Gå til innhold

Første dose satt med norsk T-cellevaksine mot korona

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Everket said:

Ikke nødvendigvis. Hører man på den siste joe rogan podcasten, så er bildet unektelig mye mer komplisert en at vaksinen er bra. En av utviklerne av mrna vaksinen er gjest.

Hvorfor i alle dager skal man oppsøke ett underholdningsprogram for vitenskaplig informasjon? Spesiellt når det er snakk om noen som er så lite etterettelig som Joe Rogan. Å være 'gjest' hos han gir ingen autoritet i mine øyne.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, Tallak. Friske mennesker dør ikke av corona. Tilsynelatende friske mennesker kan dø av corona, men vi vet ikke hva det skyldes. Hvorfor er mitt syn skremmende? Er jeg en trussel på noen måte. Tenker du må roe ned behovet for å bestemme hva andre skal mene.

Lenke til kommentar

Sverreb - hvis du virkelig var interessert i det jeg skriver i mitt opprinnelige innlegg, hadde du leste det. I stedet er du mer opptatt av din egen tolkning. Jeg har presisert et par ganger - allikevel maler du videre som om ingen ting har skljedd. Hvorfor er det min oppgave å korrigere din mistolkning? Og hvorfor forsøker du å gi inntrykk av at du er generøs som gir meg anledning til å korrigere din mistolkning? Når jeg presiserer ville vel en naturlig kommentar fra deg ha vært - "OK, da har jeg mistolket deg", og så var vi ferdig med det, men ikke du, nei ...

Lenke til kommentar

Helt enig i tankegangen til husfred. Siden starten har jeg ansett dette som et noe hissig influensavirus. Nå er vaksiner tilgjengelige og de som vanligvis ville velge å ta sesoninfluensavaksine kan ta så mange doser de vil. Burde ikke være noe mere føss om saken egentlig men det har blitt en favoritt media-story som nå bare ruller videre.

Alle har hørt historiene om de friske unge som døde og om de som fikk long covid men nesten ingen har hørt om det store flertallet (millioner nå) som fikset korona uten problem. Poenget for media er hele tiden å opprettholde og skape usikkerhet og frykt, deres drømmescenario er en permanent krise og nedstengingstilstand hvor folk sitter hjelpeløst klistret til skjermene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Husfred said:

Sverreb - hvis du virkelig var interessert i det jeg skriver i mitt opprinnelige innlegg, hadde du leste det. I stedet er du mer opptatt av din egen tolkning. Jeg har presisert et par ganger - allikevel maler du videre som om ingen ting har skljedd. Hvorfor er det min oppgave å korrigere din mistolkning? Og hvorfor forsøker du å gi inntrykk av at du er generøs som gir meg anledning til å korrigere din mistolkning? Når jeg presiserer ville vel en naturlig kommentar fra deg ha vært - "OK, da har jeg mistolket deg", og så var vi ferdig med det, men ikke du, nei ...

Nøyaktig hva er det du mener jeg har misforstått. Det er umulig for meg å gjette meg til hva du mener er misforstått om du ikke vil si hva det er.

Lenke til kommentar

Sverreb - har aldri påstått at du har 'misforstått'. Jeg snakker om hvordan du velger å tolke det jeg skriver. Hvorfor er det slik at vi som har hatt corona og ikke ble 'dødssyke', hele tiden må tåle mistenkeliggjøring og en følelse av at vi aller helst skulle vært kvalt til døde sakte med sikkert i ensomhet i vår egen seng? Corona stopper ved meg. Min vuirdering og valg var basert på fakta fra FHI. Når vaksinene ble tilgjengelig, valgte FHI å ikke endre på dette. FHI har hele tiden sagt at friske og sunne menesker vil ha et mildt til moderat sykdomsforløp. Det har jeg forholdt meg til, fulgt anbefalte tiltak for å forhindre smittespredning og gikk umiddelbart i isolasjon når jeg ble nærkontakt. Hva mer vil du kreve av meg?

