Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spinnvill servicepris fra Bertel O Steen/Mercedes - hva MÅ jeg ta med?


digid

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha service (såkalt A3-service) på min Mercedes A200, som er 3.5 år, og har gått 46 000 km. 

Bertel O Steen (BOS) har sendt meg et automatisk servicetilbud på spinnville 14 000 kroner. Det inkluderer selve servicen (A3), i tillegg til skifte av luftfilterelement, tennplugger og "oljeservice på automatgirkasse". Det er først og fremst det siste som drar opp prisen heftig.

Har fått pris på tilsvarende service fra Snapdrive på 11 000 kroner.

Spurte BOS tidligere hva jeg "må" ta av dette, og de svarer naturligvis at jeg ikke MÅ ta noe av det. Men i lys av hva som kan skje med garanti/reklamasjon seinere blir de mer kryptiske.

Så, hva MÅ jeg ta med på denne servicen? Hva tenker folk her?

Har søkt litt rundt ang. automatgirkasse og oljeservice, og de aller, aller fleste ser ut til å mene at 60 000 kilometer er et ok intervall. Mercedes anbefaler slik service enten etter at bilen er tre år, eller har kjørt 75 000 kilometer (altså nesten 30 000 km mer enn min er kjørt).

Endret av digid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket i hanskerommet nå, ligger ikke "analogt" servicehefte der, jeg antar Mercedes/Bertel holder orden på dette digitalt. Jeg måtte ned til Snapdrive slik at de fikk lese av interne data fra bilen før de kunne gi meg pris feks.

Lenke til kommentar

Instruksjonsbok finnes, en feit lefse tilsvarende en norsk samtidsroman. Jeg sjekker den seinere! Hvis ikke dette står eksplisitt noe sted, altså dette med hva servicer skal inneholde, vil jeg jo ha mitt på det tørre (juridisk) hvis det skulle bli garanti- eller reklamasjonskrangler seinere. Antar jeg.

Lenke til kommentar

Jeg ville fulgt produsentens anbefalinger, det er en grunn til at de har dette intervallet. Dette er avhengig av girkasse, på min C43 med tradisjonell automatkasse er serviceintervallet 5 år/125.000 km, men jeg tok likevel et oljeskift på halve kjørelengden. 

Er du medlem i Mercedes-Benz Entusiastklubb får du gode rabatter hos mange BOS-forhandlere, normalt 20% på deler og 15% på arbeid om jeg husker riktig, sparte minst 2.000,- sist. I tillegg har du rabatter mange andre steder, får bladet BIL/Autofil osv. Da jeg hadde VAG fikk jeg rabatter hos Møller via VW Audi Club Norwegen, så det gjelder å sjekke litt. Har for øvrig aldri betalt de prisene du nevner på min bil, men dersom den dyreste servicen til nå + oljeskift på girkasse og evt. bremsevæske kommer samtidig hadde det blitt litt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Selv min Golf som er relativt ny (2017) så følger det med gammeldags servicehefte med stempel og greier. Her står det veldig tydelig at det er 60.000km intervall på girkasseservice.

Skulle gjerne hatt et gammeldags servicehefte selv, men at det i tillegg var registrert digitalt. Dessverre er det kun digitalt på MB, noe som skaper litt utfordringer når man skal sjekke servicehistorikk på en bil som har hatt mer enn én eier ettersom du må ha tillatelse fra alle eiere ift. GDPR for å få ut full historikk.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (43 minutter siden):

Har kun kjøpt fabrikkny bil siste 10 år og ennå ikke opplevd å ikke få med et fysisk servicehefte. Merkelig hvis dette gjelder for alle MB? (note to not buy MB)

Det er ikke unikt i dag. Mange grunner det er bedre med digitalt, forfalskning er en av de. Både Toyota og Ford kjører samme regla. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Randeboy said:

Det er ikke unikt i dag. Mange grunner det er bedre med digitalt, forfalskning er en av de. Både Toyota og Ford kjører samme regla. 

Godt poeng, men dessverre setter GDPR fort en stopper for å få ut komplett servicehistorikk der det har vært mer enn én tidligere eier. Selv tar jeg vare på alt av kvitteringer fra service, så har man uansett god nok dokumentasjon.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Randeboy said:

Det er ikke unikt i dag. Mange grunner det er bedre med digitalt, forfalskning er en av de. Både Toyota og Ford kjører samme regla. 

At man gjør det for å forhindre forfalskning er meget logisk. I utgangspunktet er jeg ikke i mot digitalt servicehefte men GDPR biten det litt håpløst.  

1 hour ago, liehen said:

Godt poeng, men dessverre setter GDPR fort en stopper for å få ut komplett servicehistorikk der det har vært mer enn én tidligere eier. Selv tar jeg vare på alt av kvitteringer fra service, så har man uansett god nok dokumentasjon.

Det samme her. Alt at kvitteringer tas vare på og scannes også. Alt av papirer havner i egen mappe som blir overlevert med bilkjøpet. Men har da scannet alt (med mobil) for å ha egne kopier om noe oppstår.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå har vel MB hatt digitale servicehefter i 6-7 år, kanskje litt lenger. Har aldri hatt noen problem med det, men har aldri hatt behov for det heller, sånn sett har jeg kanskje vært heldig med bilene mine. Det er heller ikke noe i GDPR som setter en stopper for bruk av digitalt servicehefte, forordningens artikkel 25 sier at et system for her service skal kunne levere ut nødvendige opplysninger uten at unødvendige personopplysninger følger opplysningene som er relevant for saken (en tidligere eiers navn er irrelevant for en tidligere reparasjon, service, delebytte osv).

Jeg har tidligere fått noen spinnville priser hos BoS, da ringte jeg oppgitt nr, havnet hos BoS sentralt. "Tilbudet" en gang var på 9000, uten annet enn gjennomgang, ingen reparasjon, kun følge en fast serviceplan. Jeg synes dette var merkelig høyt, og ringte på nytt senere, ba om å få snakke med butikken der jeg bor. Da var prisen 3800kr lavere.

Etter krav fra EU er også alle fabrikanter pålagt å utlevere servicekrav til andre verksted, slik at du kan be om pris på samme service utenom merkeverkstedene. Har gjort det flere ganger, men ikke alltid at de andre verkstedene har vært rimeligere faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill! 

Har ikke kontaktet Arnesen, skal høre med dem også ...

Snapdrive blir interessant nok dyrere enn BOS hvis en kutter ut/utsetter tennplugger og automatgirolje - men er mye rimeligere med "alt". For en jungel. Fikk også tilbud fra NAF på generell A3-service, på rundt 4500 kroner. Men de har ikke tatt med verken plugger eller automatgirolje sånn i det hele tatt.

Det som vel frustrerer meg (i tillegg til prisen) er at BOS og andre spiller på potensiell usikkerhet rundt mulige garantisaker wi framtida. Måten de drar litt på det når du forsøker å få et klart svar på hva som skjer hvis en kutter ut eller utsetter automatgirolje denne gang, for eksempel.

Men i en januarmåned som bl.a. inneholder like ville strømpriser, og en rørlegger-regning, har jeg i alle tilfelle ikke planer om å bruke 14 000 på service. 😮

Endret av digid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten at jeg vet hvor mye praktisk betydning det har i denne sammenheng: Snap Drive-kjeden er eid av Bertel O. Steen. :)

Men generelt lønner det seg alltid å sjekke flere tilbydere når man først er i gang -- Mekonomen, Sjekkpunkt, Meca, NAF, BilXtra osv.

Lenke til kommentar

BOS er generelt dyrt, noen må jo betale for de fancy lokalene og spotlights i himlingen. 

Anbefaler å velge et verksted som er spesialister på Mercedes uten at det koster skjorta som for eksempel Jensen Bilservice i Drammen eller Bilverket AS ved Alnabru i Oslo. Har inntrykket at de ærlige og redelige når det gjelder arbeid som bør utføres og er nøktern på pris 🙂

Spørs selvfølgelig hvor du holder deg til i Kongeriket Norge, finnes andre gode Mercedes verksteder rundt i om i landet 😎

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (19 minutter siden):

Uten at jeg vet hvor mye praktisk betydning det har i denne sammenheng: Snap Drive-kjeden er eid av Bertel O. Steen. :)

Men generelt lønner det seg alltid å sjekke flere tilbydere når man først er i gang -- Mekonomen, Sjekkpunkt, Meca, NAF, BilXtra osv.

Haha, der ser du ... forklarer meget! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...