Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spinnvill servicepris fra Bertel O Steen/Mercedes - hva MÅ jeg ta med?

digid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (10 timer siden):

Er det spesifisert noe? Kostnad? Filter? Mengde olje?

Regnestykket ser slik ut, det er alt jeg har fra BOS:

Oljeservice på automatgirkasse (ved Service A)            5 520,63

Skifte tennplugger             2 957,80

Skifte luftfilterelement              1 161,55

Service A med Pluss Pakke (Premium olje)           4 357,48

Din totalpris (NOK) 13 997,46

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 timer siden):

De lager ikke disse retningslinjene for moro skyld. Om noe så strekkes skiftintervaller for langt. 

Er det noe du ikke skal spare på, så er det oljeskift. Håndverkertjenester i Norge er dessverre helt håpløst dyrt. 

Jeg har heller ikke tro på at de gjør det for moro skyld, men BOS gjør det naturligvis også for å tjene penger. BOS er ikke idealister.

Det handler vel heller ikke om å spare, det handler om at i januar måned kommer en strømregning på 7000 kroner og en verkstedregning på 13-14 000. Engangsutgifter på 20 000ish er som kjent ikke hverdagskost. 

Og anbefalingen fra de fleste andre er altså at oljeskift på automatgirkasse etter 60 000 km er helt kurant, det er derfor jeg blir usikker.

Lenke til kommentar

En tusenlapp her, og en tusenlapp der, blir penger av sånt. 

Når man kjører en ny bil av premium merke så hopper man på den karusellen. Serviceprisen er det den er, og verditapet du får når du skal selge den med stempel fra Mekonomen kontra BOS er mye mer, enn merkostnaden for å bruke merkeverksted.

Så med mindre du skal ha bilen til den går i graven, så er det lurest å betale.

Som en hobbymekaniker selv så må jeg si at prisene her er helt horrible, men ikke noe verre enn hos andre merkeverksteder.

Tennplugger koster 995,- for 4 stk. (Bosch) å sette dem inn tar 15 min…..

Luftfilteret koster 729,- (Bosch) å sette det inn tar 2 minutter….

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

En tusenlapp her, og en tusenlapp der, blir penger av sånt. 

Når man kjører en ny bil av premium merke så hopper man på den karusellen. Serviceprisen er det den er, og verditapet du får når du skal selge den med stempel fra Mekonomen kontra BOS er mye mer, enn merkostnaden for å bruke merkeverksted.

Så med mindre du skal ha bilen til den går i graven, så er det lurest å betale.

Som en hobbymekaniker selv så må jeg si at prisene her er helt horrible, men ikke noe verre enn hos andre merkeverksteder.

Tennplugger koster 995,- for 4 stk. (Bosch) å sette dem inn tar 15 min…..

Luftfilteret koster 729,- (Bosch) å sette det inn tar 2 minutter….

Jeg tror du overvurderer betydningen av stempelet i serviceheftet, men det er nå uansett noe for framtida, og spekulasjoner.

Har snakket med NAF nå, de tilbyr samme service for drøye 9000 kroner. Det er 5000 ned fra BOS, og NAF har så vidt jeg vet et greit rykte i bilnorge.

Da er rekkefølgen BOS 14 000 kroner, Snapdrive 11 000 kroner, og NAF 9000ish kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, digid said:

Jeg tror du overvurderer betydningen av stempelet i serviceheftet, men det er nå uansett noe for framtida, og spekulasjoner.

Har snakket med NAF nå, de tilbyr samme service for drøye 9000 kroner. Det er 5000 ned fra BOS, og NAF har så vidt jeg vet et greit rykte i bilnorge.

Da er rekkefølgen BOS 14 000 kroner, Snapdrive 11 000 kroner, og NAF 9000ish kroner.

Ok.

Jeg har drevet bruktbilbutikk i 3 år. Så jeg tipper at jeg har bedre datagrunnlag for synsingen min enn deg.

Vanskelig å stadfeste da kjøpsbeslutningen har uendelig mange variabler.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Pop said:

Det er heller ikke noe i GDPR som setter en stopper for bruk av digitalt servicehefte, forordningens artikkel 25 sier at et system for her service skal kunne levere ut nødvendige opplysninger uten at unødvendige personopplysninger følger opplysningene som er relevant for saken (en tidligere eiers navn er irrelevant for en tidligere reparasjon, service, delebytte osv).

Jeg hørte det motsatte av en som opplevde dette, men da har muligens BOS opplyst feil, altså ikke vært helt opplyst selv..

Lenke til kommentar
21 hours ago, Abiden said:

BOS er generelt dyrt, noen må jo betale for de fancy lokalene og spotlights i himlingen. 