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Husfred said:

Sverreb - har aldri påstått at du har 'misforstått'. Jeg snakker om hvordan du velger å tolke det jeg skriver. Hvorfor er det slik at vi som har hatt corona og ikke ble 'dødssyke', hele tiden må tåle mistenkeliggjøring og en følelse av at vi aller helst skulle vært kvalt til døde sakte med sikkert i ensomhet i vår egen seng? Corona stopper ved meg. Min vuirdering og valg var basert på fakta fra FHI. Når vaksinene ble tilgjengelig, valgte FHI å ikke endre på dette. FHI har hele tiden sagt at friske og sunne menesker vil ha et mildt til moderat sykdomsforløp. Det har jeg forholdt meg til, fulgt anbefalte tiltak for å forhindre smittespredning og gikk umiddelbart i isolasjon når jeg ble nærkontakt. Hva mer vil du kreve av meg?

Jeg krever ingenting av deg. Jeg har heller ikke sagt at jeg mener du "helst skulle vært kvalt til døde sakte med sikkert i ensomhet". Jeg vet ikke hvor du har den typen bilder fra.

Jeg ønsker gjerne at du og andre lar dere vaksinere, men jeg vil da at det er noe dere gjør av fri vilje ut i fra en forståelse av de realtive risikoene for dere selv og andre. Jeg er på ingen måte noen tilhenger av bruk av tvang, og jeg ønsker heller ikke at noen skal lide unødig. Tvert i mot det er derfor jeg gjerne vil at så mange som mulig tar vaksinen, nettopp fordi de reduserer unødig lidelse og død.

Det er flott at du gjorde tiltak for å hindre å smitte andre når du selv ble syk, men vær klar over at mange blir asymptomatiske av dette viruset og vet ikke nødvendigvis selv at de er smittet og smittsomme. Igjer er ikke vaksinene noen garanti mot asymptomatisk smitte, men så langt vi vet har de en ikke ubetydelig effekt mot denne typen spredning også, om en del mindre enn beskyttelsse mot alvorlig sykdom.

Så kan man sikkert diskutere hvilket kollektivt ansvar man har for å unngå alvorlig sykdom som krever innleggelse. Vi skal vokte oss vel for å anklage ofrene, samtidig kan vi ikke ignorere at uvaksinerte nå tar en uforholdsvis stor mengde av felles helseresurser, resurser man kunne brukt anneledes til felles beste om de nå ikke ble okkupert av noe som jo må sies å være en ganske lett unngåelig situasjon for svært mange. Så kan man si at dette er ikke ulikt innleggelser som skyldes røyking eller selforskyld fedme, og det er absolutt ingen som foreslår at noen av disse gruppene skal nektes helsehjelp, og det er da heller ingen som seriøst foreslår å holde tilbake helsehjelp fra uvaksinerte som utvikler alvorlig koronasykdom.  Som sagt er jeg ingen tilhenger av tvang, men jeg er tilhenger av å bidra til opplysning slik at man kan minimere misopfatninger og forvrengte risikobilder.

Derav min kommentar til ditt utsagn:

On 1/5/2022 at 8:17 AM, Husfred said:

Hvorfor ikke like gjerne bare ta coronaen når den kommer?

Som i sammenhenget det ble sagt er et utsagn som jeg oppfatter dithen at du foreslår at andre heller bare skal vente på smitte av aktive virus heller en å ta en vaksine.

Mitt svar på det er at det alt i alt er mye mye mindre risiko å heller ta vaksinen. Du kan fortsatt bli smittet og syk, men sannsynligheten for å bli allvorlig syk er da mye mindre, og risikoen for å få noen alvorlig sideeffekt av vaksinen er forsvinnende liten i forhold.

Hvis du mener jeg har misoppfattet dette utsagnet ditt så inviterer jeg deg til å klargjøre det så vi kan diskutere sak fremfor semantikk.

Lenke til kommentar
elysium74 skrev (18 timer siden):

Siden starten har jeg ansett dette som et noe hissig influensavirus.

Ja din medisinske ekspertise er nok mye bedre enn FHI og andre såkalte medisinske eksperter som myndighetene er dumme nok til å høre på. Og er det noe mer du lurer på så finnes det rikelig med folk på Youtube og Facebook som villig øser av sin enorme kunnskap. Som regel etter årelange studier på universitetet Livets Harde Skole.

Men skulle du (utrolig nok) bli tungt råket av Covid19 så trenger du vel ikke å legge beslag på hardt pressede intensivplasser vel? Ikke det nei. Det var godt å høre. Lykke til da.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sverreb - Kontekst er vanskelig og det er kanskje vanskeligere når avsender setter ting på spissen. Hvis man da ikke leser mellom linjene, kan man lett feiltolke, misforstå og glippe budskapet.

"Hvorfor ikke like gjerne bare ta coronaen når den kommer?" - ett eksempel på å sette ting på spissen. Å sette ting på spissen er et virkemiddel som avisene benytter til stadighet, så det forundrer meg at man ikke gjenkjenner slike virkemidler, men det virker som man er for blendet av vaksinepropaganda til i det hele tatt å se andre løsninger. De som ikke lar seg vaksinere, med unntak av de som får dette 'godkjent' av mobben, risikerer sosial isolering, å miste jobben eller tvangsvaksinering. Konspirasjonsteoriene blir virkelighet flere steder i verden.

"Jeg har heller ikke sagt at jeg mener du "helst skulle vært kvalt til døde sakte med sikkert i ensomhet". Jeg vet ikke hvor du har den typen bilder fra."

Hvor sverreb, finner du at jeg påstår at dette er noe du har sagt? Igjen - å sette ting på spissen ... det er tydeligvis vanskelig. Allikevel er det et faktum at jeg stadig blir møtt med skepsis og aggresjon - til og med fra engne slektninger - fordi jeg rakk å bli smittet før vaksine ble reelt vurdert. Man antar at fordi man fikk corona etter vaksinen ble tilgjengelig, så _må_ man være vaksinemotstander.

Jeg kan fortelle at for noen år siden, fikk jeg også svineinfluensaen. Den kom på samme måte som corona - via barna på skolen. Dengang ble vi veldig syke alle sammen i vår kjernefamilie og ett av mine barn var nære en sykehusinnleggelse. Heldigvis vurderte vi ikke dengang vaksine med Pandermix og det er det vel ikke særlig mange som ville vurdert i dag, vil jeg tro. Vedkommende barn merket knapt corona. Selv slet jeg med ettervirkninger i form av tung pust, og det tok ca. 1,5 år før jeg følte at jeg var kvitt dette. Jeg løper en del, så det var kun i forbindelse med trening at jeg merket disse ettervirkningene. Men - det gikk over. Erfaringen med svineinfluensa lå selvfølgelig i bakhodet når covid dukket opp. VI vurderte frem og tilbake - og min kone som er i risikogruppa, valgte å ta vaksine når hun fikk tilbudet. Hun har en del plager nå, men valgte allikevel å ta en oppfriskningsdose - og fikk forsterket plagene. Bl.a. kan det virke som vaksinen har trigget en tidlig start på overgangsalderen. Vi har flere venner som også kan fortelle om plager som har dukket opp etter vaskine. Det kan være tilfeldig, men det vet man vel egentlig ikke.

Derfor - er det feil å diskutere alternativer til vaksinering? Er ikke mine erfaringer verdt å lytte til? Det ble starte et verdensomspennende masseeksperiment - med vaksiner utviklet under Donald Trump - allikevel er det få som stiller spørsmål. Alt annet Donald Trump tar man avstand fra, men ikke en hurtigutviklet vaksine drevet fram av Trump-administrasjonen, og man bretter villig opp ermene og tar et skudd - uten å stille spørsmål.

