G Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) Først med en positiv note som kan stå som et motsatt eksempel på hvordan større bedrifter forsøker å profilere seg grønne og kanskje også blir mer miljøvennlige: For at det ikke skal spinne ut på viddene med langvarige debatter om alt mulig, SÅ: Tenker jeg at man holder antall innlegg om samme bedrift få. Tanken er å få luftet fram så mange hull som mulig for forskjellige bedrifter. Men, om du har oppdaget en ny sak om en bedrift, for all del post det som et nytt innlegg. Post i samme innlegg dersom det bare er en utvikling om samme sak. Legg gjerne ved foto av produkt eller noe sånn. Bedrifter forsøker jo liit i disse dager for å skape seg en miljøvennlig profil, men så er det kanskje ikke så gjennomført / helhetlig. Da begynner jeg et innlegg nedenfor som har irritert meg en del med en bedrift. Oppsummert så er det altså snakk om åpenbare ting som en kan miljøuthenge for. Endret 4. januar 2022 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 4. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) Tema: Reparasjon, og å unngå unødvendig resirkulering Ikea er ikke en hvem som helst. Alle kjøper jo før eller siden møbler der, eller spiser på Ikea-kafeteriaen og sånn. Ikeas miljøprofil pr. 4. januar 2022 Målene vi skal nå innen 2030: Innen 2030 skal vi bli klimapositive, inspirere og hjelpe 1 milliard mennesker med å leve mer bærekraftig og sikre at hele verdikjeden vår bidrar positivt til samfunnet. Dette skal vi klare ved å blant annet: Sørge for at de dyrebare ressursene vi deler, varer lenger Lage ting som kan bli verdsatt, reparert, ombygd, gjenbrukt og gjenvunnet Kjøpe tilbake møbler for å gi dem et nytt liv Forvandle hustakene til solkraftverk Tilby rimelige tjenester med ren energi Servere plantebasert mat – og ikke kaste noe Strekke oss lengre og raskere for å gjøre vår del Inspirere flere mennesker til å leve et mer bærekraftig liv hjemme https://www.ikea.com/no/no/this-is-ikea/sustainable-everyday/baerekraftsmalene-vare-pubb01a1de0 Så til min miljøklage som ikke er blitt hørt som kunde hos Ikea. 1. Kjøpte en stålampe jeg liker veldig godt. Noe av det beste, rimeligste og pene jeg har sett i "en pakke". 2. Ødela skjermen. Gikk til Ikea og fikk reservedeler over noen år, minst 2 el. 3 ganger. 3. Etterhvert så ryker jo varelager mer tom, bedrifter skifter ut varer. Men på tross av at varen fortsatt eksisterer i sortimentet så har Ikea endret på reservedelordningen for varen. Nå finnes kun varen å kjøpe som hel dersom du har ødelagt skjermen. I dagens "miljøklima" så vil jeg si at bedriften ikke retter seg mot å kunne reparere i miljøvennens ånd for varer. Min opplevelse er da med denne lampeskjermen hvor man ikke kan få kun ny skjerm av samme type dersom man er uheldig og ødelegger skjermen. Lampen det er snakk om er Årstid, og jeg synes den er penest i krom og hvit https://www.ikea.com/no/no/p/arstid-gulvlampe-forniklet-hvit-60163862/ Jeg elsker dette produktet, men hater endringen Ikea har gjort for den mhp. miljø, prisvennlig å få ny skjerm .. Endret 4. januar 2022 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå