Gå til innhold

Første dose satt med norsk T-cellevaksine mot korona

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan rekrutterer man egentlig forsøkspersoner til slike undersøkelser? Jeg ville trodd at de aller fleste som ville vært villige til å delta i en slik undersøksel allerede er vaksinert både en, to og kanskje tre ganger?

Lenke til kommentar
kmlund skrev (2 timer siden):

Hvordan rekrutterer man egentlig forsøkspersoner til slike undersøkelser? Jeg ville trodd at de aller fleste som ville vært villige til å delta i en slik undersøksel allerede er vaksinert både en, to og kanskje tre ganger?

Hvem kan delta?

Du kan bli med i studien hvis du er frisk, mellom 18 og 60 år, allerede har fått to doser av en mRNA koronavaksine (Pfizer og/eller Moderna), og det har gått minst 6 måneder siden du fikk siste dose.

https://oslo-universitetssykehus.no/kliniske-studier/utvikling-av-dna-vaksiner-mot-nye-varianter-av-koronavirus

https://nykode.com/covid-vaccine-trial/

det kan da se ut som det ikke har noe betydning (for de mekanismene de vil undersøke/klarlegge) at man er vaksinert.

På et senere tidspunkt må de evt. prøve på uvaksinerte? Men tviler på at uvaksinerte står i kø for å delta i noe sånt i tilfelle, -altså, de uvaksinerte var skeptiske til de allerede etablerte koronavaksinene, hvorfor skal de da hive seg over denne helt uprøvde mixturen? Nei, kommer ikke til å skje. Så, da må de nok lete etter frivillige på mer eksotiske steder på kloden tenker jeg,

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke like gjerne bare ta coronaen når den kommer? FHI har alltid sagt at for de fleste friske, sunne menneksker er symptomene milde til moderate - og bonusen er at man oppnår en mye bedre beskyttelse enn med vaksiner. Siden jeg regner meg som frisk og sunn, tok jeg sjansen og jeg trengte ikke vente lenge etter skolestart høsten 2021, før coronaen var i hus. Og ganske riktig, som FHI sa - symptomene var lette. Fakstisk så lette at det var uproblematisk å fungere helt normalt i jobb fra hjemmekontor og fortsette å beise huset på fritiden.

For de som har underliggende sykdommer eller av andre grunner ikke vil ta sjansen, er selvfølgelig vaksine helt greit. Kjør på, men samtidig er det viktig å være klar over at vaksinene ikke nødvendigvis forhindrer deg fra å få corona. Du kan fremdeles få corona _og_ smitte andre. I tillegg opparbeider du deg ikke samme immunitet som ved naturlig infeksjon. Så må man også være klar over at vi vet for lite om langtidsvirkninger, og det gjelder både ved naturlig smitte og ved vaksine. Foreløpig har jeg ikke merket noen bivirkninger av å ha hatt corona.

• Liker 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Husfred said:

Hvorfor ikke like gjerne bare ta coronaen når den kommer? FHI har alltid sagt at for de fleste friske, sunne menneksker er symptomene milde til moderate - og bonusen er at man oppnår en mye bedre beskyttelse enn med vaksiner. Siden jeg regner meg som frisk og sunn, tok jeg sjansen og jeg trengte ikke vente lenge etter skolestart høsten 2021, før coronaen var i hus. Og ganske riktig, som FHI sa - symptomene var lette. Fakstisk så lette at det var uproblematisk å fungere helt normalt i jobb fra hjemmekontor og fortsette å beise huset på fritiden.

For de som har underliggende sykdommer eller av andre grunner ikke vil ta sjansen, er selvfølgelig vaksine helt greit. Kjør på, men samtidig er det viktig å være klar over at vaksinene ikke nødvendigvis forhindrer deg fra å få corona. Du kan fremdeles få corona _og_ smitte andre. I tillegg opparbeider du deg ikke samme immunitet som ved naturlig infeksjon. Så må man også være klar over at vi vet for lite om langtidsvirkninger, og det gjelder både ved naturlig smitte og ved vaksine. Foreløpig har jeg ikke merket noen bivirkninger av å ha hatt corona.