Til slutt; Du sier at du ikke er for tvang, men er det ikke nettopp en form for tvang når du sier følgende: "men jeg er tilhenger av å bidra til opplysning slik at man kan minimere misopfatninger og forvrengte risikobilder." Det er mange som mener at det finnes kun en sannhet rundt vaksiner - og det er at de er bra, og det må alle uvaksinerte forstå.

Man snakker om de uvaksinerte som utgjør 50% av coronainnlagte på intensiv og at man må innse et kollektiv ansvar, men hvem er disse 50%? De fleste nordmenn er nå enten vaksinerte, har vært smittet eller bor i utlandet. Så av de 300.000 som ikke er vaksinert, hvor mange av disse finne man i de 50%? Her er en artikkel som gir svar: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/XqEx5g/de-uvaksinerte-i-virusets-vold

Det er enkelte som er villige til å gå veldig langt i å tvinge uvaksinerte til å la seg vaksinere. Alt fra propagandaliknende kampanjer til sosial utfrysning, hets, jobbnekt og tvang. Macron skal gjøre livet surt for de uvaksinerte, i Italia vil man tvinge de over 50 og bøtlegge de som ikke føyer seg, Støre mener coronapass kan være en god ting, uvaksinerte arresteres på Filippinene og Jo Biden har pålagt arbedsgivere å sparke alle som ikke lar seg vaksinere. Er dette sunne tegn?

Jeg er fornøyd med mitt valg. Det optimale ville selvfølgelig ha vært å ikke måtte forholde seg til covid i det hele tatt, men det er det vel ingen som vet om vi kunne unngått. Uansett - nå har jeg en vesentlig bedre beskyttelse enn noen vaksine kan gi og jeg trenger ikke behandles som om jeg er en spedalsk idiot. Hvis du er redd for smitte, er jeg den du minst bør frykte. Jeg er uvaksinert og har hatt corona - deal with it.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Husfred said:

Sverreb - Kontekst er vanskelig og det er kanskje vanskeligere når avsender setter ting på spissen. Hvis man da ikke leser mellom linjene, kan man lett feiltolke, misforstå og glippe budskapet.

"Hvorfor ikke like gjerne bare ta coronaen når den kommer?" - ett eksempel på å sette ting på spissen

Jeg er fullstendig klar over at ikke alle er presise i sin skrivemåte og heller til å bruke retoriske virkemidler. Det er nettopp derfor du med flere må tolkes for å kunne forstås. Det er fortsatt ingenting i dette du skriver her som leder meg til å tolke deg på noen annen måte ennd det jeg alt har gjort.

54 minutes ago, Husfred said:

Er ikke mine erfaringer verdt å lytte til

Litt brutalt sagt: Nei. Men det gjelder også mine erfaringer eller noen enkeltpersons erfaringer. VI finner ikke det reelle risikobildet fra enkeltbrukere, man må se på data samlet inn fra større statistisk representative utvalg.

55 minutes ago, Husfred said:

Til slutt; Du sier at du ikke er for tvang, men er det ikke nettopp en form for tvang når du sier følgende: "men jeg er tilhenger av å bidra til opplysning slik at man kan minimere misopfatninger og forvrengte risikobilder."

Nei, opplysning er ikke tvang.

56 minutes ago, Husfred said:

Man snakker om de uvaksinerte som utgjør 50% av coronainnlagte på intensiv og at man må innse et kollektiv ansvar, men hvem er disse 50%? De fleste nordmenn er nå enten vaksinerte, har vært smittet eller bor i utlandet. Så av de 300.000 som ikke er vaksinert, hvor mange av disse finne man i de 50%?