Anbefaler å velge et verksted som er spesialister på Mercedes uten at det koster skjorta som for eksempel Jensen Bilservice i Drammen eller Bilverket AS ved Alnabru i Oslo. Har inntrykket at de ærlige og redelige når det gjelder arbeid som bør utføres og er nøktern på pris 🙂

Spørs selvfølgelig hvor du holder deg til i Kongeriket Norge, finnes andre gode Mercedes verksteder rundt i om i landet 😎

VET du dette? Dette er ikke min erfaring med de to bilene jeg har hatt. Dvs. en del deler er forholdsvis dyre, men servicer har ikke vært dyrt. Tenker heller ikke på at de har spesielt fancy lokaler i Bærum :)

Jensen i Drammen er et godt tips, men med rabatter gjennom den klubben jeg har nevnt ble de ikke billigere enn BOS. 

Lenke til kommentar
liehen skrev (16 minutter siden):

VET du dette? Dette er ikke min erfaring med de to bilene jeg har hatt. Dvs. en del deler er forholdsvis dyre, men servicer har ikke vært dyrt. Tenker heller ikke på at de har spesielt fancy lokaler i Bærum :)

Jensen i Drammen er et godt tips, men med rabatter gjennom den klubben jeg har nevnt ble de ikke billigere enn BOS. 

Fikk faktisk pris fra Jensen også, og Meca her på Rud i Bærum, begge skulle ha omtrent det samme som Snapdrive, altså rundt 11 000 kroner.

Erik Arnesen skuffet vel mest, de kunne "matche prisen" til BOS på 14 000 kroner ... Det krever ikke så mye å matche den prisen, krever vel kanskje heller at en skrur opp sin egen. ;)

Ellers er jeg enig: Lokalene til BOS i Bærum er ikke veldig fancy. :)

Lenke til kommentar
digid skrev (2 timer siden):

Det ser ut som helt normale priser. Eneste jeg stusser på er at det ikke er spesifisert hva du får på automatgirservice.

Noen har foreslått en teknikk for å få en god del rabatt.

Lenke til kommentar
digid skrev (57 minutter siden):

Fikk faktisk pris fra Jensen også, og Meca her på Rud i Bærum, begge skulle ha omtrent det samme som Snapdrive, altså rundt 11 000 kroner.

Erik Arnesen skuffet vel mest, de kunne "matche prisen" til BOS på 14 000 kroner ... Det krever ikke så mye å matche den prisen, krever vel kanskje heller at en skrur opp sin egen. ;)

Ellers er jeg enig: Lokalene til BOS i Bærum er ikke veldig fancy. :)

Når du undersøker rundt, ber du dem bare matche ut i fra jobbeskrivelsen fra BOS, eller ut i fra de andre verkstedenes sin egen vurdering om hva som faktisk MÅ gjøres?
Her er vel spørsmålet om BOS slenger på "litt ekstra" som strengt tatt ikke er nødvendig.

Det er nemlig her min erfaring med BOS ligger: 
Prisene i seg selv er ikke så gale, men de tar med masse ekstra arbeid som etter sjekk med andre merkeverkesteder ikke har vært nødvendige.
Etter at dette skjedde meg to ganger, har jeg ligget langt unna BOS.

Endret av KalleKanin
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (37 minutter siden):

Når du undersøker rundt, ber du dem bare matche ut i fra jobbeskrivelsen fra BOS, eller ut i fra de andre verkstedenes sin egen vurdering om hva som faktisk MÅ gjøres?
Her er vel spørsmålet om BOS slenger på "litt ekstra" som strengt tatt ikke er nødvendig.

Det er nemlig her min erfaring med BOS ligger: 
Prisene i seg selv er ikke så gale, men de tar med masse ekstra arbeid som etter sjekk med andre merkeverkesteder ikke har vært nødvendige.

Snapdrive leste av kjørecomputeren (jeg var innom dem), og skrev ut service basert på det - den ser ut til å inneholde de samme punktene som BOS sin service, inkludert tennpluggbytte og automatgiroljeskift(!). Også Erik Arnesen bekreftet det BOS tok med, så jeg antar det skal være sånn i henhold til Mercedes-maskineriet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Det ser ut som helt normale priser. Eneste jeg stusser på er at det ikke er spesifisert hva du får på automatgirservice.

Noen har foreslått en teknikk for å få en god del rabatt.

Mest sannsynlig tapping av oljen i bunnpanna og et filter. 30min og 1000kr i materialet=5500. God butikk det

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (4 minutter siden):

Mest sannsynlig tapping av oljen i bunnpanna og et filter. 30min og 1000kr i materialet=5500. God butikk det

Nja, kan være enda værre: 3 liter olje og ikke filter. 300 kroner i olje og kanskje en pakning til 10 kroner.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
3 hours ago, digid said:

6 hours ago, digid said:

Din totalpris (NOK) 13 997,46

Ikke noe å si på den prisen ettersom du har både oljeskift automatkasse og skifte av tennplugger, begge deler koster. Men er du medlem i noen klubb og får rabatter? Sparer jo fort mange kroner der. Selv betalte jeg ca 6.500,- for oljeservice på min i fjor, men det var på en 9-trinns tradisjonell automatkasse og samme pris de tok hos Jensen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...