Gå til innhold

Dette ble den mest solgte bilen i 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 time siden):

ProAce har de ikke utviklet selv, men kjøpt av Stellantis. Forøvrig akkurat det samme med ProAce City.

BZ4X er riktignok lansert offisielt, men er ikke kommet i salg ennå.

Så rent teoretisk kan man si de ikke har noen egne elektriske biler, foreløpig. Selv om det like godt kan påstås det motsatte. Skal man være litt spissfindig kan man selvsagt peke på Toyota Rav4 EV, som ble produsert i en liten periode for å leveres i California, men den er avsluttet, og var dessuten bare en "compliance car" for å få lov å selge ice-biler i den staten.

Sånn hvis vi ser bort fra at Toyota er verdens største bilkonsern, og har finanser i bakhånd til å bortimot gjøre som de vil, mens Tesla har måtte trekke til seg investorer på veien for å bygge seg opp til dit de er i dag. De er fremdeles en mygg i forhold til Toyota, og det vil ta tid å få Tesla til å bli like stor som Toyota, om de i det hele tatt vil komme dit.

Blir derfor temmelig tåpelig å påstå at Toyota ikke har de sterke økonomiske fordelene som Tesla har, da de har langt større økonomiske fordeler.

Men, markedet er i endring, og det er i endring i en stadig større grad, så om Toyota har startet tidsnok, eller om de faktisk er for seint ute allerede, blir en interessant historie å følge. Det er en stor flåte av skip som må snus, og kanskje raskere enn Toyota er i stand til.

Dog, jeg tviler på at japanske myndigheter blir sittende stille og se på at Toyota går til grunne. SÅ der ligger enda større økonomiske muskler i bakhånd. Tilsvarende vil nok Tyskland trå kraftig til om de tre store (VW AG, BMW, MB) ser ut til å mislykkes med omstillingen. Men der kan de nok være mer tilbøyelig til å la de tre slås sammen, fremfor å fortsette som 3 adskilte selskaper, om det er nødvendig for å redde de.

Om incetiver og fordeler som tesla er 100% avhengig av, i fremtiden blir oppretthold og at fordeler blir sterke og innført i flere land og stater, og om tesla-hypen ikke gir seg, så skal et ikke ta lang før tesla selger like mye som Toyota.

Toyota er ikke uerfarne med batterier de eller, og de skal lansere mye elbil fremover, så om de ikke selger like mye som tesla, er det helt sikkert at de vil fortsatt tjene enormt med penger så lenge incetiver og fordeler er til stedet. det er tvilsomt at den Japanske myndigheter må involvere seg økonomisk for å redde Toyota.Og skulle disse fordelene forsvinne, sitter Toyota og andre bilprodusenter igjen med erfaringer som tesla ikke har. Og fordeler kan plutselig forsvinne:
https://www.wsj.com/articles/teslas-hong-kong-sales-gutted-by-tax-change-1499598003

https://www.thedrive.com/news/11089/denmark-ev-sales-plummet-with-tax-break-elimination

 

I Norge har Toyota har enda ikke de sterke fordelene som tesla har.  Toyotasalget 2021 er derfor mer imponerende. Det er jo morsomt og fint at så mange mennesker fortsatt folk kjøper biler pga service driftsikkerhet og kvalitet istedet for å være helt koko og opphengt i en hype😊
Det er eller ikke like simpel og dårlig plastikk,  lavkvalitetskomponenter i Toyota slik som det er i tesla.  Man får riktig nok ikke funkjoner ala tesla summum, og TikTok- app i Toyotaer, men det som er fungerer. Toyota gir deg svært lite trøbbel.Det er det sjeldent det gjør i tesla og det underbygger kvalitesmålinger fra da tesla ble introdusert på markedet.

Endret av Uromomentet
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

I følge teslastats.no var det 41 stk nyregistreringer av model X i Norge i 2021 og 37 stk model S. Tallene imponerer neppe noen, men det skal også sies at prisene har hoppet voldsomt i 2021 og at nye varianter er annonsert men blir ikke levert før i år. Derfor er det få som har bestilt "gamle" S og X i 2021, samt leveranser har vært skjøvet over til i år. Mildt sagt begredelige tall. Jeg blir ikke forundret om det tar seg opp i år, men har ikke helt troa på at prisøkningene og endringene, deriblant yoke-rattet går helt hjem hos nordmenn. Skal jeg gjette så gjetter jeg på 2-300 stk i år, totalt for S + X.

Takk for svar😊 Jeg er flink til å finne riktige linker og underbygge påstandene mine, men de tallene du fant for meg, klarte ikke jeg å finne.

Oi, Det var ikke mye å skryte av selv om prisen har gått opp.

Jeg er fortsatt imponert over Toyota som har solgt 816 Land Cruisere i Norge 2021:
https://www.mynewsdesk.com/no/toyota/pressreleases/en-bredde-av-bilmodeller-sikret-nok-et-solid-aar-for-toyota-i-norge-3062698

Og det er dyre biler. Men som alle vet det er krembiler med en kvalitet som tesla x eiere bare kan drømme om, så det er forståelig at Toyota knuser tesla i den bilklassen. Tight og stillegående bil, uten så mye hjul, vindstøy og skrammel som tesla x har. Komfort er ett stikkord som må tas med når vi diskuterer Toyota Land Cruiser. Det er drømmeseter i Land Cruiser.
Det er stor sannsynlighet for at mange av disse over 800 som har skaffet seg Land Cruiser har testet tesla x siden disse bilene er i samme størrelse og prisklasse.
Men det skal vel sies at Land Cruiser selges mest som varebil, selv om mange med hvite skilter sees i trafikken.

Det kan vel nevnes at Land Cruiser er så bra at Toyota ikke trenger å elektrifisere denne bilen.

Toyota kuttet ut det yoke-rattet i sin elbil og det tror jeg er smart.
Men tesla er jo som kjent en hype, så det spiller ingen rolle om tesla lanserer biler med eller uten yoke-ratt. Det at folk allerede sitter på nettet og hyller tesla for dette yoke-rattet til tesla, uten noen gang å ha prøvd det beviser dette. Det vil ikke ha noe innvirkning på tesla sitt salg.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Good catch. Den hadde jeg helt glemt av...

Med bare 863 solgte i Norge, så har de foreløpig ikke gjort stort av seg på veiene, dog...

Er det lenge siden denne ble lansert?

Det er ikke noe volum modell. Mer ett hobbyprosjekt fra Toyota sin side.

Men de 863 har da i allefall fått en mer driftsikker bil enn de som har gått i teslafella og de vil få en service fra Lexus som tesla eiere kan drømme om.




 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Tesla må jo ha gjort noe helt utrolig bra hvis de har greid å trollbinde hver eneste Tesla-eier i Norge.

Jeg vet ikke om det er så bra for samfunnet at en haug med folk skal gå rundt å være trollbundet.
Masse kommentatorer som er trollbundet av diverse ideologier på resett og document.

Millioner av mennesker går rundt og trollbundet av Donald Trump og hans MAGA-bevegelse. Det er ikke bra for amerikanerne.

Jeg liker folk som har beina plantet på jorda med vettet i behold og som ikke går rundt i tåka og er trollbundet😉

Så det tesla og Musk gjør er absolutt ikke bra.

Endret av Uromomentet
La til: av diverse ideologier
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uromomentet skrev (52 minutter siden):

Takk for svar😊 Jeg er flink til å finne riktige linker og underbygge påstandene mine, men de tallene du fant for meg, klarte ikke jeg å finne.

Oi, Det var ikke mye å skryte av selv om prisen har gått opp.

Du kan betrakte "gamle" model S og X som erklært utgående modeller helt fra høsten 2020, derfor lavt salg i 2021. Så kan du betrakte de nye Plaid-utgavene som inngående modeller i 2022, i et betydelig høyere prissegment enn de utgående. Samt at de har fått noen kontroversielle trekk, som yoken som vil være en kjøpstopper for noen. Jeg tror ikke det var det smarteste trekket akkurat, men de kan jo komme på bedre tanker og tilby rundt ratt som opsjon før eller siden. Som sagt, jeg tror salget blir nokså labert med 2-300 i år. S og X henger bare med på lasset fra gammelt av. Det er Model 3 og Y som har fått nesten alt fokuset i 2020.

Kjenner meg forresten ikke igjen i påstanden om plagiat av Jaguar XF. Model S har et helt eget totaluttrykk og en rekke detaljer som man ikke finner noe lignende på i XF. At du finner noen likheter ved noen detaljer er ikke det samme som plagiat.

Uromomentet skrev (52 minutter siden):

Det kan vel nevnes at Land Cruiser er så bra at Toyota ikke trenger å elektrifisere denne bilen.

Land cruiser er et segment som sannsynligvis blir blant de siste til å elektrifisere. Det har selvsagt sine grunner. Lite med hurtigladere uti skauen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Du kan betrakte "gamle" model S og X som erklært utgående modeller helt fra høsten 2020, derfor lavt salg i 2021. Så kan du betrakte de nye Plaid-utgavene som inngående modeller i 2022, i et betydelig høyere prissegment enn de utgående. Samt at de har fått noen kontroversielle trekk, som yoken som vil være en kjøpstopper for noen. Jeg tror ikke det var det smarteste trekket akkurat, men de kan jo komme på bedre tanker og tilby rundt ratt som opsjon før eller siden. Som sagt, jeg tror salget blir nokså labert med 2-300 i år. S og X henger bare med på lasset fra gammelt av. Det er Model 3 og Y som har fått nesten alt fokuset i 2020.

Land cruiser er et segment som sannsynligvis blir blant de siste til å elektrifisere. Det har selvsagt sine grunner. Lite med hurtigladere uti skauen.

At tesla var ikke brukanes i skauen, påpekte jeg en gang også , på grunn av mangel av ladere, men da fikk jeg mye kjeft gitt😊😊 Jeg var en elbilhater av dimensjoner som kunne si noe sånt😂

Så den diskusjonen om tesla fungerer ute i skauen eller ikke, den må du ta med teslaentusiastene og ikke meg. Jeg er helt klar over at tesla mindre brukanes i skauen og for så vidt i mer landlige strøk, pga mangel av ladere, men også av ett lavere kvalitetsnivå enn Land Cruisere.
Når du nevner det, så får man rundt ratt som opsjon på tesla:
https://www.tocn.no/2021/04/yoke-ratt-pa-alle-teslaer-fra-og-med-i-dag/

Så firkantet ratt kan ikke være grunnen til at tesla x selger så utrolig dårlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Juggel skrev (10 timer siden):

Det er ikke bitterhet. Jeg bytta ut min Tesla med en i3 etter at den ble stående på verksted i nærmere 2 mnd. Det er ikke til å komme utenom at Tesla har hatt, og fortsatt har, ekstremt mye problemer.

Jeg tror Tesla i hovedsak selges av to grunner; den har blitt status å eie og den ser bra ut (for de fleste).

Folk kan umulig eie den på grunn av kvalitet og kundeservice hvertfall.

Jeg har inntrykk av at folk som bytter ut tesla med noe annet utstråler glede og lykke😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (3 timer siden):

Ingen Teslaer ligner på denne. Skal man sammenligne en Tesla med noe så har Tesla Model S og Aston Martin en del likheter.

Også felgdesignet til tesla er ett plagiat av turbinfelgene som Saab lanserte i 2010, (eller var det før?)
https://www.esaabparts.com/saab/parts/12824031

Det er en blåkopi

Fikk ikke designerene hos tesla nok lønn siden de ikke gadd å skape ett unikt tesla design, men bare gjøre det enkelt å plagiere andre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

.. og spakene ved rattet plagiat fra Mercedes? og frunken plagiat fra VW Boble osv osv.. Det er mye med fire hjul som kan sies å være plagiat av hverandre hvis det eneste som kreves for å hevde plagiat er at ting ligner på hverandre, eller ennå verre, benytter samme leverandør av deler. ;)

Edit: Minner meg forresten om en rekke plagiatpåstander mellom mobiltelefonprodusenter som alle har rektangulære telefoner med avrundede hjørner. Tenke seg til noe så uhørt!

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

912808675_Screenshot2022-01-04at22-49-41Yoke-rattpalleTeslaerfraogmedidag-TeslaOwnersClubNorway.png.9d6ffcc1a1515407e850addad8107155.png

sorry, ikke 1 april som du tror😉:
https://www.elbil24.no/nyheter/flere-fordeler-med-tesla-rattet/73358117

«Du vil selv kunne velge om du vil ha bilen med Yoke eller tradisjonelt ratt»

Siden man får velge hvilket ratt du vil ha, så kan vi utelukke at ratt er grunnen til at tesla x selger så hinsidig mye dårligere enn Toyota Land Cruiser.

Men uansett, går ifra en Land cruiser ogrett inn i en tesla x blir all komfort gæli allikevel, så rattet har ikke så mye å si lenger. Man får bare en billigbilfølese av å sitte i teslaen.

Lenke til kommentar

Ja, du kan finne artikler som hevder at rundt ratt blir en opsjon. Det er derimot ikke bekreftet så det er så vidt jeg vet bare spekulasjoner. Mye tyder på at de kun får yoke fra starten. Så får vi se om det dukker opp som opsjon, offisielt, på et eller annet tidspunkt.

Artikkelen var forresten årets aprilspøk hos tocn.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

.. og spakene ved rattet plagiat fra Mercedes? og frunken plagiat fra VW Boble osv osv.. Det er mye med fire hjul som kan sies å være plagiat av hverandre hvis det eneste som kreves for å hevde plagiat er at ting ligner på hverandre, eller ennå verre, benytter samme leverandør av deler. ;)

Edit: Minner meg forresten om en rekke plagiatpåstander mellom mobiltelefonprodusenter som alle har rektangulære telefoner med avrundede hjørner. Tenke seg til noe så uhørt!

At bilprodusenter har like deler er ikke plagiering. Det er avtaler mellom disse.

Design er former, linjer og detaljer. Noe vi ser at tesla har "lånt mye i fra andre bilprodusenter slik som Jaguar, men også som Lynxman sier: Aston Martin.
Mulig det er avtale mellom mellom disse produsentene, men ingenting ved teslas designer unikt.

Til og med Saabs unike og vakre turbinfelger fra 2010 (eller før), fikk ikke være i fred fra tesla designere.

Men, dette må du igjen diskutere med pro teslaentusiaster, det er de som påstår at alt design på tesla har er totalt unikt og at tesla har nærmest lansert de formene som Aston Martin og Jaguar + fler har hatt lenge før tesla ble intodusert på markedet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Ja, du kan finne artikler som hevder at rundt ratt blir en opsjon. Det er derimot ikke bekreftet så det er så vidt jeg vet bare spekulasjoner. Mye tyder på at de kun får yoke fra starten. Så får vi se om det dukker opp som opsjon, offisielt, på et eller annet tidspunkt.

Artikkelen var forresten årets aprilspøk hos tocn.

OK.
Jeg så etterhvert at det var en aprilspøk. Men det er jo stor sjans for at tesla lanserer forskjellige ratt til bilene.Og i linken jeg la ved så står det at du KAN velge.

 

Endret av Uromomentet
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (14 timer siden):

Ja den øverste bussen der glemte jeg faktisk. Selv om jeg har en kompis som har en sånn. og jeg har vært på tur i den. 😁

Den nederste SKAL komme, men er ikke kommet enda, tross MASSIV promotering.

Men hvem av disse var det du mente at Model 3 lignet på bakfra? Bussen?

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...