Det flertallet av innleggelser som er av uvaksinerte pr. i dag kommer fra nettopp dette lille mindretallet av befolkningen som er uvaksinert, i.e. sannsynligheten for å bli innlagt p.g.a. alvorlig forløp av covidsykdom later til å være 10-20x så høyt for uvaksinerte som for vaksinerte.

1 hour ago, Husfred said:

Det er enkelte som er villige til å gå veldig langt i å tvinge uvaksinerte til å la seg vaksinere. Alt fra propagandaliknende kampanjer til sosial utfrysning, hets, jobbnekt og tvang. Macron skal gjøre livet surt for de uvaksinerte, i Italia vil man tvinge de over 50 og bøtlegge de som ikke føyer seg, Støre mener coronapass kan være en god ting, uvaksinerte arresteres på Filippinene og Jo Biden har pålagt arbedsgivere å sparke alle som ikke lar seg vaksinere. Er dette sunne tegn?

Jeg merker meg at mesteparten av eksemplene dine er fra andre land. Jeg er som sagt ikke noen tilhenger av tvang og jeg ønsker meg ikke forhold som i østerrike eller italia.

1 hour ago, Husfred said:

Derfor - er det feil å diskutere alternativer til vaksinering? Er ikke mine erfaringer verdt å lytte til? Det ble starte et verdensomspennende masseeksperiment - med vaksiner utviklet under Donald Trump

Vaksinene ble utviklet i tyskland, USA, england m.f. Å henge seg opp i at USA hadde en fjonball som president på starten av pandemien er en total avsporing. Det er ikke presidenten i USA som verken utvikler eller godkjenner vaksinene.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sverreb - "Jeg er fullstendig klar over at ikke alle er presise i sin skrivemåte og heller til å bruke retoriske virkemidler."

Nå er det ikke alle heller som er like flinke til å forstå retoriske virkemidler, men det er jo sikkert bedre å peke på avsender i alle fall for eget selvbilde.

Liten presisering: Det er flere som meg. Jeg er ikke alene om å ha hatt covid med milde til moderate sympromer og være i aldersgruppen 50 - 60. Forundrer meg at order 'jeg' ble så betydningsfullt. Og - det forundrer meg at alle de som har hatt milde til moderate sykdomsforløp ikke telles med i betydelige sammenhenger. Vi har på en måte ikke opplevd det vi har opplevd. Det siste nå fra EU er at på tross av fakta om covid og antistoffer, så regnes vi ikke som 'rene' etter 6 mnd'er mens vaskinerte med 3 doser, kan smile fornøyd i 12 mnd'er. Vi nevnes heller ikke når man skal gjøre opp status - eller i alle fall sjelden.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Husfred said:

Sverreb - "Jeg er fullstendig klar over at ikke alle er presise i sin skrivemåte og heller til å bruke retoriske virkemidler."

Nå er det ikke alle heller som er like flinke til å forstå retoriske virkemidler, men det er jo sikkert bedre å peke på avsender i alle fall for eget selvbilde.

Liten presisering: Det er flere som meg. Jeg er ikke alene om å ha hatt covid med milde til moderate sympromer og være i aldersgruppen 50 - 60. Forundrer meg at order 'jeg' ble så betydningsfullt. Og - det forundrer meg at alle de som har hatt milde til moderate sykdomsforløp ikke telles med i betydelige sammenhenger. Vi har på en måte ikke opplevd det vi har opplevd. Det siste nå fra EU er at på tross av fakta om covid og antistoffer, så regnes vi ikke som 'rene' etter 6 mnd'er mens vaskinerte med 3 doser, kan smile fornøyd i 12 mnd'er. Vi nevnes heller ikke når man skal gjøre opp status - eller i alle fall sjelden.

Personlige opplevelser er og forblir anekdoter, og det nytter ikke å bruke de i isolasjon  som grunnlag for faktisk forskning som skal fortelle oss noe om risiko og virkning av sykdommen.

Jeg skal ikke uttale meg om dette med 6 vs. 12 måneder for overlevende vs. vaksinerte. Det er mange grunner til at man kan komme til en slik beslutning, både smittevernfaglig og som sosialt incentiv. Det er nok imidlertid klart at vi har et mye mye større datagrunnlag på vaksinerte enn på overlevende. Så datagrunnlaget på effekten og varigheten på immunitet fra vaksinene er langt bedre. Det kan også lede til at man har mer margin for de overlevende.

Din bruk av ordet 'ren' er et veldig farget språk jeg ikke kan stå inne for. I norge er det nå engang slik at det er ingen utenfor helsevesenet som kan spørre deg om din immunstatus, og strengt tatt ønsker jeg at det skal forbli slik (Selv om det ikke er sikkert).

Og igjen må jeg få påpeke at selv som overlevende så ser vi at reinfeksjon skjer, særlig av nye varianter. Det er nok fortsatt all grunn til å tro at å få forbedret sin immunitet via en vaksine er å foretrekke over en reinfeksjon selv om de ofte også blir mildere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Husfred skrev (På 5.1.2022 den 10.55):

Friske mennesker dør ikke av corona. Det er mye vi ikke vet om helsetilstanden til de som dør, men vi vet at underliggende årsaker er en faktor.

Så vi skal bare ofre de med underliggende årsaker?

Sitat

Hva tenker du om de vaksinerte som får viruset - er ikke de også med på å 'spre det og påføre sykehusene våre unødvendige innleggelser'?

Vaksinene gjør det mindre sannsynlig at man blir smittet, og hvis man først blir smittet så blir sykdomsforløpet som regel mye mildere. Altså tar vaksinere opp en lavere andel sykehusplasser enn uvaksinerte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Everket skrev (På 5.1.2022 den 23.02):

Hører man på den siste joe rogan podcasten, så er bildet unektelig mye mer komplisert en at vaksinen er bra. En av utviklerne av mrna vaksinen er gjest. Unektlig verdifull informasjon.

Du baserer deg på en podcast?

Tuller du nå?

Vedkommende du snakker om er ikke en av utviklerne av mRNA-vaksinen. Han har ikke noe med disse vaksinene å gjøre. Det han gjorde var å bidra til utviklingen en gang i tiden. Men i dag er han blitt en løgner og bløffmaker som fører folk bak lyset og lyver om vaksinene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
On 1/5/2022 at 10:55 AM, Husfred said:

Friske mennesker dør ikke av corona.

Jo. Det skjer såvidt jeg skjønner. Men det er ikke et viktig poeng, for det er uansett greit å beskytte de som har underliggende problemer og hindre at sykehusene fylles opp. Det igjen ikke bare for å skåne sykehusansatte, men jeg vil tippe det er svinaktig dyrt for samfunnet å ha noen i ukesvis på respirator, og det er jo helt unødvendig

Det er greit det er frivillig å ta vaksinen uten en logisk begrunnelse. Jeg synes ikke det er uansvarlig at du flytter inn i en hule og bor der for deg selv. Men du sier selv at du bor med barn som igjen går på skole. Da er du med å legge til rette for spredning av viruset om du er aldri så forsiktig. Du kunne fått det på butikken og så smittet via sønnen din inn i skolen. 

Det hele er statistikk og når slike som deg velger å ikke vaksinere seg så er det ikke fordi du vet noe som vi andre ikke vet. Jeg tror kanskje det er mulig at du _tror_ at du vet noe vi andre ikke vet. Men du er rett og slett offer som menneskers tilbøyelighet til å motsette seg endring. Noen er hardt rammet av dette, noen mindre. Men nå som du vet at du kanskje er en av de som er hardt rammet, kan du bruke fornuften og kompensere litt for personligheten din. Og da vil jeg tro du kanskje landet på at vaksinering ikke er så dumt likevel. 

Endret av Tallak Tveide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...