Like for like er vaksinene mye mye mindre farlige enn sykdommen. Om du er redd for langtidsvirkninger av vaksinene hvorfor tar du da tilsynelatende så lett på langtidsvirkningene av sykdommen.

Selv om de fleste friske unge mennesker takler sykdommen greit så er det en vesentlig mengde som får langvarige plager eller t.o.m. dør. Magnituder fler enn de som får problemer med vaksinene

Og selv om immuniteten av vaksinene ikke er perfekt, så tyder alt på at selv om man blir smittet som vaksinert så senker vaksinasjonen dramatisk sjangsen for at en infeksjon utvikler seg til alvorlig sykdom. Og det er jo ikke slik at en infeksjon etter vaksinasjon gir noen dårligere immunrespons på selve viruset

Tatt i betraktning at vi alle høyst sannsynlig vil komme i kontakt med viruset vil jeg så avgjort foretrekke å møte det med en god grunnleggende immunitet fra vaksiner.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Husfred said:

Hvorfor ikke like gjerne bare ta coronaen når den kommer?

Kommer litt an på hvor heldig du føler deg. Noen friske mennesker får det hardt, med både senskader og død til følge. Og ved å få viruset er du med på å spre det og å påføre sykehusene våre unødige innleggelser. 

Hvis vaksinene er bra og trygge, hvorfor ikke…

Endret av Tallak Tveide
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei sverreb,

Forsøker du å fremstille det som om jeg er redd for langtidsvirkninger av vaksinen og tar lett på langtidsvirkninger av sykdommen? Mitt innlegg var kun en gjenngivelse av mitt valg og hvordan jeg opplever sykdommen - både under og etter. Har du et problem med det?

Ang unge, friske mennesker som dør - vet du hvor mange det er snakk om? Vet du hvor mange det er som får langvarige plager? Og hvordan dette forholder seg for de som vaksineres?

Jeg har heller ikke påstått at infeksjon etter vaksinasjon nødvendigvis gir dårligere immunrespons, men uttrykte meg muligens litt uklart. For å presisere - vaksiner uten infeksjon gir ikke samme immunrespons som infeksjon. Vi vet vel heller ikke om vaksine + infeksjon gir samme eller bedre immunrespons som infeksjon alene. Det er sparsomt med informasjon rundt smitte og immunitet.

Jeg respekterer ditt valg om vaksinasjon. Respekterer du mitt valg og min erfaring med covid?

Lenke til kommentar

Hei Tallak,

Friske mennesker dør ikke av corona. Det er mye vi ikke vet om helsetilstanden til de som dør, men vi vet at underliggende årsaker er en faktor.

Hva tenker du om de vaksinerte som får viruset - er ikke de også med på å 'spre det og påføre sykehusene våre unødvendige innleggelser'? Når jeg fikk viruset, ble jeg smitte av min sønn som tok det med seg fra skolen. Vi gikk umiddelbart i karantene slik at før jeg kunne spre viruset, var jeg (og vi) isolert fra alle andre enn egen kjernefamilie. Ingen andre enn medlemmer av min kjernefamilie ble smittet. Tenker du at det var uansvarlig?

Når det gjelder 'unødvendige innleggelser' på sykehusene - hva definerer du som unødvendig? Så lenge det (heldigvis) er frivillig å la seg vaksinere mot covid, er det drøyt å påstå at uvaksinerte som trenger behandling, påfører sykehusene unødvendige innleggelser. Hva vet du egentlig om de uvaksinerte som legges inn - hva er deres helsestatus? Kan det være grunner til at de ikke er vaksinert? Hvor mange av dem er utenlandske statsborgere? Det finnes vel en tilgjengelig statistikk som kan gi deg svar ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Husfred said:

Forsøker du å fremstille det som om jeg er redd for langtidsvirkninger av vaksinen og tar lett på langtidsvirkninger av sykdommen? Mitt innlegg var kun en gjenngivelse av mitt valg og hvordan jeg opplever sykdommen - både under og etter.

Jeg sa du tilsynelatende tar lettere på langtidsvirkninger av sykdommen enn vaksinen, siden du bruker ukjente langtidsvirkninger av vaksine som argument mot vaksinene, men ikke later til å ha samme bekymring omkring selve sykdommen.

Dette er basert på det du selv skriver, om du mener dette er en feiltolkning må du gjerne utdype ditt syn.

21 minutes ago, Husfred said:

Ang unge, friske mennesker som dør - vet du hvor mange det er snakk om? Vet du hvor mange det er som får langvarige plager? Og hvordan dette forholder seg for de som vaksineres?

Her er et utdrag fra en studie fra nov. 2020 (så før vaksinasjon)

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2918-0

IFR (Infection Fatality Rate) kommer opp i omkring 1/1000 allerede i 40 årene.

Fig. 2

Langvarige/permanente virkninger av sykdommen er tidlig å si veldig mye om enda utover at det er mange som sliter med ettervirkninger i mange måneder. Så mye som 50% kan jeg finne fra denne studien:

https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1003773

31 minutes ago, Husfred said:

Jeg respekterer ditt valg om vaksinasjon. Respekterer du mitt valg og min erfaring med covid?

Du må være fri til å selv velge som du gjør, men du må tåle å bli motsagt når du tilsynelatende gir råd til andre om å gjøre som deg.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@Christian Aa: "mRNA er og blir eksperimentelle vaksiner som brukes etter unntaksbestemmelser. Ingen kjenner langtidsbivirkningene. Det er all grunn til å være skeptisk og tilbakeholdende."

Covid-19 er og blir en ny og ukjent virus som ingen kjenner langtidsvirkningene av. All grunn til å være skeptisk og tilbakeholden til å eksponere seg for den.

Endret av Humanen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

sverreb - Jeg liker når du bruker 'tilsynelatende'. Da får du påpekt noe du mener er negativt i min kommentar samtidig som du kan reservere deg for motkritikk. Ingen ting er som en real hersketenikk. Det eneste som mangler, er at du påpeket at det å påpeke en hersketeknikk, er en hersketeknikk.

Og for å ha det på det rene - Jeg gir ikke råd til andre. Det er nok av vaksinetilhengere som vet hva andre bør gjøre. Dem om det. Hvis du ikke klarer å lese min kommentar som min erfaring uten å tillegge meg at jeg forsøker å gi råd til andre, så ikke plag meg videre med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Husfred said:

sverreb - Jeg liker når du bruker 'tilsynelatende'. Da får du påpekt noe du mener er negativt i min kommentar samtidig som du kan reservere deg for motkritikk.

Jeg bruker ordet tilsynelatende for å gjøre det klart at det jeg beskriver er hvordan jeg tolker det du skriver, og dermed gi deg en anledning til å korrigere om jeg har mistolket. Dette er et rimelig forbehold å ta, og at du misliker det får du ta på din kappe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Husfred said:

Friske mennesker dør ikke av corona.

Jo. Noen ganger skjer det

Hvis det du skriver faktisk beskriver ditt verdenssyn er det etter mitt skjønn veldig skremmende, for det virker bare basert på anekdoter. Hvis du virkelig brydde deg hadde du lest papers. Og da hadde du, med et åpent sinn, blitt enig med folka i FHI. Dette er egentlig ikke noen særlig vanskelig sak. Vaksinen er bra

Endret av Tallak Tveide
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Hører man på den siste joe rogan podcasten, så er bildet unektelig mye mer komplisert en at vaksinen er bra. En av utviklerne av mrna vaksinen er gjest. Unektlig verdifull informasjon.

Omikron er nytt for kroppen, og med vaksinen innabords reagerer kroppen som om det skulle være en annen variant, den blir lurt fordi omikron ser ut som den varianten den har blitt utsatt for/laget fo men omikron er annerledes. Som vil si responsen potensielt blir dårligere/feil. En av mange hypoteser som vi ikke vet nok om enda. Veldig mye spennende snakk om hvorfor mensen blir utsatt, eller uregelmessig, samt hjerteproblemer, spesielt hos barn.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...