommebok - og grønne henner klapper utelukkende fordi det ikke helt sirkulerer nord herfor. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Nå har jeg brukt Iphone i 10år. Har byttet noen ganger. Poenget er at jeg hadde hatt store problemer med å vite hvilken som var ny om det ikke var for at de jeg har har litt ulik skjermstørrelse. Dette til tross for jevnlige oppdateringer. Ingenting endres! Poenget er at dagens el biler er nok designet med tanke på at man blir stående å lade og trenger noe å finne på. For dem som ikke har smart telefon er nok bilens skjerm via apple play el bra for å få tiden til å gå. Men når el biler får raskere lading blir tiden man står stille og kan se/trykke på en skjerm stadig kortere. Å se eller trykke på skjermen når man kjører blir nok rimelig snart låst. (Min 10år gamle bil låser unødvendige funksjoner når bilen ruller) Dessuten er det noen som glemmer en åpenbar sak. Svært mange blir bilsyke av å sitte i en bil som akselererer opp og ned i alle retninger, om de skal se på en skjerm. 1 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Paralellen som trekkes faller på sin egen urimelighet. Ulikt mobiler som er adskillig billigere enn biler er nettopp prisen som avgjør om de byttes ofte eller ei. For ellers så hadde man knapt solgt bruktbiler i dag... for man kan få en ny mobil til ca 1/10 av prisen til flaggskipmobil, så hvis da "flaggskip-bil" er selv 1mill så finner man ingen nybil til 100k som er noe som helst brukbar. Samme med lønnsnivåer vs bilpriser - samme sak. Ang batteribytte og at "elbiler går ut på dato" så kan artikkelforfatteren ta før seg full livssyklus bil vs elbil og se på kostnadene av alt fra a til å og så se hvor mye man faktisk sparer med elbil. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Jeg håper det etableres et marked for midtlivs-oppfrisking av biler, med eller uten den originale produsentens medvirkning. Utviklingen på batterier og elektronikken skjer i et rivende tempo for tida, uten at resten av bilen nødvendigvis er hverken utslitt eller utdatert. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Simen1 skrev (7 minutter siden): Jeg håper det etableres et marked for midtlivs-oppfrisking av biler, med eller uten den originale produsentens medvirkning. Utviklingen på batterier og elektronikken skjer i et rivende tempo for tida, uten at resten av bilen nødvendigvis er hverken utslitt eller utdatert. DIN standarder for bilradioer er nok like død som utskiftbare batterier for mobiltelefoner. Selv standarder som reduserer bilen til en dum skjerm som speiler telefonens innhold lider nok av at mobilprodusenter ikke kan støtte noe som helst som er mer enn 48mnd. -k Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Ser for meg at dette virkelig blir et problem når Apple lanserer bil og alle er "uheldige" å knuser sin på ca samme tid hvert eller annenhvert år. 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Gitt at en får byttet batteripakke til en fornuftig pris bør en elbil glatt vare i 20 år. OTA? Hva skal jeg med det? Jeg vil at bilen skal virke fra første dag, jeg vil ikke at den fra dag til dag skal drastisk endre oppførsel. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Sitat Bilen er den nye mobiltelefonen Og mobiltelefoner bør som kjent ikke spy ut eksos, så da er den saken avklart en gang for alle. 😅 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 CarstenS skrev (9 timer siden): Veldig grøn løsning ja... Bilen av idag lever bare 8-10 år (mot 16-20 år for "fossiler") - før den skal den "resirkuleres". Samme med kjøpers lommebok - og grønne henner klapper utelukkende fordi det ikke helt sirkulerer nord herfor. Huff, ikke si det til min 10 år gamle Leaf. Vi har tenkt å ha den mye lenger. Er jo (nesten) ingenting i feil med den. 3 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 (endret) Roger Moore skrev (6 timer siden): Gitt at en får byttet batteripakke til en fornuftig pris bør en elbil glatt vare i 20 år. OTA? Hva skal jeg med det? Jeg vil at bilen skal virke fra første dag, jeg vil ikke at den fra dag til dag skal drastisk endre oppførsel. Jeg er enig i at bilen bør ha fungerende software fra første dag. Mye kan endre seg på 20 år og det er greit om f.eks. bilens navigasjonssystem får med seg at motorveien har fått en ny trase. Ethvert system som er eksponert mot internett vil ha sikkerhetshull, og jeg ser gjerne at bilprodusenten tetter disse når de finnes. -k Endret 5. januar 2022 av knutinh 1 1 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Hvis dette stemmer endrer det vel konklusjonen i de fleste "CO2 over levetids-beregninger" som har blitt referert i TU. De fleste av disse er basert på gjennomsnittlig kjørelengde på 200-250.000 km over bilens levetid. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 [email protected] skrev (17 timer siden): Bilen er den nye mobiltelefonen "Hovedutfordringen for de gamle og etablerte produsentene er ikke bare at de kommer sent til markedet, men også at de mangler kompetansen som skal til for både å designe og produsere morgendagens elbiler. Det å sette sammen et par tusen mekaniske bevegelige deler er noe helt annet enn å designe og sette sammen det som er i ferd med å bli vår største «duppedings» – full av sensorikk, prosessorkraft og (ikke minst) avansert programvare." Jepp! RIP. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå